Nightfox napisał(a):
A są robione jakieś testy takich felg .?
Tak, koncowy produkt jest zawsze testowany. Sa 3 podstawowe testy, ktore staly sie na swiecie standardem okreslajacym czy felga jest bezpieczna czy nie (testy roznia sie jedynie delikatnie parametrami, ale nie samymi zalozeniami) - sa to:
- test zderzeniowy, symulajacy uderzenie o kraweznik (przy 13 stopniach wzgledem frontu felgi)
- test obciazenia promieniowego - gdzie testuje sie zachowanie felgi pod obciazeniem auta - generalnie jest to przyspieszona symulacja pokonania wielu km po zwyklej, prostej drodze. Sprawdza glownie wytrzymalosc obreczy.
- test symulajacy sily pojawiajace sie podczas pokonywania zakretow, hamowania i przyszpieszania - sprawdza glownie wytrzymalosc ramion.
Pamietaj tez, ze to producent aut przygotowuje projekty felg - podwykonawca dostaje gotowca, ktorego ma jedynie wdrozyc do produkcji - zachowujac ustalone wczesniej parametry.
Nightfox napisał(a):
przykładowo jakiś tam styling powiedzmy 72 jest słabsza bądź mocniejsza od 108 .? czy to weryfikuje już życie .?
Teoretycznie roznic pomiedzy dwoma modelami felg, przeznaczonymi dla tego samego modelu BMW, wykonanych w tej samej technologii, w tych samych rozmiarach, nie bedzie. Oba modele sa projektowane przy tych samych zalozeniach - takie same obciazenia. W praktyce zdarzaja sie niewielekie roznice - wynikajace tak z samego projektu jak i delikatnych roznic w procesie produkcyjnym - minimalna wytrzymalosc okreslona przez normy jest jednak na takim samym poziomie.
Nightfox napisał(a):
któryś tam styling był poprawiany,chyba 230. nie były testowane że przy runflatach pękają .?
Przypadek pekajacych od runflatow felg jest troche inny. Moim zdaniem niedopracowano tutaj dobrze wspolpracy tych opon z felgami, przeoczono problemy, ktore moga pojawic sie podczas dlugotrwalego uzytkowania - a ktore sa ciezkie do symulacji w warunkach laboratoryjnych (podejrzewam, ze spieszono sie z wprowadzeniem tej nowosci). Rzeczywiscie S230 poprawiono, ale nie mysl, ze tym samym wyeliminowano problem - rozwiazanie jest dosyc banalne, zwiekszono grubosc fragmentu felgi, ktory pekal - tym samym taka felga nie zacznie pekac po 2-3 latach normalnego uzytkowia, ale np. po 5-7.