Cześć, zdjęć nie będzie ale taka wiedza może się przydać.
W swoim e39 mam oryginalny hak ORIS, odczepiany. Auto kupiłem z hakiem zamontowanym w zderzaku i bez kluczka do zamka zwalniającego blokadę. Jeździłem tak dłuższy czas ale w końcu się zawziąłem żeby to zdemontować. Wpierw chciałem dorobić klucz u producenta a zatem:
http://www.bosal-oris.com/english/ klikamy na górze "spare keys" i szukamy numeru naszego haka. W e39 jest to AK40 który ma numer wybity na korpusie po lewej stronie. Szukając tego numeru zajrzałem pod klapkę z napisem ORIS i tu zaczęło się robić ciekawie - wystaje tam końcówka wkładki zamka zabezpieczona pierścieniem segera. Szczypce do segerów w dłoń, zdjąłem pierścień, zamek pozwolił się nieco wysunąć i wtedy mogłem go obrócić. Hak zdjęty

Zatem jeśli ktoś z Was ma taki hak, nie ma klucza i chce go zdjąć to jest na to opcja. W razie co - pytajcie. Nie wiem jak w innych orisach - czy też jest tam taka klapka pod którą jest zamek trzymany segerem.
Swoją drogą - zamek zabezpieczający hak przed (jak domniemuję) kradzieżą, można obejść. A komuś kto wie co i jak zajmie to ok 15sekund

Pozdrawiam Władek
PS:
viewtopic.php?f=16&t=149702 
))