W E34 rozróżniamy dwa rodzaje siedlisk:
1. Zwykłe łożyskowe (wyróżniają się tym, iż nakrętka od amortyzatora schowana jest w siedlisku i powinna być zakryta małym kapselkiem mocowanym tylko w środkowej części siedliska) , gdzie występowały dwa rodzaje trzpieni amortyzatora:
- krótki trzpień dł. od 40 - 55 mm, śr. M14 z zakończonym gwintem M12 (nakrętka na klucz 19)
- krótki trzpień dł. od 40 - 55 mm, śr. M14 z zakończonym gwintem M14 (nakrętka na klucz 22 lub 21)
2. Obrotnice (wyróżniają się tym, iż nakrętka od amortyzatora wystaje nad siedlisko i powinna być zakryta dużym kapslem mocowanym w otworze kielicha zakrywając całe siedlisko) , gdzie wystepowały dwa rodzaje trzpieni amortyzatora:
- długi trzpień dł. od 60 - 70 mm, śr. M14 z zakończonym gwintem M12 (nakrętka na klucz 19)
- długi trzpień dł. od 60 - 70 mm, śr. M16 z zakończonym gwintem M14 (nakrętka na klucz 22 lub 21)
W E32 występuje jeden typ siedlisk:
1. Obrotnica (wyróżnia się tym, iż nakrętka od amortyzatora wystaje nad siedlisko i powinna być zakryta dużym kapslem mocowanym w otworze kielicha zakrywając całe siedlisko) , gdzie wystepowały dwa rodzaje trzpieni amortyzatora:
- długi trzpień dł. od 60 - 70 mm, śr M14 z zakończonym gwintem M12 (nakrętka na klucz 19)
- długi trzpień dł. od 60 - 70 mm, śr. M16 z zakończonym gwintem M14 (nakrętka na klucz 22 lub 21)
W E34 a raczej w E32 może się zdarzyć siedlisko obrotnica starego typu lub co ja podejrzewam z przeznaczeniem do dużego motoru jak M70 , w którym występował amortyzator:
- długi trzpień dł. około 76 mm, śr. M14 z zakończonym gwintem M12 (nakrętka na klucz 19)
TRZPIEŃ to ten odcinek amortyzatora, który mieści się w siedlisku.
Ze względu na wielu producentów amortyzatorów,długości trzpieni podałem w pewnym zakresie.
Przed kupnem amortyzatorów zalecam wstępne sprawdzenie typu siedlisk w swoim samochodzie, porównanie czy z prawej strony i z lewej występuje ten sam typ, wyszukanie go w tym spisie, którego przedstawiłem i z danymi w ręku sprawdzić amorki przed odejściem od kasy.
Sama nakrętka i typ siedliska wystarczają do określenia typu amorka.
Zauważcie, iż dla obrotnic w E32 i E34 występują amorki o tych samych parametrach trzpieni - zaznaczam, że różnią sie one jednak pod kątem charakterystyki pracy, gdyż E32 jest cięższa i masywniejsza od E34.
Dodam jeszcze, abyście nie kupowali amorków, wyszukując ich w katalogach , lecz TYLKO pod kątem rocznika i modelu - czasem posiadamy auta w których ktoś już kiedyś wymieniał zawieszenie i nie wiadomo z jakiego modelu założył.
Wrzucajcie fotki dla oblukania o co kaman
