BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 30 kwietnia 2025, 23:02

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 234 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 19:42 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
BMWCoupe napisał(a):
Mam pytanie odnośnie kąta optymalnego zapłonu. Po pierwsze dlaczego 120 stopni? Dzieląc pełen cykl 4suwa czyli 720 na liczbę suwów dostajemy 180 stopni. Czy to się dzieli jeden obrót wału na 3 suwy? I nie kwestionuję że 120 jest optymalne chcę się dowiedzieć czemu?

Dobrze. Gdyby było tak jak mówisz, to by był silnik R4 z dokręconym R2. Trzęsło by jak sam sq... Teraz mam wykorbienia (bo chyba o to Tobie chodziło) co 120st, czyli co tyle 2 tłoki są do góry ale tylko jeden z nich spręża, a drugi wydmuchuje już. Cały ambaras polega na tym, w wielocylindrowcach, że nie ma 2 cylindrów robiących w danej chwili dokładnie tą samą robotę, ale przesunięte one są względem siebie po równo. M-dzy innymi dlatego w 126p cylindry chodzą razem, a nie na przemian.
BMWCoupe napisał(a):
i druga sprawa. Znalazłem w książce wzór że kąt ustawiamy ze wzoru - alfa=720/liczba cylindrów. Ale o ile przy takim wzorze dla r6 i b6 działa to jakim cudem w v12 tez to się sprawdza? czy tam też dzielimy przez 6 ( jeden blok ) bo po prostu nie po 2 cylindry wykonują ten sam suw jak w r6 ale po 4?

Tutaj już jest trudniej... V12 musi mieć 3 wykorbienia tak jak R6 i B6 ze względów technoligicznych. 6 wykorbień wyglądało by zbyt fantazyjnie i panewki nie byłyby zbyt grube...
Na szczęście i tutaj nie ma sytuacji, w której 2 tłoki robią "tę samą robotę", gdyż dwie R6tki pomimo pracy na tych samych korbach przesunięte są względem siebie o 90st, czyli jak jeden z tłoków ma PMG, to analogiczny na tej samej korbie tylko w drugiej głowicy jest w połowie drogi.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 19:45 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 4977
Lokalizacja: SKL/Cz-wa
Moje BMW: e91
Kod silnika: N52B25
mroova81 napisał(a):
V12 musi mieć 3 wykorbienia tak jak R6 i B6 ze względów technoligicznych. 6 wykorbień wyglądało by zbyt fantazyjnie i panewki nie byłyby zbyt grube

hola hola :P już raz walnołeś się z wykorbieniami przy v18 zdaję się ;)
V12 tak jak R6 ma 6 wykorbień. 3 wykorbienia masz w R3 czy V6
poza tym nie rozumiem o co Ci chodzi z tymi 90st przesunięcia. przypominam że kąt rozchylenia cylindrów to 60st dla V12. w R6 przesunięcie między suwami pracy dla pary tłoków to 360st - po prostu jeden tłok z pary jest o 1 obrót za drugim. W V12 jako że 4 tłoki są w danej chwili w górnym położeniu 2 wykonują pracę.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 19:52 
edit:
Dzięki. Już jasne wszystko. W tym blog silnika fajnie opisane wszystko. :)


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 20:01 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
trollu napisał(a):
mroova81 napisał(a):
V12 musi mieć 3 wykorbienia tak jak R6 i B6 ze względów technoligicznych. 6 wykorbień wyglądało by zbyt fantazyjnie i panewki nie byłyby zbyt grube

hola hola :P już raz walnołeś się z wykorbieniami przy v18 zdaję się ;)
V12 tak jak R6 ma 6 wykorbień. 3 wykorbienia masz w R3 czy V6
poza tym nie rozumiem o co Ci chodzi z tymi 90st przesunięcia. przypominam że kąt rozchylenia cylindrów to 60st dla V12. w R6 przesunięcie między suwami pracy dla pary tłoków to 360st - po prostu jeden tłok z pary jest o 1 obrót za drugim. W V12 jako że 4 tłoki są w danej chwili w górnym położeniu 2 wykonują pracę.

No być może V12 ma rozwidlenie 60st, tego nie byłem pewien, ale co do reszty, to poprostu się nie zrozumieliśmy: R6 ma 3 wykorbienia, ale podwójne - wiadomo! Ja będziesz patrzał na wał korbowy zarówno od V12 jak i od R6/B6 a nawet od R3/V6 centralnie od przodu to zobaczysz znaczek mercedesa. Najczęściej teraz, jak nie zawsze, pary cylindrów przesuniętych względem siebie o 360st (jak sam piszesz) występują w bezpośrednim swoim sąsiedztwie, dzięki czemu wał korbowy jest zginany mniej razy. Dlatego ja mówię 3 wykorbienia, chociaż korb jest 6 :)
Teraz jak patrząc na taką R6tkę pracującą i podzielisz ją sobie na 3 grupy:
cylindry 1,2;
druga grupa cylindry 3,4
trzecia grupa cylindry 5 i 6
to zapłony wypadają po jednym na grupę na obrót. Np 1-3-6-2-4-5.

EDIT:

OK teraz patrzę na konkretnie wał od M52 i faktycznie nie ma on sąsiadujących równoczesnych wykorbień. Mamy 0st 1 i 6te, 120st 2 i 5te i 240st trzecie i czwarte. Zwracam honor.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 20:10 
mroova81 napisał(a):
OK teraz patrzę na konkretnie wał od M52 i faktycznie nie ma on sąsiadujących równoczesnych wykorbień. Mamy 0st 1 i 6te, 120st 2 i 5te i 240st trzecie i czwarte. Zwracam honor.


i w V12 różnica jest taka że na jedno wykorbienie przypadają dwa korbowody ale st są tak samo?


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 20:12 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 4977
Lokalizacja: SKL/Cz-wa
Moje BMW: e91
Kod silnika: N52B25
no tak. teraz można nawet się zgodzić, ale.... :P
ogólnie przyjęło się mówić że wykorbienie - czop na którym jest zamocowany korbowód. W R6 każda korba ma swój czop. Patrząc wzdłuż osi wału widzisz tylko 3 bo się pokrywają. w ten sposób raczej zauważysz kąt przesunięcia wykorbień.
mroova81 napisał(a):
występują w bezpośrednim swoim sąsiedztwie

nie.
spójrz sobie choćby na allegro i pooglądaj silniki BMW bez głowic ale z wałami i tłokami, co zauważysz? ;)
pary 1 i 6, 2 i 5, 3 i 4. jeżeli cylindry 3 i 4 są na górze to 1 i 6 na dole

Cytuj:
w V12 różnica jest taka że na jedno wykorbienie przypadają dwa korbowody ale st są tak samo?

tak. każda Vka ma po 2 korby na wykorbieniu

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 22:47 
No dobra. Ale z tego wynika, że R6 jest lepiej wyważone niż V6 (3 wykorbienia?) i V8 (4 wykorbienia?), a może i nawet lepiej niż V10... :niepewny: Bo tylko w przypadku wału z 6 wykorbieniami kąt zapłonu wypada co 120 stopni. Dobrze rozumiem? Jeśli nie, to wytłumaczcie mi to jak dziecku :wstyd:


Ostatnio edytowano 15 listopada 2010, 22:48 przez Zakov, łącznie edytowano 1 raz

Góra
  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 22:47 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
trollu ma racje :ok:

Dodam tylko jako ciekawostke, ze sa tez silniki, ktore nie maja rownego kata przesuniec wykorbien. Problem, o ktorym rozmawiacie dotyczy silnikow "even fire", sa jeszcze "odd fire".


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 22:51 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Zakov napisał(a):
No dobra. Ale z tego wynika, że R6 jest lepiej wyważone niż V6 (3 wykorbienia?) i V8 (4 wykorbienia?), a może i nawet lepiej niż V10... :niepewny:


R6, H6/F6 i V12 sa najlepiej wywazone.

Zakov napisał(a):
Bo tylko w przypadku wału z 6 wykorbieniami kąt zapłonu wypada co 120 stopni. Dobrze rozumiem? Jeśli nie, to wytłumaczcie mi to jak dziecku :wstyd:


Tak.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 23:16 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 4977
Lokalizacja: SKL/Cz-wa
Moje BMW: e91
Kod silnika: N52B25
v6 tak samo jak r6 ma wykorbienia co 120st ale poszukaj sobie fot wału v6 to zobaczysz o co chodzi. para korbowodów na 1 wykorbieniu w v6 jest minimalnie przesunięta względem siebie, dlatego całe wykorbienia są co 120st ale tak naprawdę jest tam mniejszy kąt
tutaj jest to zobrazowane
Obrazek
dla R3 tak jak R6 czy V12 masz 3 kreski - czyli równy podział na 120st. Dla V6 jest ich 6 - przez to przesunięcie na wykorbieniu po prostu pary tłoków nie pokrywają się idealnie
co do nierównych kątów to chodzi chyba o silniki bigbang znane z MotoGP, prawda Vermilion?
zdaje się że do "cywila" tez już wchodzą bo nowa R1 ma taki wał

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 23:25 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Co to H6/F6??
B6 jest lepiej wyważony od R6, bo nie potrzebuje nawet przeciwwag na wale.
Z tym, że jest jeszcze jedna kwestia, w pewnym momencie "lepiej wyważony" nie znaczy lepszy, przynajmniej subiektywnie V8 daje lepsze doznania niż V12.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 23:34 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 4977
Lokalizacja: SKL/Cz-wa
Moje BMW: e91
Kod silnika: N52B25
taaa tylko pamiętaj że doznania to jedno a performance to drugie. jednym nie przeszkadza mała moc z litra w musclecarach a inni dążą do technicznej doskonałości. wszelkiego rodzaju drgania itp są z czysto technicznego punktu widzenia niepotrzebne i dąży się do ich niwelowania - po to stosuje się wałki wyrównoważające.
poza tym to o V12 mówi się jako o "królewskim" silniku. V8 jest dobre, często stosowane ale jeżeli chce się pokazać klasę nad innymi nie pozostaje nic innego jak zbudowanie porządnego V12
B6 jest lepiej wyważony bo ma przeciwsobne gary ale już w R6 wszystkie siły wewn. się znoszą. B6 ma za to kilka innych zalet jak i wad

_________________
Obrazek


Ostatnio edytowano 15 listopada 2010, 23:36 przez trollu, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 23:35 
mroova81 napisał(a):
Co to H6/F6??


H6 to chyba oznaczenie boksera, a F6 to nie mam pojęcia :zdziwko:

mroova81 napisał(a):
"lepiej wyważony" nie znaczy lepszy, przynajmniej subiektywnie V8 daje lepsze doznania niż V12.


Kto co lubi...

trollu napisał(a):
po to stosuje się wałki wyrównoważające.


Myślałem, że te wałki wpływają jedynie na kulturę pracy silnika.

A co powiecie w kwestii porównania V8 z V10?


Ps: Proponuje zaktualizować nazwę tematu.


Ostatnio edytowano 15 listopada 2010, 23:43 przez Zakov, łącznie edytowano 1 raz

Góra
  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 23:39 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 4977
Lokalizacja: SKL/Cz-wa
Moje BMW: e91
Kod silnika: N52B25
co do H to wychodzi na to ze to inne oznaczenie boksera. F12 to pewnie nic innego jak leżące V12 z ferrari
a co rozumiesz pod słowem kultura pracy? (za bardzo się w to nie zagłębiałem) ale wg mnie wąłki wpływaja tez na żywotność silnika jako całego mechanizmu. wibracje nie są pożądaną rzeczą tak dla użytkownika jak dla konstruktora. a 1 czy 2 wałki to już straty mocy. jak zwykle trzeba znaleźć złoty środek

_________________
Obrazek


Ostatnio edytowano 15 listopada 2010, 23:42 przez trollu, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 23:41 
trollu napisał(a):
co do H to wychodzi na to ze to inne oznaczenie boksera


Nieraz też R6, określa się jako I6.

trollu napisał(a):
B6 ma za to kilka innych zalet jak i wad


Niech zgadnę - do wad należy to, że siła grawitacji negatywnie wpływa na "leżące" tłoki?


Ostatnio edytowano 15 listopada 2010, 23:56 przez Zakov, łącznie edytowano 1 raz

Góra
  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 15 listopada 2010, 23:51 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
mroova81 napisał(a):
Co to H6/F6??
B6 jest lepiej wyważony od R6, bo nie potrzebuje nawet przeciwwag na wale.


H, F, B to wszystko oznaczenia boksera. H pochodzi od horizontal, F od flat. Rzedowki oznacza sie tez I np. I6, od slowa inline.

Poczytajcie sobie te artykuly

http://en.wikipedia.org/wiki/V6_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/V8_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/V10_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/V12_engine

wydaja sie dosyc dobrze napisane i jest w nich naprawde sporo wiedzy.

trollu myslalem akurat o amerykanskich V6 z rozwarciem 90 stopni, w artykule z wiki o silnikach V6 jest wytlumaczone o co z nimi chodzi, wiec nie bede tego przepisywal.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 16 listopada 2010, 00:02 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 4977
Lokalizacja: SKL/Cz-wa
Moje BMW: e91
Kod silnika: N52B25
co do oznaczenia F to pokombinowałem że pochodzi od flat stąd skojarzyłem go z płaską v12
poczytam ale może nie dzisiaj. powoli trzeba się zabierać do spania. jutro rano trzeba wczas wstawać :kwasny:
cały czas szukam artykułu, który kiedyś czytałem ale nie mogę teraz na niego trafić :dontgetit:

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 16 listopada 2010, 00:09 
To w końcu lepiej wyrównoważony jest R6, czy V6?

Na Wikipedii znalazłem takie zdanie odnośnie R6: "An inline six engine is in perfect primary and secondary mechanical balance, which can be achieved without using a balance shaft. The engine is in primary balance because the front and rear trio of cylinders are mirror images, and the pistons move in pairs."

Natomiast jeśli chodzi o V6 sytuacja przedstawia się trochę inaczej, co można wywnioskować na podstawie tego cytatu (Wikipedia):

"Each cylinder bank in a V6 has an odd number of pistons, so the V6 also suffers from the same problem unless steps are taken to mitigate it. In the horizontally-opposed flat-6 layout, the rocking motions of the two straight cylinder banks offset each other, while in the inline-6 layout, the two ends of engine are mirror images of each other and compensate every rocking motion."

Jak również to:

"there is no way to arrange a V6 so that unbalanced forces from the two cylinder banks will completely cancel each other. As a result, the 120° V6 acts like two straight-3s running on the same crankshaft and, like the straight-3, suffers from a primary dynamic imbalance which requires a balance shaft to offset."

A więc z Wikipedii można wywnioskować, że V6 w porównaniu z R6, pod względem kultury pracy, to niezłe bagno :/


Ostatnio edytowano 16 listopada 2010, 00:25 przez Zakov, łącznie edytowano 1 raz

Góra
  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 16 listopada 2010, 00:18 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 4977
Lokalizacja: SKL/Cz-wa
Moje BMW: e91
Kod silnika: N52B25
piszę o tym od samego początku ;)
R6 jest idealnie wyważony. V6 niby ma tak jak R6 czopy rozstawione co 120st ale korbowody w każdej z par są lekko przesunięte względem siebie co wprowadza już pewne zakłócenia
to jest wał V6. wyraźnie widać dzielony czop wału
Obrazek
V6 mają przeważnie po 1 wałku wyrównoważającym. w R6 się to nie zdaża

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Goldfish, czyli V16 w wykonaniu BMW.
PostNapisane: 16 listopada 2010, 00:28 
O właśnie! Teraz wyraźnie widać o co chodzi :) Po tym co się dzisiaj dowiedziałem, to ja dziękuje za V6. Wiadome, że pewnie lepsze niż R4 (chociaż kto wie???), ale do R6 to raczej niema porównania pod względem kultury pracy.


Ostatnio edytowano 16 listopada 2010, 00:45 przez Zakov, łącznie edytowano 2 razy

Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 234 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL