tomusxs napisał(a):
Najlepszym sposobem są opinie użytkowników na temat tych felg- innego sposobu nie widzę, aby sprawdzić wytrzymałość
Opinie uzytkownikow sa subiektywne, dlaczego? Z kilku powodow:
1. wystarczy uderzyc w dziure kolem z opona o nieprawidlowym cisnieniu i kazda felga (nie ma znaczenia jak wyprodukowana, z jakiego materialu i przez kogo) ulegnie uszkodzeniu.
2. bardzo duzo zalezy od stylu jazdy, nie uwazajac na dziury mozna uszkodzic kazde felgi
3. same opony (i ich jakosc) tez sa waznym czynnikiem, niektore lepiej "tlumia" nierownosci, dziury, inne gorzej.
Bardziej wolalbym uzyc tutaj jako argumentu restrykcyjnych norm pozwalajacych na dopuszczenie do sprzedazy felg na rynku japonskim, czyli certyfikaty JWL i VIA. Felgi, ktore je uzyskuja przechodzaca rygorystyczne testy, takie jak:
Test zderzeniowy symulujacy uderzenie w kraweznik (kat 13 stopni, obciazenie 594 kg) -
cel testu: felga nie moze posiadac zadnych pekniec, musi utrzymac cisnienie powietrza
w oponie.
Test obciazeniowy symulujacy normalne warunki drogowe (500,000 obrotow felgi i opony
pod obciazeniem symulujacym ciezar samochodu) - cel testu: wykrycie odstepstw w
geometrii obreczy felgi.
Test obciazeniowy sprawdzajacy odpornosc felgi na moment skrecający (100,000 cykli
symulujacych bardzo gwaltowne przyspieszenie i gwaltwone hamowanie0 - cel testu:
wykrycie odstepstw w geometrii ramion felgi.
Dodatkowo:
- losowe przeswietlanie felg z kazdej partii w celu sprawdzenia jakosci odlewu
- losowe wielogodzinne testy w komorze natryskujacej sol sprawdzajace jakosc powlok
lakierniczych
Wiec rownie dobrze gdyby byla taka mozliwosc moglibysmy wybrac kazde felgi z rynku i porownac w formie filmu ich wytrzymalosc z naszymi na maszynach sluzacych do wyzej wymienionych testow, jednak takie porownania jak juz wspominalem nie sa mozliwe ze wzgledow prawnych.
tomusxs napisał(a):
Oprócz tego może jakiś skład stopu? Nie znam się na tym dość dobrze, ale wiem że dobre felgi posiadają tytan + magnez

Stop uzyty do produkcji to A356.2 + utwardzanie T6. Tytan nie jest uzywany jako sklad jakiekolwiek stopu uzywanego do produkcji felg.
Sklad A356.2 to oprocz Al
Si 7.0%
Cu 0.2%
Mg 0.35%
Mn 0.10%
Fe 0.20%max
Zn 0.1%max
Dodam, ze stop tej klasy jest drogi (mozesz poszukac cen na rynkach swiatowych) i nie jest powszechnie uzywany w Europie ze wzgledu na cene, bo gdyby byl kazdy by sie nim pochwalil

Dlaczego jest drogi, bo to najczystszy stop przeznaczony do bardziej zaawansowanych technik odlewu (odlew niskocisnieniowy) - nie z przetopu zlomu, lecz z wydobycia. Najlepsze tego typu aluminium pochodzi z Rosji i wlasnie stamtad importowany jest surowiec uzyty do produkcji naszych felg.
Zwroc uwage, ze np OZ, na swojej stronie czy innych materialach, nie podaje klasy stopu uzywanego w produkcji, ani np. obciazen uzytych w testach zderzeniowych
