Witam!
W poniższym poście przedstawię prostą podmianę modułu WI-WA LOW II (wycieraczki/zmywanie) na moduł WI-WA II + SRA US (wycieraczki/zmywanie + regulacja interwału pierwszego biegu wycieraczek) w aucie E36 compact M43 z 1997r. bez tylnej wycieraczki. Zarazem nie ponoszę odpowiedzialności za awarie oraz zły montaż lub demontaż elektroniczny lub mechaniczny w twoim pojeździe.
A. Część, która będzie nam potrzebna to moduł wycieraczek o numerze: 61.35-8 369 474. Poniżej zdjęcie:

Te zdjęcie jest zaczerpnięte z internetu, mój moduł również jest z 1997 roku, tak jak samochód. Trzeba popatrzeć na schematy od konkretnego licznika, aby dobrać moduł wg. rocznika pojazdu, aby nie było żadnych komplikacji.
Moduł wycieraczek pochodzi z auta, która miało oryginalnie zamontowane spryskiwacze przednich reflektorów. Ja tego bajeru nie potrzebuję, wiec zadowoliłem się tylko regulacją interwału pierwszego biegu wycieraczek.
B. Czynności wstępne i instalacja modułu.
1. Odłączamy akumulator!!!!!
2. Demontujemy schowek, znajdujący się przed pasażerem. Trzeba odkręcić cztery śrubki znajdujące się pod wiekiem schowka, następnie dwie znajdujące się po prawej i lewej stronie pod spodem dolnego schowka. Występuje jeszcze śruba znajdująca się pomiędzy deską a drzwiami a także wkręt nad niezamykanym schowkiem. Łącznie śrubek jest siedem, aby odkręcić dolną lewą śrubę schowka musiałem zdemontować wieko, nie pogubcie gumowych oringów na zawiasach.
Całość wyciągamy z samochodu lub dajemy na tylne siedzenie, wtedy ukaże się nam stelaż, gdzie znajdują się różne moduły, np. EWS. Będzie tam również moduł wycieraczek, bardzo łatwo go zlokalizować, bo ma długą niebieską wtyczkę z charakterystyczna blokadą.
3. Demontujemy moduł, poprzez włożenie śrubokręta w zapadkę. Trzeba przesunąć tą zapadkę w prawą stronę, wtedy kostka sama zejdzie z modułu. Sterownik jest zablokowany plastikowym zaczepem, trzeba go odgiąć palcem i wyciągnąć moduł w naszą stronę. Mój stary moduł wygląda tak:

4. Wsuwamy moduł nowy moduł w miejsce starego i podłączamy kostkę. Jak widać na zdjęciach kostka ma nacięcia i wgłębienia, przez co nie można się pomylić przy zakładaniu.
Nowy moduł ma identyczny kształt jak stary, różni się tylko przednim logo z numerem OEM i oczywiście jej kolorem. Nie było więc konieczności, aby robić mu dodatkowe zdjęcia.
5. Podłączamy akumulator i testujemy działanie wycieraczek na postoju. Bieg nr 2 będzie przerywany. Sprawdźcie też spryskiwacz. Jeżeli wszystko działa, to można składać schowek. O regulacji pierwszego biegu będzie mowa później.
C. Instalacja elektryczna. Schematy z 1997 roku dla compacta.
1. Schematy elektryczne modułu LOW:

2. Schemat elektryczny moduł HIGH (+SRA):

3.Różnice w instalacji:
Wprawne oko od razu zauważy różnicę w schematach. W module HIGH nie zgadza się pin nr 4, który odpowiada za sterowanie dodatkową pompką odpowiadającą za spryskiwanie przednich lamp, przy ich włączeniu. My tego nie podłączamy, więc prowadzenie kabli nie jest konieczne, jeżeli nie chcemy spryskiwaczy. Pin 14 również się nie zgadza, w mojej instalacji nie ma kabla, przy spryskiwaczach reflektorów kabel ten odpowiada za obwód zasilający dodatkową pompkę. Pin 15 w mojej instalacji jest masą, a przy spryskiwaczach pełni rolę zasilania pompki reflektorów, nie miałem zasilania na pinie 14 więc zostawiłem tak ja było. Taka sytuacja nie powoduje zwarcia, tutaj wykorzystałem doświadczenie kolegów z niemieckiego forum.
D. Sposób działania.
Wszystkie biegi wycieraczek i spryskiwacz zachowują się tak samo jak na starym module. Kiedy chcemy regulować interwał pierwszego biegu robimy następującą rzecz:
1. Włączamy manetką pierwszy bieg i natychmiast wyłączamy wycieraczki (pozycja 0). Następnie czekamy od 1 do 25 sekundy. Jeżeli znów włączymy manetkę w 4 sekundzie od jej wyłączenia, to wycieraczki będą pracować co cztery sekundy, manetka oczywiście zostaje w pozycji nr 1. Jeżeli zaczekamy 10 sekund, to analogicznie przerwa w wycieraniu będzie dziesięcio sekundowa.
2. Gdy czas (25 sekund) minie, to po włączeniu manetką pozycji nr 1, wycieraczki będą się zachowywać jak zawsze. Chodzi tu o stały interwał zależny od prędkości samochodu.
3. Jeżeli nie pasuje nam ustawienie interwału, to wyłączamy wycieraczki (pozycja 0). Ustawienie kasuje się również, gdy wyłączymy zapłon.
E. Pytania i odpowiedzi tylko i wyłącznie na forum.