BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 3 maja 2025, 13:12

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 109 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 30 marca 2012, 21:44 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 9999
Lokalizacja: Kaszëbë
Moje BMW: X5
Kyokushin napisał(a):
testy dla konkretnych aut na hamowniach i robił obliczenia tak

:rotfl:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 30 marca 2012, 22:04 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Kyokushin napisał(a):
nie wiem czy ktoś się nad tym zastanawial czy nie, że wydech ma być policzony.
Czy te wydechy firm krzak, w ogóle ktoś tak sobie spawa czy robi testy dla konkretnych aut na hamowniach i robił obliczenia tak, by uzyskać najlepsze wyniki?


Zapomnij, zadna firma nie robi czegos takiego w Polsce, poprostu sie spawa jak wyjdzie. Caly proces projektowania (tak aby rzeczywiscie cos uzyskac) jest bardzo skomplikowany, koncowe pomiary na hamownii to chyba najmniejszy ulamek calosci, zaczyna sie od czegos takiego (po okresleniu wstepnych zalozen jakie maja byc przez wydech spelnione)



oczywiscie trzeba miec tez pojecie, ktore parametry sa wazne. Pozniej kolejnym etapem jest akustyka (ktorej w tej chwili sie uczymy). Generalnie, zanim zrobi sie prototyp, potrzeba naprawde duzej ilosci godzin, zeby wogole miec gotowy projekt, ktory mozna prototypowac.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 31 marca 2012, 20:53 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 309
Lokalizacja: siedlce
watpię żeby bawił się ktoś w dokładne liczenie ale z grubsza można określić jaka ma być pojemność układu, jakie gabaryty puszek , ile puszek i w którym miejscu mają być - to jest wyliczalne; po drugie ważne jest na którą długość rezonansowa ma być wydech ustawiony żeby maksymalnie wykorzystać zjawiska falowe

jesli chodzi o akustykę to tutaj największą rolę gra niestety doświadczenie, którego żaden mega hiper program z pięknymi wykresami nie zastąpi np inaczej będzie brzmiał wydech wewnątrz auta przy wyciszonym bagażniku a inaczej jeśli samochód ma wygłuszenie w bardzo okrojonej formie. Nie rozpisuję się celowo o różnych rodzajach materiałów tłumiących, rezonującej blasze czy wielkości perforacji - niestety tutaj trzeba wiedzieć co i w jaki sposób wpływa na barwę i głośność

_________________
e36 skasowana e46 przywitana

wreszcie wydech na swoim miejscu
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 31 marca 2012, 21:37 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
morsik napisał(a):
watpię żeby bawił się ktoś w dokładne liczenie ale z grubsza można określić jaka ma być pojemność układu, jakie gabaryty puszek , ile puszek i w którym miejscu mają być - to jest wyliczalne; po drugie ważne jest na którą długość rezonansowa ma być wydech ustawiony żeby maksymalnie wykorzystać zjawiska falowe

jesli chodzi o akustykę to tutaj największą rolę gra niestety doświadczenie, którego żaden mega hiper program z pięknymi wykresami nie zastąpi np inaczej będzie brzmiał wydech wewnątrz auta przy wyciszonym bagażniku a inaczej jeśli samochód ma wygłuszenie w bardzo okrojonej formie. Nie rozpisuję się celowo o różnych rodzajach materiałów tłumiących, rezonującej blasze czy wielkości perforacji - niestety tutaj trzeba wiedzieć co i w jaki sposób wpływa na barwę i głośność


Hiper programy z pieknymi wykresami maja swoj cel, sa od lat rozwijane i uzywane do takich celow przez kazdego duzego producenta. Mowisz o zjawiskach falowych, to co pokazalem pozwala na pelna symulacje tego co dzieje sie wewnatrz tlumika wlasnie na podstawie mechaniki plynow, wykracza mocno poza to co jestes w stanie policzyc sobie na kartce (w rozsadnym czasie).

Akustyka to nie tylko wyciszenie ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 31 marca 2012, 22:15 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 309
Lokalizacja: siedlce
tak tylko że te duże firmy mają duże budżety na rozwój i nie ma co liczyć aby mały producent miał takie siano

co do akustyki to napisałem także o barwie więc nie tylko głośność, a barwa jak pisałem bierze się z 3 głównych czynników
- jaki materiał tłumiący
- jaka perforacja
- jaki materiał "pudła"

każdy z tych punktów można rozbić na co najmniej 3 podpunkty

kurde teraz tak patrzę na to co piszę i dochodzę do wniosku że p. Maciej z proexa jak byłem u nich na montażu sprzedał ładny kawałek swojej wiedzy

_________________
e36 skasowana e46 przywitana

wreszcie wydech na swoim miejscu
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 31 marca 2012, 22:38 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
morsik napisał(a):
tak tylko że te duże firmy mają duże budżety na rozwój i nie ma co liczyć aby mały producent miał takie siano


Nie, nie zgodze sie, takie pakiety jak np. Solidworks, Inventor czy Catia powstaly z mysla o malych i srednich firmach (duze pracuja na innym, bardziej zlozonym oprogramowaniu), aby kazdy mogl tanio i szybko porobic sobie hiper wykresy (a tym samym mocno ograniczyc koszty R&D). To, ze tego nie robi najczesciej wynika z faktu braku wiedzy i umiejetnosci dotyczacej tego tematu, w pewnym stopniu tez krotkowzrocznosci, bo poprostu dzis, nie da sie bez uzycia tego typu oprogramowania stworzyc dobrego produktu (chyba w kazdej dziedzinie zwiazanej z przemyslem). Tak jak zauwazyl Kyo, wydech powinien byc sprawdzony na hamownii, jako dowod tego, ze cos po takiej zmianie uzyskano :oczami:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 1 kwietnia 2012, 08:55 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 309
Lokalizacja: siedlce
podejrzewam że masz rację - tylko od razu cisna się dwa pytania
1. ile firm tak robi że produkuje a potem hamownia i ewentualne poprawki oraz optymalizacja
2. jaka jest cena produktu

_________________
e36 skasowana e46 przywitana

wreszcie wydech na swoim miejscu
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 1 kwietnia 2012, 09:34 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
morsik napisał(a):
podejrzewam że masz rację - tylko od razu cisna się dwa pytania
1. ile firm tak robi że produkuje a potem hamownia i ewentualne poprawki oraz optymalizacja
2. jaka jest cena produktu


Poprawne R&D przy maloseryjnej produkcji nie ma duzego wplywu na koszt. Kazdy duzy producent optymalizuje, poprawia i sprawdza na hamownii (co latwo sprawdzic, bo zwykle przedstawia sie przyrosty lub sam wykres), tak jak napisalem wczesniej, z tego co wiem, zadna firma z Polski tego nie robi.

Cena, no wlasnie, kupujesz cene, czy poprawnie zaprojektowany produkt, bo to dwie rozne rzeczy (juz nawet pomijajac jakosc wykonania).


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 1 kwietnia 2012, 12:05 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 309
Lokalizacja: siedlce
no właśnie to powiedz mi w takim układzie jak się mają do tego co napisałeś wyroby nazwijmy je dedykowanymi do kilku silników w jednym modelu samochodu bo wszystkie duże firmy tak robią, że dokładnie to samo sprzedają do róznych pojemności mam na myśli eisemanna, remusa, supersprinta, ultera (tutaj to juz wogóle porażka bo pakuja te same wydechy do benzyny jak i do diesla). A firmy które wymieniłem chyba nie sa małe lub mało renomowane. Czemu tak robią?

_________________
e36 skasowana e46 przywitana

wreszcie wydech na swoim miejscu
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 1 kwietnia 2012, 12:18 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
morsik napisał(a):
no właśnie to powiedz mi w takim układzie jak się mają do tego co napisałeś wyroby nazwijmy je dedykowanymi do kilku silników w jednym modelu samochodu bo wszystkie duże firmy tak robią, że dokładnie to samo sprzedają do róznych pojemności mam na myśli eisemanna, remusa, supersprinta, ultera (tutaj to juz wogóle porażka bo pakuja te same wydechy do benzyny jak i do diesla). A firmy które wymieniłem chyba nie sa małe lub mało renomowane. Czemu tak robią?


Ulter i Remus to rzeczywiscie bardzo renomowane firmy :oczami: Popatrz na produkty Akrapovica, Arrqray czy nawet tanich, amerykanskich Borla czy Magnaflow (dedykowane).

To o co pytasz wynika z dwoch rzeczy:

- z tego jak jest zaprojektowany fabryczny wydech (widziales, ze np. 325Ci ma wspolne elementy z 330Ci?) oraz tego czy producent chce zachowac wsteczna zgodnosc z fabrycznym ukladem (pozwolic na wymiane tylko fragmentow - tak np. robi Supersprint).
- z przewidywanej wielkosci sprzedazy, jezeli jest mala to nagina sie optymalizacje, tak aby uklad byl kompromisem dla dwoch wersji silnikowych (dokladnie tak samo zrobilo BMW w przypadku opisanym wyzej). Nie twierdze, ze jest to dobre rozwiazanie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 1 kwietnia 2012, 15:02 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 309
Lokalizacja: siedlce
biorąc pod uwagę cudowne realia polskiej zielonej wyspy to podejrzewam że w całym kraju jest może z 5 akropoviców

czyli wracając do tego co kiedyś już napisałem większość wyrobów to dedykacja podwoziowa a nie silnikowa czyli o kant d... to rozwalić; dlatego też uważam że osoby które robią typowe customy ale takie gdzie wnętrze jest przemyślane pod konkretny silnik są warte naszej uwagi i szacunku bo wychodzą o krok dalej niż cała pseudo dedykowana masówka

_________________
e36 skasowana e46 przywitana

wreszcie wydech na swoim miejscu
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 1 kwietnia 2012, 17:43 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
morsik napisał(a):
biorąc pod uwagę cudowne realia polskiej zielonej wyspy to podejrzewam że w całym kraju jest może z 5 akropoviców


3-4 sprzedajemy miesiecznie, wiec nie bardzo.

morsik napisał(a):
czyli wracając do tego co kiedyś już napisałem większość wyrobów to dedykacja podwoziowa a nie silnikowa czyli o kant d... to rozwalić; dlatego też uważam że osoby które robią typowe customy ale takie gdzie wnętrze jest przemyślane pod konkretny silnik są warte naszej uwagi i szacunku bo wychodzą o krok dalej niż cała pseudo dedykowana masówka


Osoby robiaca customy, tak jak Ci juz udowodnilem, nie robia zadnego R&D, spawaja jak wyjdzie. To, ze firmy takie jak Supersprint czy Eisenmann nie dziela swojej oferty na poszczegolne wersje silnikowe nic nie znaczy i nie potwierdza w zaden sposob Twoich teorii, to firmy ze srodka stawki, gdzie cena tez jest waznym aspektem, ktory jest brany pod uwage przy przygotowywaniu oferty. Po drugie to, ze wydech jest sprzedawany do dwoch roznych wersji silnikowych nie oznacza automatycznie, ze jest zly, nie podam Ci tutaj konkretnego przykladu, ale jestem pewien, ze chocby przyklad E46 325Ci i E46 330Ci bylby tutaj dobry - parametry idealnego ukladu wydechowego do obu tych wersji sa dosyc podobne i kompromis moze byc niewielki.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 1 kwietnia 2012, 21:12 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 309
Lokalizacja: siedlce
tutaj masz rację jesli chodzi o e46 3.0 i 2.8 bo różnica w pojemności jak i otwarciu zaworów , średnicy zaworów jest bardzo niewielka co nie oznacza że wydech pracuje na maxa swoich możliwością jak w akropov. - nie znam oferty tej firmy (nie ta półka zarobkowa) ale podejrzewam że skoro są tacy cudowni to chociaż na papierze mają osobne nr katalogowe to tych dwóch silników

przykład lepszy to silniki 2,5 i 2.0 lub 2.5 i 3.0 (różnica pojemności 20%) gdzie różnice będa mocno dostrzegalne między wydechem robionym pod silnik jak i uśrednionym. Gdzieś mi uciekł link z ofertą jednego z producentów gdzie właśnie do 2.0 jak i 2.5 ładowali dokładnie ten sam wydech

o przypadkach oferty tego samego wydechu do diesla jak i benzyny nie wspominam

_________________
e36 skasowana e46 przywitana

wreszcie wydech na swoim miejscu
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 1 kwietnia 2012, 22:06 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
morsik napisał(a):
tutaj masz rację jesli chodzi o e46 3.0 i 2.8 bo różnica w pojemności jak i otwarciu zaworów , średnicy zaworów jest bardzo niewielka co nie oznacza że wydech pracuje na maxa swoich możliwością jak w akropov. - nie znam oferty tej firmy (nie ta półka zarobkowa) ale podejrzewam że skoro są tacy cudowni to chociaż na papierze mają osobne nr katalogowe to tych dwóch silników


Akrapovic ma dosyc waska oferte, skupiaja sie jedynie na topowych modelach, to drogie produkty, dla wymagajacych klientow, nikt do E46 nie kupi sobie wydechu przewyzszajacego grubo wartosc samochodu.

Tutaj masz aktualna oferte http://www.akrapovic.com/car-exhaust/products/bmw/

morsik napisał(a):
o przypadkach oferty tego samego wydechu do diesla jak i benzyny nie wspominam


Wogole nawet o tym nie wspominaj, bo takie cos nie jest powazne.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 1 kwietnia 2012, 23:00 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 7544
Lokalizacja: Tarnów
Moje BMW: E12 520A
Kod silnika: m20b20
Garaż: E12
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=67421&start=400
e46 328ci Santorini Blue
https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6& ... &start=200
E36/7 2.8i
Mini countryman SE
F87
morsik napisał(a):

przykład lepszy to silniki 2,5 i 2.0 lub 2.5 i 3.0 (różnica pojemności 20%) gdzie różnice będa mocno dostrzegalne między wydechem robionym pod silnik jak i uśrednionym. Gdzieś mi uciekł link z ofertą jednego z producentów gdzie właśnie do 2.0 jak i 2.5 ładowali dokładnie ten sam wydech


Tu masz takiego producenta , który jest duży,poważny i dosyć renomowany a wstawiał identyczne układy wydechowe do silników 2.0 , 2.5 i 2.8 - różnica mocy i pojemności znacząca ;)
http://realoem.com/bmw/partxref.do?part=18301437600
http://realoem.com/bmw/partxref.do?part ... showeur=on

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 2 kwietnia 2012, 07:20 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 309
Lokalizacja: siedlce
czyli zgodnie z tym co piszemy z Vermilionem w żadnym z tych aut nie działa na maxa możliwości - to taka uśredniona wersja

_________________
e36 skasowana e46 przywitana

wreszcie wydech na swoim miejscu
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 2 kwietnia 2012, 08:01 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 7544
Lokalizacja: Tarnów
Moje BMW: E12 520A
Kod silnika: m20b20
Garaż: E12
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=67421&start=400
e46 328ci Santorini Blue
https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6& ... &start=200
E36/7 2.8i
Mini countryman SE
F87
morsik napisał(a):
czyli zgodnie z tym co piszemy z Vermilionem w żadnym z tych aut nie działa na maxa możliwości - to taka uśredniona wersja
jak widac na przykladzie ktry podalem , nawet BARDZO usredniona skoro 2.0 150km ma ten sam wydech co 2.8 193km a jednak to dziala i calkiem dobrze sie sprawuje ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 2 kwietnia 2012, 10:59 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 309
Lokalizacja: siedlce
seryjne układy wydechowe mają to do siebie że z względu na cięcie kosztów produkcji ładuje się taki sam wydech do kilku silników

_________________
e36 skasowana e46 przywitana

wreszcie wydech na swoim miejscu
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 3 kwietnia 2012, 12:13 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 838
Lokalizacja: Killarney, Kerry, Irl
Moje BMW: 2xe36
Kod silnika: s50,m52
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t ... 9#p1261989
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=112163
///david napisał(a):
morsik napisał(a):

przykład lepszy to silniki 2,5 i 2.0 lub 2.5 i 3.0 (różnica pojemności 20%) gdzie różnice będa mocno dostrzegalne między wydechem robionym pod silnik jak i uśrednionym. Gdzieś mi uciekł link z ofertą jednego z producentów gdzie właśnie do 2.0 jak i 2.5 ładowali dokładnie ten sam wydech


Tu masz takiego producenta , który jest duży,poważny i dosyć renomowany a wstawiał identyczne układy wydechowe do silników 2.0 , 2.5 i 2.8 - różnica mocy i pojemności znacząca ;)
http://realoem.com/bmw/partxref.do?part=18301437600
http://realoem.com/bmw/partxref.do?part ... showeur=on

Widze ze w e46 przy m52tu pojechali grubo, nawet katy i kolektory wydechowe sa te same :szok:
Teraz mam akurat m54 na tapecie, bo kolega zazyczyl sobie przy swapie drozniejszy uklad wydechowy w e39 m54 i w tym modelu pomimo ze caly uklad jest identyczny, zastosowali chociaz ostatnie puszki o innych parametrach.
Przynajmniej zostawili pole do popisu dla tunerow :D

morsik nie znam sie na wydechach, a rzeczy ktore pisze Vermilion to dla mnie czasami czarna magia, ale z tego co widze to mamy tu dobry przyklad na to ze czas zapierdziela i nie mozna stac w miejscu :ok:
A wyliczanie z grubsza i tego typu chalupnicze metody, nawet z ogromnym bagazem doswiadczenia napewno nie zastapia "mega hiper" programu, jak to go nazwales. Gdyby tak bylo, to ludzie w fabrykach nie tracili by pracy, na rzecz maszyn ;) To sie nazywa postep, czy jakos tak.
To tak na "chlopski" rozum. A teraz panowie kontynuujcie, bo czlowiek sie wiele uczy czytajac wasze dyskusje ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E39] Wydech a'la M czyli drut mode
PostNapisane: 3 kwietnia 2012, 13:10 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 309
Lokalizacja: siedlce
widzisz i tak i nie z tymi maszynami - maszyna sama z siebie jest głupia jeśli nie ma dobrego operatora to nic nie zrobi, jeśli dostanie parametry spoza programu to zgłosi błąd a człowiek pomysli i pójdzie dalej. Zauważ że maszyny zastępują nas w trzech przypadkach : dokładność , cięzkie warunki, proste prace.

a w ramach konkursu jak są spawane poszycia samolotów lub statków kosmicznych

a poza tym dziękuję za docenienie naszej wiedzy bo Vermilion miał zawsze ugruntowana pozycje na forum, a ja byłem zawsze ten zły od proexa

_________________
e36 skasowana e46 przywitana

wreszcie wydech na swoim miejscu
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 109 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL