Nie mozna tak sobie dowolnie żąglować rozmiarami opon z kapelusza

, trzeba sie trzymac tego co podaje fabryka/róznica do 0.5 cm. Poniewaz do fabrycznego rozmiaru koła jest skalibrowany licznik pojazdu. Czyli im mniejsza srednica koła, tym sie koło kręci szybciej = licznik pokazuje wieksza prędkosc w km/h i wiekszy przebieg w km. ( wieksze kolo bedzie odwrotnie).
Konkretnie do E39 podaje producent felga 8x17 z oponą 235/45/17 = całkowita średnica koła (w skrocie CŚK ) 64.33 cm
Proponowany rozmiar 225/40/17 (pomijam juz, ze nie kupi sie nowej takiej opony) ma CŚK 61.18 cm, mniej o 3.15 cm, to tak na przyszłość jakby komus przyszlo do glowy zakładac taką opone na 8x17 i na tył.
255/35/17 - CŚK 61.03 cm, wiec za malo o 3,3 cm
255/40/17- CŚK 63.58 cm
Podsumowujac
8x17- 235/45/17 całkowita śr. koła 64.33
10x17 - 265/40/17 całkowita śr. koła 64.38