BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 6 maja 2025, 00:09

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Silniki w układzie V vs. W
PostNapisane: 7 maja 2011, 17:39 
Od pewnego czasu intryguje mnie temat silników VW w układzie "W". Czytałem na ich temat różne opinie. Co mogło skłonić Volkswagena do zastosowania tak nietypowej konstrukcji? Jakie mogą płynąć profity z takiego rozwiązania? Wiem, że silniki te są bardziej zwarte niż tradycyjne konstrukcję, a może i dzięki temu nawet lżejsze. Krótsze elementy konstrukcyjne (głowice, wałki itd.) pewnie również nie pozostają bez znaczenia. Jednak jeśli są to lepsze silniki, to dlaczego nie stosują ich inni producenci?


Ostatnio edytowano 7 maja 2011, 21:41 przez Zakov, łącznie edytowano 1 raz

Góra
  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V, a W
PostNapisane: 7 maja 2011, 17:44 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 15835
Lokalizacja: Gdynia
Moje BMW: M3
Kod silnika: S65B40
Nie są lepsze, są tańsze. O ile wiem to chyba powstają z połączenia dwóch V6. Układ w chyba też nie pozwala klasycznie przenosić napędu, ale tutaj mogę się mylić.

_________________
Piszę jak jest.

Bezpośredni link do galerii Audi S4 Łepka —> viewtopic.php?f=55&t=173434

Jeszcze nie witom, a już żegnom.:
WitoM napisał(a):
Ja póki co galerii M4 nie planuje bo jestem zajęty słuchaniem dziwieku silnika z głośników


Argumentum ad maiorem:
DamianTra napisał(a):
Kolego jestem inzynierem. Naukowcem. Nie bazuje na sci-fi, autobiografiach czy jakiejkolwiek nie naukowej literaturze w celu wyksztalcenia swiatopogladu...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V, a W
PostNapisane: 7 maja 2011, 17:45 
jiGsaw napisał(a):
O ile wiem to chyba powstają z połączenia dwóch V6.


A nie VR6 przypadkiem? :niepewny:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V, a W
PostNapisane: 7 maja 2011, 17:51 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 7390
Lokalizacja: Lublin
Moje BMW: E91 LCI
Kod silnika: N53B30A
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=157967
VW nie potrafi zrobić porządnego V12 to robi takie pokraki

_________________
Obrazek

Typer EURO 2016 - I miejsce


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V, a W
PostNapisane: 7 maja 2011, 18:44 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Posty: 1220
W12 to połączenie dwóch V6, jak pisał jiGsaw ;)

Nie wiem jakie są profity wiem że w np. A8 W12 przy jakiejkolwiek usterce wyciąga się silnik bo żyletki nie włożysz :rotfl:

_________________
LPG sprawdza sie jedynie w butlach turystycznych,zapalniczkach i junkersach
ON do ciągników siodłowych i dużych maszyn rolniczych
A PB tankują pozerzy :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V, a W
PostNapisane: 7 maja 2011, 19:13 
Septua napisał(a):
W12 to połączenie dwóch V6, jak pisał jiGsaw ;)


Z tego co tutaj piszą to dwóch VR6:

"Jednostka ta zrodziła się z połączenia dwóch silników VR6"

http://www.autogen.pl/car-37-Volkswagen-W12-Syncro.html


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V, a W
PostNapisane: 7 maja 2011, 19:21 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 34
Posty: 5029
Lokalizacja: DLU / dolnośląskie
Moje BMW: E36 Touring
Kod silnika: M43B18
Zakov napisał(a):
Septua napisał(a):
W12 to połączenie dwóch V6, jak pisał jiGsaw ;)


Z tego co tutaj piszą to dwóch VR6:

"Jednostka ta zrodziła się z połączenia dwóch silników VR6"

http://www.autogen.pl/car-37-Volkswagen-W12-Syncro.html


A znowu na wikipedii tak:

"W12 – silnik podwójnie widlasty, zbudowany z trzech rzędów po 4 cylindry każdy. Koncern VW produkuje silniki W12 w innej konfiguracji (oznaczane czasem WR12), zbudowane z czterech rzędów (dwóch połączonych jednostek V6) po 3 cylindry każdy"

:oczami:

_________________
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V, a W
PostNapisane: 7 maja 2011, 19:30 
:zakrecony:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V, a W
PostNapisane: 7 maja 2011, 19:33 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 203
Lokalizacja: Września
Moje BMW: Brak
Kod silnika: brak
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=99442
z tego co wiem o w12 to silnik 12 cylindrowy ułozony w układzie 3 rzedy po 3 cylindry lub 4 rzedy po 3 cylindry .. tak jakby połaczenie dwóch v6

Obrazek

co do profitow hm.. tu pewnie by trzeba było gadac z posiadaczami audi i VW z tymi motorami ... z tego co udało mi sie wyszukac to ze maja duza moc ,dzwiek zblizony do v8(choiciaz jedni twierdza ze dzwiek w12 to dno), a pozatym to chyba tylko narzekanie na to ze sa drogie w utrzymaniu na forum audi gdzies gosc pisał ze to tak jakby miec 2x4.2 heh :)


znalazlem cos takiego http://youtu.be/bUdSqIQoEag

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V, a W
PostNapisane: 7 maja 2011, 19:57 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 3682
Lokalizacja: Lublin
Moje BMW: E39 @ e46 @ e36
Kod silnika: m52b20 @ m43b16
MiFFoU,
takie coś istnieje :szok:

_________________
Moja R6
viewtopic.php?f=60&t=120270

Moja e39
http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=93561

Moja 19letnia e36 (niestety aktualnie już była)
viewtopic.php?f=6&t=104802&p=1262357#p1262357


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V, a W
PostNapisane: 7 maja 2011, 20:12 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 203
Lokalizacja: Września
Moje BMW: Brak
Kod silnika: brak
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=99442
COUPE napisał(a):
MiFFoU,
takie coś istnieje :szok:



hehe isntieje istnieje prawdopodobnie to blok tego silnika Obrazek

jdnoskta 6.0 w12 w audi ma moc około 420km zaciekawiło mnie to w12 posiedziałęm troche na yt i znalazłem nawet golfa z czyms takim :P

http://youtu.be/cvl4JVv8Wq0 jezeli dobze rozumiem to ma jakies 650 km ? 6.0 w12 twin-turbo? 3 sek do 100km/h

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V, a W
PostNapisane: 7 maja 2011, 21:27 
Offline
Naczelny bimbrovnik
Avatar użytkownika

Posty: 9076
Lokalizacja: PTU
Moje BMW: e30
Kod silnika: m52b28
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=77118
Volkswagen od pewnego momentu zmienił nazewnictwo - kąt 15 stopni między cylindrami pozostał, a nazwa nie - zmieniła się z VR6 na V6.

_________________
Obrazek

One redline a day keeps a mechanic away.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V, a W
PostNapisane: 7 maja 2011, 21:29 
maaaad napisał(a):
Volkswagen od pewnego momentu zmienił nazewnictwo - kąt 15 stopni między cylindrami pozostał, a nazwa nie - zmieniła się z VR6 na V6.


Taaak! Tak właśnie myślałem, że to może być kwestia nazewnictwa :D Było o tym nawet w jednym artykule który podesłałem na forum.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V vs. W
PostNapisane: 7 maja 2011, 22:11 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Co do profitów dodatnich i profitów ujemnych... Blok do W jest w pytę droższy i trudniejszy do wykonania od bloku V. Ten drugi to poprostu odlew, a na W musi się CNC bardzo mocno nagimnastykować (polecam YT ze względów technicznych nie mogę zarzucić konkretnym linkiem). Cały silnik jest w 5pyt droższy w wykonaniu od V. Wystarczy spojrzeć na rozrząd. Co do matematyczności, to są to oczywiście 2xVR6, czyli tak jak na zdjęciu bloku 4posty wyżej. 3rzędy po 4cylindry to ja pierwszy raz słyszę o czymś takim i chyba nawet byłoby to niewykonalne. Z wywarzeniem W vs V jest niemal tak samo ja VR vs R czyli jest takie samo. Dlaczego więc stosować droższe silniki, nie lepsze od V? Odpowiedzą są gabaryty: do A8 które to jak większość audi ze względów tradycyjnych musi mieć wyjście na przód z rozdzielacza (torsena) umieszczonego w skrzyni. V12 po prostu byłoby zbyt długie, i oś samochodu byłaby nienaturalnie cofnięta wgłąb. W Q7 np V12 już się mieści i olali W12. W12 ma też taką przewagę nad V12 że jest sztywniejsze, a ma to wpływ na precyzję działania rozrządu itd. W przypadku 16cyl układ W jest już niemal koniecznością, V16 nie trzymałoby się kupy, podobnie jak R8. Wracając do gabarytów polecam zajrzenie pod maskę a najlpeiej pod osłony silnika passatowi W8. Silnik jest zadziwiająco mały, myślę, że mniejszy niż V6.

W praktyce co do W12 w A8 dodam, że silnik fajny bo mocny. W miarę nawet oszczędny. Dzwięku nie generuje żadnego niemal. Ciągnie od samego dołu, lecz nie sprawdza się w ulicznych wyścigach. Taki salonowiec. W obsłudze koszmarny, nawet aso rozkładają przy nim ręce. Nie znam nikogo, kto go ogarnia. Mnóstwo czujników, część umieszczona w idiotycznych miejscach. Pasek rozrządu po rozwinięciu jest jak obwodnica Ćiućkowa, a na domiar złego nawet poziomu oleju się nie da sprawdzić, bo jest sucha miska olejowa. Fajnie go mieć, w nowym aucie, ale kupić 10letnie W12 to kompletna głupota.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V vs. W
PostNapisane: 7 maja 2011, 22:21 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 39
Posty: 7044
Lokalizacja: Rawicz Wlkp
Moje BMW: 740i 6gang
Kod silnika: M60B40
pasek rozrzadu w 12 cylindorwcu tylko audi robi takie numery :wstyd:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V vs. W
PostNapisane: 7 maja 2011, 23:37 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 203
Lokalizacja: Września
Moje BMW: Brak
Kod silnika: brak
Garaż: http://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=99442
yy może się mylę ale gdzieś się spotkałem z tym że w12 są na łańcuchu jak będę na kompie to może uda mi się znaleźć cytat. a i to że 3 rzędy po 4 cylindry też postaram się dać zdjęcie..

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V vs. W
PostNapisane: 7 maja 2011, 23:48 
mroova81 napisał(a):
Blok do W jest w pytę droższy i trudniejszy do wykonania od bloku V. Ten drugi to poprostu odlew, a na W musi się CNC bardzo mocno nagimnastykować (polecam YT ze względów technicznych nie mogę zarzucić konkretnym linkiem). Cały silnik jest w 5pyt droższy w wykonaniu od V.


Też tak sądzę.

mroova81 napisał(a):
Z wywarzeniem W vs V jest niemal tak samo ja VR vs R czyli jest takie samo.


Uważaj! Wokół tego stwierdzenia były ostatnio kontrowersje (oczywiście z moim udziałem :rotfl:)

Czyli wychodzi na to, że silniki w układzie "W" to teoretycznie lepsze wersje tych w układzie "V". Analogicznie jak silniki "VR6" są konstrukcyjnie lepsze niż "R6". Nie są tak wrażliwe na duże obciążenia i temperaturę, są lżejsze i bardziej "kompaktowych" rozmiarów, przy zachowaniu praktycznie tej samej kultury pracy. Czyżby VW stosował lepszą technologię niż BMW i reszta elitarnego kolesiostwa? :D


Ostatnio edytowano 8 maja 2011, 00:13 przez Zakov, łącznie edytowano 1 raz

Góra
  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V vs. W
PostNapisane: 7 maja 2011, 23:59 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
V vs VR6 w wyważeniu to można zobaczyć ile wynąszą sin i cos dla 0st, ile dla 15st a ile dla 90st (klasyczna V-ka). Ot całe wyważenie :)
Że VR jest lepszy od R tego nie powiedziałem, a wręcz się z tym nie zgodze! Jedyne co, to jest bardziej zwarty, sztywniejszy i znacznie mniejszy. Natomiast to VR ma problemy z chłodzeniem, gdyż nie da się zastosować płaszcza wodnego na całej wysokości tuleji cylindrów (na dole przy korbie są tak blisko siebie, że obiło mi się kiedyś nawet o uszy, że były przepały m-dzy cylindrami). Mają też nietypową głowicę, VR5 - niemal kwardatową, nie wszystkie są płaskie. Częste wykorbienia wymagają węższych panewek, oraz kompromisy w podparciu wału. Jeżeli więc w samochodzie jest miejsce na R5/6 to nie ma sensu pakować się w VR5/6. Nie mniej jednak gdyby nie VR wiele starszych mniejszych aut kończyło by się na R4.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V vs. W
PostNapisane: 8 maja 2011, 00:08 
O widzisz, dzięki za wyjaśnienie :ok: Honor R6 uratowany w mej świadomości :D

Odnośnie VR6 polecam ten artykuł o najnowszym silniku VW tego typu:

http://autofoto.pl/blogs/blog_silnika/a ... -i-v6.aspx

Ponoć to świetna jednostka napędowa i "hula" nawet w Porsche Panamera. Sądzę, że spokojnie może konkurować z N54B30.


Ostatnio edytowano 8 maja 2011, 00:33 przez Zakov, łącznie edytowano 2 razy

Góra
  
 
 Tytuł: Re: Silniki w układzie V vs. W
PostNapisane: 8 maja 2011, 00:29 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
mroova81 napisał(a):
Natomiast to VR ma problemy z chłodzeniem, gdyż nie da się zastosować płaszcza wodnego na całej wysokości tuleji cylindrów (na dole przy korbie są tak blisko siebie, że obiło mi się kiedyś nawet o uszy, że były przepały m-dzy cylindrami).


To dotyczy glownie starych generacji VR, z czasem te wady wyeliminowano. Na VR6 jest straszny boom swapowy w USA, pakuje je sie do B5, B6 A4 z single turbo i wytrzymuja duzo :hyhy:

mroova81 napisał(a):
Co do profitów dodatnich i profitów ujemnych... Blok do W jest w pytę droższy i trudniejszy do wykonania od bloku V. Ten drugi to poprostu odlew, a na W musi się CNC bardzo mocno nagimnastykować (polecam YT ze względów technicznych nie mogę zarzucić konkretnym linkiem). Cały silnik jest w 5pyt droższy w wykonaniu od V.


Akurat podejrzewam, ze nie jest to kwestia tego, ze nie da sie odlac bloku W, to, ze sa produkowane przy uzyciu CNC wynika z checi wykorzystania materialu o lepszych parametrach (ktorego nie da sie odlewac), dzieki temu sa lzejsze i nadal bardzo wytrzymale.

Konfiguracja VW nie jest jedyna mozliwa, w historii motoryzacji przewijaly sie tez takie wynalazki

Obrazek

poza tym Passat B5 mial tez wersje z silnikiem W8.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL