Witam wszystkich forumowiczów.
Chciałem Wam przedstawić swojego Alpinweissa w sedanie, którego po dłuuugich poszukiwaniach nabyłem w kwietniu tego roku (2017) w mieście w którym mieszkam, w Rzeszowie. Warte zaznaczenia, iż buda jest niesamowicie zdrowa, co mnie baaardzo cieszy, bo jest to gatunek wymierający.
VIN: WBACA11000AJ06776
Type code: CA11
Model: 316I (EUR)
E-F-R series: E36 4
Series: 3
Type: LIM
Steering: LL
Doors: 4
Engine: M40
Displacement: 1.60
Power: 73 (99 hp)
Drive: HECK
Transmission: MECH
Paint code: 218 - ALPINWEISS 2
Upholstery code: 1991-11-14
Prod.date: AJ06776 CA11 218 0465 3' E36
-
S210 Dynamic stability control III
S300 Central locking with anti-theft system
S400 Slide/tilt sunroof, manually operated
S428 Warning triangle and first aid kit
S510 Headlight vertical aim control
S577 Preparation, hire car
L801 National version Germany/Austria
S848 Expanded wiring harness
Fabrykę opuścił w 1992r. jako praktycznie całkowity golas z silnikiem o potężnej pojemności 1600cm3. Całe szczęście, że posiadał szyberdach, na którym mi bardzo zależało (marząc o nim, nie zdawałem sobie sprawy co mnie później czeka w związku z jego obecnością, ale o tym później).
Warunkami poszukiwań były; kolor - tylko i wyłącznie alpin wchodził w grę, nadwozie - sedan, oraz stan budy jak najlepszy. No i udało się spełnić wszystkie te trzy warunki, dodatkowo pod maską siedzi mega zdrowe M50B25nv (ten dźwięk- poezja), czarna podsufitka, trochę zmęczone już życiem sportsitze, przedni zderzak M pakiet (chinol), komplet stylingów 32 17" et20, oraz prawie nowy gwint MTS. Dodatkowo w spadku pakiet gniewnego driftera - spaw na dyfrze i hydrołapa.
Na ten moment w aucie zrobiłem:
- wymiana przepływomierza, niestety na używany, ale w 100% sprawny
- nowa sonda lambda Bosch
- nowe cewki zapłonowe NGK 6szt (Bosch 360pln za sztuke to chyba przesada..)
- nowe świece zapłonowe NGK BKR6EK 6szt
- nowa uszczelka szyberdachu wraz z jego konserwacją
Plany na najbliższą przyszłość:
- wsadzić kompletnego climatronika
- dołożyć OBC 18 z manetką
- dołożyć oryginalna wiązkę halogenów
- dołożyć PDC
- demontaż hydrołapy, która z tego co się dowiedziałem zrobiła w aucie ok 500km
- założyć kierownicę M pakietową "serducho"
- 4x elektryczne szyby + elektryczny szyberdach (najlepiej jakby się trafił z modułem komfortu)
- podłokietnik
- akumulator będzie leciał do bagażnika
- swap hebli przód 3.0 e46 325mm, tył 2.8 e46 296mm
- dołożyć "duży" napęd (skrzynia ZF, wał, półosie, szpera na dużej głowie)
- korekta lakieru (polerka, glinkowanie? woski ?) Tutaj będę oczekiwał pomocy ze strony forumowych kolegów
- kompletny układ wydechowy poza kolektorami wydechowymi (a może jakieś barany...
![Wesoly :)](./images/smilies/smile.gif)
), ponieważ na ten moment jest przelot z pustymi katami. Tutaj też będę szukał pomocy wśród forumowiczów, czym zastąpić katalizatory (może katy m54b30?), bo z m50b25 używane kosztują kokosy, a w najlepszym przypadku maja min 20lat;d
- lekko zrolować nadkola
- zderzak tylni M pakietowy
Oraz oczywiście doprowadzenie sedesa do jak najlepszego stanu zarówno technicznego, jak i wizualnego.
Poniżej kilka najaktualniejszych zdjęć, zaraz przed wjazdem do garażu:
![Obrazek](https://s20.postimg.cc/4xkb68ukd/DSC_2146.jpg)
![Obrazek](https://s20.postimg.cc/9jgfel0nx/DSC_2147.jpg)
![Obrazek](https://s20.postimg.cc/7ew2dhrbh/DSC_2150.jpg)
![Obrazek](https://s20.postimg.cc/alqlx4r71/DSC_2152.jpg)
![Obrazek](https://s20.postimg.cc/c0s6ltxf1/DSC_2155.jpg)
![Obrazek](https://s20.postimg.cc/5zuhosl3h/DSC_2157.jpg)
A propos szyberdachu...
Samochód kupiłem z niedziałającym szyberdachem, przysłona była z przyciskiem, co sugerowałoby, że jest sterowany elektrycznie, otóż... nic bardziej mylnego. Po zdjęciu maskownicy moim oczom ukazał się niekompletny mechanizm na korbkę (korbki już nie było, a trzpień latał na wszystkie strony).
Okej, korby nie ma co wsadzać, robimy elektryka, silniczek kupić nie problem, ale za to on miał problem, żeby ruszyć blachę. Podsufitka w dół, szyber w dół, trochę mózgowania, co jak działa, o co w tym chodzi, okazało się, że zatarty zapieczony. Szukamy zamiennika, po rozebraniu okazuje się niewiele lepszy. Kupujemy kolejny ten okazał sie najlepszy, ale też nie bez wad, w końcu z trzech złożyłem jeden sprawny, na sucho działa, wszystko jest ok.
Ale zaglądnijmy jeszcze pod uszczelkę szyberdachu.. Surprise!!
![Obrazek](https://s20.postimg.cc/5prkj910t/DSC_0961.jpg)
No to co? Zbieramy info jak pozbyć się rudej i zabieramy sie do roboty.
Okej, czyścimy.. czyścimy... czyścimy... Aż ukaże się nam sama blacha bez najmniejszych oznak rudej.
![Obrazek](https://s20.postimg.cc/ih5qpt0j1/DSC_0985.jpg)
Następnie czas na wytrawianie, malowanie, zabezpieczanie
![Obrazek](https://s20.postimg.cc/gcldor971/DSC_0999.jpg)
![Obrazek](https://s20.postimg.cc/fab767y3h/DSC_1004.jpg)
Po czym czas założyć nową uszczelkę, która nabyłem dzięki użytkownikowi
!_nie_reklamujemy_! po fajnej cenie. Co warto zaznaczyć, inżynierowie z BMW zreflektowali sie, iż nasuwana uszczelka stosowana w początkowej fazie produkcji znacznie przyczyniała się do korodowania rantu, poprzez zbieranie sie wilgoci na dnie owej uszczelki. Dzięki czemu nowa uszczelka jest już klejona do rantu i taką właśnie założyłem.
Po całej operacji i odpowiedniej regulacji kompletny szyber wrócił już na swoje miejsce, silniczek podłączony, wszystko działa. Taka mała rzecz, a cieszy.