BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 16 kwietnia 2024, 20:38

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 5 grudnia 2010, 09:49 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 46
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: wrx
Witam,
Zastanawiam się nad możliwością instalacji LPG w e92 328i z rynku amerykańskiego w poszczególnych wersjach silnikowych:

1) silnik N52N lub N52KP
2) silnik N51 (SULEV - super ultra low emissions vehicle)

Obrazek

Czy są to silniki z bezpośrednim wtryskiem, w przypadku których instalacja lpg nie jest możliwa?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 11:44 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
Tak.

LPG w tym to będzie nie dość że rozwiązanie drutowate, to w ogóle nieopłacalne.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 11:48 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 38
Posty: 614
Lokalizacja: Bytom
Moje BMW: e38
Kod silnika: m52tub28
Garaż: było e36 325i http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=132855
było e39 523i
jest e38 728i
Kyokushin napisał(a):
Tak.

LPG w tym to będzie nie dość że rozwiązanie drutowate, to w ogóle nieopłacalne.

Dlaczego?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 12:03 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 15986
Lokalizacja: Los Santos
Moje BMW: E30 E46 E83
Kod silnika: M20B25 FTMW!!!
Garaż: ᶘ ᵒᴥᵒᶅ
Te silniki nie mają wtrysku bezpośredniego.

_________________
BMW z duszą skończyły się na Kill 'em All.
Obrazek
Było: '92 E36 320i 2d diamantschwarz/stoff anthrazit; '98 E46 323i 4d farngruen/leder hellbeige, '97 E36 323i->328i 2d arktissilber/leder montana schwarz
Jest: '90 E30 325i 2d diamantschwarz/leder bison schwarz (M3), '05 E46 330ci stahlblau/leder schwarz, '08 E83 X3 3.0si alpinweiss 3/leder nevada tabak


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 12:32 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
Hmm przeczesałem net i sam już nie wiem czy N52 ma bezpośredni wtrysk czy nie.

Jeżeli nie ma, to LPG rzeczywiście da się założyć, ale i tak to pali na tyle mało, że moim zdaniem nie warto sobie głowy zawracać.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 20:22 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 46
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: wrx
Kyokushin napisał(a):
Hmm przeczesałem net i sam już nie wiem czy N52 ma bezpośredni wtrysk czy nie.

Jeżeli nie ma, to LPG rzeczywiście da się założyć, ale i tak to pali na tyle mało, że moim zdaniem nie warto sobie głowy zawracać.


Dzięki za wskazówki.
Chciałbym być na 100% pewien co do tego z jakim rodzajem wtrysku będę miał do czynienia. Jeśli to zwykły valvetronic to instalacja jest możliwa.

Kyokushin, co to znaczy wg. Ciebie że te silniki palą "mało"? Poj. 3L i ta moc + automat zwiastują wg. mnie spalanie w cyklu miejskim oscylujące wokół ~15l/100km. Popraw mnie proszę jeśli się mylę.


Ostatnio edytowano 6 grudnia 2010, 20:25 przez AD4M, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 20:24 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 46
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: wrx
Tomek napisał(a):
Te silniki nie mają wtrysku bezpośredniego.

Wszystkie z ww. 3 typów?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 20:29 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 38
Posty: 614
Lokalizacja: Bytom
Moje BMW: e38
Kod silnika: m52tub28
Garaż: było e36 325i http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=132855
było e39 523i
jest e38 728i
Kody seryjnych silników BMW
(M, N, S, W):

M06: L6 SOHC 12V 2.5, 2.8 (2500, 2800)
M10: L4 SOHC 8V 1.5, 1.6, 1.8, 2.0 (1500/1600/1800/2000/2002/E9/E21/E30)
M20: L6 SOHC 12V 2.0, 2.3, 2.5, 2.7 (E21, E30, E28, E34, E Z1)
M21: L6 SOHC 12V 2.4 Diesel / Turbo-Diesel (E30, E28, E34)
M30: L6 SOHC 12V 2.8, 3.0, 3.3, 3.5 (E3, E9, E12, E23, E24, E28, E32, E34)
M40: L4 SOHC 8V 1.6, 1.8 (E30)
M41: L4 SOHC 8V 1.8 Turbo-Diesel (E36)
M42: L4 DOHC 16V 1.8 (E30, E36)
M43: L4 SOHC 8V 1.6, 1.8, 1.9 (E34, E36, E46)
M44: L4 DOHC 16V 1.9 (E36)
M47: L4 DOHC 16V 1.8, 2.0 Turbo-Diesel (E39, E46, E60, E83, E87, E90, Rover 75)
M49: L6 SOHC 12V 3.0 (E9 3.0CSI)
M50: L6 DOHC 24V 2.0, 2.4, 2.5 (E34, E36)
M50/TU: L6 DOHC 24V 2.5 Vanos (E34, E36)
M51: L6 DOHC 24V 2.5 Turbo-Diesel (E34, E36, E38, E39, Land Rover 2.5, Range Rover 2.5)
M52: L6 DOHC 24V 2.0, 2.5, 2.8 Vanos (E36, E38, E39, E46)
M54: L6 DOHC 24V 2.2, 2.5, 3.0 2xVanos (E36, E39, E46, E53, E60, E83, E85)
M57: L6 DOHC 24V 3.0 Turbo-Diesel (E38, E39, E46, E53, E60, E65, E83, E90)
M60: V8 DOHC 32V 3.0, 4.0 Nikasil (E31, E32, E34)
M62: V8 DOHC 32V 3.5, 4.4, 4.6 Vanos, Alusil (E31, E38, E39, E53, Alpina Z8 Roadster, Range Rover, Morgan Aero 8 )
M67: V8 DOHC 32V 4.0, 4.4 Turbo-Diesel (E38, E65)
M70: V12 SOHC 24V 5.0 (E31, E32)
M73: V12 SOHC 24V 5.4 (E31, E32)
M88/1: L6 DOHC 24V 3.5 (M1 277 KM)
M88/2: L6 DOHC 24V 3.5 Bi-Turbo (wyścigowe M1 grupy 5: 900 KM)
M88/3: L6 DOHC 24V 3.5 (E24 M635csi, E28 M5; 286 KM)
M102: L6 SOHC 12V 3.2 Turbo (E23 745i)
M106: L6 SOHC 12V 3.4 Turbo (E23 745i)

N12: L4 DOHC 16V 1.6 Valvetronic (R56 MINI, Peugeot 207)
N14: L4 DOHC 16V 1.6 Wtrysk bezpośredni + Turbo (R56 MINI COOPER S, Peugeot 207 RC)
N45: L4 DOHC 16V 1.6, 2.0 (E87 116i, E90 320si)
N46: L4 DOHC 16V 1.8, 2.0 Valvetronic (E46, E85, E87, E90)
N52: L6 DOHC 24V 2.5, 3.0 Valvetronic (E60, E70, E83, E85, E87, E90)
N53: L6 DOHC 24V 3.0 Wtrysk bezpośredni (E60, E90)
N54: L6 DOHC 24V 3.0 Wtrysk bezpośredni + Bi-Turbo (E60, E87, E90)
N62: V8 DOHC 32V 3.6, 4.0, 4.4, 4.8 Valvetronic (E53, E60, E65, Wiesman GT)
N64: V8 DOHC 32V 4.0 Wtrysk bezpośredni + Bi-Turbo (E71)
N73: V12 DOHC 48V 6.0 Valvetronic (E65)

S14: 4L DOHC 2.0, 2.3, 2.5 (E30 M3, E30 M3 Sport Evo, E30 320is)
S38: 6L DOHC 24V 3.6 (E34 M5, 315 KM)
S38: 6L DOHC 24V 3.8 (E34 M5, 340 KM)
S50 B30: 6L DOHC 24V 3.0 (E36 M3, 286 KM)
S50 B30US: 6L DOHC 24V 3.0 (E36 M3 240 KM dla USA)
S50/B32: 6L DOHC 24V 3.2 (E36 M3 321 KM, M Coupe, M Roadster)
S52/B32: 6L DOHC 24V 3.2 (E36 M3 240 KM, M Coupe, M Roadster – dla USA)
S54/1: 6L DOHC 24V 3.2 (E46 M3 343 KM, Z4 M Roadster, Z4M Coupe, Wiesman Roadster MF3)
S54/2: 6L DOHC 24V 3.2 (E36 M Coupe, M Roadster, 325 KM)
S54/3: 6L DOHC 24V 3.2 (E46 M3 CSL 360 KM)
S62: V8 DOHC 32V 5.0 (M5 E39, Z8 E52 400 KM)
S65: V8 DOHC 32V 4.0 (M3 E92 420 KM)
S70: V12 SOHC 24V 5.6 (E31 850 CSi 380 KM)
S70/1: V12 DOHC 48V 6.0 (prototyp M8 E31, prawdopodobnie 550 KM)
S70/2: V12 DOHC 48V 6.1 (McLaren F1 627 KM)
S70/3: V12 DOHC 48V 6.0, 6.1 (McLaren F1 GTR 680 KM)
S85: V10 DOHC 40V 5.0 (E60 M5, E63 M6 507 KM)

W10: L4 SOHC 16V 1.4, 1.6 (R50, R53 MINI)
W11: L4 SOHC 16V 1.6 + sprężarka mechaniczna (R52 MINI COOPER S, JCW, GP)
W17: L4 SOHC Diesel 1.4 (R50, R53 MINI)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 20:36 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 46
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: wrx
Cytuj:
N52: L6 DOHC 24V 2.5, 3.0 Valvetronic (E60, E70, E83, E85, E87, E90)

Dzięki!
Ten N51 to będzie jakaś zmodyfikowana wersja N52?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 20:36 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 15986
Lokalizacja: Los Santos
Moje BMW: E30 E46 E83
Kod silnika: M20B25 FTMW!!!
Garaż: ᶘ ᵒᴥᵒᶅ
AD4M napisał(a):
Wszystkie z ww. 3 typów?


Tak, masz to przecież w tej tabelce - "manifold injection". W E90 bezpośredni wtrysk jest w N54 (czyli 3.0 bi-turbo) i w N53 (poliftowe n/a 2.5 i 3.0 R6).

Odnośnie N51 SULEV:

N51 Overview
Cytuj:
In order to comply with SULEV requirements, the N51 is another variant of the N52
engine. There are various measures to meet the EPA/CARB standards, some of which
are familiar from the previous SULEV (M56) engine.
Some of the SULEV measures for the N51 include:
• Near engine catalyst with additional underbody catalyst
• Secondary air system
• Optimized combustion chamber geometry in cylinder head
• Modified piston crown for lower compression
• Plastic valve cover with integrated crankcase vent valve and separator (from N52KP)
• Stainless steel fuel lines with threaded connections
• Radiator with “Prem-air” coating
• Throttle system - EGAS08 carried over from N52KP
• Airbox with Activated carbon filter for EVAP control
• Purge system pipes are made from “optimized” plastic

_________________
BMW z duszą skończyły się na Kill 'em All.
Obrazek
Było: '92 E36 320i 2d diamantschwarz/stoff anthrazit; '98 E46 323i 4d farngruen/leder hellbeige, '97 E36 323i->328i 2d arktissilber/leder montana schwarz
Jest: '90 E30 325i 2d diamantschwarz/leder bison schwarz (M3), '05 E46 330ci stahlblau/leder schwarz, '08 E83 X3 3.0si alpinweiss 3/leder nevada tabak


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 20:43 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 46
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: wrx
Dzięki Tomek,
Wniosek z tego taki, że możliwość instalacji lpg dotyczy wszystkich z trzech ww.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 20:51 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
AD4M napisał(a):
Jeśli to zwykły valvetronic to instalacja jest możliwa.

Kyokushin, co to znaczy wg. Ciebie że te silniki palą "mało"? Poj. 3L i ta moc + automat zwiastują wg. mnie spalanie w cyklu miejskim oscylujące wokół ~15l/100km. Popraw mnie proszę jeśli się mylę.


Myślę że w normalnym miejskim cyklu N52 będzie do zamknięcia w automacie w 12-13L.
Nie wiem ile jeździsz, ale patrząc po średnim przebiegu 15-20k to zwrot instalacji nastąpi po dość długim czasie.
Teraz jest bardzo słaba relacja cenowa. Wyjdzie na to że trochę oszczędzisz, natomiast eksploatacja LPG nie jest taka bezstresowa. Tu raz trzeba jakiś wężyk dokręcić, tam coś podstroić, nie jest to jednym słowem takie jakim być powinno. Spalanie również większe o 25% i wyjdzie ci z 17L LPG, na LR może mniej.


Jeżeli byś się decydował, to zakładaj tylko Landi Renzo Omegas, na maksymalnych komponentach jakie tylko są, inaczej przyniesie Ci to więcej nerwów niż to w ogóle warte.
Jak uwzględnisz cenę LR z dobrymi wtryskami i mocnym reduktorem/reduktorami, to wyjdzie ci zwrot po półtora roku albo później.... a i tak to będzie ingerencja w samochód.

Jak relacja cenowa była 1.5 LPG vs. 4.8 Pb, to się szybko zwracała i instalacja szybko zarabiała.
natomiast teraz, jak jest 2.6 LPG vs. 4.6 pb, to cały temat LPG jest mocno dyskusyjny - jednym słowem, jak instalację masz - to mozna korzystać,a le jak nie masz, to nie warto zakładać.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 20:58 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 46
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: wrx
Kyokushin, masz oczywiście rację. Pewnie wszystko wyjdzie w praniu. Sceptycznie podchodze do wyniku spalania jaki szacujesz. Jestem przyzwyczajony do tego ile pali subaru o zbliżonej mocy i pojemności, dlatego trudno mi uwierzyć, że bmw spali dajmy na to ~5l mniej. Jeśli faktycznie będzie tak jak przewidujesz to instalacja lpg pójdzie w zapomnienie. Chciałem jedynie mieć pewność, co do samej czysto hipotetycznej możliwości założenia gazu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 21:19 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16970
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
Bazuję na danych technicznych, które w BMW akurat dość dobrze odzwierciedlają rzeczywistość.
Tutaj silniki są dość ekonomiczne, tym bardziej że mówimy o dość nowoczesnych jednostkach.

W każdym razie, jak już pojeździsz z dwa miesiące, zobaczysz jak Ci spala benzyny, będziesz miał obraz czy warto czy nie. Ja bym na chwilę obecną, nie zakładał (pb mi spala 14, gdzie 15,3 to norma, gazu 17-18, fakt faktem M52 w porównaniu do N52 to zabytek).

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 21:29 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 46
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: wrx
Wiesz, zobaczymy jak wyjdzie w praktyce - tak jak napisałeś - po kilku miesiącach jazdy. Dobrze, że jest jakaś tam opcja awaryjna z tym junkersem.
Dzięki za info.
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 grudnia 2010, 22:06 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 14408
Ja w autku codziennym wolę wydać RAZ na instalkę i potem cieszyć się tańszą jazdą. Co do regulacji... w E36 założyliśmy, po 1500km (kilka dni później) i nic się nie dotykaliśmy przez 11 miesięcy (do sprzedania auta).

Fakt w zime różnica LPG-PB jest słabsza bo zimowa mieszanka gazu jest droższa. Kwestia ile robisz km dziennie. Nasze codzienne auto robi min. 75km dziennie, plus weekendowe wyjazdy, więc....

Natomiast jak robisz dziennie 20km.. to już gorzej.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 6 lutego 2011, 12:02 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 39
Posty: 73
Lokalizacja: Białystok
Moje BMW: 328xi
Kod silnika: N51B30
Wstawiłeś moze juz instalacje?
Gdzie wsadziłeś zbiornik?
jakie komponenty?
Też będę wstawiał do siebie i robię rozeznanie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 7 lutego 2011, 17:50 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 1483
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: E38 740 4,4 6Manual
Kod silnika: M62B44
KotSylwester napisał(a):
Ja w autku codziennym wolę wydać RAZ na instalkę i potem cieszyć się tańszą jazdą. Co do regulacji... w E36 założyliśmy, po 1500km (kilka dni później) i nic się nie dotykaliśmy przez 11 miesięcy (do sprzedania auta).



Tak jasne :

o To grzechy twoich instalatorów :
- Złe zamontowany Zbiornik - Do Jazdy Na Wstecznym
- Uszkodzony czujnik Ciśnienia i Temperatury - widać że długo jeżdżone
- Reduktor Zamontowany za Wysoko
- Kompletnie Blednę Ustawienia
- Auto wypuczone po samej Autkalibracji

Mowa o 318 E36 Cabrio

Jak twoi gazownicy nie potrafią sobie poradzić z 115 konikami to strach pomyśleć jak jeżdżą inne , mam nadzieje że chodziarz 323 zrobili dobrze

Resumując widać nie jesteś wymagający , jeździ to jeździ to dla ciebie dobrze a to że silnik chodzi na nie odpowiednich mieszankach to inna kwestia

W zimę była słabsza bo chodziła na ubogich mieszankach i miały na to wpływ błędy montażowe

Teraz sam mogę potwierdzić , że Twój Gazownik to DRUCIARZ !

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 8 lutego 2011, 11:33 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 645
Lokalizacja: Sochaczew
Moje BMW: 328ci,330Cab, X6 sd
Kod silnika: m52b28tu, m54b30
Jak to 318 na alasce pewnie było to jak miało w zimę jeździć.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [e92] LPG do 328i / 328xi ?
PostNapisane: 8 lutego 2011, 11:51 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 7461
Lokalizacja: Tarnów
Moje BMW: E12 520A
Kod silnika: m20b20
Garaż: E12
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=67421&start=400
e46 328ci Santorini Blue
https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6& ... &start=200
E36/7 2.8i
Mini countryman SE
F87
Nikodem napisał(a):


Teraz sam mogę potwierdzić , że Twój Gazownik to DRUCIARZ !

:szok: :szok: :szok:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL