BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 2 maja 2025, 21:54

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E36] Jak wymienić drązki układu kierowniczego? POMOCY
PostNapisane: 17 października 2007, 19:12 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 27
Lokalizacja: Gliwice
Moje BMW: e36 318IS
Kod silnika: M42B18
Witam bardzo serdecznie wszystkich :)
Po ostatnich walkach z drzwiami :D - wyszłem wygrany :P (i to dzięki wam) :)
Czas przyszedł tym razem na drążki do układu kierowniczego (niefachowo nazwane za co przepraszam). Powoli aklimatyzuje sie z mym Bemcialkiem i otóż przyszła chwila na wymianę myśle nie trudną w/w częsci.
Na zdjeciu nr.7 i 8 (lewa i prawa strona)
część z OEM

Kieruje do was gorącą prośbe o pomoc w dokładnym przebiegu wymiany tych drązków :)
Jeśli mógłbym prosic o szczegółowy proces krok po kroku, na co trzeba uwazac z czym trzeba sie liczyc podczas wymiany, byłbym bardzo wdzięczny :) Mam cicha nadzieje że do soboty udami sie nabrac fachowej wiedzy teoretycznej i poprawnie przelać ją na praktyke :D ;)

Dziękuje za pomoc i pozdrawiam Ciepło :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 października 2007, 01:01 
Offline
Specjalista

Posty: 2903
Końcówka drążka kierowniczego......drążek kierowniczy to te wewntrzne elementy do którego przykręcane są końcówki (potocznie zwane "jabłuszkami" lub drążkami kulistymi.......ja to określam "stawonoga" :rotfl: )

Wymiana ??????
1. Przed rozkręceniem poluzuj nakrętkę kontrującą (9) i odbij obrączkę ściskową (10).
2. Zdemontuj opaski zaciskowe (2 , 3) (jednorazowe) i zsuń osłonę gumową drążka w kierunku końcówki kierowniczej.
3. Przegub kulisty drążka jest przykręcany do maglownicy z wykorzystaniem podkładki zabezpieczającej (4), która to już po przykręceniu jest zaklepywana na przegubie kulistym.........musisz zagięcie fragmentu podkładki odklepać.
4. Za pomocą wąskiego klucza 32 poluzuj przegub kulisty drążka na kolumnie.....równie dobrze możesz użyć standardowej "żabki" używanej przez hydraulików ( proste narzędzie a jakże przydatne w mechanice pojazdowej)
5. Zdejmij koła i odkręć sworzeń końcówki kierowniczej (gałki) od korpusu zwrotnicy......(nakrętka 12)
6. Jeśli nie posiadasz ściągacza do gałek, możesz przy pomocy młotka uderzać wokół siedliska sworznia, aby zniwelować wewnętrzny ścisk (trochę to oklepujące ale 70 % mechaników tak robi :rotfl: ....nawet w serwisach :zdziwko: )
7. Odkręć cały drążek i na kowadło.......nie ma szans abyś rozkręcił końcówkę od drążka więc musisz mocno oklepać końcówkę kierowniczą, gdyż wewnętrzny gwint zapieka się niesamowicie z gwintem na drążku (tylko BMW ma z tym problemy :zly: i dlatego należy demontować cały drążek :kwasny: ).....Po oklepaniu rozkręcanie tych elementów powinno być łatwiejsze, ale imadło potrzebne do tego zabiegu i "żabeczka" o której już pisałem :spi: Staraj się liczyć obroty wykręcanej końcówki.
8. Wyczyść gwint na drążku i przykręć go z powrotem go kolumny kierowniczej pamiętając o podkładce i jej zaklepaniu po dokręceniu. Załóż osłonę drążka i zaciśnij opaskami......zaopatrz sięw plastikowe opaski, gdyż starych już nie będziesz mógł :D )
9. Wysmaruj gwint na drążku (najlepiej pastą miedzianą a jak nie to czymś smarującym) i wkręcaj końcówkę kierowniczą na tyle obrotów na ile pamiętasz podczas rozkręcania :|
10. Przykręć sworznia końcówki do zwrotnicy, załóż koło (pamiętając o jego dokręceniu) i po przepchnięciu auta przód i tył zerknij jaką zbieżność mają koła......zbieżność i tak Cię nie ominie, ale na zbieżność trzeba jeszcze dojechać :]
Weź miarę, wyznacz sobie jakiś rowek na oponie względem którego będziesz się odnosił do rozstawu kół na przodzie opony i z tyłu. Jeśli pomiary będą się różniły, wkręcaj lub wykręcaj drążki tak, by pomiary były w miarę równe.
11. Po wstępnej regulacji zbieżności :niepewny: dokręć kontry na drążkach i jedź na zbieżność.


Odnośnie pkt 10 jeszcze
Zwróć uwagę i na ilość obrotów wkręcanych końcówek kierowniczych na drążek, aby w miarę możliwośći były takie same......dwa trzy obroty mogą się różnić, ale ma to później wpływ na kąt skrętu w prawo lub w lewo auta.

O tym, że do zdjęcia kół trzeba podnieś auto, chyba nie muszę pisać :oczami: :rotfl:

Powodzenia ;)

.....aaaaa i był bym zapomniał.....
jesteś Pewien, że na przegubach kulistych drążka nie ma także luzów ????????

