BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 16 czerwca 2024, 06:40

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.



Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 110 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 00:44 
Taurus napisał(a):
Wniosek z tego co pisałem że silniki BMW są z bardzo dobrych materiałów i nawet jesli gaz skraca im zycie to i tak przy takich przebiegach bez różnicy.


A no to tak to rozumiem! Trzeba było tak odrazu. Wiadomo, że gaz skraca życie silnika i choć może w wielu przypadkach nieznacznie, to decyzje co do tego pozostaw już samemu użytkownikowi, bo ktoś może chcieć przejechać jednym autem np. 600 tyś km... Poza tym mowa tu głównie o silniku M-Power, a cywilne V8 przy takim silniku, to tak jak kociak przy tygrysie... Wiec weź pod uwagę to, iż silnik M3 jest dożo bardziej wysilony i w jego przypadku ta różnica żywotności, może okazać sie istotnie większa.

Taurus napisał(a):
Ta benzyna WYSOKOOKTANOWA w stosunku do LPG jest NISKOOKTANOWA. Bo LPG ma liczbę oktanową porównywalna z wysokooktanowym paliwem lotniczym


A dziękuje za informacje, dobrze wiedzieć ;)

Taurus napisał(a):
Już nie mówiąc, że silniki z BMW mają korzenie z silników lotniczych gdzie temperatura również była wysoka, a to były czasy zanim się urodziłeś


Wiem, ale te silniki lotnicze to zupełnie inne czasy, zupełnie inna liga i nijak sie to ma do naszego tematu.

Taurus napisał(a):
Oczywiście, swiece sie wymienia z powodu wyższej temperatury. Filtry wymienia sie co 15-20 tyś czyli tak jak normalnie. O kablach nie słyszałem nic...ale co to ma wspólnego z czystością gazu? :rotfl:


Cytat z internetu: "LPG to paliwo gorsze od benzyny i jest zasiarczone (korozja). Np. benzyna 98 jest w zasadzie bezsiarkowa. Efektem spalania LPG jest korozja i erozja. Przewlekłe spalanie zwłaszcza zubożonej mieszanki prowadzi do wzrostu temperatury, przegrzewania się i wypalenia denka tłoka, wypalenia gniazd zaworowych, nadpalenie głowicy. Brak dynamiki jazdy - to wtórny częsty efekt" Google nie boli... ;)

Taurus napisał(a):
Nie neguję że może masz wiedzę większa w wieku 21 lat niż ja, ale proponuję troche poczytać o logice i mniej ulegać emocjom...


A dziękuje za rade :)


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 09:00 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
Zakov napisał(a):
Cytat z internetu: "LPG to paliwo gorsze od benzyny i jest zasiarczone (korozja). Np. benzyna 98 jest w zasadzie bezsiarkowa. Efektem spalania LPG jest korozja i erozja. Przewlekłe spalanie zwłaszcza zubożonej mieszanki prowadzi do wzrostu temperatury, przegrzewania się i wypalenia denka tłoka, wypalenia gniazd zaworowych, nadpalenie głowicy. Brak dynamiki jazdy - to wtórny częsty efekt" Google nie boli...


Cytat z Internetu:
"LPG jest paliwem lepszym, ma wyższą liczbę oktan, mniej zatruwa środowisko a zużycie silinka to powszechny mit stworzony przez dziwnych ludzi dla dziwnych ludzi."

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 09:00 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
Zakov napisał(a):
Cytat z internetu: "LPG to paliwo gorsze od benzyny i jest zasiarczone (korozja). Np. benzyna 98 jest w zasadzie bezsiarkowa. Efektem spalania LPG jest korozja i erozja. Przewlekłe spalanie zwłaszcza zubożonej mieszanki prowadzi do wzrostu temperatury, przegrzewania się i wypalenia denka tłoka, wypalenia gniazd zaworowych, nadpalenie głowicy. Brak dynamiki jazdy - to wtórny częsty efekt" Google nie boli...


