Domyślam się, że ten wątek nie zainteresuje zbyt wielu użytkowników, zwłaszcza tych z R6 pod maską

Z racji tego, że jestem posiadaczem E46 316i zawsze interesowała mnie różnica w osiągach między moim modelem a 318i. Otóż są to dwa te same silniki o oznaczeniu M43TUB19 (1895ccm) jednak w dwóch wariantach mocy:
- słabszy (316i) - 105KM (przy 5300 obr/min) i 165Nm (przy 2500 obr/min)
- mocniejszy (318i) - 118KM (przy 5500 obr/min) i 180Nm (przy 3900 obr/min)
Trochę czytałem na E46Fanatics na temat różnic w budowie i okazało się, że inny jest wałek rozrządu oraz jednostka sterująca.
Na papierze wersja 118KM wydaje się znacznie bardziej dynamiczna, jednak dzisiaj dokładnie sprawdziłem jak to wygląda 'na żywo'.
Jako wersja mocniejsza, posłużyła E46 318Ci kolegi z forum
powysz. Koła 17" opony 215/50/17
Wersja słabsza to mój saloon z felgami 18" i oponami przód 225/35/18 oraz tył 255/40/18

mocno zwalniają auto.
Na początek ruszamy z 'rolki' na 2 biegu (jadę z pasażerem, ok. 90kg). Moja przewaga o długość maski, nie zapinamy trójki. Zatrzymują nas światła.
Drugie podejście, ruszamy z miejsca, zepsułem start...
Kolejna próba, chyba jedna z lepszych. Znowu start z miejsca, 1, 2 ja prowadzę, połowa 3 biegu i jednak 318 jest nieco szybsza.
Zamiana aut i podobna sytuacja, na 3 biegu 318 jest szybsza.
Porównując natomiast jazdę codzienną, to 316i bardzo dobrze sobie radzi, czuć, że silnik 'ciągnie' od samego dołu, więc nie trzeba go wysoko kręcić, żeby w miarę sprawnie się poruszać. Jazda nawet do 3.000 obr/min jest przyjemna.
Reasumując, na papierze przewaga 318 wydaje się być bardzo duża, w sprincie do 100km/h nieznacznie wygrywa ale 316 nie odpuszcza tak łatwo i radzi sobie naprawdę bardzo dobrze.