Sprzęgło hydrokinetyczne
Cytuj:
Przenosi napęd dzięki bezwładności cieczy zmuszanej do krążenia pomiędzy łopatkami ustawionych na przeciw siebie wirników pompy i turbiny. Wirnik pompy zaklinowany jest na wale korbowym silnika a wirnik turbiny na wale sprzęgłowym skrzynki biegów. Łopatki obu wirników są tak ukształtowane, że tworzą zakrzywione kanały, które w ilości kilkudziesięciu rozmieszczone są na obwodzie wirników. Gdy wał korbowy obraca się, ciecz wypełniająca kanały wirnika pompy pod działaniem sił odśrodkowych usiłuje, oddalić się od osi, obrotu wirnika. Wydobywająca się z kanałów wirnika pompy ciecz natrafia na łopatki wirnika turbiny, które zmuszają ją do powrotu do kanałów wirnika pompy. Zmieniając kierunek ruchu przy wypływie z kanałów wirnika pompy ciecz wywiera silny nacisk na łopatki wirnika turbiny, zmuszając go do obracania się w ślad za wirnikiem pompy. Gdy prędkość obrotowa wału karbowego jest mała (np. podczas jałowego biegu silnika), wówczas napór cieczy odrzucanej przez wirnik pompy na wirnik turbiny nie wystarcza do spowodowania obrotu wału sprzęgłowego, a sprzęgło hydrokinetyczne nie przenosi napędu. Natomiast przy podwyższaniu się prędkości obrotowej wału korbowego napór cieczy na łopatki wirnika turbiny coraz gwałtowniej wzrasta, powoduje to coraz szybsze obracanie się wału sprzęgłowego. Przy znamionowej szybkobieżności silnika różnica prędkości obrotowych wirnika pompy i wirnika, turbiny (tzw. poślizg wirnika turbiny względem wirnika pompy) zmniejsza się do 2-3 %, a więc praktycznie nie odgrywa roli. Warto zapamiętać, że sprzęgło hydrokinetyczne nie zmienia w ogóle przenoszonego momentu obrotowego (bez względu na chwilową prędkość obrotową wału korbowego oraz wielkość poślizgu wirnika turbiny względem wirnika pompy, moment obrotowy na wale korbowym jest zawsze równy momentowi obrotowemu na wale sprzęgłowym). Szczególną zaletą sprzęgła hydrokinetycznego jest zupełne tłumienie wszelkich drgań i wstrząsów w układzie napędowym oraz bardzo elastyczne sprzęganie wału korbowego z wałem sprzęgłowym.
Cytuj:
Sprzęgło hydrokinetyczne-przenosi moment obrotowy dzięki naporowi cieczy zmuszonej do krążenia między łopatkami obracających się wyników napędzającego i napędzanego. Na wale silnika osadzony jest wirnik zwany pompą zaopatrzony w proste promieniowo rozłożone łopatki. Podobny wirnik zwany turbiną osadzony jest na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów. Obydwa wirniki umieszcza się naprzeciw siebie, a przestrzeń między nimi wypełnia się cieczą w 70% do 80% objętości. Wał korbowy obracając się wymusza wirowanie cieczy i nadaje jej energie kinetyczną. Ciecz wypływa z przestrzeni między łopatkowych pompy i trafia na łopatki turbiny, wybierając na nią nacisk i zmuszając do obrotu. W ten sposób energia kinetyczna cieczy zamienia się na pracę mechaniczną. Sprzęgło hydrokinetyczne nawet przy jeździe samochodu ze stałą prędkością pracuje w poślizgu. W takiej sytuacji poślizg spada do wielkości 2,5% Z
alety sprzęgieł hydrokinetycznych: *możliwość przenoszenia na koła samochodu dużego momentu obrotowego mimo pracy w poślizgu *lepsze zabezpieczenie układu napędzanego i silnika przed przeciążeniami *duża trwałość niezawodność *leprze tłumienie drgań i wyeliminowanie uderzeń przy zmianie obciążenia
Wady sprzęgieł hydrokinetycznych:*mniejsza sprawność zwłaszcza gdy sprzęgło pracuje w dużym poślizgu *brak możliwości rozłączenia silnika przy zmianie biegów *zwiększone zużycie paliwa do około 10% *mała intensywność hamowania silnikiem
żrodło :
http://szymkrzysztof.republika.pl/uklad_napedowy.htmlw swietle tego tekstu oraz filmu:
http://www.youtube.com/watch?v=MvLoX0z9qoYmam pare pytan do pana Szymaniaka-
1) jesli uwaza,ze pompa skrzyni tłoczy olej do konwertera i oleje mieszają sie to
a) - jak olej wraca z konwertera do skrzyni, bo wałkiem skrzyni jest to niemozliwe
prowadzi to do wniosku,ze po napełnieniu konwertera ,pompa musiałaby przestac podawac olej. Tylko -
b) - kto lub co kręci wałkiem skrzyni, ktory napedzac ma pompe skrzyni, skoro konwerter , gdy jest pusty nie zasprzegla.
A jesli nie zasprzegla, to nie wprawi w ruch pompy , ktora miałaby go napełnic.
Cytuj:
Gdy prędkość obrotowa wału karbowego jest mała (np. podczas jałowego biegu silnika), wówczas napór cieczy odrzucanej przez wirnik pompy na wirnik turbiny nie wystarcza do spowodowania obrotu wału sprzęgłowego, a sprzęgło hydrokinetyczne nie przenosi napędu
i finalnie- 2) jaki jest sens olejowego połaczenia konwertera ze skrzynią.
Bo skoro działac ma on na zasadzie wewnetrznego cisnienia, to uchodzacy z niego olej do skrzyni raczej nie pomoze w tym.
W naszej rozmowie,zarzuciłes mi stones1, ze co ma wytworzyc cisnienie w konwerterze , jak nie pompa oleju skrzyni, tymczasem jest jak woł napisane , i pokazane, co wytwarza cisnienie oleju w konwerterze. Wiec zanim nastepnym razem mi zarzucisz,ze nie mam zadnego pojecia o budowie skrzyn, postaraj sie dokładniej sprawdzic swoje informacje.
Także kwestie skad sie bierze cisnienie w konwerterze juz chyba mamy za sobą . Niecierpliwie czekam na odpowiedz na powyzsze pytania, zeby podjac dalszą dyskusję, bo istotnie są to naprawde ciekawe zagadnienia a i pewnie forumowicze z checią dowiedzą sie czegos nowego.