W § 2 ust. 4-9 doprecyzowano i jednocześnie rozwinięto zagadnienia dotyczące sumowania punktów, gdy kierowca jednym czynem naruszył kilka przepisów ruchu drogowego, w szczególności:
1) w ust. 4 utrzymano ogólną regułę, że w razie dopuszczenia się jednym czynem kilku naruszeń przepisów ruchu drogowego, w ewidencji uwidaczniane są wszystkie naruszenia, przy czym za każde z nich przypisuje się odpowiednią liczbę punktów; dla oceny kwalifikacji kierowcy, w tym umiejętności stosowania w praktyce przepisów ruchu drogowego, nie ma znaczenia, czy kierowca dopuszczał się naruszenia konkretnych norm odrębnymi czynami, oddzielonymi od siebie w czasie, czy też naruszenia te nastąpiły w efekcie totalnego lekceważenia przez niego przepisów w ramach jednego czynu; przykładowo może to dotyczyć przypadku, w którym kierując pojazdem kierowca przekracza dopuszczalną prędkość o 35 km/h, nie korzysta z pasów bezpieczeństwa i jednocześnie nie włączył wymaganych świateł w okresie od zmierzchu do świtu – zgodnie z wykazem naruszeń powinien otrzymać liczbę punktów w wysokości 14 (6 pkt E03 + 4 pkt – G01 + 4 pkt – H09); od tej reguły przewidziano wyjątki (ust. 5-9), tak by nie sumować punktów w razie jednoczesnego naruszenia przepisów dotyczących tej samej sytuacji drogowej lub w ramach jednej organizacji ruchu w danym miejscu na drodze (np. na skrzyżowaniu);
2) w ust. 5-9 przewiduje się odstępstwo od sumowania punktów uwzględniając specyfikę dopuszczenia się jednym czynem kilku naruszeń w konkretnej sytuacji drogowej, i tak:
a) w ust. 5 pkt 1 utrzymano dotychczasową regułę, że w przypadku jednoczesnego naruszenia kilku znaków (kody od C05 do C11) punkty przypisywane są tylko za znak posiadający mniejszy znacznik liczbowy; w organizacji ruchu na danym skrzyżowaniu niejednokrotnie stosuje się kilka różnych znaków (np. znak B-2 “zakaz wjazdu”, znak F-10 ze strzałką wskazującą jazdę na wprost oraz znak P-8a); niezastosowanie się do tej organizacji ruchu wiąże się z jednoczesnym naruszeniem kilku znaków, ale w istocie dotyczy to jednej sytuacji, a więc nie ma uzasadnienia, aby przypisywać punkty za każdy z naruszonych znaków; dla uniknięcia wątpliwości wskazuje się, że w razie naruszenia kilku znaków ze wskazanej grupy, punktu przypisuje się za naruszenie tylko jednego znaku, umieszczonego w wykazie przed innymi znakami,
b) w ust. 5 pkt 2 wprowadzono regulację wyjątkową w zakresie używania świateł zewnętrznych; kierujący pojazdem, który np. jedzie bez włączonych świateł zewnętrznych po odcinku drogi o typowej infrastrukturze, w istocie nie zmienia swojej świadomości i woli co do używania świateł po wjeździe pojazdem do tunelu - nie ma więc uzasadnienia dodawanie punktów za jazdę bez wymaganych świateł po zwykłej drodze i punktów za jazdę po tej samej drodze w tunelu,
c) w ust. 6 wyjątkowa regulacja dotyczy przekroczenia dopuszczalnej prędkości - przede wszystkim regulacja ta będzie miała zastosowanie w przypadku zarejestrowania przy użyciu wideorejestratora kierującego pojazdem jadącego z niedopuszczalną prędkością, w sytuacji, gdy na danym odcinku drogi obowiązują zróżnicowane limity prędkości (wynikające np. ze znaku drogowego oraz przepisów ustawy),
d) w ust. 7 wprowadza się wyjątek dotyczący wyprzedzania tego samego pojazdu, bądź kolumny rowerów lub wózków rowerowych - wyprzedzanie każdego pojazdu jest odrębnym manewrem, a więc za każdym razem kierujący pojazdem jest obowiązany upewnić się co do możliwości wyprzedzania; jeżeli jednak kierujący manewr ten rozpoczął i realizuje, może okazać się, że w wyniku błędnej oceny dochodzi do naruszenia niekiedy kilku przepisów w ramach tego samego manewru - nie ma zatem uzasadnienia do sumowania punktów za poszczególne naruszenia, uzależnione często od trudnej do przewidzenia organizacji ruchu (na jednym skrzyżowaniu może być wyznaczone przejście dla pieszych, na innym nie, przejście dla pieszych może występować z przebiegającym obok przejazdem dla rowerzystów, w innym przypadku występuje samoistnie itp.); jednakże rozpoczęcie wyprzedzania następnego pojazdu wiąże się z rozpoczęciem kolejnego manewru, wymagającym ponownie upewnienia się co do możliwości jego wykonania – w takim przypadku uzasadnione jest sumowanie punktów za naruszenie określonych przepisów za każdy manewr wyprzedzania; w szczególny sposób proponuje się odnieść do kolumny rowerów i wózków rowerowych (pojęcie to wprowadza ustawa z dnia 1 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami) relatywnie nieznaczna prędkość tych pojazdów oraz zakaz wjeżdżania między te pojazdy jadące w kolumnie uzasadniają potraktowanie wyprzedzania takich kolumn w podobny sposób, jak wyprzedzanie jednego pojazdu,
e) w ust. 8 utrzymano dotychczasową regulację wskazującą sposób przypisywania punktów w razie przestępstwa drogowego (katastrofy lub wypadku drogowego) zaistniałego z racji dopuszczenia się przez kierującego określonego naruszenia – nie ma uzasadnienia, aby sumować punkty tylko ze względu fakt, że z uwagi na skutki, dane naruszenie jest kwalifikowane jako katastrofa lub wypadek drogowy,
f) w ust. 9 utrzymano sposób przypisywania punktów w razie spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, kwalifikowanego jako wykroczenie z art. 86 kw. - podobnie jak w przypadku przestępstwa drogowego, nie ma uzasadnienia by sumować punkty ze względu na zakwalifikowanie naruszenia jednocześnie jako wskazane wykroczenie; przepis jednocześnie uwzględnia sytuację, że za niektóre naruszenia, niezależnie od ich skutków, przewidziano więcej niż 6 punktów i te punkty powinny być uwidocznione w ewidencji
|