BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 18 czerwca 2025, 20:48

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E30]Łożyska
PostNapisane: 25 czerwca 2007, 18:23 
Offline
Forumowicz

Posty: 275
Lokalizacja: WaÂłbrzych
Witam
Kolejny problem i kolejny raz proszę Was o pomoc.Pierwsze czy z tyłu w bębnach po odkręceniu nakrętki rozmiaru 30 są jeszcze jakieś zabezpieczenia trzymające bęben bo nie moge go ściągnąć(nie chodzi mi o małą podkładkę zabezpieczającą).Drugie czy bęben jest w całości,czy może nie wiem dwuczęściowy?Bęben za cholere nie chce zejść,wiem,ze w tylno napędówkach cięzko się wymienia łożyska,ale chce to zrobić sam.

Dzięki

pozdro


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 czerwca 2007, 20:39 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 40
Posty: 3382
Lokalizacja: Gliwice
Moje BMW: *
Kod silnika: *
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=147922
Szczęki ? ;p

w książce "Sam naprawiam... E30" jest opisa, jak ściągnąć bębny, na forum był link do tego:
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?t ... +naprawiam

Jeśli w najbliższym czasie nikt Ci nie odpowie dokładniej to jutro przy odrobinie wolnego czasu Ci odpowiem - teraz nie bardzo mam czas.
Napisz tylko PW, żebym nie zapomniał ;)

_________________
"moje ex": E92 | E36 | E30


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 25 czerwca 2007, 22:00 
Offline
Forumowicz

Posty: 275
Lokalizacja: WaÂłbrzych
dzieki Pamo na ciebie to zawsze mozna liczyć :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 czerwca 2007, 00:43 
Offline
Specjalista

Posty: 2903
Bęben osadzony jest na piaście, która tkwi w wewnętrznym pierścieniu łożyska.
Często bębęn zapieka się na okrągłym wypuście piasty i jego ruszenie bez oklepania młotkiem bębna jest nie możliwe. Należy uderzać w paszczyznę bębna, do której przylega felga (uważaj aby nie sklepać środkowego wypustu piasty).
Gdy bęben będzie już luźny (zacznie się okręcać na piaście) może zajść potrzeba zluzowania nie tylko linek ręcznego hamulca, ale także rozpieraka wewnątrz bębna. Poprzez otwór śrubowy koła w piaście musisz dostrzec fragment mechanizmu rozpierającego z fragmentem drobnej zębatki o licznych małych ząbkach, przysłoniętą lekko blaszką, będącą główną dźwignią do regulacji skoku zębatki podczas tworzącego się luzu między powierzchnią szczęk a wewnętrznym obwodem bębna.
Przekręcając tą zębatkową tarczką w jedną lub w drugą stronę, będziesz czuł kiedy bęben przestaje się kręcić. Oczywiście Twoim zadaniem jest wyszukanie tego kierunku obrotów, który luzuje rozprężenie szczęk - i tak do momentu, aż bęben będzie możliwy do zdjęcia.

Skoro główną śrubę ściskową na półosi (przegubie) już wykręciłeś, musisz teraz przegub zdemontować. Odkręć ją od zabieraka na dyfrze i uderzając poprzez kuliste narzędzie opierające się na środkowej części końca przegubu, wybijaj go z piasty.
Jeżeli masz drążek reakcyjny z tyłu możliwe, że będziesz musiał go zdemontować do wyjęcia przegubu. Nie wiem z której strony auta wymieniasz łożysko, ale wydech także może przeszkadzać.

Po wyjęciu przegubu dostrzeżesz od wewnętrznej strony piasty ( od której wkładany jest przegub do piasty) trzpień piasty tkwiący w bieżni wewnętrznej łożyska. Oczywiście musisz najpierw wybić ten trzpień piasty z łożyska. I tu znów odpowiedniej średnicy do średnicy tego trzpienia musisz użyć odpowiedniego wybijaka. Uderzaj młotkiem o sporej masie i uważaj na ręce. Gdybyś nie zdemontował drążka reakcyjnego lub tłumika to mogą być poobijane.
Wybijanie jest ciężkie i czasem potrzeba pary w rękach.
Po wybiciu piasty, gdzie czasem jedna bieżnia łożyska pozostaje na jej trzpieniu, zdejmij od strony piasty zawleczkę (niemałą) - taki sobie wielki seger. Po jego demontażu możesz wybić całe łożysko z korpusu wachacza - tu również para w rękach.
Z trzpienia zbij bieżnię wewnętrzną i wyrównaj niedoskonałości po uderzaniu młotkiem.

Montaż, gdybyś wpadł na pomysł aby łożysko wbijać młotkiem to skręć(ścisnij) sobie jakąś śrubą i nakrętką z podkładkami bieżnie wewnętrzne, aby któraś z nich nie wypadła.
Ja doradzałbym, jeżeli dysponujesz czasem i pewnymi materiałami, wciskać łożysko w korpus wachacza, wykorzystująć jakąś wytrzymałą śrubę i za pomocą niej wprasowywać łożysko w swoje miejsce. Po wprasowaniu załóż seger (uwaga na oczy i palce) i w podobny sposób wprasowuj śrubą piastę. Gdybyś wbijał piastę młotkiem, to druga osoba musi zapierać od drugiej strony wewnętrzną bieżnię łożyska przed wybiciem jej trzpieniem piasty z łożyska.
Zamontuj z powrotem przegub i poskręcaj.
Gdyby na bębnach okazały się być spore ranty, postaraj się je zlikwidować, aby na przyszłość uniknąć problemów z demontażem bębnów. Rozpieraki wyczyść i usprawnij ich pracę smarując najlepiej smarem miedzianym. Załóż bęben i podkręć regulatorem rozstawienie szczęk do zablokowania bębna, a następnie poluzuj lekko dla swobodnego obracania bębna.
Załóż koło, postaw na ziemi i dokręć piastę, nakrętką na przegubie. Dla zabezpieczenia nakrętki zamów oryginalne zabezpieczenie, jeśli nowe nie wsytępuje wraz z zakupionym łożyskiem.
Podnieś z powrotem koło aby przeregulować ręczny przy dźwigni ręcznego.

_________________
"Przemilczenia dzielą bardziej niż nieobecność"


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26 czerwca 2007, 07:07 
Offline
Forumowicz

Posty: 275
Lokalizacja: WaÂłbrzych
dzieki robert teraz powinienem sobie poradzic :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL