Nie mam doświadczenia z nivo w 7 ale w 6 działa to tak:
Są amortyzatory (siłowniki) hydrauliczne + zasobniki ciśnienia przy każdym kole. Pompa umieszczona jest pod kołem zapasowym. Płyn w nivo to CHF. Pod autem do tylnego stabilizatora jest doczepione cięgło. W momencie zmiany wysokości związanej z obciążeniem, zmienia się pozycja stabilizatora. Nivo zaczyna pompować lub upuszczać płyn z amortyzatorów do momentu wyrównania wysokości auta czyli do momentu aż stabilizator nie znajdzie się w standardowej pozycji. Przełącznik do którego idzie cięgło to nie taki zwykły przełącznik tylko ma układ eliminujący niepotrzebne pompowanie i upuszczanie w czasie jazdy po nierównościach. Zasobniki ciśnienia sa istotne ponieważ dzięki nim jest odpowiednia amortyzacja.
Powinieneś wiedzieć czy nivo działa. Spróbuj np włączyć zapłon i docisnąć auto do ziemi (usiąść na rancie otwartego bagażnika np.). Powinieneś wtedy usłyszeć pompowanie a tył powinno się podnieść i wyrównać. Między obciążeniem a reakcją powinno upłynąć 20-30s.
Podobnie, gdy odciążysz auto powinno być słychać zawór upuszczający a auto powinno się obniżyć.
Zwyczajowo są 2 słabe elementy. pierwszy to sam przełącznik. Często odłączony a auto ustawione na odpowiednią wysokość. Ma to związek z brakiem wiedzy mechaników lub brakiem chęci naprawy zasobników ciśnienia bo auto ze słabymi zasobnikami lub rozregulowanym nivo może dziwnie się zachowywać. Łatwo to sprawdzić, zajrzeć pod auto i zobaczyć czy cięgiełko tam cały czas jest.
Drugi przypadek to uszkodzone zasobniki ciśnienia. Aby je sprawdzić trzeba obserwować zbiornik płynu CHF. Opuścić auto normalnie (przekręcając pokrętło lub jeśli jest przesuwając cięgiełko). Potem patrzymy ile jest płynu w zbiorniczku pod kołem zapasowym. Tam jest podziałka max-min. Jeśli jest np 5mm poniżej max to pamiętam to

. Teraz pompujemy auto na max'a do góry. Zaglądamy do zbiorniczka. Powinno być 5mm poniżej min. Jeśli jest 5mm poniżej połowy to znaczy że jedna kula ciśnień jest walnięta. Jeśli jest tyle samo ile było znaczy że obie są do wymiany.
Kule ciśnień nie są dorgie. Cena około 250zł za sztukę, można znaleźć taniej. Powinno się je wymieniać co 100tyś km niektórzy mówią ze co 30tys. Amortyzatory do tego są długowieczne, jedyny objaw uszkodzenia to wycieki. Bardzo drogie, i mały sens kupna nowego.
Jeśli nie masz wogóle zbiorników ciśnienia to znaczy że ktoś już wymontował nivo wcześniej co jest częstą praktyką. Mylnie ludzie uznają że jazda na nivo jest niewygodna. Bo nivo może ładnie ustawiać auto ale jeśli te wspomniane zasobniki są uszkodzone to jazda bedzie na max niewygodna.
To tyle:)