Produkcję trzeciej generacji serii 3 rozpoczęto w grudniu 1990 r. od wersji nadwoziowej sedan. Dwa lata później dołączył model coupe, a w 1994 r. - Compact, którym producent chciał walczyć o klientów w klasie kompaktowej. W 1995 r. zaprezentowano wersję kombi, tradycyjnie u BMW nazywaną Touring. Elegancki kabriolet produkowano w latach 1993 - 1998. Najlepiej sprzedawał się jednak sedan, chociaż oponenci zarzucali mu ciasnotę na tylnej kanapie. Zwolennicy szybkości i tak nie zwracali na to uwagi, bowiem z przodu miejsca było pod dostatkiem, a wygodne fotele i "sportowy" design tablicy przyrządów sprzyjały kierowcy. BMW to jeden z niewielu producentów, który stosuje napęd na tylne koła i to on stanowi dzisiaj atrakcję dla nabywców Na rynku samochodów używanych BMW serii 3 II generacji (E 36) występuje w dużej ilości i są to w zdecydowanej większości egzemplarze sprowadzone zza granicy. Ich stan jest bardzo zróżnicowany.
[center]Silniki[/center]
Początkowo silniki benzynowe 1,6 l/100 KM i 1,8 l/113 KM miały napęd rozrządu za pomocą paska zębatego, który był słabym punktem konstrukcji i wymagał wymiany co 40 tys. km. Od końca 1993 r. zastąpiono go łańcuchem (M43), który był mniej awaryjny. Mimo tej zmiany, kultura pracy tych 4-cylindrowych jednostek napędowych nie jest najwyższa. Dlatego fani BMW używają silników 6-cylindrowych (320, 323, 325, 328, M3). Pod tym względem chwalony jest BMW 323i, wytwarzany od 1995 r. Z silników wysokoprężnych awariom z powodu brutalnej eksploatacji ulega 325 tds (turbodoładowany), wprowadzony do produkcji od 1993 r. Lepszą opinią cieszy się 325 td, chociaż ma mniejszą moc - 115 KM. Silniki wysokoprężne z zasilaniem typu common rail pojawiły się dopiero w 1999 r. a więc w autach następnej generacji.
[center]
BMW E36 Sedan[/center]
Z dostępnością odsprzedaży E36 nie ma problemu, gorsza wiadomość to cena zakupu. Samochód możemy już kupić od 10 tyś zł, dotyczy to modeli z początku lat produkcji i o nieznanym pochodzeniu. Za egzemplarz zadbany i znaną historią, których nie spotyka się często, trzeba zapłacić od 13 tyś zł. Powodem takiej sytuacji jest fakt iż samochód nie służył do spokojnego przemieszczania się. Głównymi użytkownikami BMW są młodzi ludzie, którzy potrafią wyciskać wszystko, co się da ze swoich aut. A naprawy nie zawsze są wykonywane profesjonalnie i z dobrych części. Czasem liczy się na jak najmniejsze wydatki. Samochód zatem może się zemścić i to w najmniej oczekiwanym momencie. Fachowe oglądnięcie wybranego egzemplarza sporo nam powie, w jakich było rękach. Można zobaczyć np. niefachowe naprawy blacharskie, czy usłyszeć nierówną pracę silnika. Ale zdarzają się też modele zadbane regularnie serwisowane, bezwypadkowe, jednak tych jest mniej.
Ryzyko kupienia samochodu, który przysporzy nam problemy jest spore, więc oczy należy mieć szeroko otwarte. Podejrzenia mogę wzbudzić ogniska korozji. Bowiem samochód został dobrze zabezpieczony przed takimi rzeczami. Samochody bezwypadkowe nie powinny posiadać żadnych śladów korozji. Złe traktowanie jednostki napędowej, może przysporzyć problemów. Silniki sześciocylindrowe są wrażliwe na przegrzanie. Przede wszystkim cierpi na tym głowica, która czasem może pęknąć i uszczelka pod nią może się przepalić Niewybaczalnym jest wykorzystywanie pełnej mocy samochodu, który jeszcze się nie nagrzał. BMW 320i engine
W silnikach sześciocylindrowych zastosowano łańcuch rozrządu, więc wymiana tego elementu jest niepotrzebna. Za to w silnikach czterocylindrowych produkowanych do 1993 roku stosowano pasek rozrządu, który należy wymienić co 40 tyś km, zaniedbanie terminu może nas sporo kosztować. BMW postanowiło wyeliminować tą niewygodną czynność i pod koniec 1993 roku oferowało modele 316i i 318i z łańcuchem rozrządu i z nowocześniejszym układem zapłonowych. BMW E36 Sedan
Jednak jak BMW eksploatowany jest zgodnie z zaleceniami producenta i zdrowym rozsądkiem, problemy z silnikiem nie występują w ogóle. Pozostaje cieszyć się z znakomitych osiągów wysokiej kultury pracy, szczególnie jednostki sześciocylindrowe. Są to silniki rzędowe i świetnie dopracowane, niejednokrotnie nagradzane. Współpraca ze skrzynią biegów jest bardzo dobra, której praca jest lekka o krótkich przełożeniach dźwigni. To wszystko przemawia za znakomitymi osiągami i radości z jazdy. Minusem jest spore zużycie paliwa, dochodzące do ok. 15 l/100 km w mieście dla najmocniejszych jednostek sześciocylindrowych. BMW 325i E36 Sedan
Na duży plus zasługuje dopracowane zawieszenie i układ jezdny. Z przodu mamy kolumny MacPherson, z tyłu układ wielowahaczowy. Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny, samochód dokładnie reaguje na ruchy kierownicą. Neutralnie zachowuje się na zakrętach i stabilnie w jeździe na wprost. Niestety na polskich nierównych drogach zdarzają się problemy z elementami zawieszenia. Do wymiany kwalifikują się sworznie wahaczy i drążki kierownicze, z tyłu tuleje główne wahaczy. Zdarzają się też wycieki z pompy wspomagania, dyferencjału, oraz z pod pokrywy zaworów w silnikach czterocylindrowych. W egzemplarzach sprowadzonych z Unii Europejskiej zawieszenie jest w dużo lepszym stanie. BMW BMW E36 Sedan
Samochód generalnie jest mało usterkowy, przy prawidłowej eksploatacji, awarie w zasadzie nie występują. Inaczej jest z samochodami zajeżdżonymi. Ewentualne naprawy poza ASO nie powinny nam wyczyścić portfela. Części zamiennych jest pod dostatkiem, ich ceny są akceptowalne. Jak zdecydujemy się zaopatrzyć w części oryginalne, to zapłacimy dużo. W samochodach bogato wyposażonych, zdarzają się niewielkie problemy z układem elektrycznym. Wielu usterek jednak można uniknąć i powiedzenie "Będziesz Mieć Wydatki" w modelu E36 nie sprawdzi się.
[center]
BMW E36 Coupe[/center]
Nowi nabywcy tego modelu powinni zwrócić uwagę w zasadzie na każdy element samochodu. Karoseria została dobrze zabezpieczona przed korozją, więc wszelkie ogniska rdzy mogą świadczyć o powypadkowej przeszłości auta. Wykończenie wnętrza jest trwałe, a użyte materiały dobrej jakości.
Jeśli chodzi o utrzymanie, to trzeba przyznać, że nie jest to samochód tani. W opisywanym modelu 325i spore jest zużycie paliwa, jeśli wykorzystujemy pełną moc auta. W mniejszych wersjach silnikowych spalanie jest na poziomie 10 l/100 km w ruchu miejskim. BMW E36 Coupe nie jest autem awaryjnym, jeśli postępujemy zgodnie z zalecaniem producenta. BMW 325is e36 coupe
Użytkownicy najczęściej sygnalizują korozję wydechu, szczególnie końcowego tłumika (zamiennik kosztuje ok. 400 zł). Przedwcześnie zużywają się tarcze hamulcowe, które można kupić już od ok. 120 zł/szt. Elementy eksploatacyjne nie są specjalnie drogie, z dostępnością również nie ma problemy, jeśli zdecydujemy się na części z ASO to zapłacimy dużo. W razie kraksy elementy karoserii, portfela nam nie wyczyszczą - koszt błotnika ok. 130 zł. Droższe będą światła i reflektory. BMW 325is e36 coupe
Podsumowując, BMW wersji coupe jest naprawdę solidną i nowoczesną konstrukcją, jeśli chodzi o wyposażenie, to wersje z mocniejszym silnikiem są lepiej wyposażone, nie obca im klimatyzacja, ABS, pełna elektryka, czy skórzana tapicerka. Do plusów zaliczamy niską cenę zakupu, ale oczy trzeba mieć szeroko otwarte, aby nie kupić auta źle eksploatowanego i zajechanego.
[center]
BMW E36 Cabrio[/center]
Koszty eksploatacji BMW będą zależeć od wersji. Najdroższa w utrzymaniu będzie najmocniejsza M3 z silnikiem który posiada moc 231 KM. Takie auto to istna rakieta, która od 0 do 100 km/h potrzebuje 5,6 s., niestety zużycie paliwa nie będzie niskie i wyniesie ok. 17l/100 km w ruchu miejskim. Ceny elementów zamiennych do tego modelu też będą wysokie, z porównaniem z wolniejszymi odmianami. BMW e36 cabrio 328i
Najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie zakup auta z silnikiem sześciocylindrowym np. wersji 323i silnikiem 2,5 l i mocy 170 KM. Auto gwarantuje bardzo dobre osiągi, pierwsza "setka" ze startu zatrzymanego, jest po upływie 8,6 s., a zużycie jest na rozsądnym poziomie ok. 12-13 l/100 km w ruchu miejskim. Części zamienne do tej wersji też nie są takie drogie, a ich dostępność jest ułatwiona. Mowa tutaj o częściach oryginalnych jak i zamiennikach. BMW e36 cabrio 328i
BMW nie należy do samochodów usterkowych. Wiele awarii wynikać może z niewłaściwego eksploatowania. Nie ma się co oszukiwać, auto nie służy do spokojnej jazdy, w końcu to BMW. Niestety wiele egzemplarzy ma wypadkową przeszłość, a ich naprawy nie zawsze są fachowe. Silniki sześciocylindrowe są wrażliwe na przegrzanie, więc nie trudno jest zrobić z głowicy "kołyske". Dużym plusem jest zastosowanie łańcuchów zamiast pasków rozrządu. Odpada nam dodatkowy koszt związany z wymianą tego ważnego elementu. Silniki czterocylindrowe również wyposażone są w łańcuch rozrządu. Są to zmodyfikowane jednostki o nazwie M43, które wyparły starsze M40 wyposażone w pasek. Odnotowano też niewielkie usterki układu elektrycznego, które na szczęście nie powodują unieruchomienie auta. Pozostała obsługa BMW E36 Cabrio ogranicza się do wymiany elementów eksploatacyjnych. BMW e36 cabrio 328i
Koszt kompletnego sprzęgła to wydatek ok. 700 zł, klocki hamulcowe ok. 130 zł, cena tarcz hamulcowych zaczyna się od 100 zł wzwyż. Tłumiki będą drogie, szczególnie katalizator. Ważną rzeczą jest odpowiednia konserwacja składanego dachu środkami, które są dostępne na rynku. Wymiana poszycia na nowe w serwisie ASO jest bardzo droga, ponad 10 tyś zł. W momencie zniszczenia można je jeszcze kupić w firmach specjalizujących się w autach Cabrio, trochę zaoszczędzimy. Gdy wystąpią niewielkie defekty można je załatać, to najmniejszy wydatek.
Daty
1989 listopad....................................................325i sedan
1989 grudzień....................................................318i M40 sedan
1990 styczeń ....................................................320i M50 sedan
1990 październik ................................................325i coupe
1990 grudzień ...................................................316i M40 sedan
1991 styczeń.....................................................325td sedan
1991 luty........................................................318is M42 coupe, 320i M50B20 coupe
1992 marzec .....................................................M3 S50B30 coupe
1992 listopad....................................................320i M50B20 kabriolet
1992 sierpień....................................................325i M50B25 kabriolet
1993 luty........................................................16i M43 sedan, 318i M43 sedan
1993 marzec......................................................316i coupe, 325tds sedan
1993 maj.........................................................318is M42 sedan
1993 czerwiec ...................................................316i 1.6 kompakt
1993 listopad....................................................318i kabriolet, M3 S50B30 kabriolet
1994 styczeń.....................................................318tds sedan, 320i M52 coupe
1994 marzec......................................................318tds kompakt, 318ti M42 kompakt
1994 maj.........................................................320i kombi, 320i M52 kabriolet
1994 czerwiec....................................................M3 S50B30 sedan
1994 lipiec .....................................................323i coupe i sedan, 328i M52B28 kabriolet, coupe i sedan
1994 październik.................................................318tds kombi, 328i M52B28 kombi
1994 listopad ...................................................318is M44 sedan
1995 styczeń ....................................................318ti M44 kompakt
1995 luty........................................................318i kombi, 318is M44 coupe M3 S52B32 (dokładnie S50B32, jednak potocznie znany jako S52) 3.2 sedan
1995 marzec .....................................................323i kabriolet, M3 S52B32 3.2 coupe
1995 maj ........................................................316g kompakt
1995 lipiec .....................................................323i kombi
1995 październik.................................................M3 S52B32 3.2 kabriolet
1996 wrzesień ...................................................316i kombi
1997 styczeń ....................................................323ti kompakt
1998 kwiecień....................................................316i 1.9 kompakt
1998 wrzesień....................................................zakończenie produkcji sedana
1999 maj ........................................................zakończenie produkcji coupe
1999 październik.................................................zakończenie produkcji kabrioletu
2000 sierpień ...................................................zakończenie produkcji kompaktu
źródło:
http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_E36
http://www.ziomal.itl.pl/opisy/historia/e36.html
http://www.ziomal.itl.pl/opisy/uzywane/e36_sedan.html
http://www.ziomal.itl.pl/opisy/uzywane/e36_coupe.html
http://www.ziomal.itl.pl/opisy/uzywane/e36_cabrio.html