Witam,
Mialem problem z autem objawiajacy sie w nastepujacy sposob:
* zamulony do 3000obr... duzo gorsza reakcja na male ruchy przepustnicy (mul)... co ciekawe brak jakiejkolwiek roznicy przy pomiarze 100-200 na pelnym ogniu... auto ma wyraznie oslabiony dol...
* za wysokie spalanie - wynikajace z oslabionego dolu i koniecznosci mocniejszego przyciskania gazu... szczeglnie w ruchu miejskim.
* delikatna niestabilnosc pracy na obrotach jalowych.
* problem wystepuje zarowno na LPG jak i na Pb (V-Power Racing)
* problem zniknal na jakies 500-600km po wymianie filtra powietrza i oleju... oraz dopompowaniu opon z tylu... jak sie okazalo bylo to chwilowe... zupelnie tak jakby po nowym filtrze pow. DME sie zaadaptowal po 500-600 km i znow zamulil... filtr sprawdzony i czysciutki... jeszcze sie nie zdarzyl nawet przykurzyc...
* spalanie na koncu 2ki ok 85-90l/h i przy przyspieszaniu rosnie do tej wartosci plynnie
* auto ma wymieniana ok 20k temu odme i uszczelki pod deklami.
winowajca okazal sie zabrudzony regulator biegu jalowego (silniczek krokowy). Rozwiazaniem bylo wyczyszczenie go. Opis dotyczy silnika M62B44 (silnik M62TUB44 ma EML czyli elektroniczna przepustnice i nie posiada mechanicznego regulatora biegu jalowego). Ponizszy opis powstal dzieki informacjom znalezionym tutaj ->
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=589747Dodatkowe objawy ktore wystepowaly, a ktorych wczesniej nie powiazalem z tym problemem to:
* zmienny "performance" samochodu (raz mocniejszy raz slabszy)
* topornosc samochodu na zimnym silniku (z reguly o poranku po calej nocy)
* koniecznosc dodawania wiecej gazu aby spokojnie przyspieszac (zamulenie w niskim zakresie obrotow)
* wrazenie, ze samochod jest czasami mocniejszy a czasami slabszy
Winowajca moze byc zabrudzony silniczek krokowy:

Operacja czyszczenia zajmuje ok 15-20 min. Wiec do dziela:
Najpierw zdejmujemy oslone silnika oraz wyciszenie, ktore jest pod nia (uwaga na gumowe uszczelki oslony - lubia wypadac)

Nastepnie luzujemy #1 i sciagamy wezyk
Odpinamy #2 (nalezy scisnac metalowy klips na wtyczce palcami i wyciagnac wtyczke - robi sie to jedna reka)
Odczepiamy #3 (gumowa obejma - ostroznie aby nie urwac zaczepow)
Wyciagamy #4

Do czyszczenia uzywamy preparatu do czyszczenia przepustnic, np takiego:
http://www.liquimoly-sklep.pl/product-p ... 0-4L-.htmlNie uzywac preparatow mogacych uszkodzic elektronike ukladu dolotowego, np jakichs sprayow do hamulcow itp...
Silniczek lapiemy od strony wtyczki jedna reka i trzymamy go tak aby otwory znajdowaly sie na dole. Przy wtyczce jest silnik elektryczny, ktorego nie chcemy nadmiernie zalac... nastepnie obficie spryskujemy otwory z jednej i drugiej strony. Zostawiamy na 3-5 min aby preparat zaczal dzialac. Ponownie spryskujemy preparatem. Jezeli krokowiec jest czysty to obracajac go w dloni wokol wlasnej osi w te i wewte bedziemy slyszec takie charakterystyczne klik klik... ma chodzic lekko, bez wysilku i klikac za kazdym razem.
Po wyczyszczeniu podlaczamy wtyczke (nie przykrecamy go jeszcze) i zakrywamy oba otwory szmatka. Nastepnie ustawiamy kluczyk w poz 2 (nie odpalamy samochodu - swieca sie czerwone wskazniki). To sprawi, ze krokowiec ruszy i wyleci z niego jeszcze troche syfu.
Nastepnie profilaktycznie jeszcze raz przeczyszczamy sprayem wycieramy i montujemy w kolejnosci odwrotnej do demontazu.
Zaleznie od stopnia zabrudzenia/niedomagania krokowca roznica bedzie od niewielkiej do ogromnej. U mnie nie byl wcale bardzo brudny ale nie robil za kazdym razem klik klik przy obracaniu i po przeczyszczeniu roznice sa nastepujace:
* idealnie rowne obroty biegu jalowego bez jakiegokolwiek trzesienia silnika (u mnie na D na hamulcu bez klimy obroty wg komputera to 550 +- 10 obr... auto zrobilo sie jak to mowi Frank... silky smooth)
* Po porannym odpaleniu cicha pewna praca i spokojna jazda do rozgrzania silnika... roznica jest ogromna
* auto przestalo byc zamulone ponizej 3k rpm, duzo latwiej wkreca sie na obroty i wrazenie jest takie jakby odzyskalo troche mocy
* Po przegazowce obroty praktycznie od razu spadaja do poziomu obrotow biegu jalowego... zadnego powolnego opadania
Pamietajcie, ze roznice odczujemy dopiero po przejechaniu ok 2-3km bo silnik musi sie zaadaptowac... i dotyczy to roznych warunkow obciazenia wiec np jak wlaczymy klime to moze chwile potelepac... przejedziemy sie z klima i po chwili jest ok. To samo dotyczy zimnego silnika...
Takze zanim zaczniecie wycinac katy, sprawdzac przeplywki, swiece, przedmuchy w podcisnieniu - WYCZYSCCIE KROKOWCA! Jezeli to nie pomoze dopiero szukajcie dalej. Objawy zabrudzonego krokowca moga udawac symptomy nieszczelnosci podcisnienie, prztykajacych sie katow, czy padajacej przeplywki...

I na koniec male wyjasnienie dla sceptykow. Wydawac by sie moglo, ze regulator biegu jalowego odpowiada tylko ze bieg jalowy i jak tylko dodamy gazu to krokowiec nie ma nic do rzeczy... nic bardziej mylnego.
Prawidlowo dzialajacy krokowiec zamyka przeplyw powietrza przez niego podczas jazdy... jezeli sie blokuje bo jest brudny to moze sie nie domykac... co sprawia ze przepuszcza powietrze podczas jazdy i silnik otrzymuje wiecej powietrza niz oczekuje co zaburza rownowage paliwo-powietrze i prowadzi do nierownosci pracy silnika i zamulenia... auto pracuje na ubogiej mieszance i problemy gotowe... przy niewielkim otwarciu przepustnicy ma to wiekszy wplyw poniewaz proporcja powietrza przepuszczanego przez krokowiec do calkowitego przeplywu jest wieksza... przy pelnym lub prawie pelnym otwarciu przepustnicy ten stosunek znaczaco maleje i dlatego nie odczuwamy tego podczas jazdy na wysokich obrotach a jedynie przy delikatnej jezdzie do 3k rpm.