mikejablonsky Jeżeli chodzi montaż gazu w samochodzie to są zwolennicy i przeciwnicy.
Na wstępie dodam że zajmuje się elektroniką samochodową oraz montażem samochodowych instalacji gazowych, żeby potem mi ktoś nie zażucił że nie mam o tym pojęcia, że google przetrzepałem i takie tam.
To co pisze opiera się na 9-cioletnim doświadczeniu z gazem.
Po pierwsze sekwencji nie da się założyć tylko do auta gaźnikowego (brak sterownika benzyny) i z mono-wtryskiem (sposób podania benzyny) Pozostałe auta są gazowalne na sekwencji (po za szeregiem aut francuskich z określonymi sterownikami benzyny, jest jeszcze pare wyjątków, ale to inny temat). M20B25 da sie zagazować sekwencyjnym wtryskiem gazu.
Wszelkie problemy jakie powstają podczas użytkowania aut z instalacją LPG wynika z kilku przyczyn
1. Gazownik hochsztapler bez wiedzy na temat zasad działania układu wtrysku paliwa i gazu.
2. Gazownik materialista zakładający najtańsze badziewie za sporą kasę
3. Klient materialista chcący założyć gaz po jak najmniejszym koszcie ni bacząc na jakość i dobór instalacji
4. Klient specjalista który na regulacji instalacji zna się lepiej niż naprawdę doświatczony gazownik, przykręca i przykręca regulacje bo może uda sie zejść ze spalaniem jeszcze o 0,5 litra (nie ubliżam tym którzy mają pojęcie otym co robią i robią to lepiej niż gazownik z punktu 1 ). Właściwości fizyko-chemiczne gazu powodują że jego spalanie jest do 20% większe niż benzyny.
Dlatego ważnym jest przed montażem zasięgnąć opinani na temat:
1. Jaka instalacja będzie najlepsza do mojego auta (wybrać generację II, III, IV)
2. Czy spełni normy ekologiczne żeby nie było zdziwienia jak nie przejdzie przeglądu lub ekologia dowód skonfiskuje
3. Co najważniejsze zebrać opinie o montażyście i warunkach jakie przedstawi na obsługę po montażu
- czy ma możliwość diagnozy sterownika benzyny (ważna sprawa ponieważ nie unikniemy zapalenia kontrolki MIL przy nowszych samochodach)
- jak wygląda serwis gwarancyjny i pogwarancyjny
- ważne jest też podejście do klienta
4. Czy z serwisem proponowanej instalacji nie będzie problemu na terenie kraju (założymy coś tam, a potem nikt nie chce się do tego dotknąć bo niema oprogramowania)
Jeżeli chodzi o sterowniki to ja osobiście polecam rodzinę A.E.B. czyli ELPIGAZ, ZAVOLI, O.M.V.L, BIGAS
STAG-a firmy AC oraz sterowniki firmy K.M.E.
BLOS firmy BRC wycofano nie dlatego że to badziewie, na tamten czas, a nawet teraz to bardzo proste i niezawodne urządzenie, jednak przyszła ekologia i era BLOS-a się zkończyła. Po prostu auta nie da się idealnie ustawić żeby spełniało obowiązującą norme spalin EURO
Wszelkie opinie o tym że gaz psuje silniki to nie do końca prawda. Psuje bo jeździły na zubożonej mieszance. Uboga mieszanka charakteryzuje się wysoką temperaturą spalania, co prowadzi do wypalenia gniazd zaworowych, zniszczenia uszczelniaczy, uszkodzenia uszczelki pod głowicą i sondy lambda. Zubożenie sprzyja również tak zwanym wystrzałom, ponieważ mieszanka zawiera zbyt dużo tlenu i nie spala się tylko wybucha. (Głównym powodem strzałów jest również niedomaganie, bądź uszkodzenie układu zapłonowego). Bogata mieszanka potrafi doprowadzić do uśmiercenia katalizatora.
Istnieją też auta których elementy, takie jak głowica, wykonane są z kompozytów uniemożliwiających eksploatacje auta na gazie.
Podsumowywując instalacja LPG będzie nam służyć i redukować koszty jazdy, jeżeli zamontujemy porządną instalację u sprawdzonego montażysty, posiadającego dobrą opinie, wiedzę i sprzęt
Co do przebiegów silników na gazie to obsługiwałem auta które miały zrobione po 300 tyś i silnik cyka dalej na benzynie i na gazie. Sam mam w domu VW T4 które było trute gazem przy 180 tyś. teraz ma ponad 360 tyś km. i silnik po za zmianami płynów, świec i rozrządu nie widział klucz mechanika.