Procedury za granicą:
NIEMCY
1. Samochód używany w Niemczech można nabyć zarówno w komisie jak i od osoby prywatnej. Po podpisaniu umowy otrzymujemy Brief (kartę pojazdu), Fahrzeugschein (dowód rejestracyjny) i kluczyki. Z tymi dokumentami należy udać się do niemieckiego wydziału komunikacji (Kfz-Meldestelle) gdzie wykupuje się tzw. skierowanie do wyrobienia tablic zjazdowych. Należy też nabyć ubezpieczenie, a tablice wyrabić gdzieś w okolicy urzędu. Po sprawdzeniu przez urzędnika dokumentów przy samochodzie i sprawdzeniu numerów można wyruszyć do Polski. Ubezpieczenie w zależności od regionu Niemiec wykupuje się na 7, 14 lub 30 dni.
2. Na granicy nie ma potrzeby dokonywać żadnych formalności. Należy mieć jedynie przygotowane dokumenty do kontroli.
Procedura w Polsce
1. Przed wyjściem do jakiegokolwiek z urzędów warto zrobić kopie wszystkich dokumentów + dowód osobisty, najlepiej po 5 sztuk. Dzięki temu uniknie się w popłochu szukania punktu xero i przepłacania.
2. Należy zacząć od wykonania pierwszego przeglądu w Polsce. Otrzymujemy dwa dokumenty: Dokument Identyfikacyjny Pojazdu i Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.
3. Następnie należy przetłumaczyć wszystkie dokumenty na język polski. Jeśli umowa kupna auta nie jest dwujęzyczna, należy również zrobić jej przysięgłe tłumaczenie. Często urzędy nie uznają dwujęzycznych umów, więc warto od razu przetłumaczyć komplet: Brief, Fahrzeugschein, wymeldowanie auta z niemieckiego urzędu, umowę kupna.
3. Następnie należy udać się do Urzędu Celnego i złożyć wniosek o wydanie druku AKC-U. Nie warto wypełnianiać w domu gotowych formularzy - najlepiej jest pobrać druk w urzędzie i na podstawie przykładów wywieszonych na tablicy wypełnić wg. swoich danych. W zależności od urzędu po złożeniu wszystkich dokumentów należy czekać od kilku do kilkunastu dni na wydanie decyzji. Dopiero po tym czasie z potwierdzeniem zapłaty akcyzy (kopia) należy przyjść po odbiór "Dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego w nabyciu wewnątrzwspólnotowym". Przy odbiorze należy też przekazać znaczki skarbowe za 11 zł. Nie można ich często nabyć w urzędach więc warto pomyśleć o tym wcześniej. Po otrzymaniu tego dokumentu warto zrobić co najmniej 3 jego kopie.
4. Następne kroki kierujemy do właściwego dla miejsca zameldowania Urzędu Skarbowego dział VAT – druk VAT-24. Procedura wypełniania taka sama jak w Urzędzie Celnym - w gablotach powinny być dokładne przykłady co i gdzie wpisujemy. Od złożenia wniosku urząd ma kilka dni na wydanie decyzji. W międzyczasie opłacamy VAT (aktualnie 150 zł) i z kopią potwierdzenia zapłaty po kilku dniach odbieramy "Zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczania podatku od towaru i usług z tytułu nabycia środka transportu" - VAT-25
5. Następnie należy opłacić przelewem lub wpłatą na poczcie popularne "wrakowe". Kwota 500,00 zł (dane 11.2006) na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gosp. Wodnej. W tytule przelewu trzeba umieścić Model i markę samochodu - stwierdzenie OPŁATA RECYKLINGOWA - i numer nadwozia samochodu.
6. Ze wszystkimi dokumentami, które uzyskaliśmy do tej pory i ich kopiami, należy udać się do wydziału komunikacji i zarejestrować samochód. Po otrzymaniu tablic wykupujemy ubezpieczenie i samochód jest już pełnoprawnie zarejestrowany w Polsce.
zaczerpnieto z
http://www.eurobusy.pl/sprowadzanie_samochodow.htm