BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 25 czerwca 2025, 09:03

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 95 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 17 listopada 2015, 11:49 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
zyziekm ma korekty na postoju w cr2 idealne bliskie zeru, nie mowmy wiec ze sa roznice miedzy cylindrami... :ok: to inny problem, tak jak pisalismy na nieprzyjemny zapach wplywają zupelnie inne rzeczy w tym przypadku, off topic...

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 17 listopada 2015, 19:12 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1658
Moje BMW: E39
Kod silnika: M57
pawelos666 napisał(a):
nie wklejaj jakichs wzorow i danych z internetu tylko jak znasz to podaj wartosc z pewnego zrodla. to jest common rail 2 a nie 1 czy vp44, ma to 1600 bar.
Kolego,wzory które napisałem to jedne z podstawy motoryzacji,zakres nauczania szkoła średnia ;)dane wynikają z doświadczenia użytkowników i mechaników,chcałeś przykłady m47 i m 57 to masz :oczami:
pawelos666 napisał(a):
Moja wiedza nie jest czysto teoretyczna, i w normalnym silniku dobrze utrzymanym m47n nie bedzie takich roznic bez objawow pomiedzy cylindrami ani bez objawow w odpalaniu czy tez spalaniu, glosnosci pracy silnika i korektach. z oscloskopem nie musze biegac i mam duza dokladnosc. bada sie tylko w celu potwierdzenia, bo przy najmniejszych roznicach dzieja sie cyrki. po wykresach pradu bede mial kompresje co do 0,1%. po obrotach silnika w czasie pracy czy disem to kiepski pomysl. takiej roznicy na cylindrach nie widzialem w m47n od normalnej eksploatacji. w bardziej prymitywnych silnikach to tak. takie roznice pomiedzy cylindrami nie robia sie od normalnej eksploatacji i nie przekonasz mnie
Właśnie pomiędzy cylindrami-od początku pisze o równej kompresji tyle że mniejszej od tego co podaje producent.A co zrobisz z oscyloskopem gdy aku będzie miało zmniejszoną pojemność? :D Więc mało widziałeś i wiesz,nawet co do różnic silników m57,m57n itd.
pawelos666 napisał(a):
nie ma czegos takiego jak luzy od normalnego zuzycia
,póżniej piszesz
pawelos666 napisał(a):
te silniki chodza rowno i zuzywaja sie rowno
zdecyduj się :rotfl:
pawelos666 napisał(a):
kompersja w wiekszosci m47n wynosi rowno ~30atm i na kazdym cylindrze wyjdzie Ci tyle samo. przy roznicy 5atm czulbys smrody a silnik na postoju probowalby sie ratowac korekcjami ale by sobie z tym nie poradzil...
a ile jest katalogowo?, a co Ci próbuje cały czas wytłumaczyć?zizikim może sprawdzić/upewnić się/ jeśli chce,napewno nie zaszkodzi silnikowi a będzie wiedział coś więcej o jego stanie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 17 listopada 2015, 21:06 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 257
Lokalizacja: Dąbrowa Gór.
Moje BMW: e46 320td
Kod silnika: m47n
Panowie znam każdy szmer w moim aucie i jak ktoś mi mówi bądź moja kobieta :) ze nic nie słyszy to ja i tak słyszę :) i nie muszę mierzyć kompresji bo wiem ze jest dobra w 2 lata temu przy spalonym sterowniku odpala za drugim razem i nawet nie przerwała na obrotach wiec nikt mi nie powie ze tu kompresji nie ma sek tkwi we wtryskach oddałem do rege bo trochę kopcil i motor chodzil głośno co moje ucho odrazu wychwycilo :) po rege jest baja ale tylko na cieplym na zimnym mogę powiedzieć że jest jeszcze gorzej oprócz egr który jest zamknięty i nie działa wszystko jest igla będę reklamować te wtryski , mają ustawić tak żeby była bajka , nie po to dałem 2500 koła żeby się wkur.... jak nie ustawia za drugim razem to wyślę im 3 raz :) nie ze mną takie numery .


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 17 listopada 2015, 21:09 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 257
Lokalizacja: Dąbrowa Gór.
Moje BMW: e46 320td
Kod silnika: m47n
Miało być 2 lata temu przy spalonym sterowniku przy -15 odpaliłem za drugim razem :rotfl:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 17 listopada 2015, 21:50 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 257
Lokalizacja: Dąbrowa Gór.
Moje BMW: e46 320td
Kod silnika: m47n
Powiem jeszcze ze fachowców co nie miarą na tym forum ale nikt nie wyrazi swoich opini po usunięte j wargi do końca bo mają to w dup... a potem udają fachowców od bmw i zakładają warsztaty , jak są takimi fachowcami to niech nie robią reklam na forum i jak uważają się za mechaników to niech robią wszystkie marki a nie tylko bmw ja wiem ze bmw jest specyficzne ale forum jest po to żeby sobie pomagać jak ktoś chce się zachwala swoją wiedzą to do bawaria motors zapraszam tam będzie zylowal kowalskiego na kasiore.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 17 listopada 2015, 22:16 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
o nagle zmieniasz zdanie...

nie ty nie piszesz o rownym minimalnym spadku tylko o ogromnych spadkach lub spadkach miedzy cylindrami od ktorych bedzie cos czuc w powietrzu za autem - bzdura na resorach...

piszesz tez o cisnieniu sprezania 40barów w M47/N - bzdura...

wzor ktory podales dla ZS odnosi sie do silnika M47, bo M47N ma inny stopien sprezania i na pewno epsilon ze stosunku panie kolego pojemności całkowitej cylindra do pojemności komory sprężania nie wynosi 19. dla M47N Twoj wzór jest zle podstawiony i nie licz na spadek 10bar wzgledem fabryki

mozesz nie wrzucac wszystkiego do jednego wora?

silnik przy obrocie musi miec miniamlnie 19barów to jest minimum przy predkosci poczatkowej

a teraz podaje prawidlowe rozwiazanie zagadki cisnienie sprezania = 0,21 x 17 = 35,7

zimny silnik ma okolo 3-4 barow mniej na pomiarach na to sa pierscionki

Twoj wzór jest ok ale dla silnika M47

w silniku M47N zuzycie zniweluja korekty o czym bedziemy poinformowani.

nie ma mozliwosci zeby silnik, ktory jest zdrowy mial jakies luzy na cieplym na tyle duze zeby powodowalo to niedoapalanie paliwa. M47N maja ~30bar (dodam że wiekszosc ludzi te pomiary robi na zimnym, a wzor tyczy sie silnika o roboczej temp pracy)
dziekuje to by bylo na tyle...

ps. luzy to ja widzialem na uszkodzonych silnikach i zazartuje sobie teraz ale w silnikach 2t o zaplonie iskrowym..., a nie w m47n

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 17 listopada 2015, 22:51 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
zyziekm ja tez nie rozumiem jak ktos p.... ze silnik nie ma kompresji jak odpala bez swiec w -25... od strzala i nie kopci w taki mroz i chodzi cichutko...parodia. no nic... szkoda czasu na komentowanie...

ps. sprawdz sobie jeszcze raz te korekty wtryskow i przelewy, korekty mają być 0,1 0,2 jak zimny to max ~0,5

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 18 listopada 2015, 07:11 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 257
Lokalizacja: Dąbrowa Gór.
Moje BMW: e46 320td
Kod silnika: m47n
Pawelos sprawdzę dzisiaj na zimnym jak wyglądają jak będzie kiszka to chyba zareklamuje , facet z gladyska mi mówił żeby sprawdzic wszystkie parametry czy się zgadzają i kompresję zmierzyc :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 18 listopada 2015, 11:00 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
to zmierz kompresje na zimnym i cieplym. oraz nagraj komorka korekty i wrzuc tutaj... tylko na zimnym i na cieplym o temp roboczej, wymienimy sie parametrami na pw, u mnie nic nie czuc nawet jak zimno pod warunkiem że mam egr podlaczony. bez egr kazde bedzie lekko smrodzic na postoju

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 18 listopada 2015, 13:49 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
katalizator musisz miec czysty wypalony. zadnych chmur za autem ani na postoju nie mozesz miec...bez egr ma chodzic tylko nieco glosniej i delikatnie ale to delikatnie mozesz cos czuc wiecej spaliny. jezeli bedziesz mial sprawny katalizator i czyste wtryski to auto nawet w garazu bedzie "pachnialo fiolkami" a nie niedopaloną ropą. trasa na pewno wiele by Ci pomogla, ale chmury nie mozesz miec z wydechu czy dymka, chocby najmniejszego. jak zakladalem ten temat kilka lat temu to malo wiedzialem o silniku BMW w cr2. co wiem po latach to napisalem

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 18 listopada 2015, 16:09 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 566
Lokalizacja: Nowy Sącz
Moje BMW: E46 xDA
Kod silnika: M57N
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=150371
możesz zerknąć na to? viewtopic.php?f=1&t=153963

_________________
Obrazek

viewtopic.php?f=6&t=150371


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 18 listopada 2015, 17:00 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
odpisalem

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 18 listopada 2015, 18:47 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1658
Moje BMW: E39
Kod silnika: M57
pawelos666 napisał(a):
o nagle zmieniasz zdanie...
Ciekawe gdzie? :rotfl:
pawelos666 napisał(a):
nie ty nie piszesz o rownym minimalnym spadku tylko o ogromnych spadkach lub spadkach miedzy cylindrami od ktorych bedzie cos czuc w powietrzu za autem - bzdura na resorach...
Pare postów wyżej są moje wypowiedzi :hyhy: wystarczy przeczytać :rotfl:
pawelos666 napisał(a):
piszesz tez o cisnieniu sprezania 40barów w M47/N - bzdura...
wyobraznie masz bujną,nie pisałem o m47n/ciśnieniu/
pawelos666 napisał(a):
wzor ktory podales dla ZS odnosi sie do silnika M47, bo M47N ma inny stopien sprezania i na pewno epsilon ze stosunku panie kolego pojemności całkowitej cylindra do pojemności komory sprężania nie wynosi 19. dla M47N Twoj wzór jest zle podstawiony i nie licz na spadek 10bar wzgledem fabryki
jak wyzej :spi:
pawelos666 napisał(a):
a teraz podaje prawidlowe rozwiazanie zagadki cisnienie sprezania = 0,21 x 17 = 35,7
dlaczego korzystasz z "mojego" rzekomo złego wzoru? :rotfl:
pawelos666 napisał(a):
Twoj wzór jest ok ale dla silnika M47
bo o taki pytałeś :oczami:
pawelos666 napisał(a):
w silniku M47N zuzycie zniweluja korekty o czym bedziemy poinformowani.

nie ma mozliwosci zeby silnik, ktory jest zdrowy mial jakies luzy na cieplym na tyle duze zeby powodowalo to niedoapalanie paliwa. M47N maja ~30bar (dodam że wiekszosc ludzi te pomiary robi na zimnym, a wzor tyczy sie silnika o roboczej temp pracy)
i większość ludzi robi to prawidłowo ale zawsze znajdzie się mądrala
pawelos666 napisał(a):
dziekuje to by bylo na tyle...
jak nie masz nic do dodania...
pawelos666 napisał(a):
to zmierz kompresje na zimnym i cieplym
zrób tak jak większość ludzi czyli na zimnym ;)
pawelos666 napisał(a):
tylko na zimnym i na cieplym o temp roboczej
istny kabaret :rotfl: :rotfl: :rotfl:
pawelos666 napisał(a):
wymienimy sie parametrami na pw,
a forum to nie czerpiesz wiedzy?Do brzydkich rzeczy namawiasz kolegów,zalatuje tu trochę siarą :cwaniak:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 18 listopada 2015, 20:24 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
tego sie nie robi na zimnym silniku bo wyjdzie duza roznica...robi sie dla temp roboczej silnika.
wzor jest dobry ale podales epsilon dla m47, a my mamy m47n i epsilon jest inny.
w niektorych silnikach wynosi jeszcze wiecej, im wyzszy tym wyzsze cisnienie sprezania. w mercedesie w cdi moze byc ponad 45atm. w tdi vw masz ponad 35atm. na zimnym nie mozna zrobic bo wyjdzie spora roznica (pierscienie, zawory). im wyzsze cisnienie max tym wieksza roznica wyjdzie pomiedzy cieplym a zimnym. wyszly by duze roznice miedzy pomiarami tych samych silnikow. :) jaja tez czasem wychodza jak kreca za krotko i nie nabija cisnienia na maxa.
pawelos666 napisał(a):
tylko na zimnym i na cieplym o temp roboczej

to tyczylo sie nagrania korekt na zimnym i na cieplym, jak wiesz na zimnym silnik by mial mocno rozbiegane korekty w przypadku nierownomiernego zuzycia na poszczegolnych cyl.
zdrowy silnik po reg wtryskiwaczy korekty na zimnym tez bedzie mial bdb. a porownac chcialem korekty na zimnym po reg glownie ;) na rozgrzanym to wieksza polowa aut ma blisko idealu, wtedy tez te korekty powinno sie sprawdzac. ale chcemy zobaczyc co bedzie na zimnym jak bardzo beda odbiegac od 0

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 19 listopada 2015, 18:26 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 1658
Moje BMW: E39
Kod silnika: M57
pawelos666 napisał(a):
tego sie nie robi na zimnym silniku bo wyjdzie duza roznica...robi sie dla temp roboczej silnika.
autor książki"sam naprawiam samochód bmw serii 5"H.R.Etzolt,i viewtopic.php?f=1&t=129048 są odmiennego zdania :zabawa:
pawelos666 napisał(a):
wzor jest dobry ale podales epsilon dla m47, a my mamy m47n i epsilon jest inny
to już ci wytłumaczyłem ;)
pawelos666 napisał(a):
wyszly by duze roznice miedzy pomiarami tych samych silnikow. jaja tez czasem wychodza jak kreca za krotko i nie nabija cisnienia na maxa.
trzeba znaleźć kumatego mechanika
pawelos666 napisał(a):
to tyczylo sie nagrania korekt na zimnym i na cieplym, jak wiesz na zimnym silnik by mial mocno rozbiegane korekty w przypadku nierownomiernego zuzycia na poszczegolnych cyl.
na ciepłym też niebyłyby ideałem :hyhy:
pawelos666 napisał(a):
zdrowy silnik po reg wtryskiwaczy korekty na zimnym tez bedzie mial bdb. a porownac chcialem korekty na zimnym po reg glownie na rozgrzanym to wieksza polowa aut ma blisko idealu, wtedy tez te korekty powinno sie sprawdzac. ale chcemy zobaczyc co bedzie na zimnym jak bardzo beda odbiegac od 0
...wstydu oszczędz :) Jak postępy zizikm?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 19 listopada 2015, 20:48 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 3643
Lokalizacja: PL / DE / NL / UK
Moje BMW: E46
Nie tzw poczatkowe minimalne cisnienie sprezania ma wynosic tzw 19 barów ogólnie dla silnika. Stopien sprezania dla silnika to 17. Pomiary robi sie na temp roboczej silnika. Jest to najwyzsze cisnienie jakie jest w stanie osiagnac (w chwili wykonywania pomiarów na cieplym silniku to takie ktore juz bardziej nie urosnie). Korekty na zimnym silniku nalezy rowniez sprawdzic, bo moga nawet przekraczac 0,5 lub 0,75, a na cieplym moga sie zawierac w przedziale 0,1-0,2 po reg lub byc bliskie idealu ~0.
Dajmy juz spokoj tej "kompresji", każdy wie o co chodzi. Nie piszmy wkółko o tym samym. Off-topic juz. Może kolega wrzuci jakieś wyniki z pomiarów lub film, wtedy może coś więcej się wyjaśni. Na te chwile nie ma co ciagnac pustego tematu. Przyczyn moze byc wiele.

_________________
Masz problem z układem zapłonowym w BMW z LPG? Napisz na pw, pomogę Ci :)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 20 listopada 2015, 18:07 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 257
Lokalizacja: Dąbrowa Gór.
Moje BMW: e46 320td
Kod silnika: m47n
Witam Panowie z powody braku czasu nie sprawdzałem kompresji w mojej pięknej , jedynie zrobiłem zrzuty z inpy, zaraz wkleje :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 20 listopada 2015, 18:38 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 257
Lokalizacja: Dąbrowa Gór.
Moje BMW: e46 320td
Kod silnika: m47n
zimny silnik


Ostatnio edytowano 20 listopada 2015, 19:00 przez zyziekm, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 20 listopada 2015, 18:41 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 257
Lokalizacja: Dąbrowa Gór.
Moje BMW: e46 320td
Kod silnika: m47n
http://www.__prosze_uzyc_innego_hostingu_do_zdjec_/zdjecie/usun/suuC ... cKkGZkZk84


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [E46] nieprzyjemny zapach spalin 320d 150KM M47N
PostNapisane: 20 listopada 2015, 18:44 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Posty: 257
Lokalizacja: Dąbrowa Gór.
Moje BMW: e46 320td
Kod silnika: m47n
Ciepły


Ostatnio edytowano 20 listopada 2015, 19:01 przez zyziekm, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 95 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 56 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL