Chciałem wam pokazać historię pewnego białego e36 Coupe...
Po nad 2 letnim poszukiwaniu, zbierania funduszy, udało mi znaleźć na portalu allegro E36 318IS. Po dokładnych oględzinach, bez zastanowienia użyłem opcji kup teraz. Tym sposobem stałem się posiadaczem przepięknego BMW E36 318 IS COUPE, oraz poczułem się lżejszy o 6700 zł.
Po dokonaniu zakupu, udałem się po odbiór.
Auto stało w Warszawie w okolicach stacji metra Ratusz Arsenał.
Po dokładnym obejrzeniu BMW, zakupiłem je.
Dane auta:Data produkcji: 1992-05-14
Wersja: 318is USA
Pochodzenie: USA
Silnik: m42b18
Pojemność: 1.8
Moc: 140km
Rodzaj konstrukcji: COUPE
Opis:
Welurowa tapicerka, trochę poprzecierana, klimatyzacja manualna, blokada dyferencjału szpera s3.45 25% Nówka zawieszenie KONI Sport (totalna gleba)
BMW sprowadzone, jeszcze na włoskich blachach. Wersja USA
Ogólnie auto w stanie dobrym, lecz wymagało poprawek
Auto po zakupie:





I nareszcie auto stało pod moim domem, Nadszedł czas na pierwszą rejestrację w kraju.
Strasznie dużo biegania po urzędach, ale na całe szczęście rejestracja w kraju powiodła się! (dziękuje za to moim rodzicom)
BMW na reszcie było gotowe do jazdy!
Po okresie czasu, podczas postoju na światłach, natknąłem się na BMW E46 325 Kombi. Jako iż byłem młodym kierowcą, w sportowym aucie, chciałem spróbować sił.
Niestety auto rodzinne (kombi) bez dwóch zdań, zostawiło mnie w tyle. Strasznie się tym przejąłem. Myślałem że moje kochane białe bmw, jest najszybsze. Po powrocie do domu, odpaliłem internet. Tutaj pierwszy raz natknąłem się na forum bmw, w którym było napisane swap. Nie znałem tego pojęcia. W tym celu napisałem do użytkownika forum, który wszystko wiedział, i przekazał mi potrzebne informacje. Spodobało mi się to, i tak się narodził
PROJECT E36 328Zacząłem szukać auta, do przeszczepu silnika. Szukałem długo, i wytrwale, całe dnie, miesiące... Aż pewnego dnia natknąłem się na auto z przeznaczeniem na części.... uszkodzone. Było to E36 328 Coupe
Art.
Wartość[/b]
Numer podwozia WBA**********
Kod typu BG***
Typ 328I ***
Seria 3
Rodzaj konstrukcji COUPE
Drzwi 2
Silnik M52
Pojemność skokowa 2.80
Moc 193 km
Skrzynia biegów AUTOMAT
Kolor ??????
Tapicerka LEDER STANDARD/SCHWARZ (P7SW)
Data prod. 1995-11-14
Wyposażenie[b]Nazwa
Nazwa (ETK)S243A AIRBAG FOR FRONT PASSENGER Poduszka powietrzna pasażera
S255A SPORTS LEATHER STEERING WHEEL Kierownica sportowa ze skóry z poduszką
S277A LT/ALY WHEELS DOUBLE SPOKE STYLING Obr. BMW, st. le. BMW podw. spr.
S305A REMOTE CONTROL FOR CENTRAL LOCKING Pilot do zamka centralnego
S314A HEATED WINDSCREEN WASHER NOZZLES Lusterko zewn. /Zamek kier. podgrz.
P337A M SPORTS PACKAGE M Pakiet sportowy
S401A SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC Dach przesuwno-uchylny elektryczny
S423A FLOOR MATS, VELOUR Dywaniki podłogowe Velours
S428A WARNING TRIANGLE Trójkąt ostrzegawczy i apteczka
S481A SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER Fotel sportowy
S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Podgrzwanie fotela kierowcy/pasażera
S498A HEADRESTS IN REAR, MECHANIC. ADJUSTABLE Zagłówki w siedzeniu tylnym mechaniczne
S510A HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM Regulator zasięgu świateł
S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Klimatyzacja automatyczna
S556A EXTERIOR TEMPERATURE DISPLAY Wskaźnik temperatury zewn.
Kod
Nazwa (interfejs)
Nazwa (ETK)S651A BMW Bavaria C Reverse Radio BMW Reverse RDS
S676A HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM System głośników HiFi
S704A M SPORT SUSPENSION M Podwozie sportowe
S773A WOOD TRIM Wersja z drewna szlachetnego
L801A GERMANY VERSION Wersja krajowa Niemcy/Austria
S915A BODY SKIN CONSERVATION, DELETION Brak konserwacji pokrycia zewn.
S940A SPECIAL REQUEST EQUIPMENT Wyposażenie na życzenie Klienta
Był to mój ideał!
Cena auta 7000 zł
328 było z roku 1995, lecz silnik, który w nim siedział pochodził z auta BMW E39 Z ROKU 1998. Serce, które wcześniej siedziało w 328 uległo uszkodzeniu, i poprzedni właściciel je wymienił, a potem rozbił auto o słup...
Silnik m52b28 miał 160 tyś przebiegu, był w stanie idealnym, a to za zasługą pracy z automatyczna skrzynia biegów, dzięki której silnik nie był tak katowany, jak ze zwykłym manualem
Razem z przyjacielem Mańkiem zaczęliśmy rozbiórkę mojego białego E36 318is
Foto:

Gdy stary silnik wylazł, zabraliśmy się za 328 (dziękuję za pomoc mojemu tacie)


Po dosłownie całkowitym rozebraniu bmw e36 328 została goła buda.
Wreszcie zabraliśmy się za BIAŁE E36
Na pierwszy rzut poszedł silnik 2.8. Zostało zamontowane nowe sprzęgło LUK 240 mm ,oraz nowe koło dwumasowe
Ponieważ w bmw toleruję tylko skrzynie manualną. Automat został wyrzucony
Koło dwumasowe zostało przykręcone zgodnie z normami, poprzez klucz dynanometryczny, oraz na specjalny klej, dzięki któremu śruby nigdy się nie odkręcą
Starałem się, aby wszystko było jak fabryka.
Po dopasowaniu sprzęgła do skrzyni manualnej, nadszedł czas włożyć prawie trzy litrową bestię (długo czekałem na tę chwilę

)

Silnik otrzymał również nowe poduszki, aby miał wygodną pracę aż do śmierci
I tak oto cudne 2.8 zostało zamontowane
Zalane olejem VALVOLINE 10W40 + wymienione wszystkie filtry + wszystkie uszczelki, które wydawały się "nieszczelne"
Niestety musiałem czekać, aż przyjedzie do mnie sterownik silnika z wykasowanymi sondami:D
W końcu doczekałem się, założyłem sterownik pyk do auta, stacyjka w pozycję on, i 2.8 budzi się do życia!! Miałem małe obawy co do EWS, lecz wszystko podłączone jak w fabryce, i nie miała prawa nie odpalić
Potem nadszedł czas na tłumik końcowy z klapką:Oryginalny tłumik ma połączony zawór sterowania klapką poprzez wąż ciśnieniowy z kolektorem dolotowym. Dzięki temu gdy auto jest włączone tworzy się zasys powietrza poprzez kolektor, który skutkuje zamknięciem klapki.
Zaworem steruje komputer, to on odpowiada kiedy zamknąć obieg zasysanego powietrza, i tym sposobem otworzyć klapkę w tłumiku.
Nie chciałem aby sterował tym komputer. Więc zabrałem się do pracy.
Zawór podciśnienia został podłączony do przełącznika w kabinie, dzięki temu, w każdym momencie mogę sobie zamknąć klapkę w tłumiku. Robiłem to tylko ze względów akustycznych. Gdy chce mieć cicho włączałem zawór, i zamykałem klapkę. Gdy chce aby auto brzmiało basowo przycisk na pozycje off, i klapka się otwierała. Bardzo przydatne.
Oczywiście to rozwiązanie prowadziło za sobą pewną konsekwencję. Mianowicie, sterownik silnika, nie dostawał przekazu od zaworu z tłumika, i podczas inspekcji softu (diagnostyka komputerowa auta) Komputer pokazywał błąd w interfejsie. Ale na całe szczęście, to tylko zaworek, więc auto nie przechodzi w tryb awaryjny, tylko informuję diagnostę, że nie ma połączenia z zaworem sterującym klapką tłumika.
Niektórzy, aby poprawić dźwięk swojego 2.8 odłączają ten zawór. Jest on niepotrzebny, lecz ja wolałem sam nim sterować, i stąd ten pomysł.
Następnym etapem był montaż Climatronica.
Wyleciała stara nagrzewnica, a w jej miejsce CLIMATRONIC, aby to wszystko działało, wystarczyło pociągnąć kilka kabli:


Oczywiście po montażu climatronika została zamontowana deska rozdzielcza ( wersja po lifcie )
Ogólnie całe wnętrze auta, razem z wykładziną zostało zaadoptowane z Zielonego 328.
Składanie wnętrza ciąg dalszy...
Na początek zająłem się drzwiami. Wymieniłem ślizgi szyb na nowe, oraz silniczki z zielonego 328.
Za czasów starego 318is miałem problem z szybą od strony pasażera. Nie chciała się ona domykać, co bardzo utrudniało zamykanie drzwi.
Więc się za to zabrałem, rozebrałem zamek, i tu ukazał mi się taki oto przycisk:


Był od odpowiedzialny za domykanie szyby.Wyskoczył po prostu, i nie kontaktował.
Wyjąłem go, oraz dokładnie oczyściłem, i wsadziłem z powrotem.Po otworzeniu drzwi, szyba się opuszcza, a po zamknięciu podnosi. Jestem bardzo zadowolony, że udało mi się z tym uporać. Zajęło mi to godzinę czasu.
Tymczasem doszły felgi bbs rc 090 8J ET 20

Ładne odnowione polakierowane, ale mi się nie podobały.... więc....
Wziąłem i je wypolerowałem





Auto po swapie na b28 wyglądało tak:

cdn...