Końcówka drążka kierowniczego......drążek kierowniczy to te wewntrzne elementy do którego przykręcane są końcówki (potocznie zwane "jabłuszkami" lub drążkami kulistymi.......ja to określam "stawonoga"

)
Wymiana ??????
1. Przed rozkręceniem poluzuj nakrętkę kontrującą (9) i odbij obrączkę ściskową (10).
2. Zdemontuj opaski zaciskowe (2 , 3) (jednorazowe) i zsuń osłonę gumową drążka w kierunku końcówki kierowniczej.
3. Przegub kulisty drążka jest przykręcany do maglownicy z wykorzystaniem podkładki zabezpieczającej (4), która to już po przykręceniu jest zaklepywana na przegubie kulistym.........musisz zagięcie fragmentu podkładki odklepać.
4. Za pomocą wąskiego klucza 32 poluzuj przegub kulisty drążka na kolumnie.....równie dobrze możesz użyć standardowej "żabki" używanej przez hydraulików ( proste narzędzie a jakże przydatne w mechanice pojazdowej)
5. Zdejmij koła i odkręć sworzeń końcówki kierowniczej (gałki) od korpusu zwrotnicy......(nakrętka 12)
6. Jeśli nie posiadasz ściągacza do gałek, możesz przy pomocy młotka uderzać wokół siedliska sworznia, aby zniwelować wewnętrzny ścisk (trochę to oklepujące ale 70 % mechaników tak robi

....nawet w serwisach

)
7. Odkręć cały drążek i na kowadło.......nie ma szans abyś rozkręcił końcówkę od drążka więc musisz mocno oklepać końcówkę kierowniczą, gdyż wewnętrzny gwint zapieka się niesamowicie z gwintem na drążku (tylko BMW ma z tym problemy

i dlatego należy demontować cały drążek

).....Po oklepaniu rozkręcanie tych elementów powinno być łatwiejsze, ale imadło potrzebne do tego zabiegu i "żabeczka" o której już pisałem

Staraj się liczyć obroty wykręcanej końcówki.
8. Wyczyść gwint na drążku i przykręć go z powrotem go kolumny kierowniczej pamiętając o podkładce i jej zaklepaniu po dokręceniu. Załóż osłonę drążka i zaciśnij opaskami......zaopatrz sięw plastikowe opaski, gdyż starych już nie będziesz mógł

)
9. Wysmaruj gwint na drążku (najlepiej pastą miedzianą a jak nie to czymś smarującym) i wkręcaj końcówkę kierowniczą na tyle obrotów na ile pamiętasz podczas rozkręcania
10. Przykręć sworznia końcówki do zwrotnicy, załóż koło (pamiętając o jego dokręceniu) i po przepchnięciu auta przód i tył zerknij jaką zbieżność mają koła......zbieżność i tak Cię nie ominie, ale na zbieżność trzeba jeszcze dojechać
Weź miarę, wyznacz sobie jakiś rowek na oponie względem którego będziesz się odnosił do rozstawu kół na przodzie opony i z tyłu. Jeśli pomiary będą się różniły, wkręcaj lub wykręcaj drążki tak, by pomiary były w miarę równe.
11. Po wstępnej regulacji zbieżności

dokręć kontry na drążkach i jedź na zbieżność.
Odnośnie pkt 10 jeszcze
Zwróć uwagę i na ilość obrotów wkręcanych końcówek kierowniczych na drążek, aby w miarę możliwośći były takie same......dwa trzy obroty mogą się różnić, ale ma to później wpływ na kąt skrętu w prawo lub w lewo auta.
O tym, że do zdjęcia kół trzeba podnieś auto, chyba nie muszę pisać
Powodzenia
.....aaaaa i był bym zapomniał.....
jesteś Pewien, że na przegubach kulistych drążka nie ma także luzów ????????
Po zdjęciu osłony przegubu, przyłóż palec do miejsca gdzie drążek jest umiejscowiony w kuli, a druga osoba niech porusza Ci kołem na boki.......jeżeli pod palcem wyczujesz luz pomiędzy tymi dwoma elementami, to drążki także do wymiany.......nawet najmniejszy luz nie jest akceptowany na przymrużenie oka.......
.....i pewnie się okaże, że mogłem to wszystko ująć w skrócie
