Siema!
Na forum jestem już od dłuższego czasu, postanowiłem poszerzyć kręgi miłosników BMW i założyć temat i tutaj
Nie ma się czym chwalić, pierwsze auto w życiu, kupione i utrzymywane za własne drobniaki na kilka miesięcy po zdaniu prawo jazdy.
Poszukiwania były mocno zawężone, byłem młody gniewny i od razu wiedziałem czego chce

Wybór padł na e46 318i, czyli egzemplarz z prawie 'prawie' najsłabszym silnik w całej gamie modelu.
Samochód kupiony od handlarza w Polsce, zaledwie 50 kilometrów od miejsca zamieszkania.. po zdjęciach nie oczekiwałem za wiele, określenie kiepsko wykonane to w tym przypadku mało. Na miejscu zaskoczenie, generalnie nie było się do czego przyczepić - rozdarty mieszek, delikatnie ściułana kierownica, gałka luźno latała (połamane mocowania, powrót do domu ze wsadzoną chusteczką higieniczną w gałke i wciśnięta na wcisk

) Silnik nie budził żadnych zastrzeżeń, pracował równo... nie był przyszykowany do sprzedaży, było ładnie widać wycieki, zapocenia. Sprowadzony z Niemiec na lawecie 2 tygodnie wcześniej. Jazda próbna, wizyta na stacji diagnostycznej, negocjacja ceny i padła decyzja - zabieramy
Jeśli chodzi o poprzednich właścicieli, to auto od końcówki 99 do momentu wymeldowania z Niemiec (marzec 2017) miało zaledwie jednego właściciela, starszy Pan z 1935 roku - wzruszające, co?

Rzeczywisty przebieg bawarki na dzień dzisiejszy to 230 tysięcy kilometrów, na potwierdzenie mam wydruk 17 stron historii serwisowej uzyskanej w Bawaria Motors i książkę serwisową która dostałem do auta.
Od dnia zakupu przejechane 12 tysięcy kilometrów, średnie spalanie w trasie do 110/120km ok 7.5l/100km. Spalanie w mieście, na krótkich odcinkach od 9 do 10l/100km. Autostradowe prędkości, rzędu 140/150 spalanie około 8.5l przy utrzymywaniu stałych prędkości.
Olej w silniku: Valvoline 5w40 Synpower
Olej w skrzyni: Titan Sintofluid 75w80
Olej w dyferencjale: Motul Gear300 75w90
Wygląd auta na dzień dzisiejszy, czyli to co interesuje was najbardziej





No i szybkie streszczenie moich rocznych zmagań z 318stką
W ogłoszeniu samochód się prezentował następująco.. podrapane i wypłowiałe listwy zewnętrzne, zmęczony znaczek a raczej jego brak..


Wnętrze.. poza wymienionym przeze mnie mieszkiem na tamte czasy nic więcej nie robione.. lewa ręka na kierownicy, zimny łokieć to była zdecydowanie ulubiona pozycja poprzedniego właściciela - wytarta kierownica w tym miejscu, boczek drzwi do tego stopnia że w jednym miejscu jest niemalże gładki..

Wleciał pierwszy serwis olejowy, po kilku miesiącach pomalowałem listwy zewnętrzne bollem do zderzaków.. a jeszcze wcześniej kupiłem znaczek na maskę i jakoś zaczęło wyglądać


Międzyczasie kupiłem poliftową kierownicę, okleiłem dekory - poprzednie na zdjęciach wyglądały dobrze, ale miejscami miały zadrapania które mnie straaaasznie drażniły..

Później wpadł ciut większy serwis, ogarnięcie wycieków - pokrywa zaworów, podstawa filtra oleju.. wymiana filtrów



Ciekawostka - filtr paliwa, który zdemontowałem był jeszcze z czasów fabryki..

Rzut oka na motorowie, nagaru nie było praktycznie wcale - moim zdaniem wygląda dobrze, ale nie mi to oceniać.. ktoś, coś?


Udało się kupić upragnioną felgę, s68 pomalowane proszkowo w czarny połysk..

Wymieniłem olej w skrzyni biegów

a chwilę wcześniej zobaczyłem spory ubytek płynu chłodniczego, demontaż osłony utwierdził mnie w przekonaniu że chłodnica nadaje się do wyrzucenia - wpadła nówka Nissensa


a dwa tygodnie później auto przestało się dogrzewać, diagnoza była krótka - padł termostat

W styczniu udało mi sie nabyć sportsitze w okazyjnej cenie, nie zdążyły trafić do auta.. decyzja o sprzedaży zapadła równie szybko, co o zakupie..

Wpadło letnie ogumienie, przy okazji zmian okazało się, że jedna sprężyna jest pęknięta - podobno standard e46.. od razu wymieniłem.

Wymiana świec, denso k20tt - siedziały jeszcze oem BMW zamontowane w fabryce w 2007 roku.
Historia serwisowa ASO BMW23/03/2000 – 15683km – doposażenie w osłone w obiegu hamulcowym przedniej osi i odpowietrzenie, ustawienie tylnej i przedniej osi, kontrola geometri kół urządzeniem KDS/z obciążeniem do pozycji konstrukcyjnej, zawór dławiący
04/04/2000 – 15943km - wymiana obu uchwytów do wahaczy poprzecznych (tuleje wahacza)
27/04/2000 – 16428km – odpowietrzenie układu hamulcowego ABS/ASC+T, demontaż i wymiana obu zacisków hamulcowych z przodu
08/05/2000 – 16428km – uszczelka kolektora wydechowego, pierścień uczelniający wału korbowego
14/09/2000 - 19163km - pierwszy serwis olejowy
14/01/2003 – 35398km – mata zajętości fotela pasażera
27/08/2003 – 41556km – katalizator AT z tłumikiem środkowym
15/03/2004 – 49411km – kontrola szczelności układu chłodzenia za pomocą narzędzia specjalnego, wymiana zbiorniczka wyrównawczego, korka chłodnicy, śruby odpowietrznika.
11/05/2004 – 53564km - wymiana dwóch opon Michelin TL HXM G1 205/55/R16 91V, zawór gumowy, wymiana tylnego zderzaka, ustawianie szczeliny zderzaka, czynność dodatkowa przy PDC, wymiana wszystkich amortyzatorów tylnego zderzaka, wspornik zderzaka, uszczelka, listwa ochronna, obudowa zderzaka tylnego gruntowana, pochłaniacz energy tylny lewy/prawy, klamra
03/06/2004 – 53564km – wymiana dwóch opon, Michelin TL HXM G1
04/09/2004 – 59071km – mycie samochodu od zewnątrz, doradztwo dot. Samochodu z kartą serwisową, wymiana termostatu z obudową
15/02/2005 – 64152km – serwis olejowy silnika (5w40) BMW wraz z serwisem dodatkowym, pierścień uszczelniający, mikrofiltr z węglem aktywnym, o-ring, kompletny wkład filtra oleju, dezynfekcja klimatyzacji
04/08/2005 – 72976km – badanie techniczne pojazdu, kontrola układu spalin, mycie samochodu od zewnątrz
20/06/2007 – 100834km – badanie techniczne pojazdu, inspekcja II BMW wraz z kontrolą nadwozia i utylizacją zużytego oleju, płyn do spryskiwaczy zimowy, pierścien uszczelniający, o-ring, kompletny wkład filtra oleju, wkład filtra powietrza, naklejak, świeca zapłonowa High Power 4x, mikrofiltr z węglem aktywnym, olej BMW LONGLIFE-04 5w30, dezynfekcja klimatyzacji, wymiana dwóch opon Michelin PILOT PRIMACY 91V 205/55/R16, wymiana płynu w układzie hamulcowym
27/12/2007 – 0km - demontaż/wymiana kompletnego filtra głównego obiegu oleju, masa uszczelniająca drei bond 1209, o-ring, uszczelka, olej BMW LONGLIFE-04 5W30, wymiana węża elastycznego układu chłodzenia, opróżnienie chłodnicy i wlanie płynu chłodzącego, śruba odpowietrznika, żarówka long-life
16/07/2009 – 136048km – serwis olejowy silnika BMW (BMW LONGLIFE-04 5W30) wraz z serwisem dodatkowym, mikrofiltr z węglem aktywnym, kompletny wkład filtra oleju, oring, pierścień uszczelniający, wymiana płynu w układzie hamulcowym, badanie techniczne pojazdu, kontrola składu spalin (przy inspekcji), wymiana jednostki regulacyjnej DISA, wymiana paska napędowego aleternatora
03/08/2009 – 136509km – kontrola szczelności układu chłodzenia za pomocą urządzenia specjanlnego, wymiana kołnierza odgałęziającego, pompy wody, koła pasowego, końcówka przyłączeniowa, uszczelka centralna, śruba odpowietrznika
20/10/2009 – termostat z obudową
29/07/2013 – 186244km – sonda lambda regulacyjna