BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 26 czerwca 2025, 07:04

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E36] Świeca - czarny nalot
PostNapisane: 8 maja 2009, 18:53 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 787
Lokalizacja: WLKP
Witam.Wczoraj oglądałem wszystkie świece u mnie w aucie i maja one czarny nalot.CZyli albo zbyt bogata mieszanka lub opóżniony zapłon.Czy możecie mi napisac jakie są objawy prócz koloru świec tego iż zapłon jest opózniony i jak to się ustawia i ile to kosztuje.

_________________
Pomogłem??? - kliknij Pomółgł


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 maja 2009, 19:36 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 72
Posty: 4299
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E-36 320i Touring 95
Kod silnika: M52b20
Kolego zapłonu sam nie ustawisz robi to komp
wysiadł jakiś czujnik i mieszanka może być za bogata
uszkodzony czujnik spalania stukowego może powodować takie rzeczy ale to trzeba zdiagnozować


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 maja 2009, 19:59 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 787
Lokalizacja: WLKP
Na kompie zero błędów

_________________
Pomogłem??? - kliknij Pomółgł


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 maja 2009, 20:25 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 72
Posty: 4299
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E-36 320i Touring 95
Kod silnika: M52b20
dziwna sprawa możliwe że przepala Ci olej
jak tam ze zużyciem oleju?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 maja 2009, 21:07 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 787
Lokalizacja: WLKP
Nic....Znikła jedna kreska na oil service a oleju tyle ile wlałem jest nadal....

_________________
Pomogłem??? - kliknij Pomółgł


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 maja 2009, 21:13 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 72
Posty: 4299
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E-36 320i Touring 95
Kod silnika: M52b20
może wymień te świece i po czasie zobacz jak się zachowują
czy poza tym silnik chodzi dobrze?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 maja 2009, 21:53 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 787
Lokalizacja: WLKP
Tak silnik prócz tego chodzi bez zarzutu.No może tylko to iż jak się rozgrzeje uciekają gdzies z 30 koni...i to bez wyjątku czy gaz czy benzyna...

_________________
Pomogłem??? - kliknij Pomółgł


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 maja 2009, 23:08 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 411
Lokalizacja: Sanok
Moje BMW: E36
Kod silnika: M50B20
Analiza usterek świec zapłonowych wynikłych z nieprawidłowej obsługi lub eksploatacji

Wygląd używanej świecy zapłonowej może nam dużo powiedzieć o warunkach pracy silnika i samej świecy. Dlatego bardzo ważną role odgrywa analiza świecy zapłonowej podczas przeglądu samochodu. W tym sprawozdaniu zostały przedstawione różne przypadki zużycia świec, oraz możliwe przyczyny ich powstania. Pozwoli to po części wyjaśnić zaistniałe przypadki...


1. Nakrętka kontaktowa: zużyta

Bardzo silne wibracje mogą prowadzić do mocnego zużycia nakrętki kontaktowej w wyniku tego może obluzować się końcówka kabla zapłonowego.

Do silników o większym natężeniu wibracji, np: łodzie motorowe i skutery śnieżne, polecane są świece ze standartową elektrodą środkową ze względu na ich wyśmienite właściwości zapobiegające wibracjom i zużywaniu się. Świece zapłonowe ze standartową elektrodą środkową są w tej chwili dostępne w następujących referencjach: B7ES, B8ES, BR7ES, BR8ES, BR9ES, B7HS, B9HS, BR7HS, BR8HS, BR9HS, BPR7ES, BR9ECS, BR10ECS. Dla świec ze standartową elektrodą środkową zostało stworzone specjalne opakowanie.

2. Zwarcie: przepływ ładunku elektrycznego po izolatorze między nakrętką a obudową metalową.

Odległość między elektrodami zwiększyła się wskutek ich zużycia, potrzebne jest wyższe napięcie. Zwarcie powstaje w przypadku, gdy potrzebne napięcie między elektrodami większe jest niż napięcie między nakrętką, a metalową obudową świecy.

Po pewnym czasie twardnieje kabel zapłonowy, przez co luzuje się kontakt między świecą zapłonową, a kablem, co zwiększa jeszcze bardziej ryzyko wystąpienia zwarcia na świecy.

W silnikach z turbodoładowaniem potrzebne są wyższe napięcia, tu ryzyko zwarcia jest wyższe. Kable zapłonowe po części zużywające się muszą być regularnie wymieniane. Po myciu samochodu lub silnika, gdy brak jest iskry, należy zbadać końcówkę kabla czy nie jest mokra.

3. Obudowa metalowa: korozja, pęknięcie przy pierścieniu uszczelniającym.

Zbieranie się wody, spowodowane nieszczelnością końcówki kabla zapłonowego lub w motocyklach niewłaściwym odprowadzaniem wody z kopułki przy głowicy silnika, mogą prowadzić do korozji metalowej obudowy świecy zapłonowej.

Skorodowana obudowa świecy nie ma negatywnego wpływu na działanie świecy. Natomiast woda, która zebrała się pod końcówką kabla, może być przyczyną wypadania zapłonu lub nieregularnego iskrzenia.


W przypadku, gdy świeca nie da się wykręcić przy pomocy klucza i musi być na siłę odkręcona, może dojść do pęknięcia obudowy przy pierścieniu uszczelniającym.

W przypadku trudności z odkręceniem świecy należy rozgrzać silnik, spryskać świecę odrdzewiaczem i chwilę poczekać. W niektórych przypadkach daje się ona wtedy łatwiej wymontować.

4. Głowica świecy: pęknięcie izolatora, stopienie elektrody, nagar

Przegrzanie głowicy świecy może spowodować pęknięcie ceramiki lub stopienie elektrod.

Przy normalnych warunkach pracy silnika nie powinno nastąpić przegrzanie świecy. Jeżeli ma miejsce nieprawidłowe spalanie (spalanie stukowe, samozapłon mieszanki) świece mogą się rozgrzać do bardzo wysokiej temperatury.


Jeżeli mieszanka paliwowo-powietrzna z powodu uszkodzonego systemu paliwowego jest zbyt chuda, może to prowadzić do wzrostu temperatury spalania, co powoduje jego nieprawidłowy przebieg. System chłodzenia prawdopodobnie uszkodzony lub zanieczyszczony. Jeżeli zapłon jest zbyt wczesny lub w komorze spalania gromadzi się nagar może to prowadzić do wzrostu temperatury spalania i jego nieprawidłowego przebiegu.


Nagar, który zebrał się na głowicy świecy, może prowadzić do wzrostu temperatury spalania i jego nieprawidłowego przebiegu. Szczególnie w silnikach dwusuwowych, przez spalanie oleju dochodzi do zbierania się jego pozostałości w komorze spalania, które to odkładają się również na głowicy świecy zapłonowej. Ten nagar musi być systematycznie usuwany.

W silnikach, które zużywają większe ilości oleju, może on pozostawać w komorze spalania. Ilość zebranego nagaru można ściśle określić podczas przeglądu świec zapłonowych. Oznaką spalania oleju w silniku są białe spaliny wydostające się z rury wydechowej.

5. Nagar mokry i suchy

Większość uszkodzonych świec zapłonowych można zaliczyć do tej kategorii. Pod pojęciem "suchy nagar" rozumiemy zwęglony nagar zebrany na głowicy świecy, przez co izolator przestaje pełnić swą rolę i następuje zanik iskry.

W przypadku "mokrego nagaru", na głowicy świecy zebrał się zwęglony nagar pomieszany z paliwem, co daje czarny, błyszczący kolor. Również w tym przypadku izolator przestaje pełnić swoją rolę i następuje zanik iskry.


- Uszkodzone automatyczne ssanie lub brudny filtr powietrza

- Mieszanka zbyt tłusta

- Silnik często użytkowany na wolnym biegu

- Zbyt późny zapłon

- Zbyt zimna świeca

6. Izolator: pęknięcie przy barierach prądowych lub przy pierścieniu uszczelniającym

Przy wkręcaniu lub wykręcaniu świecy, w przypadku ześlizgnięcia się klucza lub wadliwego jego nasadzenia może dojść do pęknięcia izolatora w okolicy barier prądowych.

W zależności od świecy i klucza użytego do jej montażu, może dojść do pęknięcia obudowy metalowej w okolicy pierścienia uszczelniającego. To nie jest w każdym przypadku gołym okiem widoczne.


Ześlizgnięcie się klucza montażowego powoduje uszkodzenia heksagonalnej powierzchni obudowy świecy lub izolatora. Do montażu świec powinien być zawsze używany klucz heksagonalny. Klucza zużytego lub za dużego nie należy używać lub zachować dużą ostrożność, gdy musi być on użyty.

7. Pierścień uszczelniający: niewystarczająco lub zbyt mocno spłaszczony

W przypadku niedostatecznie silnego dokręcenia świecy, gazy z komory spalania mogą przedostawać się przez obszar gwintu, przez co proces odprowadzania ciepła może być zakłócony, oraz zbytnie podgrzewanie obudowy powoduje jej odbarwienie. Poprzez dalsze zbytnie podgrzewanie obudowy rośnie temperatura całej świecy, co prowadzi do nieprawidłowego spalania.

W przypadku zbyt mocnego dokręcania świecy, gwint jej zostanie ściśnięty, co powoduje, że obszar między izolatorem, a metalową obudową nie jest już szczelny i gazy powstałe podczas spalania mogą tą drogą uciekać. Przy dłuższym tego typu zjawisku dochodzi do przegrzania świecy co prowadzi do nieprawidłowego spalania.


Zalecane są następujące momenty dokręcania świec:


Obrazek

8. Gwint: pęknięcie w obszarze gwintu

Jeżeli świecę dokręcimy zbyt mocno, może dojść do pęknięcia gwintu.

Przy świecach o mniejszych średnicach gwintu, D - 12mm, C - 10mm lub E - 8mm, jest on mniej stabilny. W tych przypadkach należy szczególnie zwracać uwagę na zalecane momenty lub podane kąty dokręcania świec, oraz dokręcać je bardzo ostrożnie.

9. Efekt koronny

Niekiedy na używanych świecach na izolatorze tworzy się brązowy nalot, który mogłoby się wydawać powstaje na wskutek przedostawania się gazów między metalową obudową, a izolatorem. W rzeczywistości to zabarwienie, zwane efektem koronnym tworzą znajdujące się w powietrzu cząsteczki oleju, które naładowane elektrycznie zbierają się na izolatorze, to zabarwienie nie ma żadnego wpływu na funkcjonowanie świecy zapłonowej.


:)


(opracowano na podstawie materiałów NGK) :)
:) :) :) :)

_________________
BóG Stworzył BMW bo Miał GUST !!!!! a Inne Samochody Bo Miał Dobry Humor :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL