BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 3 maja 2025, 01:30

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 90 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: steptronic vs. manual [e46]
PostNapisane: 15 lutego 2009, 00:00 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 135
Lokalizacja: PL
Moje BMW: 320d
bez bicia przyznaję, że w temacie automatów, półautomatów itd. jestem całkiem zielony stąd moje pytanie czy w skrzyni steptronic w trybie manualnym sprint do setki będzie taki sam jak na klasycznej manualnej? czy ktoś miał samochód z tą skrzynią? generalnie warta zachodu w e46 330iC? nie będzie kłopotu z późniejszą odsprzedażą?

_________________
...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 00:05 
Offline
Forumowicz

Posty: 151
Lokalizacja: z centralnej
jak dla mnie skrzynia jest rewelacyjna ale ja generalnie lubie automaty...co do przyspieszenia to suche dane mowia o tym, ze manual jest szybszy ale pozostaje jeszcze kwestia umiejetnosci szybkiej zmiany biegow i robienia tego przy odpowiednich obrotach...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 00:09 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 7390
Lokalizacja: Lublin
Moje BMW: E91 LCI
Kod silnika: N53B30A
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=157967
W automatach ze steptronikiem masz 3 tryby. Klasyczny automat, automat sportowy i sekwencyjny. Z tym że przy sekwencji i tak przy górnej granicy obrotów przerzuci na wyższy bieg. W normalnym użytkowaniu nie zauważysz różnicy, ba nawet może być troche lepiej przy automacie, ale jak chcesz sie scigać to te ułamki sekund mogą być zauważalne. Ale ja nie zamieniłbym automatu spowrotem na manual :)

_________________
Obrazek

Typer EURO 2016 - I miejsce


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 03:50 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 135
Lokalizacja: PL
Moje BMW: 320d
tyranus napisał(a):
jak dla mnie skrzynia jest rewelacyjna ale ja generalnie lubie automaty...co do przyspieszenia to suche dane mowia o tym, ze manual jest szybszy ale pozostaje jeszcze kwestia umiejetnosci szybkiej zmiany biegow i robienia tego przy odpowiednich obrotach...

znalazłem na necie, że automat jest o 1sek. wolniejszy, ale teraz pytanie - czy to dotyczyło "klasycznego" automata czy steptronica... nigdzie nie mogę znaleźć tych danych... w ASO powiedzą? wątpie trochę... popytam na zagranicznych forach może będą mieli jakieś dane ;)


bialy napisał(a):
W automatach ze steptronikiem masz 3 tryby. Klasyczny automat, automat sportowy i sekwencyjny. Z tym że przy sekwencji i tak przy górnej granicy obrotów przerzuci na wyższy bieg.


jaka to jest górna granica obrotów?

generalnie pytam z ciekawości o te skrzynie tyle, że ostatnio widziałem piękną sztukę do kupienia, wszystko ideał tyle ze skrzynia automat i właśnie to skłoniło mnie do zgłębienia tego tematu - kiedyś w końcu trzeba :rotfl: automat mnie nie interesuje, ale półautomat... kto wie... generalnie bardzo zależy mi na osiągach, ale jeżeli będą to straty typu max. 0,5s do setki to myślę, że warto się zainteresować...

i jak spalanie wygląda w tej opcji w Waszych samochodach?

_________________
...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 09:37 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Jordan, bierz manual. Steptronic to automat tylko z ręcznym wyborem biegów. Czyli masz gorszy start, jak w prawie każdym automacie. Po drugie nawet jak jedziesz w manualnym trybie to on i tak zmieni bieg (i na niższy i na wyższy), a do tego zanim on zmieni bieg po tym jak mu każesz mija ok. 2s. Czyli steptronic w automacie jest niemalże zbędny, a jak sam mówiłeś automaty ci nie leżą. Chociaż ja na co dzień wolę automat i uważam że są bardzo dobre. Ale jednak do zabawy nie ma to jak manual ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 09:55 
a jak z tą skrzynią SMG która zmienia biegi szybciej niż zrobi to kierowca? ;) o ile sie nie myle to jest tam procedura startu :]

pozdro


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 10:42 
Offline
Forumowicz

Posty: 111
Lokalizacja: MaÂłopolska
dyku napisał(a):
a jak z tą skrzynią SMG która zmienia biegi szybciej niż zrobi to kierowca? o ile sie nie myle to jest tam procedura startu

pozdro


SMG jest tylko w ///M i jest klasą samą dla siebie. W 330Ci jest tylko zwykły automat :/


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 10:44 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 39
Posty: 7044
Lokalizacja: Rawicz Wlkp
Moje BMW: 740i 6gang
Kod silnika: M60B40
Automat bedzie wolniejszt bo skrzynia 5HP24 czyli steprtonic nie ma jeszcze procedury launch control a wiec rusza z oborów zerowych a w manulau ruszasz w wyzszych obrotów więc z wiekszej mocy i momentu a biegi każdy kierowca umie zmienaić tak szybko jak automat kwestia dobrania obortów to tez żaden problem troche treningu i po sprawie aczkowleik komfrot steptronica jest miły ojceic ma ta skrzynie w E-38 i trzeba jej przyznac że potrafi niezauwazalnie zmieniać biegi w czasie spokojnego turlania aw sporcie nawetr całkiem szybko jej idzie


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 10:51 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 424
Lokalizacja: Gliwice\Wilcza
Moje BMW: E36 320iA, E39 520iA
Kod silnika: M50B20, M52B20
Powiem tak jesli liczy się dla ciebie 0,5 sec. to niestety musisz wybrać manualną skrzynię głównie ze względu na start, ale jeśli masz zamiar dojeżdżać tym autkiem do pracy dziennie kilkadziesiąt kilometrów i nie daj boże po mieście w godzinach szczytu to nie ma słuszniejszego wyboru jak automat! Wszystko zależy od tego do czego ci auto będzie służyło?
A tak między nami to 0,5 sec można zyskać na wielu innych elementach np : opony, jakość oleju, filtr powietrza, zamknięte okna i wyłączona klima :) wszystko zależy od priorytetów ;)

_________________
pozdrawiam
StraHu



BMW uchyla nam skrawek nieba za życia :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 11:17 
Maruda napisał(a):
dyku napisał(a):
a jak z tą skrzynią SMG która zmienia biegi szybciej niż zrobi to kierowca? o ile sie nie myle to jest tam procedura startu

pozdro


SMG jest tylko w ///M i jest klasą samą dla siebie. W 330Ci jest tylko zwykły automat :/


chyba nie ;)

widziałem na youtube kilka filmików 330stek z SMG i sprawnie przyspieszały nie gorzej niż manual


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 11:45 
Offline
Forumowicz

Posty: 111
Lokalizacja: MaÂłopolska
dyku napisał(a):
chyba nie

widziałem na youtube kilka filmików 330stek z SMG i sprawnie przyspieszały nie gorzej niż manual


http://bmwfans.info/original/E46/Cou/33 ... N/2003/07/ tutaj nic takiego nie znalazłem :P


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 12:05 
Offline
Forumowicz

Posty: 151
Lokalizacja: z centralnej
Zdzira 850I napisał(a):
Automat bedzie wolniejszt bo skrzynia 5HP24 czyli steprtonic nie ma jeszcze procedury launch control a wiec rusza z oborów zerowych a w manulau ruszasz w wyzszych obrotów więc z wiekszej mocy i momentu a biegi każdy kierowca umie zmienaić tak szybko jak automat kwestia dobrania obortów to tez żaden problem troche treningu i po sprawie aczkowleik komfrot steptronica jest miły ojceic ma ta skrzynie w E-38 i trzeba jej przyznac że potrafi niezauwazalnie zmieniać biegi w czasie spokojnego turlania aw sporcie nawetr całkiem szybko jej idzie


mylisz sie, automat w trybie S rusza z 2,5 tys obrotow przynajmniej w moim aucie:

http://www.youtube.com/watch?v=3mQd55-F ... annel_page


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 12:51 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
W 330i było SMG. Ale jest beznadziejne. To kompletnie co innego. Jeździłem SMG w 645Ci i w M3 e46. Ta w ///M to istny majstersztyk, a ta w zwykłym BMW to zwykły szajsowaty bajer.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 13:23 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 135
Lokalizacja: PL
Moje BMW: 320d
StraHu napisał(a):
Powiem tak jesli liczy się dla ciebie 0,5 sec. to niestety musisz wybrać manualną skrzynię głównie ze względu na start, ale jeśli masz zamiar dojeżdżać tym autkiem do pracy dziennie kilkadziesiąt kilometrów i nie daj boże po mieście w godzinach szczytu to nie ma słuszniejszego wyboru jak automat! Wszystko zależy od tego do czego ci auto będzie służyło?

samochód będzie typowo do zabawy, a nie na co dzień, więc manual jest moim marzeniem...

StraHu napisał(a):
A tak między nami to 0,5 sec można zyskać na wielu innych elementach np : opony, jakość oleju, filtr powietrza, zamknięte okna i wyłączona klima :) wszystko zależy od priorytetów ;)

Tylko kwestia czy to są straty rzędu 0,5sek czy 1 sek jak w zwykłym automacie, czy może jedzie prawie tak samo jak manual ;) w grę wchodzi także cabrio, jeżeli się trafi coś fajnego, więc jakbym wziął ten automat założył jakieś ładne buciki i by się okazało, że ma straty 2sek względem coupe... hehe :rotfl:

Zdzira 850I napisał(a):
Automat bedzie wolniejszt bo skrzynia 5HP24 czyli steprtonic nie ma jeszcze procedury launch control a wiec rusza z oborów zerowych a w manulau ruszasz w wyzszych obrotów więc z wiekszej mocy i momentu a biegi każdy kierowca umie zmienaić tak szybko jak automat kwestia dobrania obortów to tez żaden problem troche treningu i po sprawie aczkowleik komfrot steptronica jest miły ojceic ma ta skrzynie w E-38 i trzeba jej przyznac że potrafi niezauwazalnie zmieniać biegi w czasie spokojnego turlania aw sporcie nawetr całkiem szybko jej idzie

ale ta skrzynia była montowana w e46?

kostek_ja napisał(a):
W 330i było SMG. Ale jest beznadziejne. To kompletnie co innego. Jeździłem SMG w 645Ci i w M3 e46. Ta w ///M to istny majstersztyk, a ta w zwykłym BMW to zwykły szajsowaty bajer.

jesteś pewien, że to kompletnie co innego?

SMG było w opcji do 330Ci, ale to rzadkość...

tyranus napisał(a):
Zdzira 850I napisał(a):
Automat bedzie wolniejszt bo skrzynia 5HP24 czyli steprtonic nie ma jeszcze procedury launch control a wiec rusza z oborów zerowych a w manulau ruszasz w wyzszych obrotów więc z wiekszej mocy i momentu a biegi każdy kierowca umie zmienaić tak szybko jak automat kwestia dobrania obortów to tez żaden problem troche treningu i po sprawie aczkowleik komfrot steptronica jest miły ojceic ma ta skrzynie w E-38 i trzeba jej przyznac że potrafi niezauwazalnie zmieniać biegi w czasie spokojnego turlania aw sporcie nawetr całkiem szybko jej idzie


mylisz sie, automat w trybie S rusza z 2,5 tys obrotow przynajmniej w moim aucie:

http://www.youtube.com/watch?v=3mQd55-F ... annel_page

czyli całkiem nieźle...



Generalnie chyba odpuszcze tą skrzynie i będę szukał tylko manuala, myśle, że przy późniejszej odsprzedaży będzie także o wiele większe zainteresowanie niż steptronikiem. No cóż, będę jeszcze szperał w sieci na temat przyspieszeń

_________________
...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 14:30 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 39
Posty: 7044
Lokalizacja: Rawicz Wlkp
Moje BMW: 740i 6gang
Kod silnika: M60B40
hmmm jak rusza ze 2500RPM to napewno nie jest steprtonic on ruszaja z zera ciekawe wogóle :znudzony: na tym filmie wygląda bardziej akbys na poczatku nie miałtrakcji a nie ruszał z 2500RPM chyba, że masz funkcje launch control ale ona był w nowszych modelach nie w E-46


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 14:55 
Offline
Forumowicz

Posty: 151
Lokalizacja: z centralnej
Zdzira 850I napisał(a):
hmmm jak rusza ze 2500RPM to napewno nie jest steprtonic on ruszaja z zera ciekawe wogóle :znudzony: na tym filmie wygląda bardziej akbys na poczatku nie miałtrakcji a nie ruszał z 2500RPM chyba, że masz funkcje launch control ale ona był w nowszych modelach nie w E-46


za kazdym razem w trybie S rusza od 2500tys. sprawdzalem kilkakrotnie bo sam sie dziwilem...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 15:18 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Jordan napisał(a):
jesteś pewien, że to kompletnie co innego?


Zależy o co ci chodzi :)

Zasada ta sama. Skrzynia manualna ze sprzęgłem sterowana elektronicznie. Ale w zwykłym BMW ma bardzo prosty program który przy ostrej jeździe nie działa źle, ale przy zwykłej np. w korku to istna tragedia.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lutego 2009, 22:04 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16994
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
Jordan napisał(a):
bez bicia przyznaję, że w temacie automatów, półautomatów itd. jestem całkiem zielony stąd moje pytanie czy w skrzyni steptronic w trybie manualnym sprint do setki będzie taki sam jak na klasycznej manualnej? czy ktoś miał samochód z tą skrzynią? generalnie warta zachodu w e46 330iC? nie będzie kłopotu z późniejszą odsprzedażą?


Manual w sprincie będzie szybszy, jeżeli bierzemy pod uwagę 330Ci, tak wynika z danych.

Automat w trybie M będzie co najwyżej troche wolniejszy niż w trybie S.
Jeżeli chodzi o szybkośc zmiany biegu - są bardzo szybkie, imo <0,5s.

Różnica między automatem a manualem nie wynika z szybkości zmian biegu, te są szybsze niż zmienisz bieg manualem - z czego wynika - może z masy i ze strat na sprzęgle hydrokinetycznym - to by wynikało z różnych źródeł.
Brak też jest możliwości startu z wysokich obrotów (maks ile można ugrać to 2,5k przy wcisniętym hamulcu i gazie do końca, natomiast mając wysokie obroty i N, nie da się wrzucić trybu D.)

Trochę dziwnych teorii tu padło odnośnie czasów zmiany biegu.
W trybie manualnym steptronik reaguje niemalże błyskawicznie na nasze żądanie.
Zmiana biegu na kolejny trwa na oko do 0,5s, redukcja o jeden bieg również.
Kickdown o 2 biegi twa mniej niż 1s - myślę że ok 0.7s.

Spalanie - zależne od cyklu - miasto - od 12 do 17, trasa 8. 330Ci spali mniej.

Polecam tę lekturę, obala różne dziwne mitologie, szczególnie w kwestii startu automatem - otóż, automaty mają lepszy start a poniżej jest napisane dlaczego panowie.
http://www.bmwm.beep.pl/artykuly/aam/aam.htm


Automat vs. Manual



/wg. artykułu Philla Parsons'a z The Best Damn Garage on The Net/

Raz na jakiś czas wybucha dyskusja na temat zalet i wad skrzyni mechanicznej i automatycznej. W dyskusji pada wiele różnych stwierdzeń i anegdot, nie przyczyniających się zbytnio do rozwiązania tej kwestii.

Uczestnicy dyskusji natomiast, ulegają zabawnemu, ale nie przyczyniającemu się do niczego, zacietrzewieniu. Co gorsza, wiele czasopism, które powinny niby znać się na rzeczy, publikuje artykuły na ten temat, co tylko podsyca ogień. Jeśli mamy być szczerzy, to zdaniem naszego serwisu jak i Best Damn Garage on the Net, jest to jeden z głupszych tematów do dyskusji jeżeli chodzi o motoryzację.

Równie dobrze można by porównywać możliwości terenówek 4x4 a street rod'ów. Dlaczego? Krótko mówiąc, dlatego, że każda z tych maszyn spisuje się najlepiej w konkretnym otoczeniu. Kiedy zmienia się otoczenie, możliwości maszyny ulegają ograniczeniu. Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże uspokoić sytuację jaka powstała wokół tego tematu.

Ciągłość
Według zwolenników automatów to najważniejszy argument przemawiający na korzyść tych skrzyń. W wyścigach typu "drag" automaty potrzebują mniej więcej tyle samo czasu na zmianę każdego biegu, a jak przecież wszyscy dobrze wiemy, wyścigi "drag" wygrywa się głównie dzięki ciągłości. Na dodatek automaty zmieniają biegi znacznie szybciej niż manuale, no i ,pod warunkiem że nic nie rąbnie, zawsze uda im się zmienić przełożenie . Właśnie dlatego prawie wszystkie samochody biorące udział w wyścigach typu "drag" mają automaty. No a poza torem wyścigowym? W wielu sytuacjach może się okazać, że automaty nie charakteryzują się aż taką ciągłością.

Na górskiej, krętej czy innej niezbyt przyjaznej drodze, automaty zupełnie się nie sprawdzają. Problem w tym, że automaty są, no cóż, automatyczne, i same muszą decydować który bieg wybrać i kiedy go wrzucić, no i nie zawsze wybierają najlepsze rozwiązanie. Jeżeli skrzynia nie ma specjalnych modyfikacji, to kierowca nie może utrzymać jednego, konkretnego biegu, tak jak w manualach. Nawet nowsze, komputerowo sterowane automaty mogą dać ciała - w wielu sytuacjach komputer nie potrafi myśleć tak jak człowiek.

Efektywność

Ekipa drążkowców zwykle używa tego argumentu aby udowodnić wyższość manuala nad automatem. Wyłączając skrzynie z blokadą sprzęgła (lockup clutches), automaty nie dają sobie zbyt dobrze rady ze ślizganiem na różnych etapach pracy, ze względu na sposób działania sprzęgła hydrokinetycznego (torque converter). Ten właśnie poślizg marnuje moc zamieniając ją na ciepło, które należy odprowadzić przy pomocy jakiejś zewnętrznej chłodnicy. Dodatkowo, ze względu na znacznie większy stopień skomplikowania i zastosowanie hydrauliki, automaty okazują się jeszcze mniej efektywne ponieważ, jeśli można tak powiedzieć, muszą się jeszcze same obsłużyć. Skrzyni ręcznych ten problem nie dotyczy; wyłączając moment sprzęgnięcia biegu pierwszego, manuale praktycznie w ogóle się nie ślizgają, a ponieważ operacje wewnątrz skrzyni są wykonywane mechanicznie, to traci się na nie znacznie mniej mocy. Chociaż automaty udoskonalane są cały czas, to jednak faktem pozostaje, że manuale są bardziej efektywne w przypadku pracy przy dużej, ciągłej szybkości. To dla tego stock cars oraz inne samochody przeznaczone do wyścigów wytrzymałościowych prawie zawsze mają manuale; automaty nie są w stanie osiągnąć takich prędkości jak manuale. Automaty marnują moc przy wysokich obrotach, i wytwarzają mnóstwo ciepła, co oznacza że należy się liczyć ze stosowaniem dodatkowej instalacji odprowadzającej ciepło i zwiększoną wagą. Chociaż nowsze automaty często mają w środku sprzęgła hydrokinetycznego (torque converter) dodatkowe sprzęgło, które skutecznie unieruchamia mechanizm napędowy podobnie jak normalne sprzęgło, to jednak przeniesienie napędu należy zmodyfikować aby móc z tej cechy korzystać cały czas, a nie tylko podczas kruzowania na małym gazie.

Moment obrotowy i przyspieszenie

Jedyny niepodważalny fakt w tej dyskusji brzmi: automaty startują znacznie mocniej niż manuale. Główną przyczyną tego jest sposób pracy sprzęgła hydrokinetycznego, które dosłownie dodaje momentu obrotowego na tylne koła poprzez zapewnienie tego czym jest redukcja biegu przy niskich obrotach.

Dlatego właśnie automatów częściej używa się do holowania, wyścigów typu "drag", no i do jazdy po ulicach. We wyścigu "Stop Light Grand Prix" masz tylko krótki odcinek aby się wykazać, i w tego typu wyścigach automaty rządzą.
Jednak podczas jazdy na długim dystansie auta ze skrzyniami ręcznymi wypadną lepiej, ponieważ przy wysokich obrotach charakterystyczne wady automatów stają się bardziej widoczne. Jeśli zdarzy Ci się oglądać dwa ścigające się auta, jedno z automatem a drugie z manualem, to zauważysz pewien schemat: automat natychmiast wypali do przodu, zarówno podczas startu jak i po każdej zmianie biegu, ale manual, jeżeli tylko będzie miał trochę miejsca, wyjdzie na prowadzenie i prawdopodobnie przegoni tamtego. Reasumując, na torze "drag" jest na to za mało miejsca, ale na dłuższym dystansie manual wygra za każdym razem.

Wytrzymałość

Oto argument, który cały czas przywłaszczają sobie obie strony. W większości przypadków manuale w ogóle nie wymagają konserwacji (chociaż ich żywotność można przedłużyć często zmieniając olej), i rzadko kiedy wymagają przeglądu, chyba że są w jakiś sposób maltretowane. Z automatami jest odwrotnie - jeśli nie będziesz wystarczająco często zmieniał oleju w skrzyni, to nie wytrzymają one zbyt długo, a czasami nawet czysty płyn nie jest gwarancją długowieczności.
Z drugiej strony jednak, w każdym aucie wyposażonym w skrzynię ręczną w którymś momencie trzeba będzie wymienić sprzęgło, co zabiera czas i bywa kosztowne. W dodatku skrzynie ręczne mają więcej zewnętrznych ruchomych części (lewarek, hydraulika / linka sprzęgła, widelec, docisk, tarcza, łożysko), a to oznacza, że więcej części może się zepsuć lub zużyć. Automaty mają bardzo mało zewnętrznych ruchomych części (właściwie tylko drążek i/lub drążki kickdown), a ponieważ części te nie pracują tak często jak ich odpowiedniki w manualu, to zużycie w zasadzie nie stanowi problemu. Oba rodzaje skrzyń wymagają okresowych regulacji, tak więc w tej kategorii mamy swego rodzaju remis.
Jeśli chodzi o zwyczajną siłę, automaty są ogólnie wytrzymalsze. Przekładnie planetarne są niesamowicie mocne, a ponieważ kwestia fizycznego zużycia zębów właściwie nie występuje, to automaty wykazują bardzo dużą tolerancję dla momentu obrotowego, a można je zmodyfikować tak aby były jeszcze bardziej tolerancyjne. W przeciwieństwie do manuali, automaty mają następującą zaletę - jeżeli się popsują to zazwyczaj jest to usterka systemu hydraulicznego, czego rezultatem będzie ślizganie się. Czemu jest to zaleta? Ponieważ kiedy zepsuje się manual, to zazwyczaj się on po prostu zablokuje.

Doznania z jazdy

Ponieważ jest to zdecydowanie subiektywny aspekt nie liczy się on zbytnio w obiektywnym porównaniu rodzajów skrzyń. Jeśli jednak mówimy o satysfakcji z jazdy, to właśnie subiektywne odczucia będą przysłowiowym "języczkiem u wagi". Skrzynia manualna jest uznawana zazwyczaj za rozwiązanie dające więcej satysfakcji z jazdy. Zmieniając samemu biegi kierowca aktywnie uczestniczy w procesie kierowania samochodem i ma większy wpływ na zachowanie samochodu. W przypadku skrzyni manualnej kierowca jest po prostu częścią układu jezdnego, ponieważ to właśnie on zmienia biegi. Z drugiej strony wiele nowych automatów daje kierowcy możliwość ręcznej zmiany biegów - ale nie jest to już argument tego samego kalibru.
A teraz parę słów na temat odczuć z jazdy automatem. Mimo tego, że automaty nie są nawet w przybliżeniu tak zajmujące dla kierowcy jak manuale, to jednak dają poczucie większej mocy na niskich obrotach, no a poza tym nie ma nic tak przyjemnego jak "szarpnięcie z klekotaniem" dochodzące z dobrze wyregulowanej skrzyni automatycznej. Ponieważ wiele aut "weekendowych wojowników" służy również do codziennej jazdy po mieście, to fakt że nie trzeba męczyć się ze sprzęgłem i wajchą podczas jazdy w korku stanowi poważną zaletę. Miło jest również wypić kawę albo schrupać hamburgera w drodze, czyli zrobić coś na co autko z manualem nie zawsze pozwoli.

Podsumowanie

Taaa, więc która jest lepsza? Jeżeli szukasz tu odpowiedzi to tylko tracisz czas. O tym która jest lepsza w dużej mierze decydują Twoje własne preferencje. W niektórych przypadkach (takich jak wyścigi typu "drag"), automaty zazwyczaj spisują się lepiej. Na dłuższych dystansach lub kiedy trzeba długo utrzymać wysoką szybkość manuale mają więcej do powiedzenia. Jednak w każdym z tych przypadków są wyjątki; dobry kierowca często da sobie radę z niedogodnościami każdego z rodzajów skrzyń, natomiast jakiekolwiek zalety danej skrzyni trafi szlag kiedy po prostu jazda nie sprawia Ci przyjemności.

Morał - przestańcie się kłócić na tak głupawy tematy jak ten. Jeżeli rzeczywiście chcesz przekonać ludzi, że to Twój wybór jest lepszy , to jedź na tor i pokaż im dlaczego tak jest, a nie miel jęzorem jak najęty. Może nauczysz się paru rzeczy, może nawet zmienisz zdanie jak ktoś skopie Ci tyłek kilka razy. Może Ty spowodujesz, że ktoś zmieni zdanie. Nieważne jednak co się stanie, chodzi o to żeby się dobrze bawić, bo przecież o co innego tu chodzi?

Artykuł pochodzi ze strony F-Body Klub Polska i BMW M-Power Club

Tutaj jest dokładny opis jak to działa i jak jest zbudowane, ciekawe bo jest mowa o dokładnie skrzyniach stosowanych w BMW:
http://www.ge39.com/files/transfund1.pdf
http://www.bmwmotorsports.org/BMW_docs/tranfund2.pdf

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lutego 2009, 09:51 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Kyokushin napisał(a):
Trochę dziwnych teorii tu padło odnośnie czasów zmiany biegu.


Mi chodziło o czas reakcji. Biegi zmienia szybko, ale czas od pchnięcia dźwigni do zmiany biegu jest dosyć długi. Oczywiście wystarczy odpowiednio wcześnie ruszyć drążkiem ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 lutego 2009, 18:38 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Posty: 16994
Moje BMW: mityczne
Kod silnika: tłuste konie
Garaż: Było: E36 318i sedan, E36 316i Compact, E39 528i sedan, E46 328Ci, E92 325Xi
Jest: F32 420i, F32 428i
kostek_ja napisał(a):
Mi chodziło o czas reakcji.


Miałem na mysli to i to, już mówię o co chodzi.
Czas reakcji to impuls. Impuls elektryczny każdy wie jaką prędkość ma.
Natomiast z impulsem przechodzącym w głowie kierowcy może być różnie.

W manualu jak wrzucamy bieg to wchodzi on w tym momencie kiedy go wrzucamy więc mamy wrażenie że wrzucenie biegu trwa '0' bo nie dodajemy do tego czasu gdy wciskalismy sprzęgło, czy chociażby czasu przesunięcia z 2 na 3.
W automacie dopiero w momencie tak naprawde wciśnięcia guzika czyli pchnięcia drążka uruchamiamy procedurę zmiany biegu, która dla nas już trwa, ponieważ przecież my przesunęliśmy drażek do przodu a tu nadal coś się dzieje.

Reasumując, różnica tkwi w tym jak to odbieramy.
Nie mniej jednak czas nawet <0,5s gdy przyspieszamy do 100 jest dla nas odczuwalny i dlatego jest wrażenie że automat myśli nad zmianą biegu a on poprostu go zmienia.
Do jazdy w trybie ręcznej zmiany trzeba się przyzwyczaić, tyle że poco skoro jest automat i w gruncie rzeczy to bardziej jest bajer niż ma jakąkolwiek funkcjonalność.
Najszybciej i najlepiej biegi są zmieniane w trybie sport.

Fakt faktem słyszy się o jakichś mega wolnych automatach które dodatkowo rzeczywiście 'zastanawiają' się nad biegiem.
Nie wiem jak w innych skrzyniach BMW ale u mnie to jest po ludzku - w nowszych tym bardziej.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 90 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL