Witam. Wymiana owej pompy progowej lub także zwanej inaczej wstępną jest banalnie prosta co chciałem uświadomić wszystkim (aczkolwiek bardziej tym nieczujących się na siłach bez zdolności manualnych). Operacja dotyczy pomp progowych paliwa w silnikach m57 (330d 184KM), m57n (330d 204KM) i m47n (320d 150KM). Mój przykład opiera się na silniku m57, a owa pompa pochodzi z silnika m47n (przy czym nie mam pewności czy w 5er jest tak samo dlatego piszę tylko o 3er).
Objawem u mnie niesprawnej pompy była głośniejsza oraz dłuższa jej praca przy włączeniu zapłonu oraz oczywiście nieodpalanie silnika jednak na sam początek sprawdziłem także pompkę w baku (słychać było, że chodzi. Jeżeli macie mniej niż 15l. paliwa to dolejcie jeszcze drugie tyle gdyż gdyby była nie sprawna ta w baku to większa ilość ropy i grawitacja pozwolą odpalić autko). Po wykluczeniu tej możliwości jeżeli w waszym wypadku nie słychać w ogóle pompki progowej po przełączeniu kluczyka na zapłon warto sprawdzić przekaźnik nr 3 (schemat poniżej) najlepiej podmieniając go z przekaźnikiem od klaksonu. Przy okazji sprawdzicie bezpiecznik nr 54


Jeżeli i tutaj też wszystko u was gra to dla pewności należy podpiąć auto pod kompa i w INPIE w live data w
analog values 1 wartość ciśnienia tj. przy
pre-supply pressure wynosiła ok. 1 bara (a wcześniej przy sprawnej ponad 4 bary). Tak więc zdecydowałem się na zakup pompki używanej po regeneracji (na zamienniki nie opłaca się wydawać kasy gdyż po wymianie dalej możemy nie odpalić auta lub pochodzi trochę przy tym niemiłosiernie hałasując), wy jednak możecie zakupić ori
PIERBURGA występującą teraz pod nazwą
TI AUTOMOTIVE.
A więc teraz przystępujemy do wymiany. Na wstępie odłączamy klemę minusową z akumulatora! Jeżeli tak jak w moim przypadku wymieniacie pompkę w silniku m57 to wystarczy wam sama pompa czyli ta część po lewej stronie z poniższego zdjęcia, a gdy wymieniacie w m47n i m57n to potrzebujecie całości.

Następnie wchodzimy pod auto i na wysokości siedzenia kierowcy mamy osłonę przykręconą na 5-ięć wkrętów, które odkręcimy przy pomocy klucza nr 8 bądź kombinerek.

Po zdjęciu osłony naszym oczom ukazuje się nasza pompa od której trzeba odłączyć wtyczkę (zaznaczoną na żółto po prawej) podważając zabezpieczenie jak niżej.

oraz odkręcić śrubokrętem dwa zaciski na przewodach paliwowych.

Następnie ściągamy przewody paliwowe z pompki i je czymś zaślepiamy (ja użyłem do tego wierteł) gdyż będzie nam się sączyć z nich paliwo.

Teraz bierzemy nową sprawną pompę i zakładamy w taki sam sposób jak była zamocowana poprzednia (ja wlałem w nią jeszcze ok. 200ml. ropy) i dokręcamy zaciski na przewodach, podłączamy kostkę. Bierzemy kluczyki i przekręcamy na zapłon i czekamy chwilę aby pompa
napełniła nam się paliwem i uruchamiamy auto. U mnie od razu odpalił. Na zapalonym silniku schodzimy jeszcze pod auto upewnić się czy wszystko jest szczelne i nie ma wycieków. Jeżeli wszystko gra to przykręcamy osłonę i to koniec naszej przygody. Gotowe!
Zalecane jest aby przy wymianie w/w pompy wymienić także filtr paliwa!