BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 10 listopada 2024, 20:32

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.


Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E36][E39][E46] Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 18 lutego 2011, 00:01 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 341
Lokalizacja: BI
Moje BMW: E 39 / E 38 / E90
Kod silnika: N46b20b
Poniższy opis nie jest receptą na naprawę 100% uszkodzonych opornic, ale liczę że 80% da się w ten sposób przywrócić do życia. (zawsze można spróbować bo i tak opornica uszkodzona jest spisana prędzej czy później na straty)
Ja swoją naprawiłem w ten sposób i służy ona już ponad 2 miesiące.

Objawy jakie u mnie występowały :
-przyśpieszanie i zwalnianie dmuchawy
- czasami wogóle nie działała mimo że na climatroniku było max

Instrukcje opisuję na przykładzie e39 ...

Potrzebne nam będą :

- 2 piwka
- wkrętak gwiazdkowy
- zwinne palce
- czajnik ;]
- miseczka
- lutownica
- silikon wysokotemperaturowy/klej na gorąco

Więc :

Cofamy do siebie pułeczke pod schowkiem

Odkręcamy wkrętakiem boczny plastik po stronie pasażera i dociskając go do środka cofamy w tył :

Obrazek

Ostrożnie z zatrzaskami są bardzo łamliwe


Jak już mamy zdjęty plastik sięgamy rączką do kostki jeża i odpinamy,3mają ją 2 zatrzaski po bokach kostki które przyciskay palcami.

Obrazek



Jak mamy już zdjętą kostke z jeża zabieramy się za wyjęcie go.
3ma go zatrzask który odchylamy w dół i jednocześnie pociągamy jeża do siebie :


Obrazek



Okej gdy mamy już w rączce tą nieszczęsną część idziemy do domku ...
Gotujemy czajnik aż 'pstryknie"
Wlewamy "ukrop" do miseczki i wrzucamy tam jeża na jakieś 2 minuty
Następnie będzie nam potrzebne coś ostrego (malutki płaski śrubokręt) żeby zeskrobać LAK.
Czynność z wodą będzie trzeba kilka razy powtórzyć.

I TERAZ WAŻNA UWAGA: !!!!!!!!
POD WARSTWĄ LAKU (NA CAŁEJ POWIERZCHNI POD LAKIEM), OKOŁO 4-5 MM OD KRAWĘDZI OBUDOWY ALUMINIOWEJ, ZNAJDUJE SIĘ PŁYTKA ELEKTRONICZNA.
NALEŻY BARDZO DELIKATNIE (POWOLI I UWAŻNIE) USUNĄĆ LAK, TAK ABY NIE USZKODZIĆ PŁYTKI ANI PODZESPOŁÓW NA NIEJ LUTOWANYCH. (USZKODZENIE KTÓREGOŚ Z NICH LUB ZARYSOWANIE PŁYTKI MOŻE SPOWODOWAĆ USZKODZENIE CAŁEGO ELEMENTU)

Po usunięciu laku gdy mamy odsłoniętą płytkę przekręcamy opornicę tak aby patrząc na płytkę, ucho (znajdujące się przy wtyczce) wlutowane w płytkę, było po prawej stronie, między uchem a ścianką boczną (aluminiową) są wlutowane 3 oporniki ( nie widać ich ponieważ są z drugiej strony płytki a widać tylko ich nóżki.) Lutownicą przelutowujemy te nóżki (powinno być ich 6) tak aby luty były dobrze wykonane i gwarantowały prawidłowy przepływ prądu. Nóżki oporników łatwo poznać bo są najdłuższe i najgrubsze spośród innych na płytce. ROBIŁEM KILKA OPORNIC I BYWAŁO ŻE WYSTARCZYŁO ZESKROBAĆ LAK Z LUTÓW I PRZECZYŚCIĆ ALKOCHOLEM ŚCIEŻKI - BEZ LUTOWANIA

PONIŻEJ ZDJĘCIE PŁYTKI PO USUNIĘCIU LAKU. STRZAŁKAMI Z NUMERAMI 1, 2 I 3 OZNACZONE SĄ NÓŻKI OPORNIKÓW. KAŻDY Z OPORNIKÓW MA TYLKO DWIE NÓŻKI (ALE WARTO PRZELUTOWAĆ WSZYSTKIE ZAZNACZONE.)


Obrazek


Jest kilka typów jeża ale każdy ma to samo. (widać po zdemontowaniu wystające elementy)
Po całej operacji wacik do uszu moczymy w alkocholu,perfumach i wycieramy całą płytke

Montujemy w samochodzie, sprawdzamy czy działa i czy wszystko jest w porządku.

Najlepiej sprawdzić jeżdżąc kilka dni aby mieć pewność że wszystko jest w porządku.

Gdy upewnimy się że to co zrobiliśmy jest dobre i pomogło, demontujemy opornicę z samochodu i zabezpieczamy płytkę drukowaną klejem na gorąco (bądź silikon) nakładając klej w miejsce usuniętego laku. Zabezpieczy to płytkę przed uszkodzeniami i pozwoli odizolować przewody od źródła ciepła.

I w ten sposób jeśli pomogło zaoszczędziłeś 200 na paliwko ;)

*zdjęcia są z internetu

_________________
Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy .
- n42
- n46
- n45
- n62
- m54


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 18 lutego 2011, 16:47 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 33
Posty: 510
Moje BMW: e46Ci SOLD!
Kod silnika: M43TU B19
Super opis, mnie czeka to w e46 i pytanie:
1. dlaczego tak sie dzieje (psuje sie)?
2. jakie mogą być konsekwencje poza falowaniem dmuchawy i jej calkowitym brakiem?
3. jak sie fachowo ta częśc nazywa ktora jest odpowiedzialna za dmuchawę?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 18 lutego 2011, 17:12 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 626
Moje BMW: E46
Kod silnika: N42B18
odp
1. (psuje się też każdej innej marce) istotna jest temperatura, stan filtra przeciwpyłkowego, oporność dmuchawy, łożyska, jeśli jest uszkodzony silnik lub zwarcie w instalacji
2. zaparowane szyby :kwasny:
3. z reguły opornica ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 3 marca 2011, 15:07 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 957
Lokalizacja: Lublin
Moje BMW: E61 / F11
Kod silnika: M57D30 / N57D30
No, dobra

wszystko super

tylko pytanie:

Czy da się zmierzyć/sprawdzić np. jakimś miernikiem na kostce czy jeż nie jest uszkodzony ?

bez ściągania/zrywania laku i ponownego lutowania ect ect ?

_________________
jestem wielkim fanem car detailingu :P
"Gdy mężczyzna utrzymuje kilka samochodów, to jest to dla niego uczuciowy odpowiednik haremu."


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 3 marca 2011, 21:29 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 33
Lokalizacja: Lublin/RP
Moje BMW: E46 2,0D
Kod silnika: M47
Ja swój już dwa razy rozbierałem drugi raz zamiast kleju na ciepło użyłem silikonu odpornego na wysokie temperatury i jest super


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 3 marca 2011, 21:46 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 957
Lokalizacja: Lublin
Moje BMW: E61 / F11
Kod silnika: M57D30 / N57D30
Laska napisał(a):
Ja swój już dwa razy rozbierałem drugi raz zamiast kleju na ciepło użyłem silikonu odpornego na wysokie temperatury i jest super


Mam rozumieć, że masz identyczny model jak na zdjęciach i lutujesz 9 nóżek ?

_________________
jestem wielkim fanem car detailingu :P
"Gdy mężczyzna utrzymuje kilka samochodów, to jest to dla niego uczuciowy odpowiednik haremu."


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 5 marca 2011, 20:11 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 33
Lokalizacja: Lublin/RP
Moje BMW: E46 2,0D
Kod silnika: M47
Ja tylko 6szt przelutowałem i działa elegancko mam 320d z 2000 roku wiec trochę się różni mój jeż ale nie wiele


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 5 marca 2011, 21:09 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 626
Moje BMW: E46
Kod silnika: N42B18
czym może być spowodowane ciche (ledwo słyszalne) buczenie przy włączonym nawiewie?
wygląda to tak: buuuu przez kilka sekund następnie kilka sekund ciszy i tak w kółko (występuje to nie zawsze)
nawiew raczej nie przyspiesza ani nie zwalnia i nie przypomina to piszczącego lub tyrkączącego łożyska silnika dmuchawy
elektrozawór jakiś czy co?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 11 czerwca 2011, 17:37 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Posty: 1397
Lokalizacja: Olesin/okolice Warszawy
Moje BMW: E46 330CI, F31 320d
Kod silnika: M54B30
Garaż: viewtopic.php?f=6&t=83226
U mnie w e36 też padł jeż.
U mnie objawiało się to tym, że przez jakiś czas obroty dmuchawy falowały. Dziś dmuchawa już przestała działać, całkowity brak nawiewu.
I po przelutowaniu śmiga.

Dodam, że u mnie jest klimatronik 2-strefowy, auto z listopada 1997r.

W mojej buni jeż wyglądał troszkę inaczej, były dwa oporniki.
W tygodniu wstawię zdjęcie.

Obiecane foty.
Strzałkami zaznaczyłem to co przelutowałem.
Po tej operacji nadmuch zaczął działać.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

A na koniec zalałem silikonem na wysokie temperatury.

_________________
Obrazek
Zrób to sam: Pokaz diagnostyki INPA, Kodowanie NCS + NCSDummy, Aktualizacja sterownika WINKFP - MS41, MS42, MS43,
E60 E90 - Programowanie nowego czystego kluczyka do auta, E36 E38 E39 E46 - Dorobienie kluczyka "diament"


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 30 czerwca 2011, 15:27 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz

Posty: 3
Z tego co mi wiadomo to nie są oporniki tylko tranzystory. Najczęściej się one przepalają albo od temperatury powstaja zimne luty i wtedy wystarczy przelutowanie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 30 czerwca 2011, 15:55 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 6
A mój jeż wygląda zupełnie inaczej i chyba nie da sie go naprawić. Według numerów to jeż z e39/X5 Wygląda tak http://allegro.pl/opornik-rezystor-dmuc ... 82173.html


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 30 czerwca 2011, 17:04 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 4671
Lokalizacja: Radom
Moje BMW: 3288888888
sputnik, bedzie pasowal tylko ten co pokazales to jest z nowszych serii.. :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 22 listopada 2011, 21:54 
Offline
Poszukaj zanim zapytasz
Avatar użytkownika

Wiek: 41
Posty: 4
Moje BMW: x5 e53, e39, e36
Kod silnika: M57306D1
Witam miałem tak ze rano działał bez problemu a po pracy wsiadam do auta i nie ma nawiewu :zly: . Zacząłem metoda prób i błędów od filtra kabinowego i nic , później zabrałem się za rozbieranie auta pod kierownica ale nic nie znalazłem co można by było ewentualnie naprawić. Okazało się ze jest jak w e39 po wyjęciu schowka i demontażu boczku , jest podobny jak na fotkach. ( Naprawiłem ) bez zdejmowania laku wyczyściłem wtyczkę i tydzień czasu już minął i jest :super:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 23 listopada 2011, 18:07 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 341
Lokalizacja: BI
Moje BMW: E 39 / E 38 / E90
Kod silnika: N46b20b
Wszystko prawda i opisana metoda pomaga ,ale np w moim przypadku na chwile.
Z czasem byłem zmuszony kupić i tak nowego jeża (valeo) bo dmuchawa mimo przelutowania chodziła jak sobie chciała. :kwasny:

_________________
Wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy .
- n42
- n46
- n45
- n62
- m54


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 29 listopada 2011, 20:47 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 37
Posty: 29
Lokalizacja: Ruciane-Nida
Moje BMW: 528i e39
Kod silnika: m52b28
U mnie podobnie ostatnio zepsuł się jeż i chciałem naprawić stary, ogólnie myślę że na pewno dało by się naprawić bo luty były już wypalone ale nie potrzebnie chciałem oczyścić dolną cześć lepiku. Najlepiej nie czyścić całego tylko tyle co pokazał na zdj kkkkamil26 bo w tej części nie ma tych małych diód pod lepikiem poza tym nawet nie ma sensu czyścić wszystkiego. te fabryczne starsze 'jeże' mają mniej grubszych pręcików, a te nowe Valeo mają więcej cieńszych przez co są bardziej wydajne i na pewno pasują oznaczone e39 x5. Ten który wymieniłem, ktoś wogóle włożył od e46 i co prawda nie pasował w gniazdo i częściowo wystawał z komory ale też pasował na wtyczkę i działał.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 6 grudnia 2011, 16:47 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 336
Moje BMW: e46 Coupe
Kod silnika: M47
Czy to 'gotowanie' jeża jest bezpieczne?

_________________
BMW e46 Coupe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 10 lutego 2012, 08:51 
Offline
Forumowicz

Posty: 118
Lokalizacja: Starachowice
Moje BMW: E46
Kod silnika: M47 D20TÜ
Mam pytanie gdzie znajduje sie jeż w E46 2002r 320d ??

_________________
Sprzedam BMW E92 330XD 231KM Navi Profesjonal*alu 20"* Skóra
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=15&t=155071


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 10 lutego 2012, 18:30 
Offline
Forumowicz

Posty: 381
Moje BMW: E92 335D
Kod silnika: M57D30N2
Garaż: Było:
E90 330d
E46 330i
E36 318i
E36 323i
E36 318i
http://www.6enligne.net/html/faq.php3?faq=145

_________________
zibi


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 11 lutego 2012, 19:14 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 35
Posty: 935
tak jasniej przelutowac to musze tylko grotem lutownicy prosto na te nozki dotknac i stopic czy inaczej??


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Naprawa "jeża" opornica dmuchawy
PostNapisane: 12 lutego 2012, 21:31 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 529
Lokalizacja: PL
Moje BMW: E46
Kod silnika: M47
Na pewno się przyda. Muszę też spróbować mojego doprowadzić do normalnego stanu.

_________________
Mężczyzna ma wał,a nie jakieś przeguby. Z poważaniem Bruce Wszechmogący ;-)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 61 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL