Witam:)) chciałbym przedstawić krótkie info o problemie "falujacych obrotów" przy e36.

) Mile widziane uwagi poprawki:) Mam nadzieję że przydadzą sie te informacje:))
Przyczyną falwania obrotów jest.....??

NP.!!!!!.
Przepływomierz powietrza - Służy do pomiaru ilości zasysanego przez silnik powietrza. Można w ten sposób określić stopień obciążenia jednostki napędowej w danym momencie. Dzięki temu sterownik silnika wie, ile paliwa podać silnikowi w danej chwili, aby skład mieszanki był zawsze optymalny. Jak działa przepływomierz powietrza?
Na drodze zasysanego strumienia powietrza umieszczony jest cienki drucik rozgrzewany do temperatury około 100°C. Opływające go powietrze chłodzi go z intensywnością zależną od tego, jak wiele powietrza trafia do silnika. Urządzenie elektroniczne stara się utrzymać stałą temperaturę drucika. Jeśli sterownik musi dostarczyć dużo prądu do drucika, to wie, że przepływ powietrza jest duży. Im większy przepływ powietrza, tym więcej paliwa można dostarczyć do silnika. W przepływomierzach z opornikiem utrzymywana jest stała różnica temperatur pomiędzy opornikiem a powietrzem trafiającym do silnika. Wynosi ona ok. 180°C. Zasada działania jest jednak podobna: im więcej energii trzeba na podgrzewanie opornika, tym więcej paliwa dostaje silnik.
Objawy uszkodzenia przepływomierza
*Najczęstszym objawem jest wyraźny spadek mocy silnika. Samochód nie chce
przyspieszać. Towarzyszy temu też pogorszenie kultury pracy.
* W niektórych autach objawy nie są dokuczliwe, sterownik może przejść na ustawienia
domyślne i silnik pracuje w miarę poprawnie. Pali się tylko lampka "check engine".
* Sygnałem o złej pracy przepływomierza powietrza jest też niewłaściwy skład spalin i
wyższe zużycie paliwa.
Uniknij usterek
1 Podstawowym czynnikiem wpływającym na złą pracę przepływomierza powietrza są zbierające się na nim zabrudzenia. Szczególnie wrażliwy na to jest przepływomierz z gorącym drutem. Dla zwiększenia jego żywotności wystarczy regularnie wymieniać filtr powietrza. Często przepływomierze ulegają awarii po montażu tzw. sportowych filtrów powietrza. Mają one zazwyczaj dużo gorsze od oryginalnych (zwłaszcza te bez atestów) zdolności do wychwytywania zanieczyszczeń.
2 Przepływomierze nie tolerują strzałów w kolektorze dolotowym. Dlatego niesprawne instalacje gazowe są powodem częstych uszkodzeń przepływomierzy. Czasem wystarczy jeden "strzał", czasem usterka następuje dopiero po kilku. Ryzyko "strzałów" maleje niemal do zera po zastosowaniu nowoczesnego wtrysku gazu.
3 W niektórych modelach aut przepływomierz łatwo zepsuć, wjeżdżając
z dużą prędkością w głęboką kałużę. Jeżeli na element pomiarowy przepływomierza trafi mgiełka wody, może dojść do natychmiastowego przepalenia drucika.
Czujnik położenia przepustnicy zwany także
potencjometrem przepustnicy:
Ilość powietrza potrzebna do wytworzenia właściwej mieszanki paliwowo - powietrznej zmienia się wraz ze zmianą prędkości obrotowej silnika i zmianą położenia przepustnicy. Aby móc prawidłowo dawkować ilość paliwa centralka otrzymuje informacje z czujnika położenia przepustnicy. W jago konstrukcji wykorzystany jest potencjometr. Sygnały tego czujnika wykorzystywane są do ustalania następujących parametrów: wzbogacenia mieszanki w trakcie przyspieszania, wzbogacania mieszanki przy pełnym otwarciu przepustnicy, odcięcia paliwa przy hamowaniu silnikiem.
Uszkodzenie czujnika nie powoduje unieruchomienia silnika, centralka wykorzystuje wtedy sygnały czujnika prędkości obrotowej wału korbowego (hallotronu) i czujnika temperatury cieczy chłodzącej.
Możliwe przyczyny awarii:
* Zabrudzenia wynikające z eksploatacji (warstwy oleju, kurz i wilgoć)
* Zużycie mechaniczne
Symptomami kłopotów mogą być:
* Problemy z rozruchem
* Zwiększenie zużycia paliwa
* Niepoprawna praca silnika
* Silnik słabo reaguje na naciśnięcie pedału przyspieszenia
Silniczek krokowy -
Regulator biegu jałowego - Jego zadaniem jest utrzymywanie właściwej prędkości biegu jałowego. Na podstawie danych z czujników temperatury cieczy chłodzącej, temperatury powietrza, czujnika położenia przepustnicy i stycznika krańcowego wolnych obrotów ustalana jest odpowiednia wartość która jest utrzymywana poprzez uchylanie bądź zamykanie przepustnicy przez siłownik,
Częsciowo może być również :
Sonda lambda - Jest ona wkręcona w rurę przed katalizatorem. Wewnątrz sondy znajduje się rdzeń wykonany z dwutlenku cyrkonu, którego zewnętrzna część styka się ze spalinami a wewnętrzna z powietrzem atmosferycznym. Różna koncentracja jonów tlenu na obu końcach powoduje powstanie sygnału będącego miernikiem ilości tlenu w spalinach. W centralce sygnał ten jest wykorzystywany do zmiany dawkowania paliwa w celu osiągnięcia właściwego składu mieszanki lambda równemu w przybliżeniu jedności (0,99 - 1,01). Ręczna regulacja zawartości CO w spalinach jest niemożliwa. Sonda lambda pracuje prawidłowo dopiero w temperaturze ponad 300 ° C. Aby skrócić czas podgrzewania sondy jest ona podgrzewana elektrycznie do temperatury roboczej. Temperatura robocza osiągana jest w ciągu 20 - 30 sek. Uszkodzenie sondy nie powoduje zatrzymania silnika, jednak wzrasta zużycie paliwa(czasmi nawet nie równa praca silnika) i może dojść do przegrzania i uszkodzenia katalizatora.
Świece zapłonowe - Wygląd używanej świecy zapłonowej może nam dużo powiedzieć o warunkach pracy silnika i samej świecy. Dlatego bardzo ważną role odgrywa analiza świecy zapłonowej podczas przeglądu samochodu.
Kable Zapłonowe - Jak wiadomo, zadaniem przewodów zapłonowych jest dostarczanie prądu o parametrach ściśle określonych przez konstruktorów układu zapłonowego. Od tego zależy bowiem, czy iskra wytwarzana pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej będzie dostatecznie silna.Przewód powinien zatem jak najdłużej doskonale przewodzić prąd, a przede wszystkim być zabezpieczony odpowiednią warstwą izolacyjną. To właśnie odporna i wytrzyma izolacja stanowi o jakości przewodów wysokiego napięcia
Węże powietrza - zwrócić uwagę czy nie są popękane, skruszałe, pękniecie węża w okolicy sciągniętego opaską, nie zaluźne(napęczniałe,rozszerzone).
Wałek rozrządu przy silnikach 1.6 M40 i 1.8 M40 - wiaze sie z inny otwieraniem zawor ssania i wydechu ,ponieważ krzywki na wałku popychają popychacze i jeśli krzywki są wytarte, powoduja nie równy rytm silnika:((
Powód np:
* stosowanie tanich i nie odpowiednich oleji (np mineralnego)
* zurzycie mechaniczne
Zdjęcia są tylko przykładami które pozwolą wam w skojarzeniu jak dana część mniej więcej wygląda. Mam nadzieję ze te krókie informacje komus pomogą. Jeśli po własnej próbie diagnozowania nic nie wskakuje zalecam aby autem udano sie do kogoś z możliwością zdiagnozowania auta przy pomocy komputera diagnostycznego.
Wszelkie wasze uwagi i dodatkowe informacje o uporaniu sie z "falowania obrotów" proszę pisać.

) Pozdrawiam christofer