Cytat z Internetu:
"LPG jest paliwem lepszym, ma wyższą liczbę oktan, mniej zatruwa środowisko a zużycie silinka to powszechny mit stworzony przez dziwnych ludzi dla dziwnych ludzi."

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 09:22 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 32
Lokalizacja: opolskie
nie chce mi sie szukac kto napisal ze na literek pojemnosci w m3 przypada 100 ogierów i ze ostro po dupie dostaje... a patrzac na taka 318is na 900cm przychdzi 70 ogierów i czy ten silnik ma lekko?? chyba na to nie wyglada i na dodatek 4 garnkowiec...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 09:22 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 32
Lokalizacja: opolskie
nie chce mi sie szukac kto napisal ze na literek pojemnosci w m3 przypada 100 ogierów i ze ostro po dupie dostaje... a patrzac na taka 318is na 900cm przychdzi 70 ogierów i czy ten silnik ma lekko?? chyba na to nie wyglada i na dodatek 4 garnkowiec...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 09:23 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 39
Posty: 7022
Lokalizacja: Rawicz Wlkp
Moje BMW: 740i 6gang
Kod silnika: M60B40
AciQ własnie o to chodzi, że jak zagazujesz M to będziesz jeździł jak 328 na benie i po co Ci w tym przypadku M ????

Taurus sorki może BMW robiło silniki lotnicze ale one nie śmigały na gazie :) I po drugie co to ma do tematu ????

Dla mnie gazowanie M to bezsens ujme to najprościej jak umiem seria M jest dla pasjonatów ma służyć do szybkiej jazdy dawania frajdy dopieszczania i jest zazwyczaj szczytem techniki a to wszytsko kłóci się z gazowaniem dlaczego bo gazuje sie żeby oszcz ędzać a kto kupuje M żeby oszczędzać???? Jak z takim założeniem ktos kupuje M to ja temu autu szczerze współczuję :)

Taurus sorki jak Ci wyszła oszczędność na przejechanych 3 tysiacach kilometrów 1600zł ???? Bo z liczeniem to chyba u ciebie kiepsko :)

Koszt 3 tysięcy w 540iA ( |M62B44) 30x15=450litrów beny x 4,4 1980zł
LPG 30x17 ( LPG pali więcej )= 510x1,8 = 918zł + paliwo na rozruch średnio 2 litry na 100km 30x2= 60 x 4,4 = 264 czyli 918 + 264= 1182

Czyli 1980 - 1182 = 798zł oszczędności nie liczymy wiekszych kosztów serwisu co jakiś czas który jeszcze umniejszt tą oszczędność :) Czyli jak napisałem, jeżeli ktoś robi ze 50 tysiecy rocznie to gaz ma sens typowy polak robi 1-2 tysiecy miesięcznie i wtedy gaz zanim sie zwróci to mamy ze 3 lata i pytanie czy tak długo trzymasmy auto??

Panowie trzeba myśleć długofalowo ekonomicznie a nie tylko bo gaz jest oszczędny bo tak kolega powiedział taki jest ostatnio trend w tym kraju, że na coś wchodzi moda i wszyscy musza miec jak z dieslami w tym kraju, robię 15 tysiecy rocznie ale kupię dielsa bo jest oszczedniejszy. Trzeba przemyślec czy dana oszczędność się opłca ja też sie zastanaiwałem nad gazem do mojego 735iA ale po 5 minutach z kartką papieru i długpisem bo do tego nawet kalkulator potrzebny nie jest doszedłem do wniosku, że do przebiegów 15 tysiecy rocznie to trzeba być idiotą, żeby gaz zakładać i tyle :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 09:23 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 32
Lokalizacja: opolskie
nie chce mi sie szukac kto napisal ze na literek pojemnosci w m3 przypada 100 ogierów i ze ostro po dupie dostaje... a patrzac na taka 318is na 900cm przychdzi 70 ogierów i czy ten silnik ma lekko?? chyba na to nie wyglada i na dodatek 4 garnkowiec...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 09:25 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 32
Lokalizacja: opolskie
Zdzira 850I, no takiej roznicy to na pewno nie bedzie..co Ty na gazie chcesz 130KM stracic...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 09:27 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 39
Posty: 7022
Lokalizacja: Rawicz Wlkp
Moje BMW: 740i 6gang
Kod silnika: M60B40
ArciQ różnica pomiędzy 70km z litra a 100km z litra to przepaść większość aut z 4 zaworami na cylinder ma koło 70km/ litra ale nie 100 :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 09:35 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 32
Lokalizacja: opolskie
Zdzira 850I, no wlasnie wiekszosc i jakos to jezdzi.... no ale 100 w 6 a 70 w 4 to nie wiem czy taka przepasc... w ogole co za porównanie wytrzymalosci 16 a M3

ale jak ktos w 2,5 l robi stadnine 400KM nikt nie wyskakuje z tekstem ze silnik w dupe dostaje jaka tam jest temp moment obr i inne badziewie...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 09:43 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 34
Lokalizacja: Gliwice
Moje BMW: E39 540 iA
Kod silnika: M62TUB44
Zdzira 850I napisał(a):
Koszt 3 tysięcy w 540iA ( |M62B44) 30x15=450litrów beny x 4,4 1980zł


To pogratulowac wyników jesli Ty na 540iA chcesz spalic 15l/100km :rotfl: :D

Zdzira 850I napisał(a):
paliwo na rozruch średnio 2 litry na 100km 30x2= 60 x 4,4 = 264

I jeszcze to ;) Kolego, w lecie przejadę 1 km na PB i mam gaz. W zimie około 2 km. Skad takie wyliczenia??

Spalanie PB w 540iA przy jeżdzie jak dziadek po dużym miescie to okpło 18-19 litrów a na gazie 20-22 litry.

_________________
Pozdrawiam
Taurus


Ostatnio edytowano 19 lipca 2009, 09:56 przez Taurus, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 09:47 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 15802
Lokalizacja: Gdynia
Moje BMW: M3
Kod silnika: S65B40
Zdzira zamknął temat zasadniczo... M jest z założenia autem topowym, które daje maksimum frajdy z jazdy, ale jest też droga w utrzymaniu. Płaci się na jej eksploatację kupę kasy aby cieszyć się brakami straty w mocy itp., więc jak można do tego założyć gaz i choćby tylko zaryzykować, że chociaż 5km ucieknie? Do tego możliwość wystąpienia tych wszystkich problemów itp. itd. Dla mnie trzeba być kretynem, żeby do M zakładać gaz albo nie wiedzieć czego się chce.

_________________
Piszę jak jest.

Bezpośredni link do galerii Audi S4 Łepka —> viewtopic.php?f=55&t=173434

Jeszcze nie witom, a już żegnom.:
WitoM napisał(a):
Ja póki co galerii M4 nie planuje bo jestem zajęty słuchaniem dziwieku silnika z głośników


Argumentum ad maiorem:
DamianTra napisał(a):
Kolego jestem inzynierem. Naukowcem. Nie bazuje na sci-fi, autobiografiach czy jakiejkolwiek nie naukowej literaturze w celu wyksztalcenia swiatopogladu...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 09:52 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 39
Posty: 7022
Lokalizacja: Rawicz Wlkp
Moje BMW: 740i 6gang
Kod silnika: M60B40
a ile 25 litrów chłopie to jak ty jeździsz skoro mój znajomy E-38 740 4,4 zużywał średnio 17 litrów LPG na prinsie a lekkiej nogi nie miał :)

Zreszta co to za różnica jak spalisz więcej beny to i wiecej gazu i wyjdzie to samo chłopie jak chodzi o oszczędność ile ty masz lat zaliczyłeś chociaż tabliczke mnożenia????

Swoja droga ja 735iA zużywam 13,6ltra 95 na 100km 50/50 trasa miasto wiec sorki ale nie każdy musi zapierdzielać jakby go sam darth vader gonił non stop po drogach :) a dużo aut mnie i tak ne wyprzedza :)

A co do wytrzymałości ArciQ ma czy to jest R6 czy V8 chłopie jakieś bzdury wypisujesz :) po drugie między 328 a M3 jest aż 130KM różnicy ale w momencie jest mała różnica i pojemności też i jak zagazujesz M3 i staniesz z zdrowym 328 to będzie albo remis albo będziesz tyle lepszy że koleś z 328 cie śmiechem zabije bo gaz zabierze wyrafinowanie silnika z M3, a to właśnie to wyrafinowanie daje te ponad 300KM dociera?? chyba, że znasz kgooś kto ogarnie gazowanie M3 to inna sprawa :)

A wogóle radze zakończyc temat jeszcze nie widziałem tematu żeby przeciwnicy i zwolennicy gazu doszli do porozumienia sens tej kłótni jest zerowy kolega pewnie i tak nie kupi M3 :) a jak pojedzie ja gazować to go pewnie gazownik śmechem zabije ale zrobi to tak, że 328 Ci dołozy :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 10:08 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 32
Lokalizacja: opolskie
Zdzira 850I, powiem to jeszcze raz... na allegro stoja mietasy grubo ponad 200tys zl i zgazowane... co myslisz ze podbijesz swoja hura bura 735 na benzynie i furore zrobisz... moze kolesia z mietasa wysmiejesz?? wiedz jedno dla takich zawsze bedziesz PIONKIEM i zwyklym PROSTAKIEM !!! jego instalacja bedzie drozsza od polowy samochodów uzytkowników tego forum !!! tak jak wiekszosc ma naklepane grubo ponad 200tys km i sie nie czarujmy...

aha i nie chłopuj tutaj bo nie robie w polu ani w gospodarce ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 10:18 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 15802
Lokalizacja: Gdynia
Moje BMW: M3
Kod silnika: S65B40
AciQ napisał(a):
Zdzira 850I, powiem to jeszcze raz... na allegro stoja mietasy grubo ponad 200tys zl i zgazowane... co myslisz ze podbijesz swoja hura bura 735 na benzynie i furore zrobisz... moze kolesia z mietasa wysmiejesz?? wiedz jedno dla takich zawsze bedziesz PIONKIEM i zwyklym PROSTAKIEM !!! jego instalacja bedzie drozsza od polowy samochodów uzytkowników tego forum !!! tak jak wiekszosc ma naklepane grubo ponad 200tys km i sie nie czarujmy...

aha i nie chłopuj tutaj bo nie robie w polu ani w gospodarce ;)


A co to ma wspólnego z gazowaniem M3...? Chyba minąłeś się z powołaniem...


Taurus mi w m20b20 na rozruch i początkowe zagrzanie silnika wychodzi 1 - 1.5 litra PB na 100km. Uważasz, że w V8 będzie mniej? :zdziwko:

_________________
Piszę jak jest.

Bezpośredni link do galerii Audi S4 Łepka —> viewtopic.php?f=55&t=173434

Jeszcze nie witom, a już żegnom.:
WitoM napisał(a):
Ja póki co galerii M4 nie planuje bo jestem zajęty słuchaniem dziwieku silnika z głośników


Argumentum ad maiorem:
DamianTra napisał(a):
Kolego jestem inzynierem. Naukowcem. Nie bazuje na sci-fi, autobiografiach czy jakiejkolwiek nie naukowej literaturze w celu wyksztalcenia swiatopogladu...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 10:44 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 32
Lokalizacja: opolskie
jiGsaw, to ze przezywacie ze taka m3 zgazowana to porazka i smiechówa a jak 5L eSa jazdza w gazowszu to good


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 10:50 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 39
Posty: 7022
Lokalizacja: Rawicz Wlkp
Moje BMW: 740i 6gang
Kod silnika: M60B40
No ArciQ to, żeś pokazał kto tu rządzi :) Kulturka góra najpierw zadajesz pytanie potem obrażasz tych co Ci odpowiadają jak wiesz że chcesz gaz po co pytasz??

I co z tego, że te mietasy sa warte 200 tysiecy co to ma do tematu gościu ogarnij sie o co tobie chodzi rozmawiamy o gazie do M czy o mietasach gdzie jest prosty ale wielki silnik V12 albo V8 i tam gaz jak najbardziej :)

Ale nie do M bo M to to co najlepsze najdroższe w naszej marce symboli się nie gazuje albo sie jest bałwanem :) i z tych 321KM po gazie zostanie 250 i tyle frajdy z jazdy zakładam, że trafisz egzemplarz z idealny motorem :) po drugie zapraszam na jakies mforum z tekstem o gazownaiu tam cie oświecą ludzie którzy tym jeżdżą ale ty pewnie od nich też wiesz lepiej :) swoja droga widział ktoś sprawne zagazowane M z którego właściciel jest zadowolony?? a co do tego ma wogóle moje 735 czy ja cos w tym kontekscie napisałem??

A prostakiem to sie ty właśnie okazałeś swoim tekstem :)


Taurus masz niby 4,4 a nie wiesz jaki pobór paliwa ma taki silnik choćby przez kilka minut po rozruchu?? przez ten pierwszy kilometr ten samochód spala tyle co przez następne 10 radze sobie odblokowac testy i spojrzeć na chwilowe spalanie po odpaleniu wtedy pogadamy po drugie piszemy średnio o spalaniu 15 średnio wiesz co to znaczy średnia wartość połaczenia trasa miasto no chyba, że ty tylko po mieście jeździsz :)
A jak jeździsz dużo po mieście po krótkich trasach to wogóle po co ci gaz jak robisz parę tysiecy rocznie po miescie :)

Wogóle czas kończyc dyskusje bo robi sie syf i tyle.

A co do wyśmiewania ludzi skąd wiesz jakim ja jestem pionkiem może stać mnie żeby kupic se tego mietaska i smiać się z ciebie jak oceniasz ludzi po ilości kasy jaka maja to życze pwodzenia w życiu i nic wiecej :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 13:14 
Kyokushin napisał(a):
Zakov napisał(a):
Cytat z internetu: "LPG to paliwo gorsze od benzyny i jest zasiarczone (korozja). Np. benzyna 98 jest w zasadzie bezsiarkowa. Efektem spalania LPG jest korozja i erozja. Przewlekłe spalanie zwłaszcza zubożonej mieszanki prowadzi do wzrostu temperatury, przegrzewania się i wypalenia denka tłoka, wypalenia gniazd zaworowych, nadpalenie głowicy. Brak dynamiki jazdy - to wtórny częsty efekt" Google nie boli...


Cytat z Internetu:
"LPG jest paliwem lepszym, ma wyższą liczbę oktan, mniej zatruwa środowisko a zużycie silinka to powszechny mit stworzony przez dziwnych ludzi dla dziwnych ludzi."



No widzisz, ile ludzi tyle opinii, a w każdej jest trochę prawdy.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 13:23 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 32
Lokalizacja: opolskie
aha to w bmw 8 garówce gaz jest do bani a w mercu no problem... a to ciekawe jedno przeczy drugie


wlasnie nie slychane jest zeby w M byl gaz i nikt sie jeszcze nie wypowiadal...a twoje gdybanie tak jak moje jest kupy warte... tak po zalozeniu gazu z 321KM zostanie 250... napisze to tak " AJNSZTAJN" normalnie


Ostatnio edytowano 19 lipca 2009, 13:28 przez AciQ, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lipca 2009, 13:25 
AciQ napisał(a):
nie chce mi sie szukac kto napisal ze na literek pojemnosci w m3 przypada 100 ogierów i ze ostro po dupie dostaje... a patrzac na taka 318is na 900cm przychdzi 70 ogierów i czy ten silnik ma lekko?? chyba na to nie wyglada i na dodatek 4 garnkowiec...


Nie no, jak Ty porównujesz R4 bmw do silnika M3, to chyba pozostaje mi tylko Ciebie pozdrowić...


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 110 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 11 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL