BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 8 czerwca 2025, 20:43

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie. Możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji.



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Exx] Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 20:25 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 29
Moje BMW: E36 1.8is coupe
Kod silnika: M42
Witam,tak jak w temacie moje pytanie dotyczy budowy skrzyni do Hertz es300,chciałbym wiedzieć ile maxymalnie litrów może mieć skrzynia zamknięta "ciśnieniowa",oryginalnie jest to 30 litrów,ja w tej chwili mam skrzynię 50 litrową i zastanawia mnie ile maxymalnie mogę dać żeby była ta pewność że lepiej już nie zagra :D i nie bawić się co tydzień w budowanie skrzyni.

Hertz es 300

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 20:37 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Wiek: 38
Posty: 23155
Lokalizacja: Łódź
Moje BMW: E36&E46&F30
Garaż: E36 316i Compact & E46 320CI Coupe & F30 320D Sedan
Skrzyneczkę wyliczamy pod parametry głośnika polecam program WinSID.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 20:37 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 35
Posty: 84
Lokalizacja: Rzeszów
Moje BMW: e36
Kod silnika: M50B25
Może mieć i 100L ale najlepiej gra w zalecanej skrzyni producenta, liczonej z parametrów t-s w tym przypadku 30L strojenie 56Hz.

Ewentualnie BR bass reflex, może zagrać głośniej od zamkniętej.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 20:43 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 29
Moje BMW: E36 1.8is coupe
Kod silnika: M42
WinSID się bawiłem ale w ustawieniach jest do wyboru tylko HS 300 i nie ma es 300 a poza tym nie mam pojęcia jak to wyliczyć.Tak jak pisałem teraz mam w skrzyni 50 litrów i już gra o wiele lepiej dlatego pytam ile może być maxymalnie,ciekawi mnie czy ta 50 litrowa jest już max czy 60 też zagra i czy w ogóle jest sens zmieniać skrzynie dla 10 litrów więcej.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 20:47 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 35
Posty: 84
Lokalizacja: Rzeszów
Moje BMW: e36
Kod silnika: M50B25
A czym go zasilasz?

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 21:02 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 29
Moje BMW: E36 1.8is coupe
Kod silnika: M42
Crunch MXB2175v2 2x175W, 1x350W RMS przy 4 Ohm

Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 21:06 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 35
Posty: 84
Lokalizacja: Rzeszów
Moje BMW: e36
Kod silnika: M50B25
Zostaw w tej skrzyni co masz, bo w większej nie zagra lepiej. Pytam w wzmacniacz bo ten hertz przyjmie spokojnie 400W rms.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 21:19 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 29
Moje BMW: E36 1.8is coupe
Kod silnika: M42
Musiałem zapytać bo szukając odpowiedzi w google znalazłem właśnie,że jeden ma w 60 litrowej skrzyni i targa mu ostro,inny znowu ze w 50 litrowej itd.teraz gra spoko ale chciałem mieć pewność że to już max ile z niego wycisnę.Tak samo problem był z obliczeniem litrów skrzyni,niby na tej stronie wyliczyło mi 49 litrów:
Kod:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/box_wizard.asp?AspxAutoDetectCookieSupport=1

przy:

H=37,5
W=39,5
D=34,5

Obrazek

Czy faktycznie mam te 50 litrów też nie jestem pewny.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 21:24 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 35
Posty: 84
Lokalizacja: Rzeszów
Moje BMW: e36
Kod silnika: M50B25
Te 50L to liczona z wymiarów wewnątrz skrzyni? Bo 42L a 50 to różnica.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 21:26 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 29
Moje BMW: E36 1.8is coupe
Kod silnika: M42
Nie,z wymiarów na zewnątrz skrzyni,płyta MDF grubości 18mm.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 21:29 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 35
Posty: 84
Lokalizacja: Rzeszów
Moje BMW: e36
Kod silnika: M50B25
No to rzeczywisty litraż jakieś 42L. Na tylu bym pozostał, czym większa skrzynia tym inne strojenie.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 21:31 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 29
Moje BMW: E36 1.8is coupe
Kod silnika: M42
A jak wyliczyłeś te 42 Litry?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 21:34 
Offline
Pierwsze kroki

Wiek: 35
Posty: 84
Lokalizacja: Rzeszów
Moje BMW: e36
Kod silnika: M50B25
Odjąłem grubość ścianek po 2cm.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 21:45 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 29
Moje BMW: E36 1.8is coupe
Kod silnika: M42
To na dwóch stronach jakich sprawdzałem,m.in tej dwa posty wyżej w obliczeniach jest to już uwzględnione i odejmowane przy podaniu wartości a wychodzi mi 50l.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 14 stycznia 2012, 23:05 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Hertz seria ES 200; 250 i 300 to (chyba) głośniki do BR, ale w sumie pewności nie mam. Co do skrzyni zamkniętej, to ważne jest zrobienie jej nie mniejszej niż(...). Jak zrobisz 50L, 100L czy 10000L będzie dobrze. Tam nic nie rezonuje. Pamiętaj tylko aby ją dobrze wygłuszyć, ja robię to 2 warstwami: pierw gąbka, potem wata, bez umiaru :)

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 10:57 
Offline
Pierwsze kroki

Posty: 29
Moje BMW: E36 1.8is coupe
Kod silnika: M42
Ten głośnik kupiłem w oryginalnej obudowie ciśnieniowej,fakt że są też z BR ale na pewno głośniki się czymś różnią.

mroova81 napisał(a):
Jak zrobisz 50L, 100L czy 10000L będzie dobrze. Tam nic nie rezonuje. Pamiętaj tylko aby ją dobrze wygłuszyć, ja robię to 2 warstwami: pierw gąbka, potem wata, bez umiaru :)


Trochę chyba przesadziłeś z tym stwierdzeniem bo w 100 litrowej skrzyni nie wiem czy dźwięk wydobywający się z bagażnika przypominałby bass jaki mam teraz,z wygłuszeniem też jest dziwna sprawa bo oryginalna skrzynia jaką dostałem w środku nie była wygłuszana,czysta decha zabezpieczona silikonem po rogach.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 13:06 
Offline
Forumowicz

Posty: 438
Lokalizacja: Białystok; Sokółka
Moje BMW: e46 & e36 qp
Kod silnika: m47n & m52b28
Garaż: E36 coupe 2.8 http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=122905
E46 compact http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=145959
Witam. Głośnik ten dobrze nadaje się do obudów zamkniętych i do bass reflex. Uważam że twoja obudowa 42 litry jest optymalna dla tego głośnika. Głośnik ten nieznacznie reaguję na wzrost objętości. Miedzy skrzynią 42l, a 60l nie ma aż tak wielkiego znaczenia a różnica w zejściu i skuteczności jest prawie niewyczuwalna. Wytłumienie obudowy zamkniętej jest jak najbardziej wskazane. Obudowy BR nie trzeba wygłuszać jeśli już to w niewielkiej ilości. Pomaga ono pozbyć się niepotrzebnych rezonansów.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 16:03 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
ManhuntBMW napisał(a):
Ten głośnik kupiłem w oryginalnej obudowie ciśnieniowej,fakt że są też z BR ale na pewno głośniki się czymś różnią.

mroova81 napisał(a):
Jak zrobisz 50L, 100L czy 10000L będzie dobrze. Tam nic nie rezonuje. Pamiętaj tylko aby ją dobrze wygłuszyć, ja robię to 2 warstwami: pierw gąbka, potem wata, bez umiaru :)


Trochę chyba przesadziłeś z tym stwierdzeniem bo w 100 litrowej skrzyni nie wiem czy dźwięk wydobywający się z bagażnika przypominałby bass jaki mam teraz,z wygłuszeniem też jest dziwna sprawa bo oryginalna skrzynia jaką dostałem w środku nie była wygłuszana,czysta decha zabezpieczona silikonem po rogach.

Nic nie przesadziłem. Jak nie miałeś wygłuszenia w zamkniętej skrzynce, to niestety błąd producenta. W skrzyni zamkniętej chodzi tylko o to, aby dźwięk produkowany z tyłu głośnika wytłumić do zera, nie powodując przy tym zamian ciśnienia na tyle dużych, aby miały wpływ na pracę membrany (obudowa nie mniejsza niż...).

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 16:42 
Offline
Forumowicz

Posty: 438
Lokalizacja: Białystok; Sokółka
Moje BMW: e46 & e36 qp
Kod silnika: m47n & m52b28
Garaż: E36 coupe 2.8 http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=122905
E46 compact http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=145959
mroova81 napisał(a):
ManhuntBMW napisał(a):
Ten głośnik kupiłem w oryginalnej obudowie ciśnieniowej,fakt że są też z BR ale na pewno głośniki się czymś różnią.

mroova81 napisał(a):
Jak zrobisz 50L, 100L czy 10000L będzie dobrze. Tam nic nie rezonuje. Pamiętaj tylko aby ją dobrze wygłuszyć, ja robię to 2 warstwami: pierw gąbka, potem wata, bez umiaru :)


Trochę chyba przesadziłeś z tym stwierdzeniem bo w 100 litrowej skrzyni nie wiem czy dźwięk wydobywający się z bagażnika przypominałby bass jaki mam teraz,z wygłuszeniem też jest dziwna sprawa bo oryginalna skrzynia jaką dostałem w środku nie była wygłuszana,czysta decha zabezpieczona silikonem po rogach.

Nic nie przesadziłem. Jak nie miałeś wygłuszenia w zamkniętej skrzynce, to niestety błąd producenta. W skrzyni zamkniętej chodzi tylko o to, aby dźwięk produkowany z tyłu głośnika wytłumić do zera, nie powodując przy tym zamian ciśnienia na tyle dużych, aby miały wpływ na pracę membrany (obudowa nie mniejsza niż...).

I tu jesteś w sporum błędzie. To prawda że nawet w 100l ten głośnik będzie brzmiał całkiem dobrze, bardziej nisko i miękko co nie znaczy idealnie. Z tym 1000l to już trochę przesadziłeś głośnik znacząco stracił by na skuteczności nie wspominając o wytrzymałości mocowej i szybkości. W większej skrzyni znacznie ucierpi impuls oraz wytrzymałość mocowa głośnika spowodowana mniejszą amortyzacja membrany. W obudowie zamkniętej nie chodzi tylko o odseparowanie ale też o odpowiednie ciśnienie. Głównym celem obudowy zamkniętej jest zapewnienie szybkiego dobrze kontrolowanego bassu, a żeby takowy uzyskać to skrzynie musi mieć odpowiedni litraż :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Hertz ES 300 - budowa skrzyni zamkniętej
PostNapisane: 15 stycznia 2012, 19:33 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Ty się mylisz. 1000km^3 też będzie dobre. Prawdę mówiąc taki głośnik można dać hipotetycznie do ścianki o nieskończonej powierzchni. Reszta obudowy będzie wtedy zbyteczna. Impuls na pewno nie ucierpi, bo nie wiem czemu by miał. Jeżeli już, to mała obudowa może ciśnieniem powstrzymywać membrany przed wypadnięciem. Ale skoro ES nada się także do BR, tego problemu tu nie ma.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL