Witam kolegów. Zrobiłem to jakiś czas temu i nie miałem aparatu pod ręką by cykać focisze podczas zakładania klimatyzacji.
Chciałem krótko opisać (w sumie w kilku częściach) Co jest nam potrzebne, jak rozebrać i założyć.??
Cytuj:
Czy ja mogę mieć klimatyzację??
Do praktycznie każdego e36 można zamontować klimę, zależy to od wersji wyposażenia i instalacji elektrycznej- nie ma rzeczy nie możliwych.
Cytuj:
Jaką klimę mogę wsadzić??
Zarówno manualną jak i w pełni automatyczną- ta druga opcja jest najlepszym wyborem bo ładnie wypełnia wnętrze kolejne 10 klawiszy i dodatkowy wyświetlaczy no i jest AUTOMATYCZNA więc sama będzie regulowała siłę nawiewu, zamykanie klap i zapewni dobrą recyrkulację powietrza wewnątrz.
Cytuj:
Jaki jest koszt??
Kompletny Climatronik kosztuje 800-1200 zł.<-Kupując od handlarza a od osoby prywatnej która ma rozbitka i chce się pozbyć gratów można wychaczyć za maks 500zł:)
Nowe Oringi-35zł
Nabicie R134a, odgrzybienie, sprawdzenie szczelności- 100-150 zł
trochę wolnego czasu

Cytuj:
Ile to mniej więcej zajmuje czasu??
Robiąc samemu:
W 12 godzin zrobimy wszystko w środku, zdemontujemy wnętrze, wyjmiemy starą nagrzewnice, wsadzimy nową, podłączymy elektrozawór, zalejemy płynem i odpowietrzymy.
8-10 godzin zajmuje zamontowanie przewodów,skraplacza/osuszacza, chłodnicy, kółka pasowego,łapy i kompresora, wentylatora,pasa przedniego(demontaż zderzaka).
3-4 godzin zrobienie i schludne ułożenie instalacji elektrycznej do kompresora i wentylatora jak i osuszacza.
Robiąc z kimś dzielimy się pracą, ja w środku ty z przodu. Wtedy dzielimy czas na pół.
Cytuj:
Co Potrzebujemy??
:
-Kompletną nagrzewnice z panelem sterowania
-Kratkę środkową
-Tunele nawiewowe na nogi+łączniki na tył.
-Elektrozawór 2 strefowy
-3 rurkowy króciec nagrzewnicy
-Chłodnica klimy
-Osuszacz+czujnik
-Wentylator+czujnik w chłodnice
-wzmocnienie czołowe na podłużnice (na tym wisi chłodnica)
-3 przekaźniki+podstawki i kable
-Łapa kompresora+kompresor
-Przewody aluminiowe (nagrzewnica-skraplacz-kompresor-chłodnica)
-Czujnik AUC(jeżeli nasza klima obsługuje tą funkcję)(automatyczne zamykanie klap po wykryciu zanieczyszczonego powietrza)






Ok.Zaczynamy od zdemontowania deki rozdzielczej/pulpitu czy jak to tam nazywacie:) Instruowanie JAK pominę bo od czego jest forum:
Przyda się. można się wspomóc:)
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=25&t=76054I osobne elementy z foto niżej:)

Następnie demontujemy tunel powietrza pod maską:4 śrubki na klucz 6mm oraz 2 wkręci ki trzymające wiązkę silnika
OBRAZEK
odkręcamy 4 nakrętki na klucz 10mm, odkręcamy węże wodne do nagrzewnicy i elektrozaworu
następnie możemy uwolnić autko od starej nagrzewnicy wypychając ją do środka auta.
Uwaga: Starą nagrzewnice wyciągniemy bez problemu lecz wsadzenie nagrzewnicy z klimą jest trudniejsze dlatego należy odkręcić wspornik/rurę kierownicy (klucz 13mm przy lewym słupku, przy kolumnie kierowniczej i przy samej nagrzewnicy)
Ok. wsadzamy nową nagrzewnice podpinamy 2 wtyczki Białą i czarną (niektóre auta w sumie większość ma rozszerzoną wiązkę i ma te dwie wtyczki od zawsze.)

po tej operacji można podłączyć na próbę panel i zobaczyć czy wsio działa.
Instalacja jest przewidziana więc nie musimy dorabiać żadnych kabli aby nagrzewnica funkcjonowała tak jak powinna, nie musimy dokładać kabla do dodatkowego elektrozaworu bo już jest.
Wkładamy nagrzewnice, skręcamy wspornik, WYBIJAMY OTWÓR ODWADNIAJĄCY/ODPŁYWOWY w tunelu środkowym Przed lewarkiem biegów, dokładamy kolanko aluminiowe i to by było na tyle w środku, spokojnie możemy zmontować deskę.
tunele na nogi sa inne i trzeba wyciąć w osłonach na nogi otwory.
Przechodzimy do operacji pod maską dla mnie najgorsze było zamontowanie nowego elektrozaworu ([cenzura]. mało miejsca) (Autka z R4- luzik pełna swoboda R6- M50 ... mało miejsca na rękę i manewry M52 już ma inny ssący więc jest trochę więcej miejsca.)
Po podłączeniu wszystkich węży zalewamy płynem chłodniczym załączamy silnik i odpowietrzamy.
to było by na tyle na razie reszta w części 2.
Zdjęcia będą, postaram się edytować post i pokazać co I jak:)
Pozdrawiam:)
Czas na CZ II.

A więc zaczynamy robotę z przodu, Musimy zdemontować zderzak przedni i prawą lampę.

Demontujemy odboje zderzaka i pomiędzy nie montujemy ten pas

Od dołu wsuwamy chłodnice i przykręcamy ją od góry w pasie przednim

A następnie przykręcamy do wcześniej zamontowanego wzmocnienia

[/url]
Następnie demontujemy prawą lampę i za nią montujemy osuszacz klimatyzacji, jest na niego miejsce i otwory w jeden otwór należy wsadzić kołeczek plastikowy.



Składamy wsio na sztywno i tak powinno wyglądać. Do tego jeszcze dochodzi wentylator klimy ale nie zrobiłem mu fotki bo bateria w kalkulatorze padła:D

Niżej przedstawiona wtyczka ułatwia znacznie proces montażu klimy ale o niej w kolejnej części.

[/url]
Do silnika M50/M52 stosujemy taki kompresor i taka łapę. Do kompresora pasuje idealnie wtyczka od elektrozaworu ogrzewania. (2zł na szrocie a wtyczka do kompresora 15.... więc jest różnica... Bo to do klimy to musi kosztować.... ) Na zdjęciu poniżej pokazałem ja sprawdzić czy elektromagnes działa. Po podaniu +12V na kabelek z wtyczki i masy na obudowę całe kółko powinno się ciężej kręcić.


CDN:D
Cz3:)
W kolejnej części zakładamy kompresor klimy.
Warto z dzień, dwa wcześniej zapsikać otwory w bloku WD40,CX10 czy nawet płynem hamulcowym:D

Gdy otwory na śróby są już drożne i można w nie swobodnie wkręcać śróby to można przystąpić do montażu łapy.

Łapa jest zamocowana na 6 śrób 2 za kołem pasowym, 4 od strony bloku.

Kompresor wsadzamy razem z śróbami które go trzymają ze względu na to że jest tam mało miejsca. Przykręcamy kompresor do łapy

W skrócie:
Należy zdemontować koło pasowe, założyć łapę od lewej przykręcić na 2 czołowe śróby i 4 z boku. Założyć koło pasowe, następnie założyć mniejsze kółko pasowe klimy następnie pasek i wsio:)
Ostatnim etapem jest elektryka, może to co każdy lubi najbardziej albo i nie;)
Ja tam wole polutować tone kabli niż taplać się w oleju i wyklinać na zapieczone śróbki:)
Ok:) do Rzeczy. Jak wspominałem wcześniej:

Gdy mamy tą wtyczkę w skrzynce bezpieczników mamy połowę sukcesu bo nie musimy ciagnąc
kabli z panelu klimy do skrzynki następnie do DME. Wtyczka ma kable;
Czarno/Niebieski
Niebiesko/czarny
czarno/szary
Kabel czarno/niebieski jest to sygnał masowy z DME na przekaźnik kompresora podłączamy
go pod pin 85 przekaźnika, pod 86 dajemy +przez bezpiecznik 5A(najlepiej pozycja zapłonu)
Pod pin 30 stały PLUS przez bezpiecznik 7.5A A pod pin 87 kabel do kompresora.
Kable Niebiesko/czarny i czarno/szary odcinamy od białej wtyczki i przedłużamy.
aż do czujnika ciśnienia klimatyzacji który jest w osuszaczu.
Kabel Czarno/szary podłączamy do pinu 4 owego czujnika.
Kabel Niebiesko/czarny podłączamy do pinu 1 czujnika.
Jeżeli ktoś nie ma tych kabli należy je podłączyć:
Kabel niebiesko czarny wychodzi z panelu klimy pin11 przez czarną wtyczkę nagrzewnicy
i prosto do czujnika.
Kabel Czarno/szary idzie z DME pin (silniki R6-16 M3 65)(silniki R4 82) (Diesel 24)
idzie do gniazda diagnostycznego, przez okrągłe złącze X20 przy skrzynce bezpieczników, do przekaźnika
1 biegu wentylatora następnie z supla B do czujnika ciśnienia klimy. W silnikach R4 idzie prosto z DME do czujnika ciśnienia
Diesel tak samo.
Kabel czarno niebieski:
idzie z DME (318is- pin 36)(316,318,M3-pin 48) (320,323,328- pin 74)
Kabel fioletowo/szary z panela Klimatyzacji- Opcja dla osób które tego kabla nie mają!!!
IDZIE:
z panelu klimy pin 10 do DME (M3-64)(318is-69)(316,318-83)(320,323,328-19)
Kompletne schematy macie w linku niżej.
Od strony: 432 Sterowanie kompresorem
strona 433 sterowanie biegami wentylatora 6Cyl
strona 434 sterowanie biegami wyntylatora 4Cyl
strona 435 =============================== Diesel
Wszystkie schematy są bardziej przejrzyste po zassaniu ich stąd:
....
[center]2 przekaźniki:
jeden jest 2 stykowy a drugi jedno stykowy.
Po kolei:
K22-Przekaźnik 2 biegu wentylatora
K21-Przekaźnik 1 biegu wentylatora
M9- Wentylator klimy
836-Czujnik temperatury w chłodnicy.
CC- czujnik ciśnienia
K22 Z bezpiecznika 5A idzie plus na pin 86 przekaźnika. na pin 85 idzie sygnał z czujnika
ciśnienia pin 2. Pod pin 3o podłączamy stały plus przez przekaźnik 30A, pod pin 87 podłączamy
do pinu 30 przekaźnika K21 pin 87a podłączamy do silnika wentylatora klimy pin 3 kabel niebieski
K21 z bezpiecznika 5A J.W na pin 85 idzie sygnał z czujnika temperatury pinu 3 kabel czarno zielony
z pinu 87 idzie do wentylatora klimy pin 2 kabel czarno niebieski.Pod pin 85b podłączamy wyżej wspomniany kabel
z czujnika ciśnienia klimy pin 4:)
Pod pin 1 wentylatora dajemy Mase
Pod pin 2 czujnika temperatury dajemy mase
Pod pin 3 czujnika ciśnienia dajemy masę
To było by na tyle elektryki:) Jeżeli chcemy sprawdzić czy wsio trybi to możemy zewrzeć kable z czujnika ciśnienia
czarno/niebieski z czarno/szarym DME zobaczy że JEST ciśnienie i zapnie kompresor, NIE ZALECA SIĘ PRACY KOMPRESORA NA SUCHO@!!!! ANI PRACY NA ZMOSTKOWANYM CZUJNIKU CIŚNIENIA BO GROZI TO NAPOMPOWANIEM UKŁADU ZBYT DUŻYM CIŚNIENIEM I COŚ JEB[Cenzura]e

Ostatnio klient przyjechał bumą i poprosił o zamontowanie klimy, założyłem wsio tylko że przyniósł klimatronica na R134a a kompresor na R12. Powiedziałem mu żeby lepiej kupił taki jak ma być bo to tylko roboty dodaje w późnijeszym czasie. Ale nie. Zamontowałem go zalałem syntetykiem do R134a i nabiłem czynnikiem. Podziałała mu klima.... z 3 miesiące i NAGLE zdziwienie bo nie wieje chłodem:( OSTRZEGAŁEM:).
W internecie dużo jest opini że można że nie że tak.... i co wyszło na moje... Lepiej nie kombinować. Ok, jednemu pochodzi 3 lata a innemu 3 dni a jeszcze innemu miesiąc. Zależy ile nie pracował i jak był eksploatowany.
Cytuj:
Objaw padającego kompresora??
Na niskich obrotach nie daje ciśnienia czynnika, przez co zawór rozprężny dłuuugo się rozpręża i nie powoduje chłodu, dopiero przy wyższych obrotach czuć chłód, lecz nie taki jak ma być. No i najważniejszy element... po chwili pracy zaczyna wyć i skomleć.
Cytuj:
Na co uważać??
Trzeba uważać by nie przegrzać kompresora. Jak?? Np: poprzez niesprawny wentylator klimatyzacji. Przegrzany kompresor "ma ciężej" przez co silnik ma ciężej i czuć to przy ruszaniu.

Myślę że wsio:0
Pozdrawiam:)
SIEMANKO Edycja postu po raz 11:)
Kolejnym etapem będzie podłączenie przewietrzania na postoju:)
Aby móc to podłączyć musimy mieć Pełne OBC.
Roboty jest nie wele, wystarczy podłączyć jeden przekaźnik jak na zdjęciu niżej.

Przekaźnik najzwyklejszy pomarańczowy jak do świateł itp.

Na pin 2(30) i 8 (86) dajemy stałego plusa. (Numery w nawiasach odpowiadają numerką stóp w przekaźniku)
Z pinu 4(85) ciągniemy kabel do białej wtyczki nagrzewnicy w pin 11(kolor Czarno/biały w żółte paski) i pod ten sam kabel podpinamy kabel do OBC pin 14 białej wtyczki OBC.

Jeżeli montowaliśmy klimę to mamy starą instalację od starej nagrzewnicy tam kable w czarnej wtyczce od
panelu sterującego nawiewem są takie same jak do OBC.

Następnie z pinu 6(87) ciągniemy kabel do białej wtyczki nagrzewnicy pod pin 12.(kabel zielono brązowy po stronie żeńskiej)
TE DWA KABLE NA PIN 11 i 12 po stronie instalacji auta TRZEBA DOŁOŻYĆ!!!
Jak widać na schemacie w ten kabel jest wpięty Odnośnik ""A"" który idzie do przekaźnika ogrzewania
w skrzynce bezpieczników.

Z racji tego że taki przekaźnik do wentylacji postojowej jest CIĘŻKO osiągalny możemy z pinu 6 dokładanego przekaźnika
dać kabel przez osobną diodę prostowniczą pod pin 8(86) przekaźnika wentylatora.
Następnie gdy mamy już to wsio podłaczone możemy umieścić przekaźnik na swoim miescu
Wsuwając go od góry:


Jeżeli w pinie 14 białej wtyczki obc mamy już zamontowany pin i nadal widzimy:

To są dwa rozwiązania:
Albo wejść w ukryte opcje "1000 i 10" opcja 21- RESET
Lub odłączyć obc na 10 minut by się zresetowało, chwilę później po naciśnieciu TIMER Stoper zniknie i Ukażą się nam napisy:

Kolejny raz wciskamy TIMER i mamy pierwszy czas startu przewietrzania

i drugi.

Gdy ustawimy na:

i wciśniemy SET/RES to włączy się wentylator i pojawi się:

I analogicznie wyłączamy.
Gdy ustawimy czas w Timer1 i przyjdzie ta godzina to wentylator się włączy.

Przewietrzanie zostanie uaktywnione gdy wewnątrz autka jest temperatura POW 16'C
KAŻDE OBC MA MOŻLIWOŚĆ PRZEWIETRZANIA:)
CDN

Kolejna część o uszczelnieniu kompresora, jeżeli nabiliśmy klimę czynnikiem a ten "gdzieś" ucieka to proponuje sprawdzić kompresor. U jednego z moich klientów doszedłem do tego przez przypadek świecąc UV po kompresorze.
Jest to kompresor SEIKO na R12.

Odkręcamy te 6 śrub na Imbus 5.


Rozłączamy czujnik temperatury od 2 części (jest na wsówkę) i ściągamy z uchwytu gniazdko.

Pukamy młoteczkiem w dolną krawędź i schodzi.

Na pół:

Wymieniamy:

I tego mniejszego:


Ten kompresor niestety na śmietnik bo rozwinął się filtr stalowy.

I druciki się wsypały do środka...

Jeżeli jest wsio OK to składamy go spowrotem do kupy na nowych o-ringach i montujemy.
KOPIOWANIE, ROZPOWSZECHNIANIE BEZ MOJEJ WIEDZY POWYŻSZEGO PORADNIKA SUROWO ZAKAZANE!!!! JA JESTEM JEGO AUTOREM I NIE WYRAŻAM ZGODY NA KOPIOWANIE ZGODNIE Z:
(art. 23. ust.1. ustawy)art. 78 ust. 1 ustawy o prawie autorskimEdycja