Dzisiaj zająłem się wymianą drążków + końcówki zrobiłem zdjęcia więc krok po kroku można zobaczyć jak i co
![Wesoly :)](./images/smilies/smile.gif)
Części drążek kierowniczy + końcówki drążków lewy i prawy firmy Lemforder
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img17/8383/img0044yh.jpg)
Gumowe osłony maglownicy firmy RUVILLE
UWAGA! jak kupujecie nowe osłony magla to zapytajcie aby miały gumowe uszczelniacze!! inaczej nie będziecie w stanie ich założyć, poniżej zdjęcie nowego i starego modelu ps. z tego co się dowiedziałem starego modelu już nikt nie produkuje więc można kupić tylko nowe ale i tu też uwaga!! Lemforder sprzedaje uszczelniacze i gumy jako dwie oddzielne części dlatego ja kupiłem komplet firmy RUVILLE i miałem problem z głowy
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img13/9260/24510269.jpg)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img802/6001/93809777.jpg)
a tu zdjęcie jak wygląda uszczelniacz w gumowej osłonie
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img824/6293/75137811.jpg)
miejsce w którym gumowy uszczelniacz powinien być zamontowany na drążku kierowniczym (widoczny rowek)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img27/7995/64439198.jpg)
no i jak jest na miejscu
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img716/6981/87222078.jpg)
Dobra zaczynamy robotę, narzędzia których używałem: kombinerki, dwa młotki, śrubokręt, klucze płaskie i nasadowe wielkość 17-18-19, 2xklucze nastawne, torx
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img822/2946/img0102xd.jpg)
Jak zaczynamy wymieniać drążek z lewej strony skręcamy koła w lewo i luzujemy nakrętki lewego koła
![Wesoly :)](./images/smilies/smile.gif)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img197/7517/img0054v.JPG)
Następnie lewarek i zdejmujemy lewe przednie koło
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img89/9876/img0055ha.jpg)
teraz wchodzimy pod samochód i zdejmujemy plastikową osłonę pod silnikiem (jest zamocowana na chyba 6 wkrętów i 3 kołki przy zderzaku, jak już odłożyliśmy ją w bezpieczne miejsce to zdejmujemy dwie plastikowe osłony nad gumami osłaniającymi maglownice (przy drążku kierowniczym)
wygląda to tak
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img22/2966/img0101vc.jpg)
Teraz zabieramy się za odkręcenie drążków kierowniczych
na początek dobrze jest użyć odrdzewiacza do śrub
![Hyhy :hyhy:](./images/smilies/naughty.gif)
co by łatwo nam było je odkręcić (umnie nie było problemów )
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img801/9640/img0056vd.jpg)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img5/8590/img0059xa.jpg)
no i za jednym zamachem psikamy śrubę na zwrotnicy od końcówki drążka
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img842/5972/img0057bmk.jpg)
Czekamy minutkę popijając piwko żeby "szprej" zrobił robotę, chwytamy klucz nastawny lub innego francuza i luzujemy końcówkę drążka od drążka kierowniczego ( powinno łatwo puścić choć siła musi być
![Wesoly :)](./images/smilies/smile.gif)
)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img41/7217/img0061hb.jpg)
Jak tylko trochę popuści (nie odkręcamy więcej ) to zabieramy się do śruby przy zwrotnicy ja użyłem grzechotki ale może być płaski ( tą śrubę odkręcamy prawie do końca)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img138/8194/img0062ho.jpg)
o tak
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img845/3505/img0064ubu.jpg)
Teraz kolej aby wybić końcówkę drążka (sworzeń) z zwrotnicy są dwie szkoły można użyć specjalnego ściągacza do sworzni i jeżeli takowy ściągacz nam nie pęknie to wszystko pójdzie jak ta lala albo zrobić tak jak ja (nie miałem na stanie takiego ściągacza
![Rozpacz :rozpacz:](./images/smilies/crybaby.gif)
) przykładamy jeden młotek do zwrotnicy przy sworzniu a drugim młotkiem uderzamy.
Jeżeli macie pomoc to warto zastosować większe młotki (jedna osoba trzyma jeden a 2 uderza szybciej puści ja robiłem sam więc żeby mi było łatwiej operować wybrałem takie nie za duże ale zrobiły robotę
![Rotfl :rotfl:](./images/smilies/lol.gif)
)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img9/1544/img0066vz.jpg)
jak się uporacie z wybijaniem
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img515/4292/img0068evt.jpg)
i zamkniecie pierwszego browarka musimy zerwać dwie obejmy na gumach osłaniających maglownice (jedna obejma większa druga na drążku mniejsza są one jednorazowe więc przecinamy je kombinerkami lub zrywamy szczypcami w komplecie z nowymi gumami macie nowe obejmy
![Wesoly :)](./images/smilies/smile.gif)
)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img832/5141/img0069vz.jpg)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img541/2085/img0071jt.jpg)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img841/6141/img0072ek.jpg)
teraz od strony magla ściągamy gumową osłonę tak aby mieć dostęp do śruby mocującej drążek z maglem uważamy aby żaden brud nie dostał się do środka więc nie kichamy nie zamiatamy itd
![Hyhy :hyhy:](./images/smilies/naughty.gif)
)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img703/3718/img0073yp.jpg)
(rozmiar śruby chyba 34 więc znowu używamy klucza nastawnego,
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img89/803/img0074bc.jpg)
Jak już zdemontowaliśmy cały drążek to przykładamy go do nowego w celu sprawdzenia czy oba mają taką samą długość
(nie pijemy browarka tylko patrzymy mierzymy i ustawiamy tak aby było możliwie jak najdokładniej pozwoli nam to spokojnie dojechać do speców od zbieżności
![przewala oczami :oczami:](./images/smilies/rolleyes.gif)
)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img850/990/img0076mg.jpg)
zabieramy się za montaż nowych części zaczynamy od założenia gumy magla na drążek kierowniczy i przykręcamy go do maglownicy
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img580/514/img0085ll.jpg)
mocujemy nowe obejmy na gumie i zaciskamy je tak aby wszystko dobrze się trzymało (wraz z gumami dostałem smar więc przesmarowałem gumy w miejscu zacisku obejm i tam przy uszczelniaczu, tak żeby nie było )
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img853/5140/img0088vn.jpg)
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img839/9167/img0090vnu.jpg)
Nowa obejma na maglownice
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img833/2828/img0087eb.jpg)
Nowa obejma na drążek po zaciśnięciu trzeba końcówkę przyciąć żeby nie dyndała
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img853/1054/img0091lt.jpg)
końcówkę drążka (sworzeń) przykręcamy do zwrotnicy
Używamy nowej zakrętki którą dostaliśmy w komplecie z drążkiem ![Obrazek](http://imageshack.us/a/img854/6130/img0093cs.jpg)
dokręcamy śrubę mocującą drążek kierowniczy z końcówką drążka używamy 2 kluczy nastawnych jednym kręcimy śrubę drugim trzymamy końcówkę drążka.
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img593/7411/img0095ly.jpg)
No i jedną stronę mamy gotową można walnąć sobie browarka
warto jest zaopatrzyć się w
smar miedziowy i posmarować nim śruby na drążku i przy zwrotnicy pozwoli to nam w przyszłości łatwo je wykręcić (no i jak będziemy robić za parę lat zbieżność/geometrie to majster też nie będzie musiał się nad nimi wściekać z palnikiem
![Cwaniak :cwaniak:](./images/smilies/smoke.gif)
)
Psikamy na nakrętkę i gwint
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img577/7811/img0096zz.jpg)
obsmarowany
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img138/2295/img0100bl.jpg)
no i jeszcze przy zwrotnicy
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img404/1876/img0098mp.jpg)
Warto jest zasłonić czymś tarcze i hamulec żeby tam nie poleciało czyli psiknąć z jednej strony a potem palcem rozsmarować
KONIEC !!!
ps. z prawej strony podczas dokręcania nowej nakrętki(przy zwrotnicy) cały sworzeń zaczął mi się kręcić tak więc użyłem klucza imbusowego żeby go przytrzymać a płaskim dokręciłem (nowa nakrętka musi się "nagwintować" więc dlatego może mieć lekkie opory ale potem idzie już lekko )
![Obrazek](http://imageshack.us/a/img4/1898/img0047zx.jpg)
ps2. jeżeli ktoś szuka części do swojej e46 polecam kontaktować się z p.Maciej Ziółkowski firma czescidobmw naprawdę bardzo mi pomógł z doborem gumowych osłon maglownicy!! bo przyznam się że nie zwróciłem uwagi na to że gumy są inne od tych które posiadam na aucie ale jeden telefon do właściwej osoby i po problemie!