Zaczne od konca
marcin87k napisał(a):
Po danych spalania podanych przez producenta czy też raportach spalania zaryzykuję stwierdzenie, że to jednak N47 jest bardziej sprawny

Tak tylko porownujesz fabryczne wersje obu silnikow, a nie to co mozna z nich zrobic? N47 na pewno ma glowice o lepszym przeplywie i wydajniejsza turbine, to jego plusy.
marcin87k napisał(a):
Vermilion, tyle że na sprawność nie wpływa sam stopień sprężania a ciśnienie sprężania.
Tak masz racje, ciezko jednak pod tym katem porownac oba silniki, bo nie wiem jakie maksymalne cisnienie doladowania wytrzymaja - nie jest to zalezne jedynie od stopnia sprezania.
marcin87k napisał(a):
Oczywiście pomijam tu wyjątkową sytuację jaką jest rozruch silnika gdzie nie występuje doładowanie i zarazem tylko stopień sprężania decyduje o ciśnieniu sprężania. Tu zgoda M47N jest bardziej sprawny aniżeli N47... a i oba wymiękają przy M41 (chyba 22:1 miało)
Skoro jak sam napisałeś producenci poradzili sobie poprzez rozwój np. świec czy wtrysk wieloetapowy, które umożliwiły rozruch czy też brak młotowania silnika podczas jazdy.... i to wszystko przy niskich stopniach sprężania to czemu nadal producenci mieliby się trzymać stopni rzędu np. 22:1?
Chyba każdy się zgodzi, że ciśnieniem sprężania łatwiej manipulować poprzez sterowanie doładowaniem aniżeli nieregulowanym stopniem sprężania.
Tez masz racje, ale gdyby ograniczac sie tylko do doladowania, zaden z producentow nie pracowalby dzis nad silnikami ze zmiennym stopniem sprezania, poprostu ograniczyliby sie do doladowania. Dzieki wykorzystaniu obu rozwiazan mozna w ten sposob zbudowac silnik z mocnym dolem (dzieki wyzszemu stopniowi sprezania) i duzej sprawnosci (dzieki doladowaniu).
Wyzszy stopien sprezania w przypadku M47 jest o tyle lepszy porownujac do N47, i to mialem w tym temacie na mysli, ze nie bedzie mial tak slabego dolu gdy zamontujesz wieksza turbine (jak byloby w przypadku N47), wlasnie dzieki wyzszemu stopniowi sprezania.
marcin87k napisał(a):
Podsumowując - to, że np. M47N ma większy stopień sprężania nie oznacza, że ciśnienie sprężania (a co z tym związane sprawność) również.
Fabrycznie, bez tuningu, tak, ale nie o tym jest ten temat.