Witam,
Jestem zainteresowany zakupem auta w Szwajcarii, przejrzałem ten wątek i kilka podobnych na innych forach. Auto pochodzi z Unii, ma uszkodzoną automatyczną skrzynię biegów, pojemność silnika powyżej 2 litrów, jadę do Szwajcarii
samochodem osobowym + laweta. Jak dla mnie procedura importu auta wygląda następująco:
1. Wsiadam do samochodu i jadę do CH. W CH kupuję winiety na auto i lawetę (2 x 40 CHF).
2. Kupuję auto od osoby prywatnej, więc będzie umowa kupna sprzedaży. Zabieram dowód rejestracyjny, auto na lawetę i w drogę.
3. Na granicy CH/DE płacę VAT 19%. Dokumenty przygotowuje mi agencja celna za ok 50 CHF. Zapewne zabieram jakiś dokument potwierdzający zapłatę podatku.
4. Jadę do Polski. Robię opinię rzeczoznawcy (uszkodzona skrzynia = niższa wartość), w moim Urzędzie Celnym pokazuję potwierdzenie zapłaty podatku VAT, dowód rejestracyjny, umowę kupna sprzedaży auta, tłumaczenia wszystkich dokumentów i opinię rzeczoznawcy. Płacę akcyzę 18%.
5. Stawka celna wynosi 0%. Auto pochodzi z Unii, nie wiem czy będę miał świadectwo pochodzenia, być może będę miał oświadczenie o pochodzeniu auta na umowie kupna podpisane przez kupującego z datą i miejscowością - takie informacje uzyskałem w agencji celnej, to podobno ma pomóc. Dokumenty wypełnia mi agencja.
6. Naprawiam skrzynie i jadę na przegląd.
7. Z zaświadczeniem o zapłacie akcyzy, cła, VAT, dowodem rejestracyjnym, umową, tłumaczeniami, dokumentem z badania technicznego idę do wydziału komunikacji. Tam recykling 500zł, opłaty za tablice 250zł i..
8. Koniec
Czy coś pomyliłem po drodze? Jaka może być wysokość opłat przy wartości auta ~3 tys CHF?