BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 27 czerwca 2025, 20:51

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E36] Zmiana czynnika chłodzącego w klimatyzacji z R12 na R1
PostNapisane: 7 lipca 2009, 13:20 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 6
Lokalizacja: lubuskie
Witam

Niedawno kupiłem swoje auto i po krótkim rekonesansie postanowiłem napełnić klimę. Już na stacji obsługi, serwisant uświadomił mnie że moja instalacja dostosowana jest do czynnika R12 który jest już niedostępny i aby dostosować klimę do nowego czynnika musze wymienić olej w sprężarce klimatyzacji.
Niestety tu na forum znalazłem informacje że nie ma czegoś takiego jak "olej w sprężarce" bo do czynnika chłodzącego podczas napełniania dodaje się też substancje smarujące.

Jeśli ktoś się spotkał z podobnym przypadkiem proszę o info. Dodam że moje auto to E36 325 '91.


Ostatnio edytowano 7 lipca 2009, 20:43 przez adamssson, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 7 lipca 2009, 19:52 
Offline
Forumowicz

Posty: 233
Lokalizacja: z zawinkla :)
R12 masz? :rotfl: a co to za jajca ja mam u siebie R134a :rotfl: he he no ale... a nie lepiej dobić R12 i śmigać dalej?

_________________
Uniden PRO 520 XL + CTE AP1700 na dachu :D
uaz 469B-gofr 3 2.0GTI - CRX ED9 D16Z5 (czarna strzaÂła najzajebiaszcza popierdalaka) obecnie nudne e36


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 7 lipca 2009, 22:43 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 1
Lokalizacja: KrakĂłw
Przecież to gość w serwisie powinien Ci wszystko wytłumaczyć i zrobić! Radzę zapytać winnym serwisie od klimy,teraz jest ich pełno.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10 lipca 2009, 10:41 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 6
Lokalizacja: lubuskie
Na rurce w pobliżu zasobnika jest zielona naklejka (opaska ze znaczkiem BMW i jakimś numerem). Rzekomo oznacza to czynnik R12 (z tego co sie dowiedziałem w 93 roku fabrycznie zmieniono czynnik na R134).
Problem polega na tym że R12 jest już nieosiągalny, a zastosowanie zamiennika albo R134 wymaga "wymiany oleju w sprężarce".
Byłem w 2 miejscach gdzie napełniają klimę i w obu powiedzieli mi to samo.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10 lipca 2009, 13:46 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 875
Lokalizacja: Kraków
Masz dwie możliwości pod warunkiem że układ jest szczelny i sprawny:

1. Odessać to co zostało, przepłukać układ założyć nowy osuszacz i nabić R134A z odpowiednim olejem ( pod warunkiem że kompresor może pracować z R134A w BMW jeśli nie wszystkie to większość może).

2. Wg wielu speców zmiana czynnika spowoduje uszkodzenie gumowych przewodów ( dziwne że zestawie do przeróbki BMW nie ma ich) więc można je zakupić z auta które od wyjazdu z fabryki pracowało na R134A. Oczywiście układ płukanie nowy osuszacz i nabijamy. W zestawie BMW do przeróbki jest jeszcze czujnik ciśnienia klimatyzacji, po co go wymieniać skoro taki sam jest do R12 i R134A? Jakby co zamiennik do 200zł.

3. Napełnienie układu R12 (ciężko zdobyć i jest to nie zgodne z prawem)

4. Napełnienie układu zamiennikiem czynnika R12 np R409A pracuje na tym samym oleju co R12 (mineralny).

W w/w przypadkach warto przezbroić cały układ w nowe oringi, w ASO nie kosztują góry pieniędzy.

Proponuje sprawdzić szczelność klimatyzacji na początku, bo jeśli okaże się, że chłodnica lub inne newralgiczne (kosztowne) elementy są nieszczelne może się okazać, że właściciela nie stać na naprawę.

Kumpel w 535i '88 przezbroił tylko układ w nowe oringi i założył nowy osuszacz po czym układ został nabity R134A minęło kilka miesięcy i kilka tysięcy przebiegu wyjazd na południe Włoch i wszystko jeszcze działa jak w chwili modernizacji.

Tutaj masz trochę o przeróbce, jakie kompresory mogą pracować z R134A itd.:

http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... -97-AC.htm

http://www.bmwe34.net/Wiki/tiki-index.p ... AC+upgrade

http://bmwe32.masscom.net/johan/aircon_ ... R134a.html

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10 lipca 2009, 17:52 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 47
Lokalizacja: Zamość,
Moje BMW: e36,e39
tez mialem podobny problem i jakbys mieszkal w lubelskim a nie w lubuskim to wiem gdzie da sie nabic a tu mozesz przeczytac co mi pisali
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?p=513920#513920


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23 lipca 2009, 16:37 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 6
Lokalizacja: lubuskie
Temat zamykam.
Dla wszystkich którzy mają podobny problem - zmiana czynnika wiąże się z wymianą oleju w sprężarce, wymianą osuszacza oraz większości elementów gumowych instalacji. Ja znalazłem pomoc w Zielonej Górze w zakładzie na ulicy Wacława 2.
Instalacje uzupełniono mi zamiennikiem R12.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 7 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL