BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 4 maja 2025, 01:16

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [e30] tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 6 stycznia 2010, 20:57 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 26
Lokalizacja: Hiszpania
Moje BMW: e34
Kod silnika: m50b25
Witam serdecznie wszystkich miłośników marki BMW.

Zakładam ten temat ze względu na brak odpowiedzi, które by mnie satysfakcjonowały. A przyznaję przeszukałem to forum jak i forum poświęcone tylko i wyłącznie e30 - tką. A z resztą nawet, jeżeli się powtórzy to na pewno przy waszej pomocy będzie to kompletne kompendium wiedzy związanej z zastosowanie tulei poliuretanowych w modelach e30.
A więc zacznijmy od samego początku tak, aby delikatnie naświetlić temat celem zobrazowania całej sytuacji i po to, aby inni mieli jakiś punkt odniesienia.

Jestem szczęśliwym posiadaczem e30 coupe M-Technik m20b20 od około 2 lat. Przez cały ten okres dokładnie właśnie ten egzemplarz nigdy mnie nie zawiódł. Oczywiście były drobne problemy, ale na tyle nieskomplikowane, iż mówiąc kolokwialnie udawało się je usunąć przy pomocy młotka i przecinaka. I właśnie obcując z tym konkretnym egzemplarzem zakochałem się w nim postanawiając jednocześnie przywrócić mu dawną świetność. Nawiasem mówiąc samochód mimo swoich lat (88’ rocznik) nie posiada żadnych oznak korozji. Jednym słowem wystarczy lekka polerka, dobry wosk i lakier jak oryginał.

Bardzo ważne!!!
195/50 R15 na chwilę obecną
205/50 lub 55 R16 plany w przyszłości

Moimi założeniami są:
- przywrócenie pierwotnego stanu technicznego oraz wizualnego nadając mu jednocześnie pewne cechy samochodu o sportowym zacięciu zachowując jednak pewien komfort podróżowania ( m.in. tzw. „gleba”)
- podniesienie w/w komfortu podróżowania poprzez w miarę możliwości dołożenie klimatyzacji oraz instalacji car-audio
-dość częste użytkowanie samochodu do chwili, gdy nie stanie się on pełno prawnym pojazdem zabytkowym, ( po co płacić OC przez okrągły rok mając już inny zastępczy samochód – czyt. inne BMW)

Intensywność eksploatacji kształtowałaby się na poziomie około 15.000 km rocznie +/- 10% w stosunku 70% autostrada ( Hiszpania) przy prędkościach rzędu 120-160km/h natomiast pozostałe 30% w ruchu miejskim, czyli tzw. kręcenie się w koło komina. Łączny dystans do przekroczenia do chwili rejestracji na blachy żółte 45.000 km.
Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wymienione założenia o raz warunki, jakie będzie musiał spełniać tenże samochód nasuwają mi się następujące pytania związane z możliwością zastosowania poliuretanowych tulei w zawieszeniu. A mianowicie:

Pyt. 1
Czy jest głębszy sens montowania tychże tulei w samochodzie, który będzie wykorzystywany w taki sposób jak podano wyżej?
Pyt. 2
Czy montując tuleje powinienem zamontować jakieś specjalne elementy zawieszenia (wahacz, końcówki, sworznie) czy też wystarczą te, które są ogólno dostępne na allegro.pl w cenie ok. 300-400PLN za kompletny zestaw naprawczy?
Pyt. 3
Jakie powinienem zamontować amortyzatory w tym przypadku? Olejowe czy też może gazowe i dlaczego właśnie takie? Proszę o podanie konkretnych nazw producentów lub też modeli.
Pyt. 4
Czy jest sens montażu rozpórek zarówno z przodu jak i z tyłu przy zamontowanych jednocześnie tulejach?
Pyt. 5
Jakie będą efekty po modyfikacji w taki sposób zawieszenia zarówno te pozytywne jak i negatywne?
Pyt. 6
Jeżeli montować to, jakiej marki i czym różnią się konkretne rodzaje tulei względem siebie, jeśli owe różnice istnieją?

Na chwilę obecną nie mam więcej pytań a właściwie nic mi więcej nie przychodzi do głowy. Jeżeli na coś wpadnę związanego z tematem na pewno dopiszę.

Z góry dziękuję za poświęcony czas na przeczytanie tego tematu oraz za pomoc mi udzieloną w postaci konkretnych odpowiedzi na zadane pytania. Udzielając odpowiedzi proszę zaznaczać, którego pytania ona dotyczy.

Proszę również o pomoc wyłącznie osoby, które miały lub mają do czynienia z takimi rozwiązaniami zastosowanymi w swoich samochodach. Najlepiej by było gdyby rozwiązania te były zastosowane w e30-tkach. Wiadomo model modelowi nie równy. Proszę jednocześnie o powstrzymanie się od zbędnych komentarzy osób, które dysponują jedynie wiedzą czysto teoretyczną nabytą ze źródeł, które nie do końca mogą być wiarygodnymi ( gazeta, Internet, Stasio mechanik, Bob budowniczy itp.).

Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam wszystkich fanów BMW życząc jednocześnie pełnego przeżyć związanych z Waszymi be em kami nowego 2010 roku. Tylko tych pozytywnych przeżyć.

pasiak


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: e30 tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 7 stycznia 2010, 05:35 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Mi Powerflexy popękały po 200km, więc ja bym nie ryzykował. Szególnie że i tak masz zamiar obniżyć/utwardzić samochód.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: e30 tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 7 stycznia 2010, 08:11 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
ad. 1
Moim zdaniem, kierując się opiniami użytkowników tego wynalazku - nie. Rozważałem do siebie taki patent, ale odpuściłem.

ad. 2
Nie, porządne zamienniki wystarczą (np. Lemforder; trochę osób skarżyło się np. na sworznie Febi Bilstein, też niby firmy o sporej renomie).

ad. 3
Jak chcesz mieć sztywne zawieszenie - polecam Bilstein B6. Dają dobre prowadzenie, a ponadto są rozbieralne - gdy się zużyją, możesz je oddać do regeneracji; gdy okażą się za miękkie - możesz je oddać do utwardzenia.

ad. 4
Rozpórki - jest sens, jak najbardziej, zwłaszcza w przypadku 20-letniego nadwozia. Przód góra, przód dół i tył. Tylko nie jakieś chromowane g... z allegro, ale porządna, solidna rozpóra. Jedni stawiają na nieregulowane, inni na regulowane śrubą rzymską - gadałem kiedyś z kumplem, który coś tam liznał wyścigów (od zaplecza, ale jednak) i twierdził, że regulowane lepsze. Rozpórka ma rozpierać i w związku z tym, podczas jej zakładania konieczne jest właśnie jej wyregulowanie śrubą rzymską. Ja mam u siebie przód+tył, przez jakiś czas miałem też założoną przód dół i różnica jest.

ad. 5
Poprawi się prowadzenie auta, czułość na ruchy kierownicą, na nagłe zmiany kierunku jazdy. Pogorszy się komfort.

ad. 6
Powerflex, które koledze wyżej popękały po 200 km (nie wiem w sumie, dlaczego - firma cieszy się dobrą opinią), ewentualnie polskie tuleje, z Olkusza (http://www.poliuretan.olkusz.pl/).

Tu masz coś o poliuretanach z 1 ręki:
http://bmw-e30.pl/viewtopic.php?t=8525& ... e&start=15

_________________
Obrazek

One redline a day keeps a mechanic away.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: e30 tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 7 stycznia 2010, 09:10 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
maaaad napisał(a):
Powerflex, które koledze wyżej popękały po 200 km (nie wiem w sumie, dlaczego - firma cieszy się dobrą opinią)

Koledze też popękały prawie od razu. Powerflex zarzucił mu zły montaż. I właśnie dlatego że mają dobrą opinię to je kupiłem, mimo historii kolegi, gdyż może faktycznie miał źle założone. Dlatego byłem przy zakładaniu i wiem że zostały założone zgodnie z instrukcją którą dołączył Powerflex. Gdzieś czytałem też o M3 e36 któremu też popękały. Mówię tutaj o tulejach przednich wahaczy.

Zdjęcia moich:
ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazek

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 7 stycznia 2010, 15:48 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1436
Lokalizacja: Augustów
Moje BMW: e30,e36
Kod silnika: m40,m41,m43,m62
W osobówce nigdy nie miałem polibuszy, ale założyłem je sobie we Wranglerze YJ i Patrolu Y60. Efekt jest piorunujący.
Auta mimo liftu zawieszenia i większych kół prowadzą się sporo lepiej. Trwałość poliuretanu na moje oko jest kilkukrotnie dłuższa od tradycyjnej gumy.

Oczywiście ważne do czego się porównuje. Ja mówię o zestawieniu oryginałów do YJ i Y60 z polibuszami z Olkusza. Dzięki nim można zapomnieć o problemach z tymi elementami zawieszenia.

W terrano polibuszy nie mam i w analogicznym okresie już kilka wymian różnistych gumek zaliczyłem.
Z Waszych opowieści wynika, że powerflex to jakiś szit jest :kwasny: Patrol na olkuszowych produktach jest tłuczony po bezdrożach z obciążeniem i na 33" i dają radę już drugi rok :]


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 7 stycznia 2010, 16:31 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 56
Lokalizacja: Kurort Adamówek/WaWa
Moje BMW: E36 318 IS coupe
Kod silnika: M42
Co do pękania tulei przednich wahaczy:
Najpierw opuszczasz auto, później dokręcasz wahacz.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 7 stycznia 2010, 16:38 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
pitbull200 napisał(a):
Najpierw opuszczasz auto, później dokręcasz wahacz.


A mógłbyś napisać dlaczego?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 7 stycznia 2010, 16:43 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 43
Lokalizacja: poÂłudnie
Znajomy ma założony cały zestaw do e30 z Olkusza fakt ze upala auto w drifcie i tam sztywny zawias jest potrzebny ale od ponad roku ma spokój z tymi elementami i do cywilnej teraz tez zakłada na dniach będę miał wrażenia z jazd na seryjnym zawiasie i tych gumach to napisze

_________________
www.pro-met.com.pl
Skrzynki Metalowe - Tv Kablowa, Sieci internetowe, Apteczki Eu, Drzwiczki Metalowe, Kasety Metalowe Na Dokumenty ITP

http://www.allegro.pl/show_user_auction ... id=3626533


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 7 stycznia 2010, 20:21 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 56
Lokalizacja: Kurort Adamówek/WaWa
Moje BMW: E36 318 IS coupe
Kod silnika: M42
kostek_ja napisał(a):
pitbull200 napisał(a):
Najpierw opuszczasz auto, później dokręcasz wahacz.


A mógłbyś napisać dlaczego?


Jeśli tak nie zrobisz tuleję wyglądają później tak jak na Twoim zdjęciu, rwą się.
Tak się po prostu robi :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 7 stycznia 2010, 20:33 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1927
Lokalizacja: a stund :)
kostek_ja napisał(a):
pitbull200 napisał(a):
Najpierw opuszczasz auto, później dokręcasz wahacz.


A mógłbyś napisać dlaczego?


to logiczne ze jak dokrecisz tuleje na max potem jak dojdzie sila nacisku auta to popekaja... a tak to sie ukladaja i nie sa zaklinowane tylko swobodnie beda pracowac :ok:

_________________
Obrazek
GeRmAn STyLe~~NiSko i SZeRoKo


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 7 stycznia 2010, 21:09 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
pitbull200, mógłbyś napisać pełną instrukcję dla laika, jak w takim razie zamontować te tuleje? :)

Dokładnie jak co i kiedy odkręcić/dokręcić?
Obrazek

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 7 stycznia 2010, 22:27 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 56
Lokalizacja: Kurort Adamówek/WaWa
Moje BMW: E36 318 IS coupe
Kod silnika: M42
Wkładam 7 w 6, zakładam na 5, załapuję lekko 10.
Opuszczam auto.
Dokręcam 10 :hyhy:

Ale ja się na samochodach i motocyklach nie znam jak coś :cool:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 7 stycznia 2010, 22:46 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Tylko jakoś nie bardzo widzę różnicę w tym czy się dokręci na podniesionym czy opuszczonym.

Np. w rozpórce widzę, ale tutaj nie bardzo.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 20 stycznia 2011, 13:33 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 98
Lokalizacja: Osby, Sverige
Moje BMW: ///M3
Kod silnika: S50B32
a jak jest z montażem... trzeba wprasowywać ? czy wchodzą normalnie na smarze sylikonowym ?

_________________
“Nie znam stylu jazdy który nie jest ryzykowny. Każdy z nas musi się poprawiać. Każdy kierowca ma swój limit, mój limit jest troszkę dalej niż innych”
ś.p. Ayrton Senna da Silva


Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e30] tuleje poliuretanowe w zawieszeniu
PostNapisane: 20 stycznia 2011, 18:27 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 602
Lokalizacja: Ilawa
Moje BMW: e32
jak masz podniesione to wahacz jest opuszczony na dół (rociągniety)..i jeśli skręcisz w takiej pozycji usztywnisz poliuretan z wahaczem.
wiec jak opuścisz i wachacz wróci do normalnej pozycji to juz będzie skręcony a gdzie dopiero po wjeździe w nierówność
a jeśli skręcisz przy opuszczonym wachacz nie będzie opuszczony na dół..co da ci większy zakres pracy poliuretanu
tak krócej
Dokręcone na opuszczonym= mniejszy zakres pracy
dokręcone na nie opuszczonym=Podwójny zakres pracy (od pozycji rozchylonego do normalnej+plus praca przy nierównosci

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 13 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL