kawałek mojej pracy dyplomowej
Cytuj:
Aby instalacja taka działała poprawnie musi zostać prawidłowo wykonana. Pierwszym krokiem jest ułożenie na wyrównanym betonie folii polietylenowej jako izolacji przeciwwilgociowej. Należy ją wywinąć na ściany kilka centymetrów wyżej niż planowana wysokość wykończonej podłogi.
Następnie ułożyć należy izolację termiczną, która w tym przypadku będzie składała się dwu warstw. Pierwsza to styropian FS20 grubości 10cm, tak jak pierwotnie założono w projekcie. Drugą warstwę stanowi płyta styropianowa TACKER EPS100 038 (PS20) z folią metalizowaną, grubości 30mm. Produkowana jest ona w rolkach o wymiarach 1x5m. Wierzchnia folia spełnia rolę izolacji refleksyjnej, odbijającej promieniowanie cielne ku górze. Przy układaniu drugiej warstwy styropianu należy pamiętać o przesunięciu połączeń płyt, aby uniknąć mostków termicznych. Przy ścianach ułożyć trzeba ułożyć izolację brzegową, a przy powierzchniach podłogi o bokach większych niż 6m wykonać dylatacje ze specjalnych profili w celu uniknięcia zbyt dużych naprężeń w warstwie jastrychu, a co za tym idzie, spękań.
Kolejnym krokiem jest ułożenie rur ogrzewania podłogowego zgodnie z projektem opartym o elementy systemu KAN-therm. Przewidziano rury typu PE-Xc 18x2 ø18mm z osłoną antydyfuzyjną. Należy pamiętać aby długość jednej pętli nie była większa niż 120m. Wiąż się to ze stratą ciśnienia wody przy przewodzie o znacznej długości, oraz ze zbytnią stratą temperatury w końcowej części pętli. Przy ścianach zewnętrznych, oknach, należy zagęścić ułożenie rur, gdyż w tych miejscach występują mostki cieplne i temperatura tych rejonach jest zazwyczaj niższa. Rozstaw rur nie powinien być większy niż 30cm, gdyż istnieje prawdopodobieństwo, że odczuwalna będzie różnica temperatur w miejscu gdzie znajdować się będzie rurka, a pomiędzy nimi. Nie należy również układać ich gęściej niż 5cm, gdyż rozwiązanie nie będzie to efektywne, przyrosty cieplne nie będą bardziej odczuwalne. Omijać należy miejsc w których będą stały na trwałe meble czy urządzenia sanitarne, wanny, brodziki. Grzanie pod ich powierzchniami będzie nieefektywne, a dodatkowo istniej prawdopodobieństwo uszkodzenia rur przy ich mocowaniu. Rury mocuje się do styropianu za pomocą specjalnych spinek. Poszczególne pętle układa się i od rozdzielacza zasilania rurami poprzez poszczególne pomieszczenia i podłącza do rozdzielacza powrotu. Przy tym rozdzielaczu odcina się ją i mocuje do króćca. Przed wykonaniem wylewki układ należy odpowietrzyć poddać próbie ciśnieniowej.
Po pomyślnych próbach wykonać należy wykonać warstwę jastrychu z dodatkiem plastyfikatorów. Dodatki te poprawiają właściwości mechaniczne, czyniąc ją mniej podatną na pęknięcia. Warstwa wylewki powinna mieć ok. 7cm, czyli tyle ile pierwotnie wynosiła w projekcie. Po wylaniu zaprawy należy przeprowadzić proces wygrzewania wylewki w celu usunięcia nadmiaru wody przed rozpoczęciem wykańczania podłogi. Wygrzewanie rozpocząc należy od podgrzania wody w instalacji do 25°C i utrzymywaniu jej przez 3 dni. Następnie co 24 godziny podnosić temperaturę o 5°C aż do 45°C. Po 24 godzinach z temperaturą wody 45°C należy zmniejszać ją o 5°C aż do 25°C.
Tak przygotowana podłoga jest gotowa na układanie wykończeniach warstw. Pamiętać należy aby przy tego typu ogrzewaniu materiały wykończeniowe miały jak najmniejszy opór cieplny. Zaleca się stosowanie płytek ceramicznych, gresowych, terakoty. Parkiety i panele stosować tylko specjalnie przygotowane na tego typu podłogi, charakteryzujące się małą grubością i oporem cieplnym, oraz przystosowane do podwyższonych temperatur.