Po zdjęciu osłony przegubu, przyłóż palec do miejsca gdzie drążek jest umiejscowiony w kuli, a druga osoba niech porusza Ci kołem na boki.......jeżeli pod palcem wyczujesz luz pomiędzy tymi dwoma elementami, to drążki także do wymiany.......nawet najmniejszy luz nie jest akceptowany na przymrużenie oka.......
.....i pewnie się okaże, że mogłem to wszystko ująć w skrócie :hyhy: :P :rotfl:

_________________
"Przemilczenia dzielą bardziej niż nieobecność"


Ostatnio edytowano 18 października 2007, 01:07 przez robertbmw, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 października 2007, 16:28 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 27
Lokalizacja: Gliwice
Moje BMW: e36 318IS
Kod silnika: M42B18
Dziękuje pięknie Panie Robercie :) Troszke brzmi skomplikowanie ;d Ale myśle że idąc śladami podpowiedzi dam rade :P Jutro wymiana i mam nadzieje że nie będzie żadnych nieoczekiwanych problemów :D


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 października 2007, 18:15 
Offline
Forumowicz

Posty: 109
Lokalizacja: Krusin
A co ze zbieżnością jedziesz do fachowca czy też sam będziesz próbował ustawić?

_________________
Rafalindo 750iL


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 października 2007, 18:16 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 13996
Lokalizacja: Ostrów Maz.
Moje BMW: e31 850i
Kod silnika: M70B50
ee twardy bądź, sam ustaw zbieżność :D

_________________
http://firmaorchidea.pl
http://www.zajazdpodsosnami.pl
http://www.chodowiak.pl
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 października 2007, 19:15 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 27
Lokalizacja: Gliwice
Moje BMW: e36 318IS
Kod silnika: M42B18
Rafał 750iL napisał(a):
A co ze zbieżnością jedziesz do fachowca czy też sam będziesz próbował ustawić?


:P A czy ty jeździsz do fachowców czy do mechaników korzystajacych z Tego forum? ;)
Sam nie ustawie zapewne ;P Ale o koszt wymiany bede do przodu :P

Kucharz napisał(a):
ee twardy bądź, sam ustaw zbieżność :D


Twardy jest tylko Chuck Norris, tylko! :) :hyhy:


Ostatnio edytowano 19 października 2007, 21:57 przez slaveevil, łącznie edytowano 4 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20 października 2007, 07:12 
Offline
Forumowicz

Posty: 109
Lokalizacja: Krusin
rozumiem zawsze pare złotych w kieszeni

_________________
Rafalindo 750iL


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 października 2007, 18:18 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 27
Lokalizacja: Gliwice
Moje BMW: e36 318IS
Kod silnika: M42B18
Witam ponownie ;d
troszke odświeże temat i pozwole sobie na kilka zmian ;)
Po dogłębnej analizie częsci, które zakupiłem oraz sprawdzeniu wynikajacego problemu stanowczo stwierdziłem, iz ma poprzednia analiza problemu jest błędna ;d ;) To nie to :) No cóż pomyłka to rzecz ludzka wiec zakuiłem juz "napewno" odpowiednią cześc jaką potrzebuje a mianowicie cały problem tkwi TUTAJ
Otóż włąsnie ta części Nr 19 jest wadliwa a nie jak sądziłem koncówka drązka układu kierowniczego :zdziwko:
Z góry dziękuje za pomoc jaką otrzymałem od Pana roberta (napewno sie przy jak będe zmieniał te końcówki :P :D ), jednocześnie stawiam ponownie zapytanie z mej strony jak i czym mam sie kierowac przy wymianie części o nr. 19 "ROEM" z wyzej ukazanego zdjecia :)??? :D :D :D

Rafał 750iL napisał(a):
rozumiem zawsze pare złotych w kieszeni


Jasne :) Dobrze rozumujesz :P Kilka takich "pare złotych" i następna część w kieszeni :D :P wiec powiedz czy sie to nie opłaca :D
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Jak wymienić drązki układu kierowniczego? POMOCY
PostNapisane: 25 listopada 2014, 08:36 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 95
Lokalizacja: Zachodniopomorskie
Moje BMW: e36/e46
Kod silnika: M43B16
Garaż: Było e36 touring, jest e46 touring
Witam, pozwolę sobie na odkurzenie tematu żeby nie zaśmiecać nowym, otóż chcę wymienić w swoim beemwu same końcówki bez drążków, czy zna ktoś jakiś dobry skuteczny sposób na walkę z pordzewiałymi i zaciśniętymi nakrętkami?

_________________
Obrazek Przejdź na ciemną stronęObrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E36] Jak wymienić drązki układu kierowniczego? POMOCY
PostNapisane: 25 listopada 2014, 11:52 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1869
Lokalizacja: Zachodniopomorskie
Garaż: E39 523iT, E46 318i, E36 328iA Individual, E61 530xD
Palnik :P bardzo czesto w e36 wymiana koncowek wiaze sie z wymiana drązków. Przez 20 lat nie ruszane koncowki czesto sa nie do odkrecenia i pozostaje szlifierka katowa i wymiana kompletu.

_________________
E39 523i Touring M52TUB25, E46 318i M43TUB19, E36 328iA Touring Individual M52B28


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL