forest napisał(a):
Mam pytanie moze ktos testowal w silnikach benzynowych przy jakich wartosciach obrotomierza nalezy wrzucac wyzszy bieg by uzyskac jak najlepsze przyspieszenie . U mnie w aucie czerwone pole zaczyna sie przy 6000tys obrotow czy sadzicie ze bieg powinno sie wrzucac wlasn ie przy 6000tys czy ciagnac go wyzej do 6500tys
Pytanie typowego laika, ale odpowiem na nie. Najpier zapoznaj się z charakterystyką swojego silnika, czyli przy jakich obrotach ma największy moment obrotowy wyrażony w Nm (wartość tą znajdziesz w instrukcji obsługi na koncowych stronach), gdyż ta wartoś odpowiada za przyspieszenie Twojego auta.
Najlepszy rozkład momentu przedstawił by Ci wykres z hamowni wtedy byś miał pięknie rozrysowaną krzywą przebiegu momentu. A mianowicie, przyjmijmy, że Two silnik rozwiją największy moment przy 4500obr/min Wtedy Twój silnik ma max kopyta jakie uda mu się wypracować (szczyt) ale zawsze jest wokół tego maxa masz duży zapas sił na przyspieszanie, i np na wykresie z hamowni ten najwyższy moment obrotowy zaczął by się już rysować w okolicy 4000tys obrotów łapiąc szczyt przy 4500obrotach później delikatny spadek tak do 5500tyś i później już strata... Dlatego szybko reasumując najlepiej zmieniać biegi w przedziale 4000-5500tysobr/min, oczywiście to jest tylko przykład na przedstawienie pracy silnika i jego maksymalnego momentu, Twój silnik pracuje raczej w innym zakresie, ale jeśli nie masz dostępu do hamowni, to najszybciej wziąć książkę, zobaczyć przy jakich obrotach Twój silnik łapie największy max Nm i tych obrotów się trzymać, A co do kręcenia do odcinki to jest bez sensu bo wtedy Nm bardzo drastycznie spada ( praktycznie auto już nie rpzyspiesza, tylko wyje) Inaczej sprawa się z autami np z turbiną jak TB czy TD wtedy jest większe pole do popisu i większy zakrest dostępności Nm juz przy mniejszych obrotach.