BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 13 czerwca 2025, 22:53

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


W dziale proszę umieszczać tematy związane z mechaniką, elektryką i eksploatacją modeli wydanych przed 1990r.

Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.
Nie umiesz czytać, stosować się do powyższych zasad, nie będziesz mieć tematu!!


Tematy związane z modelami wytworzonymi przed 1990r. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 63 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 30 października 2008, 12:07 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 8665
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.
Moje BMW: 535i
Kod silnika: N55
Frank napisał(a):
stones1 napisał(a):
Czyli trzymasz się swojej teori o zamkniętym oleju w konwerterze?


nie, trzymam sie TWojej teorii, ze pompa ze skrzyni ładuje olej do konwertera tak długo,az ów wybuchnie :ok:


Nie masz racji i tyle. Jesli piszesz o wybuchach, to czy zamknięty układ chłodzenia wybucha od krążenia cieczy chłodzącej napedzanej przez pompe? :zdziwko:

Dalsze pisanie nie ma sensu, każdy oceni sam czy konwerter jest olejowo połączony ze skrzynią czy też jest hermetycznie zamkniętą puszką.

_________________
Darmowe rozkodowanie VIN (Polski opis):
napisz VIN na ==>> stones1@wp.pl
Problem z PW, proszę pisać na mail


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30 października 2008, 12:10 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 14134
Lokalizacja: Cieśnina złych przeżyć
Moje BMW: E60
Kod silnika: M57N
Garaż: Na przylądku, w portowej tawernie.
stones1 napisał(a):
Nie masz racji i tyle. Jesli piszesz o wybuchach, to czy zamknięty układ chłodzenia wybucha od krążenia cieczy chłodzącej? :zdziwko:


ale po co olej ze skrzyni ma krazyc po konwerterze, skoro ma on własną pompę wewnetrzną? To nie pompa skrzyni wytwarza w nim cisnienie , lecz jego własna pompa( wirnik ) .

Co do układu chłodniczego- tam jakos pompa nie tłoczy płynu jednym węzem do zamknietej chłodnicy :ok:

stones1 napisał(a):
Dalsze pisanie nie ma sensu, każdy oceni sam czy konwerter jest olejowo połączony ze skrzynią czy też jest hermetycznie zamkniętą puszką.


dokładnie. POmoze w tym na pewno link, ktory zamiesciłem wyzej.

_________________
Obrazek
Najpiękniejsza na świecie jest Olabmw w mojej becie


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 6 listopada 2008, 03:20 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Wiek: 43
Posty: 14134
Lokalizacja: Cieśnina złych przeżyć
Moje BMW: E60
Kod silnika: M57N
Garaż: Na przylądku, w portowej tawernie.
Obrazek
Sprzęgło hydrokinetyczne
Cytuj:
Przenosi napęd dzięki bezwładności cieczy zmuszanej do krążenia pomiędzy łopatkami ustawionych na przeciw siebie wirników pompy i turbiny. Wirnik pompy zaklinowany jest na wale korbowym silnika a wirnik turbiny na wale sprzęgłowym skrzynki biegów. Łopatki obu wirników są tak ukształtowane, że tworzą zakrzywione kanały, które w ilości kilkudziesięciu rozmieszczone są na obwodzie wirników. Gdy wał korbowy obraca się, ciecz wypełniająca kanały wirnika pompy pod działaniem sił odśrodkowych usiłuje, oddalić się od osi, obrotu wirnika. Wydobywająca się z kanałów wirnika pompy ciecz natrafia na łopatki wirnika turbiny, które zmuszają ją do powrotu do kanałów wirnika pompy. Zmieniając kierunek ruchu przy wypływie z kanałów wirnika pompy ciecz wywiera silny nacisk na łopatki wirnika turbiny, zmuszając go do obracania się w ślad za wirnikiem pompy. Gdy prędkość obrotowa wału karbowego jest mała (np. podczas jałowego biegu silnika), wówczas napór cieczy odrzucanej przez wirnik pompy na wirnik turbiny nie wystarcza do spowodowania obrotu wału sprzęgłowego, a sprzęgło hydrokinetyczne nie przenosi napędu. Natomiast przy podwyższaniu się prędkości obrotowej wału korbowego napór cieczy na łopatki wirnika turbiny coraz gwałtowniej wzrasta, powoduje to coraz szybsze obracanie się wału sprzęgłowego. Przy znamionowej szybkobieżności silnika różnica prędkości obrotowych wirnika pompy i wirnika, turbiny (tzw. poślizg wirnika turbiny względem wirnika pompy) zmniejsza się do 2-3 %, a więc praktycznie nie odgrywa roli. Warto zapamiętać, że sprzęgło hydrokinetyczne nie zmienia w ogóle przenoszonego momentu obrotowego (bez względu na chwilową prędkość obrotową wału korbowego oraz wielkość poślizgu wirnika turbiny względem wirnika pompy, moment obrotowy na wale korbowym jest zawsze równy momentowi obrotowemu na wale sprzęgłowym). Szczególną zaletą sprzęgła hydrokinetycznego jest zupełne tłumienie wszelkich drgań i wstrząsów w układzie napędowym oraz bardzo elastyczne sprzęganie wału korbowego z wałem sprzęgłowym.


Cytuj:
Sprzęgło hydrokinetyczne-przenosi moment obrotowy dzięki naporowi cieczy zmuszonej do krążenia między łopatkami obracających się wyników napędzającego i napędzanego. Na wale silnika osadzony jest wirnik zwany pompą zaopatrzony w proste promieniowo rozłożone łopatki. Podobny wirnik zwany turbiną osadzony jest na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów. Obydwa wirniki umieszcza się naprzeciw siebie, a przestrzeń między nimi wypełnia się cieczą w 70% do 80% objętości. Wał korbowy obracając się wymusza wirowanie cieczy i nadaje jej energie kinetyczną. Ciecz wypływa z przestrzeni między łopatkowych pompy i trafia na łopatki turbiny, wybierając na nią nacisk i zmuszając do obrotu. W ten sposób energia kinetyczna cieczy zamienia się na pracę mechaniczną. Sprzęgło hydrokinetyczne nawet przy jeździe samochodu ze stałą prędkością pracuje w poślizgu. W takiej sytuacji poślizg spada do wielkości 2,5% Z
alety sprzęgieł hydrokinetycznych: *możliwość przenoszenia na koła samochodu dużego momentu obrotowego mimo pracy w poślizgu *lepsze zabezpieczenie układu napędzanego i silnika przed przeciążeniami *duża trwałość niezawodność *leprze tłumienie drgań i wyeliminowanie uderzeń przy zmianie obciążenia
Wady sprzęgieł hydrokinetycznych:*mniejsza sprawność zwłaszcza gdy sprzęgło pracuje w dużym poślizgu *brak możliwości rozłączenia silnika przy zmianie biegów *zwiększone zużycie paliwa do około 10% *mała intensywność hamowania silnikiem


żrodło : http://szymkrzysztof.republika.pl/uklad_napedowy.html

w swietle tego tekstu oraz filmu:
http://www.youtube.com/watch?v=MvLoX0z9qoY
mam pare pytan do pana Szymaniaka-

1) jesli uwaza,ze pompa skrzyni tłoczy olej do konwertera i oleje mieszają sie to
a) - jak olej wraca z konwertera do skrzyni, bo wałkiem skrzyni jest to niemozliwe

prowadzi to do wniosku,ze po napełnieniu konwertera ,pompa musiałaby przestac podawac olej. Tylko -

b) - kto lub co kręci wałkiem skrzyni, ktory napedzac ma pompe skrzyni, skoro konwerter , gdy jest pusty nie zasprzegla.
A jesli nie zasprzegla, to nie wprawi w ruch pompy , ktora miałaby go napełnic.
Cytuj:
Gdy prędkość obrotowa wału karbowego jest mała (np. podczas jałowego biegu silnika), wówczas napór cieczy odrzucanej przez wirnik pompy na wirnik turbiny nie wystarcza do spowodowania obrotu wału sprzęgłowego, a sprzęgło hydrokinetyczne nie przenosi napędu


i finalnie- 2) jaki jest sens olejowego połaczenia konwertera ze skrzynią.

Bo skoro działac ma on na zasadzie wewnetrznego cisnienia, to uchodzacy z niego olej do skrzyni raczej nie pomoze w tym.


W naszej rozmowie,zarzuciłes mi stones1, ze co ma wytworzyc cisnienie w konwerterze , jak nie pompa oleju skrzyni, tymczasem jest jak woł napisane , i pokazane, co wytwarza cisnienie oleju w konwerterze. Wiec zanim nastepnym razem mi zarzucisz,ze nie mam zadnego pojecia o budowie skrzyn, postaraj sie dokładniej sprawdzic swoje informacje.

Także kwestie skad sie bierze cisnienie w konwerterze juz chyba mamy za sobą . Niecierpliwie czekam na odpowiedz na powyzsze pytania, zeby podjac dalszą dyskusję, bo istotnie są to naprawde ciekawe zagadnienia a i pewnie forumowicze z checią dowiedzą sie czegos nowego.

_________________
Obrazek
Najpiękniejsza na świecie jest Olabmw w mojej becie


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 63 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL