Cała operacja nie jest trudna, ale może komuś przydadzą się te wskazówki.
Opiszę oś tylną a przód robimy analogicznie z tym, że nie ma tam szczęk hamulca ręcznego.
1. Wymontowanie klocków i zacisku hamulca koła tylnego.
- Unosimy samochód i zdejmujemy koło
- Podważamy wkrętakiem i wyjmujemy klamrę (
1 rys. 1) (na zdjęciu jest źle założona

)
- Przy prawym tylnym kole wyjmujemy wtyczkę wskaźnika zużycia klocków(
strzałka rys. 2)
- Zdejmujemy wkrętakiem zaślepki śrub mocujących (
2 rys. 2) i wykręcamy śruby kluczem do gniazd sześciokątnych (imbus) o rozwartości 7mm.

Rys.1

Rys.2
- Odciągamy zacisk do tyłu, jak będzie stawiał opór pomóc mu młotkiem
- Wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie wewnętrzny, który jest mocowany w zacisku sprężyną.
Po wymontowaniu klocków nie należy naciskać na pedał hamulca aby tłoczek nie
został wypchnięty z zacisku. Oczyścić powierzchnie prowadzące i gniazdo klocków np.
przy pomocy szczotki drucianej, uważając przy tym, aby nie uszkodzić gumowych osłon
zabezpieczających tłoczki. W razie potrzeby wymienić je.
- Wciskamy tłoczek przy pomocy twardego drewna np. trzonkiem od młotka. Podczas
wciskania tłoczka płyn hamulcowy jest wypierany z cylinderka do zbiorniczka. Należy
obserwować poziom płynu i w razie potrzeby usunąć nadmiar przy pomocy strzykawki.
2.Wymontowanie tarczy koła tylnego
- Zdjęty zacisk podwieszamy np. na drucie (rys. 3) aby przewód hamulcowy nie był skręcany lub lub rozciągany.
- Odkręcamy obie śruby kluczem oczkowym o rozwartości 15 mm korpusu zacisku (
3 rys. 3)
- Wykręcamy śrubę mocującą (
4 rys. 4) kluczem do gniazd sześciokątnych o rozwartości 5 mm i zdjąć tarczę hamulca.

Rys.3

Rys.4
3. Wymontowanie i zamontowanie szczęk hamulca awaryjnego
- Gdy mamy zdjętą tarczę hamulca koła tylnego wyczepiamy, najlepiej wkrętakiem lub kombinerkami, cieńszą sprężynę odwodzącą (
5 rys. 5)
- Dociskamy do szczęki sprężynę dociskową (
6rys. 5) imbusem o rozwartości 5 mm i obracamy o około 90° i zdejmujemy sprężynę ze szczęki hamulca. Z drugiej szczęki zdejmujemy sprężynę w taki sam sposób.
- Wyczepiamy u góry obie szczęki ze sprężyny (
7 rys. 5) i wyjmujemy je.
- Sprawdzamy mechanizm rozpierający i mechanizm regulacji, czy nie są zatarte i smarujemy je. Wkręcamy element gwintowany mechanizmu regulacji.
- Zamontowujemy szczęki tak aby wchodziły u góry w wycięcia mechanizmu rozpierającego (
8 rys 6).
- Zamontowujemy sprężynę odwodzącą (
7 rys. 6)
- Należy zwrócić uwagę aby koło zębate mechanizmu regulacji szczęk było skierowane w dół, aby była możliwość regulacji z zewnątrz.
- Dociskamy każdą z dwóch sprężyn dociskowych (
6 rys. 6) imbusem o rozwartości 5 mm i równocześnie obracamy o około 90°
- Zaczepiamy sprężynę odwodzącą (
5 rys. 6) i mamy już zmontowany ręczny.

Rys.5

Rys.6
4. Zamontowanie tarczy i zacisku
- Osadzamy tarczę na piaście, obracamy odpowiednio tarczą aby otwory się pokrywały i zamocowujemy śrubą (
4 rys. 7)
- Przykręcamy korpus zacisku (
3 rys. 7)
- W zacisku osadzamy klocek ze sprężyną i czujnikiem zużycia
- Wkładamy w zacisk zewnętrzny klocek i osadzamy zacisk na tarczy, dokręcając go do korpusu zacisku i zakładamy plastikowe zaślepki.
- Podłączamy czujnik zużycia i mocujemy w uchwycie
- Zakładamy klamrę zacisku(
1 rys. 7) (tu już zamontowana poprawnie) , zakładamy koło, dokręcamy je i stawiamy samochód na koła.
- Wciskamy kilka razy pedał hamulca aż będzie wyczuwalny silny opór i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego.

Rys.7
Na początku unikamy niepotrzebnego, gwałtownego hamowania zanim hamulce się nie dotrą.
Powodzenia