BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 2 maja 2025, 13:16

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 17 stycznia 2014, 18:22 
Witam!

Zastanawia mnie sprawa OEM'owych felg, a dokładniej ich produkcji. Jak to jest?- dany styling produkuje dana marka czy różni podwykonawcy, a później na zasadzie jak się trafi...? Miałem styl 199 i felgi pochodziły od "RONALA" (miały logo BMW), obecnie mam styling 230 i robił je BBS, wcześniej styling 108 też BBS...


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 18 stycznia 2014, 03:48 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Wypych napisał(a):
Zastanawia mnie sprawa OEM'owych felg, a dokładniej ich produkcji. Jak to jest?- dany styling produkuje dana marka czy różni podwykonawcy, a później na zasadzie jak się trafi...?


Brutalna prawda - BMW projektuje felge, a pozniej negocjuje z podwykonawcami - wygrywa ten kto to dostarczy na pierwszy montaz jak najtaniej (dokladnie tak samo jest z pozostalymi elementami, dzis, poza skladaniem wszystkiego do kupy, w fabryce BMW tloczy sie juz tylko blachy i to tez nie wszystkie ;) ). W tej chwili chyba juz zaden z producentow aut nie produkuje felg, wszystko zostalo przeniesione do podwykonawcow.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 18 stycznia 2014, 09:19 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 1097
Lokalizacja: Krakow
Moje BMW: E39 520IA FL
Kod silnika: M54B22
Nie tylko felgi. Prawie wszystkie czesci sa dostarczane przez ich wykonawcow do fabryk gdzie sklada sie z nich samochody.
Dana felga w tym roku moze byc wykonana przez X a w zeszlym robil je Y. I ta ze wszystkim.

_________________
Bylo niezapomniane e39, jest drugie e39.
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 18 stycznia 2014, 10:20 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 3530
Lokalizacja: Myślenice
Moje BMW: 330ci
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=99809
No to chyba każdy wie że bmw nie produkuje swoich części a podwykonawcy.
bardziej jestem ciekawy o cały proces,czy dana cześć jest lepsza ze znaczkiem bmw czy nie ma to znaczenia.
czy felga bbs vs bbs z logo jest inna i np. sprzęgło LuK jest takie samo jak w pudełku bmw.?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 18 stycznia 2014, 10:35 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Nightfox napisał(a):
czy felga bbs vs bbs z logo jest inna


W przypadku felg, sprawa wyglada troche inaczej. Aftermarketowe BBSy, od OE (czyli produkowanych dla producenta samochodow) roznia sie zwykle jakoscia, na korzysc tych pierwszych (duzo zalezy tak naprawde od specyfikacji technicznej narzuconej przez producenta podwykonawcy - zwykle jest ona "tansza") - pochodzily nawet z dwoch roznych fabryk.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 18 stycznia 2014, 11:13 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 3530
Lokalizacja: Myślenice
Moje BMW: 330ci
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=99809
A są robione jakieś testy takich felg .? przykładowo jakiś tam styling powiedzmy 72 jest słabsza bądź mocniejsza od 108 .? czy to weryfikuje już życie .? któryś tam styling był poprawiany,chyba 230. nie były testowane że przy runflatach pękają .?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 18 stycznia 2014, 11:47 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Nightfox napisał(a):
A są robione jakieś testy takich felg .?


Tak, koncowy produkt jest zawsze testowany. Sa 3 podstawowe testy, ktore staly sie na swiecie standardem okreslajacym czy felga jest bezpieczna czy nie (testy roznia sie jedynie delikatnie parametrami, ale nie samymi zalozeniami) - sa to:
- test zderzeniowy, symulajacy uderzenie o kraweznik (przy 13 stopniach wzgledem frontu felgi)
- test obciazenia promieniowego - gdzie testuje sie zachowanie felgi pod obciazeniem auta - generalnie jest to przyspieszona symulacja pokonania wielu km po zwyklej, prostej drodze. Sprawdza glownie wytrzymalosc obreczy.
- test symulajacy sily pojawiajace sie podczas pokonywania zakretow, hamowania i przyszpieszania - sprawdza glownie wytrzymalosc ramion.

Pamietaj tez, ze to producent aut przygotowuje projekty felg - podwykonawca dostaje gotowca, ktorego ma jedynie wdrozyc do produkcji - zachowujac ustalone wczesniej parametry.

Nightfox napisał(a):
przykładowo jakiś tam styling powiedzmy 72 jest słabsza bądź mocniejsza od 108 .? czy to weryfikuje już życie .?


Teoretycznie roznic pomiedzy dwoma modelami felg, przeznaczonymi dla tego samego modelu BMW, wykonanych w tej samej technologii, w tych samych rozmiarach, nie bedzie. Oba modele sa projektowane przy tych samych zalozeniach - takie same obciazenia. W praktyce zdarzaja sie niewielekie roznice - wynikajace tak z samego projektu jak i delikatnych roznic w procesie produkcyjnym - minimalna wytrzymalosc okreslona przez normy jest jednak na takim samym poziomie.

Nightfox napisał(a):
któryś tam styling był poprawiany,chyba 230. nie były testowane że przy runflatach pękają .?


Przypadek pekajacych od runflatow felg jest troche inny. Moim zdaniem niedopracowano tutaj dobrze wspolpracy tych opon z felgami, przeoczono problemy, ktore moga pojawic sie podczas dlugotrwalego uzytkowania - a ktore sa ciezkie do symulacji w warunkach laboratoryjnych (podejrzewam, ze spieszono sie z wprowadzeniem tej nowosci). Rzeczywiscie S230 poprawiono, ale nie mysl, ze tym samym wyeliminowano problem - rozwiazanie jest dosyc banalne, zwiekszono grubosc fragmentu felgi, ktory pekal - tym samym taka felga nie zacznie pekac po 2-3 latach normalnego uzytkowia, ale np. po 5-7.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 9 lutego 2014, 00:22 
Kilka dni temu zakupiłem ori felgę z oponą z 2010, do mojej e92 / jako zapas , który mogę wrzucić czasem do bagażnika/ . Fela w idealnym stanie 8 na 17 cali , styling 158 . :zdziwko:

Odwracam i patrzę na dane a tam gdzie zazwyczaj jest 'GERMANY" lub "AUSTRIA" pisze "SOUTH AFRICA" . :zdziwko:
:rotfl: :rotfl: ..........


Góra
  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 9 lutego 2014, 00:45 
Offline
Forumowicz

Posty: 364
Felgi 18" od E65, nie pamiętam numeru stylingu, robił, z tego co pamiętam z napisów od wewnątrz, BBS.
Felga okazała się mega solidna, po uderzeniu prawie 2 tonowym E38 w krawężnik z taką siłą, że połamało wahacze i drążek kierowniczy oraz przestawiło mocowanie amortyzatora, felga doznała tylko lekkiego ukruszenia, nie zeszło nawet powietrze z opony, co lepsze później chwilę na niej jeździłem (po naprawie zawiasu) wokół komina i nawet nie biła, czym byłem już wręcz zszokowany :!: :!:

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 9 lutego 2014, 10:33 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
sirek napisał(a):
Odwracam i patrzę na dane a tam gdzie zazwyczaj jest 'GERMANY" lub "AUSTRIA" pisze "SOUTH AFRICA" . :zdziwko:
:rotfl: :rotfl: ..........


W RPA tez jest montownia BMW (m.in. produkowali tam E90), takze maja na miejscu takze swoich podwykonawcow - nie wszystko oplaca sie wozic z Europy.

sln napisał(a):
Felga okazała się mega solidna, po uderzeniu prawie 2 tonowym E38 w krawężnik z taką siłą, że połamało wahacze i drążek kierowniczy oraz przestawiło mocowanie amortyzatora, felga doznała tylko lekkiego ukruszenia, nie zeszło nawet powietrze z opony,


Akurat felga powinna chronic zawieszenie (a tym bardziej nadwozie) przed uszkodzeniem podczas uderzenia. Oczywiscie nie w kazdej sytuacji jest to mozliwe, ale zalozenie jest takie, ze zawsze latwiej wymienic felge, niz naprawic przesuniete mocowanie amortyzatora czy uszkodzone elementy zawieszenia ;) Utrzymanie cisnienia jest jednym z priorytetow (oczywiscie wszystko zalezy od sily i kierunku uderzenia) - jednak nie po to, aby kontynuowac dalsza jazde.

sln napisał(a):
co lepsze później chwilę na niej jeździłem (po naprawie zawiasu) wokół komina i nawet nie biła, czym byłem już wręcz zszokowany :!: :!:


Nie ma szans, aby tak uszkodzona felga byla dobrze wywazona, poprostu jezdziles ze zbyt mala predkoscia, albo nie czules bicia.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 9 lutego 2014, 11:57 
Offline
Forumowicz

Posty: 364
Vermilion napisał(a):
Akurat felga powinna chronic zawieszenie (a tym bardziej nadwozie) przed uszkodzeniem podczas uderzenia. Oczywiscie nie w kazdej sytuacji jest to mozliwe, ale zalozenie jest takie, ze zawsze latwiej wymienic felge, niz naprawic przesuniete mocowanie amortyzatora czy uszkodzone elementy zawieszenia ;) Utrzymanie cisnienia jest jednym z priorytetow (oczywiscie wszystko zalezy od sily i kierunku uderzenia) - jednak nie po to, aby kontynuowac dalsza jazde.

sln napisał(a):
co lepsze później chwilę na niej jeździłem (po naprawie zawiasu) wokół komina i nawet nie biła, czym byłem już wręcz zszokowany :!: :!:


Nie ma szans, aby tak uszkodzona felga byla dobrze wywazona, poprostu jezdziles ze zbyt mala predkoscia, albo nie czules bicia.


Poniekąd masz rację, domyślam się że gdyby to była chińszczyzna to wynik kolizji wyglądałby bardziej tak:

http://s1005.photobucket.com/user/rarer ... m.jpg.html

Natomiast ten BBS OEM okazał się aż zbyt mocny ;)
Felga jasne, że nie mogła być wyważona po takim uszkodzeniu, poza tym jazda na niej była niebezpieczna - kto wie jakie siły działały na konstrukcje wenętrzną i czy się nie rozpadnie podczas jazdy - natomiast jako taka, oprócz widocznego wyszczerbienia i ukruszenia, felga była raczej prosta, nie przekosiło jej konstrukcji i nie skrzywiło jej, gdyż przy prędkości ~40kmh nie było czuć na aucie z tą zniszczoną felgą bicia ani ruchów karoserii auta (z doświadczenia -gyby felga była krzywa, czuć by to było na budzie już przy prędkości 10kmh)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 9 lutego 2014, 14:24 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 38
Posty: 5210
Lokalizacja: Wołomin
Moje BMW: e30
Kod silnika: m10B18
Garaż: e30 316 '87
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=168435
Mnie zastanawia kto zrobił M-systemy. Ktoś wie?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 9 lutego 2014, 16:52 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
sln napisał(a):
Poniekąd masz rację, domyślam się że gdyby to była chińszczyzna to wynik kolizji wyglądałby bardziej tak:

http://s1005.photobucket.com/user/rarer ... m.jpg.html


Tanie felgi maja zwykle problemy z obreczami (sa odlewane metoda grawitacyjna, ktorej wada jest to, ze obrecz nie jest tak mocna jak ta w feldze odlanej niskocisnieniowo). Stan felgi ze zdjecia jest efektem pekniecia jednego (lub dwoch) ramion - ktore pociagnelo za soba pekniecie kolejnych - sila rzeczy, nie ma na to rady, jezeli dojdzie juz do pekniecia jednego z ramion w trakcie szybkiej jazdy, istnieje bardzo duza szansa na to, ze obrecz oddzieli sie od ramion. Dobrze widac to w rajdach, gdzie felgi czesto rozbijane sa w ten sposob w wyniku mocnych uderzen.

sln napisał(a):
Natomiast ten BBS OEM okazał się aż zbyt mocny ;)


Duzo zalezy od warunkow, nie da sie tak zaprojektowac felgi, aby przy kazdym mozliwym uderzeniu chronila zawieszenie, mozna jedynie wziasc pod uwage najczestsze, najbardziej typowe przypadki.

sln napisał(a):
Felga jasne, że nie mogła być wyważona po takim uszkodzeniu, poza tym jazda na niej była niebezpieczna - kto wie jakie siły działały na konstrukcje wenętrzną i czy się nie rozpadnie podczas jazdy - natomiast jako taka, oprócz widocznego wyszczerbienia i ukruszenia, felga była raczej prosta, nie przekosiło jej konstrukcji i nie skrzywiło jej, gdyż przy prędkości ~40kmh nie było czuć na aucie z tą zniszczoną felgą bicia ani ruchów karoserii auta (z doświadczenia -gyby felga była krzywa, czuć by to było na budzie już przy prędkości 10kmh)


Oczywiscie, nie proponowalbym Ci jezdzic na niej z wieksza predkoscia.

Rafał525 napisał(a):
Mnie zastanawia kto zrobił M-systemy. Ktoś wie?


Podejrzewam, ze Fuchs, chociaz nie przyznaja sie do nich na swojej stronie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 9 lutego 2014, 17:54 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 8590
Lokalizacja: Lublin
Garaż: 93' E36 Sedan Calypsorot
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=107879

99' E46 Coupe Topasblau
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=119679

07' CLS W219 7G-Tronic
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=55&t=151028

04' C200 Kompressor Polift
A jak to jest teraz z BBS ASA?

_________________
"Nie sztuką jest zwrócić uwagę swoim autem spojlerami i laminatami, sztuką jest zrobić to bez nich"
Obrazek
Był: 93' E36 Sedan 316i Calypsorot Metallic - Bimbrowóz (2009-2012)
Był: 99' E46 Coupe 320Ci Topasblau - Smerfeta (2012-2015)
Jest: 07' Mercedes-Benz CLS W219 320CDI 7G-Tronic - Czarna Locha (2015-Obecnie)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 9 lutego 2014, 20:21 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Dżordż napisał(a):
A jak to jest teraz z BBS ASA?


ASA od bardzo dawno nie ma kompletnie nic wspolnego z BBS.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 10 lutego 2014, 19:58 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 2516
Lokalizacja: Nadrenia (DE)
Moje BMW: E39 540&E39 528
Kod silnika: M62B44&M52B28TU
Ja kiedyś połamałem tylną felgę BBS o krawężnik brykając E30, krawężnik zresztą też się pękł :hyhy:
Ale może właśnie przez dobre zaprojektowanie felgi nic kompletnie nie stało się z zawieszeniem.

Natomiast dwa uderzenie na felgach firm x skończyły się wymianą wahacza...

Jeśli chodzi o M-systemy to Boogie bardzo zachwalał ich odporność na uszkodzenia w przeciwieństwie do Styling 65 (jeśli dobrze nazwałem felgi z M5 E39)....

_________________
E39 M-pakiet 19" Hartge
viewtopic.php?f=6&t=125307&p=1576641#p1576641

V8 Eisenmann, 10J, Dupowóz
viewtopic.php?f=6&t=146942


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [Exx] Oryginalne felgi- produkcja
PostNapisane: 11 lutego 2014, 18:52 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 303
Lokalizacja: Chrzanów/ Kraków
Moje BMW: a3 8P
Garaż: było:
e46 320d ,
e90 Lci 318d+
jest a3 2.0 tdi +++
S.225 jest made in Italy też się zdziwilem


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 10 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL