BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 4 maja 2025, 15:09

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] Felgi 19" do E46 330CI
PostNapisane: 29 kwietnia 2009, 11:35 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 931
Lokalizacja: Kujawy
Moje BMW: E46 M3
Kod silnika: S54B32
Zamierzam kupić felgi 19" do E46 330CI, lecz w instrukcji max przewidziany rozmiar jest 18" i opony 225/40 lub 255/35.
Jaki byłby najlepszy ET do 19" aby nie obciążać zbytnio zawieszenia i nie niszczyć opon ?

_________________
https://www.facebook.com/photo.php?v=308157022661517
E46 M3

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 kwietnia 2009, 11:59 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 30377
Lokalizacja: Katowice
Moje BMW: M3
Kod silnika: S65
Garaż: Było:
420iA+ LCI
E91 318dA+ LCI
E39 520iA LCI
Mercedes CL600 V12TT
Mercedes C 180 lift
Mercedes E 350 lift
Mini JCW
Audi A6 3.0TDI
Mercedes CLS 350
Yaris d4d
E90 335iA+
E39 530i LCI
E61 535d+
E91 325d
E46 330i
E46 330dA LCI
E46 330i LCI
E39 540iA NV
E46 330i
E34 520i
napisz jeszcze jaką szerokość mają mieć te felgi...

np. :

8x19 wtedy et 47 i 225/40

9,5x19 wtedy et 27 i 255/35

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 kwietnia 2009, 13:41 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1927
Lokalizacja: a stund :)
nic nie mówie ale takie traktory chcecie walic do swoich lalek :zdziwko: 255 zdajesz sobie sprawe jaki to kapec :rotfl: ?

_________________
Obrazek
GeRmAn STyLe~~NiSko i SZeRoKo


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 kwietnia 2009, 23:26 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 931
Lokalizacja: Kujawy
Moje BMW: E46 M3
Kod silnika: S54B32
Dzikus napisał(a):
Ja mam u siebie 8,5" przód opona 225/35/19; 9,5" tył opona 255/30/19


Czy oprócz tego, że tył szerzej wygląda są jeszcze jakieś +/- szerszej felgi z tyłu ?
8,5" BBS Ch ma oznaczene CH04 a 9 i 9,5 jak opisują ?

Nie wiesz jaka szerokość jest w fabrycznych 17" z M-Pakietu, które posiadamy ? Są równe czy z tyłu szersza ?

Fele załadowałem bez problemu, dzięki za podsunięcie pomysłu z zapasem.

_________________
https://www.facebook.com/photo.php?v=308157022661517
E46 M3

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 kwietnia 2009, 08:02 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Yacek napisał(a):
Czy oprócz tego, że tył szerzej wygląda są jeszcze jakieś +/- szerszej felgi z tyłu ?


Wyglad to akurat ostatni z +, bardziej wazne dla Ciebie sa lepsza trakcja (szersza opona latwiej przenosi wieksza moc na droge), drugi wazny + to delikatna zmiana charakterystki samochodu na bardziej podsterowny.

Yacek napisał(a):
Nie wiesz jaka szerokość jest w fabrycznych 17" z M-Pakietu, które posiadamy ? Są równe czy z tyłu szersza ?


Szerokosc jest rozna, przod ma 7.5", tyl ma 8.5".


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 kwietnia 2009, 12:05 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 931
Lokalizacja: Kujawy
Moje BMW: E46 M3
Kod silnika: S54B32
Vermilion napisał(a):
Wyglad to akurat ostatni z +, bardziej wazne dla Ciebie sa lepsza trakcja (szersza opona latwiej przenosi wieksza moc na droge), drugi wazny + to delikatna zmiana charakterystki samochodu na bardziej podsterowny.


czyli same plusy (pomijając oczywiście gorsze osiągi i większe spalanie na szerszej oponie) ?

Vermilion napisał(a):
Yacek napisał(a):
Nie wiesz jaka szerokość jest w fabrycznych 17" z M-Pakietu, które posiadamy ? Są równe czy z tyłu szersza ?


Szerokosc jest rozna, przod ma 7.5", tyl ma 8.5".


Też gdzieś widziałem takie wymiary, ale nie widzę na zewnątrz felgi nic n/t jej rozmiarów.

_________________
https://www.facebook.com/photo.php?v=308157022661517
E46 M3

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 kwietnia 2009, 12:09 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Yacek napisał(a):

czyli same plusy (pomijając oczywiście gorsze osiągi i większe spalanie na szerszej oponie) ?



Osiagi? Co masz na mysli, prowadzenie, przyspieszanie, droga hamowania - jezeli tak to to bedzie lepsze. Spalanie moze wzrosnac, ale duzo zalezy od felg i opon, ktore chcesz zamontowac.

Yacek napisał(a):
Też gdzieś widziałem takie wymiary, ale nie widzę na zewnątrz felgi nic n/t jej rozmiarów.


Rozmiar jest od wewnetrznej strony, z zewnatrz go nie zobaczysz.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 kwietnia 2009, 13:20 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 931
Lokalizacja: Kujawy
Moje BMW: E46 M3
Kod silnika: S54B32
Vermilion napisał(a):
Osiagi? Co masz na mysli, prowadzenie, przyspieszanie, droga hamowania - jezeli tak to to bedzie lepsze. Spalanie moze wzrosnac, ale duzo zalezy od felg i opon, ktore chcesz zamontowac.


Pisząc o osiągach miałem na myśli przyśpieszenie. O ile 0-100 może być porównywalne ze względu na lepszą trakcję przy starcie to przy wyższych prędkościach większe opory toczenia szerszej opony będą odczuwalne moim zdaniem. Czy nie mam racji ?

_________________
https://www.facebook.com/photo.php?v=308157022661517
E46 M3

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 kwietnia 2009, 13:40 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 35
Lokalizacja: pomorskie
Yacek napisał(a):
Też gdzieś widziałem takie wymiary, ale nie widzę na zewnątrz felgi nic n/t jej rozmiarów.


Wg katalogu felgi wzór 68 miały rozmiar:
7,5x17 ET41
8,5x17 ET50

Vermilion napisał(a):
Osiagi? Co masz na mysli, prowadzenie, przyspieszanie, droga hamowania - jezeli tak to to bedzie lepsze. Spalanie moze wzrosnac, ale duzo zalezy od felg i opon, ktore chcesz zamontowac.


Możesz wyjaśnić w jaki sposób zwiększenie rozmiaru felgi może polepszyć przyspieszenie?

Wg mnie im większa felga tym gorsze osiągi wynikające z faktu większej wagi koła.

Dla przykładu:
aktualna waga felg Yacka to:
7,5x17 9,5 kg
8,5x17 9,92 kg

pierwsze lepsze felgi 19 np wzór CSL ;) ważą:
8,5x19 12,62 kg
9,5x19 13,79 kg

Dodając do tego większą wagę szerszej opony (na felgę 9,5 cala ledwo da się naciągnąć 255) otrzymujemy wagę większą o ok 4 - 5 kg czyli 25% większą masę obrotową w stosunku do felgi 17 calowej. Co pewnie przełoży się na jakieś 0,5 sekundy do setki in plus.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 kwietnia 2009, 14:19 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Yacek napisał(a):
Pisząc o osiągach miałem na myśli przyśpieszenie. O ile 0-100 może być porównywalne ze względu na lepszą trakcję przy starcie to przy wyższych prędkościach większe opory toczenia szerszej opony będą odczuwalne moim zdaniem. Czy nie mam racji ?


Opory toczenia zaleza od opony, bardziej martwilbym sie oporem powietrza przy wiekszej predkosci. Widziales na jakich oponach startuja samochody RWD w dragu? Gdyby bylo tak, ze szersze opony przeszkadzaja w osiagach nie zobaczylbys na nich super szerokich slickow.

ropucha.aga napisał(a):
Możesz wyjaśnić w jaki sposób zwiększenie rozmiaru felgi może polepszyć przyspieszenie?

Wg mnie im większa felga tym gorsze osiągi wynikające z faktu większej wagi koła.


Pisalem o szerokosci, Yacek pytal jakas jest zaleta szerszych opon na tylnej osi. A co do samego zwiekszenia rozmiaru felg, tak jak napisalem wyzej - duzo zalezy od masy kola (czyli opona + felga), popatrz nizej:

ropucha.aga napisał(a):
Dla przykładu:
aktualna waga felg Yacka to:
7,5x17 9,5 kg
8,5x17 9,92 kg

pierwsze lepsze felgi 19 np wzór CSL ;) ważą:
8,5x19 12,62 kg
9,5x19 13,79 kg


BBS CH
19x8.5 11.8 kg
19x10 12.8 kg

i teraz dochodzimy do masy opon, roznica pomiedzy profilami pozwoli na zaoszczedzenie 1kg-1.5kg (pamietaj, ze opona o wyzszym profilu jest zawsze duzo ciezsza, to, ze jest szersza nie robi tak duzy zmian). Takze roznica w calkowitej masie kol bedzie minimalna. Fabryczne felgi sa strasznie ciezkie (dlaczego? bo maja byc maksymalnie tanie), latwo jest dobrac 2" wieksze felgi dobrego producenta zachowujac ta sama mase kola.

Dla porownania, felgi jednego z najlepszych (o ile nie najlepszego) producentow na swiecie

Rays Volk TE37 19x8.5 9.2 kg
Rays Volk TE37 19x9.5 9.5 kg

(zwykle drogowe felgi, nie sa to zadne wersje wyczynowe).

Przyklad naszych felg

Virtus 19x8.5 11.8 kg
Virtus 19x9.5 12.4 kg

A taki rant jak w naszej feldze swoje wazyc musi ;)

do podobnych Dotz Mugello mozecie dodac jakies 2-2.5kg w kazdym z wypisanych przeze mnie rozmiarow.

ropucha.aga napisał(a):
Dodając do tego większą wagę szerszej opony (na felgę 9,5 cala ledwo da się naciągnąć 255) otrzymujemy wagę większą o ok 4 - 5 kg czyli 25% większą masę obrotową w stosunku do felgi 17 calowej. Co pewnie przełoży się na jakieś 0,5 sekundy do setki in plus.


Idac dalej Twoja teoria, nowe M3 czy M5 powinno poruszac sie na 15", tak, zeby zapewnic jak najlepsze osiagi.... ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 kwietnia 2009, 14:54 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 35
Lokalizacja: pomorskie
Vermilion napisał(a):
Opory toczenia zaleza od opony, bardziej martwilbym sie oporem powietrza przy wiekszej predkosci. Widziales na jakich oponach startuja samochody RWD w dragu? Gdyby bylo tak, ze szersze opony przeszkadzaja w osiagach nie zobaczylbys na nich super szerokich slickow.

BBS CH
19x8.5 11.8 kg
19x10 12.8 kg

i teraz dochodzimy do masy opon, roznica pomiedzy profilami pozwoli na zaoszczedzenie 1kg-1.5kg (pamietaj, ze opona o wyzszym profilu jest zawsze duzo ciezsza, to, ze jest szersza nie robi tak duzy zmian). Takze roznica w calkowitej masie kol bedzie minimalna.


różnica między profilami nie wpływa na wagę opony, na wagę opony wpływa głównie szerokość, dla przykładu dane dla pierwszej lepszej opony:
www.tirerack.com

założenie większej felgi najczęściej wiąże się również z większą szerokością, a tym samym koniecznością montażu szerszej - cięższej opony.

Vermilion napisał(a):
ropucha.aga napisał(a):
Dodając do tego większą wagę szerszej opony (na felgę 9,5 cala ledwo da się naciągnąć 255) otrzymujemy wagę większą o ok 4 - 5 kg czyli 25% większą masę obrotową w stosunku do felgi 17 calowej. Co pewnie przełoży się na jakieś 0,5 sekundy do setki in plus.


Idac dalej Twoja teoria, nowe M3 czy M5 powinno poruszac sie na 15", tak, zeby zapewnic jak najlepsze osiagi.... ;)


Trochę uogólniasz, ja odnoszę się tylko do przyspieszeń. Pomijam korzyści wynikające z szerszej opony i niższego profilu.

Zauważ, że auta startujące na 1/4 mili często mają małe tarcze hamulcowe, brak tylnych hamulców i koła ważące jak najmniej, po to, żeby zminimalizować masę obrotową, czyli stratę w przeniesieniu momentu obrotowego na koła. Jak koła oddadzą ten moment na asfalt to już inna historia :)

Przy M3 czy M5 musisz pod felgą zmieścić jeszcze tarczę w rozmiarze dużej pizzy, uwzględnić zachowanie auta na zakrętach oraz wygląd ;)

Wracając do felg Yacka, wg tego co podałeś musi się liczyć ze zwiększeniem masy koła o 2,5 kg na feldze + zmiana z 225/45/17 na 255/35/19 to wg danych 1,5 kg czyli łącznie +4kg ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 kwietnia 2009, 15:43 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
ropucha.aga napisał(a):
różnica między profilami nie wpływa na wagę opony, na wagę opony wpływa głównie szerokość, dla przykładu dane dla pierwszej lepszej opony:
www.tirerack.com

założenie większej felgi najczęściej wiąże się również z większą szerokością, a tym samym koniecznością montażu szerszej - cięższej opony.


W Twojej tabelce:

245/40R18 28 lbs.
245/45R18 30 lbs.
255/35R18 27 lbs.

ale porownajmy cos tej samej wysokosci o roznych profilach:

225/50R16 27 lbs.
225/40R18 26 lbs.

Bridgestone'y to akurat highendowe opony, w tanszych markach roznice beda wieksze.

Vermilion napisał(a):
Trochę uogólniasz, ja odnoszę się tylko do przyspieszeń. Pomijam korzyści wynikające z szerszej opony i niższego profilu.

Zauważ, że auta startujące na 1/4 mili często mają małe tarcze hamulcowe, brak tylnych hamulców i koła ważące jak najmniej, po to, żeby zminimalizować masę obrotową, czyli stratę w przeniesieniu momentu obrotowego na koła. Jak koła oddadzą ten moment na asfalt to już inna historia :)


Hamulce w autach na 1/4 sa akurat spore, dlaczego? Bo jakos ten samochod musi pozniej wyhamowac, nie w kazdej klasie startuja przeciez samochody ze spadochronem ;)


Vermilion napisał(a):
Przy M3 czy M5 musisz pod felgą zmieścić jeszcze tarczę w rozmiarze dużej pizzy, uwzględnić zachowanie auta na zakrętach oraz wygląd ;)


Zmieszczenie duzych hamulcow z punktu widzenia producenta to nie jest duzy problem, zreszta od lat korzystaja z tego tricku - felgi z niskim offsetem pozwalaja upchnac duze hamulce w stosunkowo malej feldze - patrz dokladnie M3 i M5, takze serie 5 czy 7.

Vermilion napisał(a):
Wracając do felg Yacka, wg tego co podałeś musi się liczyć ze zwiększeniem masy koła o 2,5 kg na feldze + zmiana z 225/45/17 na 255/35/19 to wg danych 1,5 kg czyli łącznie +4kg ;)


Masz racje, moze zawsze poszukac lzejszych felg.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 1 maja 2009, 11:02 
Offline
Forumowicz

Posty: 103
Lokalizacja: Kuj-Pom
DaaN chyba zapomnial dodac ze przy rozmiarze felg jaki napisal i tym ET (zwlaszcza tyl) wydaje mi sie ze kolo bedzie przycierac czy nie ? (zakladajac standardowe, nie przerabiane tylne blotniki)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 1 maja 2009, 11:10 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 30377
Lokalizacja: Katowice
Moje BMW: M3
Kod silnika: S65
Garaż: Było:
420iA+ LCI
E91 318dA+ LCI
E39 520iA LCI
Mercedes CL600 V12TT
Mercedes C 180 lift
Mercedes E 350 lift
Mini JCW
Audi A6 3.0TDI
Mercedes CLS 350
Yaris d4d
E90 335iA+
E39 530i LCI
E61 535d+
E91 325d
E46 330i
E46 330dA LCI
E46 330i LCI
E39 540iA NV
E46 330i
E34 520i
Pyton, tak pomyliłem się, za małe et do seryjnego e46...

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 14 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 18 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL