http://prodcds.bmwuniversity.com/librar ... anical.pdfPozwolę sobie jeszcze podesłać uaktualnioną i trochę bardziej rozbudowaną wersję tego materiału, łącznie z porównaniami do N54, N55, wieloma wykresami i schematami działania. Wszystko bardzo fajnie objaśnione, łącznie z przedstawiem krótkiej historii rozwoju rzędowych 'szóstek' BMW na przestrzeni lat i porównaniami do poprzednika (M54), które sam zaczerpnąłem do tego tematu

Polecam poczytać o wszystkich innowacjach, aby spojrzeć na sprawę z troszkę szerszej perspektywisty i dowiedzieć się, że te wszystkie 'udogodnienia' nie są tam tylko po to, aby miało co się psuć

Zwłaszcza zapoznanie się z nowym układem chłodzenia, opartym na elektrycznej pompie wody, która oprócz tego, że lubi się czasem zepsuć, zapewnia ogromne korzyści płynące z tego, iż jej prędkość obrotowa jest zupełnie uniezależnione od pracy silnika. Dzięki temu silnik bardzo szybko się rozgrzewa (pompa w pewnych warunkach jest w stanie nawet zupełnie się zatrzymać podczas pracy silnika, aby przyśpieszyć nagrzewanie płynu) i równie szybko schładza. Elektryczna pompa potrafi działać wydajnie, nie tylko w upalny dzień, gdy wleczemy się w korku, ale nawet - uwaga - po wyłączeniu silnika, gdy trzeba go ostudzić, bądź zapewnić cyrkulację płynu dla ogrzania kabiny w chłodny dzień, na postoju.
Ciekawy jest również diagram przedstawiający działanie trójfazowego kolektora ssącego, który dzięki drugiemu zaworowi DISA (tak, temu który tak lubi się zepsuć

), zapewnia o wiele więcej momentu obrotowego w średnim zakresie obrotów, niż miało M54. I niech nikogo nie zmyli widok przepustnicy pod kolektorem na jednym z obrazków - N52 choć ją posiada, w normalnych warunkach pracy nigdy jej nie używa

Pompa oleju o zmiennej charakterystyce w tym silniku to majstersztyk. W razie zapotrzebowania jest w stanie zapewnić bardzo duże ciśnienie oleju, potrzebne do poprawnej pracy Vanos'a, niezależnie od prędkości obrotowej silnika i tak samo redukuje je, gdy maleje zapotrzebowanie. Dobrym udogodnieniem jest podgrzewana odma, która w poprzednich silnikach często zamarzała i nieraz sprawiała wiele kłopotu.
Więc technicznych ciekawostek dla zainteresowanych nie brakuje, tak samo jak i argumentów dla przeciwników tych rozwiązań
