Witam Wszystkich Serdecznie.
Ze względu na to, iż byłem zmuszony do wymiany/naprawy jeża w swojej e38 musiałem zdemontować górną część deski.
Co prawda w internecie jest 1 instrukcja jak to zrobić, ale jest niedokładna, wiele trzeba się domyślać no i jest anglojęzyczna.
Dlatego postanowiłem zrobić nową (mam nadzieje, lepszą i czytelniejszą). i mam nadzieje, że się przyda.
Do zdemontowania deski potrzebujemy:
-6-cio pak piwa
-lampke
-śrubokręt płaski duży
-śrubokręt płaski mały
-śrubokręt gwiazdkowy duży
-śruborkęt gwiazdkowy mały
-śrubokręt torx duży
-śrubokręt torx mały
-śrubokręt ampulowy mały
UWAGA - DEMONTAŻ DESKI ROBISZ NA WŁASNĄ ODPOWIEDZALNOŚĆ - MUSISZ ODPIĄC PODUSZKĘ PASAŻERA.
aby było wszystko czytelne w instrukcji, to opisy będą umieszczone nad fotografią do której są przypisane.
INSTRUKCJA:
1. Przygotowujemy sobie narzędzia, opuszczamy szyby w aucie (uwierzcie, że później jest łatwiej nawet na szybko coś sięgnąć) i ODŁĄCZAMY AKUMULATOR.
na dzień dobry mamy taki widok:

2. otwieramy schowek, schylamy się, znajdujemy 4 śruby "na brzegu sufitu" schowka i odkręcamy:


3. teraz zdemontujemy dwie listwy od strony pasażera. jedną drewnianą, a drugą plastikową. odchylamy trochę "daszek" schowska który odkręciliśmy (daszek mam na myśli sufit schowska gdzie jest światełko

). Jak odchylimy ten daszek to władamy rękę tak aby od tyły dotknąć plastikową listwe. Ona jest przykręcona plastikowymi stożkami. po prostu je "na czuja" odkręca - jest ich 4 sztuki. potem wkładamy rękę jeszcze głębiej/wyżej i odkręcamy drewnianą ozdobną listwe w taki sam sposób - 4 plastikowe nakrętko-stożki.

4. po odkręceniu daszka schowka i listw bierzemy się za "trójkąt" schowska z prawej strony. Za nim są ukryte duże śruby do odkręcania już właściwej górnej części deski. "trójkąt" przykręcony jest na 2 śrubki zaznaczone na obrazku (sam trójkąt na fotce już mam w ręku), najlepiej po odkręceniu go pociągnąć do siebie.

5. Następnie zdejmujemy resztę listw ozdobnych - drewno. Zaczynamy od lewej strony, od strony kierowcy. Tam mamy małą listwe, gdzie jest sterowanie wysokością świateł i natężenia podświetlenia. zacząłem ją podważać lekko płaskim śrubokrętem od lewej strony aż wyskoczy z 2 zastrzasków. UWAGA: ja nie odpinałem kostek tylko wypchnąłem je w swoją strone patrząc tak jak na zdjęciu a następnie raz pierwszy, raz drugi przepchnąłem spowrotem przez dziurę. (mam nadzieje, że zrozumiałe to jest) ma to wyglądać tak:

6. teraz wyciągamy zegary. pod daszkiem 2 śrubki (mały torx). (oczywiście, aby łatwiej je wyciągnąć obniżamy na max dół kierownice i na max do siebie. po drugie jak wysuniemy zegary to pamiętajmy, że żeby wyciągnąć wtyczkę musimy najpierw odciągnąć plastikowe blokady z kostek, które mają ruch w zakrecie 90stopni. najlepiej mały płaskim śrubokrętem lekko wcisnąć "dzyndzelek" i przesunąć tę blastikową blokadę (najłatwiej będzie na niebieskiej kostce z białą blokadą) taka sama jest po lewej stronie czarna kostka -czarna blokada - napewno się połapiecie - tylko delikatnie bo łatwo to pęka).

6, a) po wyciągnięciu zegarów musimy włożyć tam rękę i wyciągnąć wtyczkę z lewej strony od świateł mijania, z prawej strony od świateł przeciwmgielnych i jeszcze odpiąć przewód od czerwonej diody na desce od alarmu, po ok 5 cm licząc od diody ma właśnie wtyczkę, wiec dioda zostaje a my tylko to rozpinamy. obok tego przewodu do diody będzie jeszcze jedna większa czarna kostka, którą też trzeba rozpiąć, napewno zobaczycie.
7. tak powinien wyglądac efekt naszych prac do tej pory:

8. następnie przechodzimy na prawą strone auta i od strony pasażera odkręcamy kokpit. 2 górne duże śruby. Potem symetrycznie po lewej stronie (tam jest tylko 1 śruba). Aby się do niej dostać musimy ogiąć dolną część deski (wraz z tym mały schowkiem). robimy to w taki sposób, iż ciągniemy go troszkę do siebie aby wyskoczył z jednego zatrzasku a później zwyczajnie tę lewą ścianke odchylamy delikatnie i dostajemy się do śruby. Pamietajcie, aby nie ciągnąć techo schowska za mocno, bo jest tam linka do ręcznego i łatwo ją zerwać.

9. kolejny krok to wyciągnięcie słupków A. Ja nie mam poduszek w słupkach więc po prostu złapałem mocno okładzine słupka i pociągnąłem do siebie. nic prostrzego. jest zaczepiony na 2 spinkach.

10. tak swoją drogą, jak wyciągnąłem słupki to zobaczycie nagle jakie są brudne (a w aucie wydawały się czyste) korzystając z okazji, że to trochę jeszcze potrwa postanowiłem je umyć



11. w tym punkcie odkręcimy ręsztę kokpitu. dwa uchwyty po prawej i lewej stronie na samym dole słupka A:

12. w tym momencie jesteśmy PRAWIE na finiszu demontażu deski. Zostały praktycznie ostanie śrubki. mianowicie 4 śrubki odkręcamy ampulem (zdjęcia) i jeszcze 2 śrubki, które były ukryte pod drewnianą listewką z lewej strony kierowcy (tam gdzie regulacja świateł) krzyżak w dłoń i odkręcamy te 2 śrubki.

UWAGA UWAGA !!. TERAZ BĘDZIEMY DEMONTOWAĆ PODUSZKĘ. PAMIĘTAJ O ROZŁĄCZENIU AKUMULATORA !!!
13. Aby wypiąć poduszke musimy zacząć od wyciągnięcia osłony poduszki. na zdjęciu mamy znaznaczony czerwony "dzyndzel", który trzyma tę osłonę. Musimy włożyć rękę aby sięgnąć ten dzyndzel od drugiej strony (wkładamy go oczywiście między kokpit a daszek schowska).
tam wyczujemy płaską część dyndzla i pchamy go w prawo, później dużym śrubokrętem podważamy tę osłonę i powinna wyskoczyć (mi się udało bez złamania dyndzla). Oczywiście musimy to robić delikatnie (z tym podważaniem) aby nie gnieść/ nie zniszczyć deski. Jak otworzymy osłonę poduszki to przekręcamy pomarańczową kostke poduszki w sposób zgodnie ze strzałkami na zdjęciu:

14. później odkręcamy - najlepiej grzechotką (klucz 13) poduszkę z metalowego stelaża.

15. po wyciagnięciu poduszki znajduje się kolejny metalowy stelaż, jak się przyjżycie to on właśnie przeszkadza w wyciągnięciu deski, ponieważ za tym stelażem w głąb podszybia leci otwór wentylacyjny, który jest przymocowany do deski, i po prostu "zachacza" przeszkadza w wyciągnięciu deski. odkręcamy go:

16. przedostatni punkt. Zajmiemy się osłoną kolumny kierownicy. Zauważmy, że jest tam element z materiału (coś a'la skóra) potrzebny do tego, aby nie było szpary w ruchomej kolumnie kierownicy. niestety, jest ona przymocowana z jednej strony do dołu konsoli a z drugiej do górnej części deski. musimy którąś część odkręcić. na wybrałem LEWĄ strone tej osłony. musimy się schylić pod kierownicę i tam zobaczymy gwiazdkową plasitkową sróbę trzymająca tą osłonkę:

17. Wyciągamy już w pełni odkręcony górny kokpit. aby go wyciągnąć musimy raz podnosić do góry raz do siebie. uwazając jednocześnie na 2 zaczepy przy słupkach A - musimy to kontrolować. Napewno się Wam uda. jednocześnie zwracajcie uwagę na gąbkę wygłuszającą aby została tak naprawdę na górnej części i żeby się nie podarła.

No i gotowe.
Przepraszam, że tak mocno się rozpisywałem, ale sam jak rozkręcałem to brakowało mi takiej szczegółowej instrukcji.
Mam nadzieje, że jest czytelna, zrozumiała i się komuś przyda.
Jeżeli ma ktoś jakieś dodatkowe pytania to chętnie odpowiem
jeżeli ktoś potrzebuje pomocy na terelnie Lublina i okolic może liczyć na moją pomoc

w kolejnym DIY zamieszcze dalsze etapy demontażu do rezystora dmuchawy "jeża" w e38, którego ostatecznie sam sobie naprawiłem.
Pozdrawiam
Tomek.
hasła do wyszukiwarki: demontaż deski, demontowanie deski, wyciągniecie deski, zdjęcie deski, wyciągniecie kokpitu, demontaż kokpitu.