BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 2 maja 2025, 13:44

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Zdjęcia zamieszczone przez Was powinny być zgodne z poniższymi zaleceniami.
Poniżej jest program do zmiany rozdzielczości zdjęć.


1) Nie wrzucamy zdjęć większych niż 1280x1024. Jeżeli mamy zdjęcie większe zmniejszamy je lub robimy miniaturkę i wrzucamy ją odpowiednio podlinkowaną do zdjęcia dużego.
2) Nie wrzucamy zdjęć WT, godzących w pojęcie estetyki, zdjęć propagujących przemoc, pornografię, łamanie przepisów ruchu drogowego, złego obchodzenia się z samochodem lub innych mogących kogoś urazić (jeżeli czujecie że kogoś urazi, prawdopodobnie tak będzie).
3) Na temat zamieszczanych tutaj zdjęć każdy z nas wyraża swoje zdanie, dyskutujemy. Nie ubliżamy sobie, nie używamy łaciny, każdy ma prawo do własnej oceny z którą możemy się nie zgadzać.
4) Łamanie zaleceń będzie karane ostrzeżeniami.
5) Tytuł tematu piszemy w postaci "Użytkownik -->> ModelAuta, krótki opis"



Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 764 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 39  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 12:05 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Vermilion napisał(a):
jedno wyklucza drugie. Torsen gdy jedno kolo znajdzie sie na lodzie, wlasnie na nie przekaze caly moment (dokladnie tak jak otwarty dyferencjal). I w tym konkretnym przypadku chodzi o ASR, nie o ESP.

Jest dokładnie odwrotnie. na tym polega zajebistość torsena.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 12:08 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 4977
Lokalizacja: SKL/Cz-wa
Moje BMW: e91
Kod silnika: N52B25
mroova81 napisał(a):
OK szpery <100% pozwalają dohamowywać jedno z kół na osi napędowej. Przyznaje Ci rację.

po mojemu to szpera nic nie dohamowuje tylko rozdziela moment pomiedzy koła
mroova81 napisał(a):
Chodziło mi o quady RWD.

http://www.atvriders.com/images/yamaha/ ... v-axle.jpg
ja tu widzę sztywną ośkę...

co do torsena to z tego wynika że mroova81 ma chyba rację:
Cytuj:
W przypadku utraty przyczepności jednej z osi (lub koła) mechanizm Torsen na drugą oś może przekazać odpowiednio większy moment. O tym o ile większy będzie ten moment decydują cechy ustalone już na etapie konstrukcji i produkcji konkretnego mechanizmu. Charakterystyczną wielkością dla mechanizmów Torsen jest współczynnik TBR (Torque Bias Ratio). Współczynnik ten obrazuje proporcję momentu jaki mechanizm jest w stanie przekazać na oś o większej przyczepności w stosunku do osi drugiej np: TBR 4:1 oznacza, że na oś o większej przyczepności może trafić 4 razy więcej momentu.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 12:17 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Chodziło o dohamowywanie pojedynczych kół na szperze poprzez hamulce a dalej system kontroli trakcji. Wiadomo że szpera nie ma hamulców :)
Quady nie mają dyfra tylko mają ośkę z nasadzoną zębatką. Już bardziej zaspawane to się nie da. O takie coś chodziło mi w tamtym kontekście. Torsena pomiędzy osiami posiadałem w A4 więc poczułem się swego czasu do obowiązku zgłębienia jego działania.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 12:20 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
mroova81 napisał(a):
Vermilion napisał(a):
jedno wyklucza drugie. Torsen gdy jedno kolo znajdzie sie na lodzie, wlasnie na nie przekaze caly moment (dokladnie tak jak otwarty dyferencjal). I w tym konkretnym przypadku chodzi o ASR, nie o ESP.

Jest dokładnie odwrotnie. na tym polega zajebistość torsena.


Cytuj:
The whole thing is often called a "Torsen" system as in "Torque Sensing" (Torsen is actually a registered trademark, and the more generic term is Torque Biasing Differential or TBD) because it instantly reacts to torque imbalance transferring torque to the wheels that can use it most. There's a difference between the two main types of torque biasing diffs. Quattro's Torsen diffs used something developed by Gleason called invex gearing which is is really all about worm gears. A torque imbalance causes it to *try* to turn the low traction output shaft faster than the higher traction side, but that would cause the invex spider gears to turn, and they drive worm gears which have a greater mechanical advantage (due to the angle of the teeth) than the output sun gears have on the worm gears. That means that a multiple of the torque that would have gone to the low traction side actually goes to the high traction side. So if 20 ft-lbs of traction is at the low traction side, something like 80 ft-lbs goes to the side that can actually use it. A ratio of 4 to 1 or 5 to 1 is common but changing the gear teeth angles changes the ratio. The Quaife unit uses helical gears to accomplish very much the same thing, but the actual operation is not nearly as easy to understand. The helical gears float in pockets on the inside of the housing and apply radial and axial forces generated by the angle of the gear teeth. It can be tuned just like the invex gears to vary the torque ratio. Note however that without significant preload either torque biasing diff will not work well with a wheel completely off the ground. 0 ft-lbs time 4 is still 0. A simple braking trick helps though. (Note, the EDL system discussed above, actually works pretty well with a torsen diff. It activates rarely, but allows for much greater torque transfer when it does.) For this reason, they're rarely found on offroad 4x4 vehicles, the notable exception being the original Hummer H1, which has a note in the owner's manual explaining how to use the brakes and gas at the same time, should one or more tires be off the ground (as is not uncommon while offroading).


To samo dzieje sie na lodzie. Torsen daje sobie rade, gdy jest znaczna roznica przyczepnosci, ale nie tak jak wczensiej napisalem, gdy jedno kolo nie ma wogole trakcji. Wlasnie tutaj do gry wchodza dohamowujace systemy kontroli trakcji (co zreszta jest wytlumaczone w powyzszym tekscie).


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 12:28 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Są już torseny potrafiące przekazać do 100% na jedno koło, czyli na drugim 0%. Są od niedawna i tylko w RS chyba nawet w S niedostępne. Klasyczne stare torseny to 80%/20%. Jeżeli koło na lodzie nie może przyjąć ze względu na brak tarcie 20% to fakt, masz rację. Wystarczy wtedy lekko uderzyć w hamulec.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 12:37 
Offline
Uzależniony od forum :)
Avatar użytkownika

Posty: 17755
Lokalizacja: Ciućkowo
Moje BMW: E46 325 CiA
Garaż: https://bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=170039&start=0
Oł dżizas ! Tyle gadania a zapomnieliście na wstępie że BMW ma most a nie dyfer bo w końcu tak większość ludzi twierdzi więc to prawda :D

A w temacie dodam że wczoraj jak jechałem po parkingu w Reducie za Boogie`m to tylko sobie okno uchyliłem i słuchałem jak V`ka się wkręca przy dodawaniu gazu \:D/ Achh... Bajka.

_________________
I Don`t Suffer From Insanity... I Enjoy Every Minute Of It..
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 12:38 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
mroova81 napisał(a):
Są już torseny potrafiące przekazać do 100% na jedno koło, czyli na drugim 0%. Są od niedawna i tylko w RS chyba nawet w S niedostępne. Klasyczne stare torseny to 80%/20%. Jeżeli koło na lodzie nie może przyjąć ze względu na brak tarcie 20% to fakt, masz rację. Wystarczy wtedy lekko uderzyć w hamulec.


Tak, ale pracujace jako centralny mechanizm roznicowy i rozdzielajacy moment pomiedzy osiami.

Pewnie widziales opis tego, skoro skojarzylo Ci sie wlasnie z RS

Cytuj:
This latest incarnation of the Torsen quattro, first seen in the B7 RS4, can automatically dynamically apportion up to a maximum 100% torque to the rear axle, or up to 80% to the front, dependent on traction conditions.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 12:46 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Vermilion napisał(a):
Tak, ale pracujace jako centralny mechanizm roznicowy i rozdzielajacy moment pomiedzy osiami.

Oczywiście! Tylko i wyłącznie między osiami. Gdyby miał między kołami, to w połączeniu z EDS (eszpera - brzydka nazwa) spalił by heble szybciej, niż ja jestem w stanie wymówić na głos "Bayerische Motoren Werke "

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 12:53 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
Czyli znowu robisz balagan, bo wczesniej pisalem o rozdziale momentu miedzy kolami :P


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 14:15 
mroova81, chętnie bym Ci odpisał, ale zwątpiłem, nie wiem jakim językiem mam pisać, byś mnie rozumiał i jak czytał, skoro sam masz na wszystko różne teorie i swoje znaczenia słów... :(

Poza tym, raczej wszystko zostało powiedziane już :/


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 14:51 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
mroova81 napisał(a):
adaptacyjna = ucząca się. Więc jaką masz?
Adaptacja to dostosowywanie się :)
Nie do końca wiem jak jest zbudowana. W każdym razie im jest większa różnica prędkości między kołami to tym pompka oleju generuje większe ciśnienie zacieśniając szperę. W skrajnych sytuacjach nawet do 100%. I mimo wszystko mam DSC. Seryjnie oczywiście.

Co do wykluczania się kontroli trakcji i szpery to zauważ że szpera (mechaniczna) przekazuje co najwyżej tyle samo mocy na koło o lepszej przyczepności. A i tak rzadko i to tylko niektóre. Więc zwiększenie oporów w kole o gorszej przyczepności sprawi tak samo jak w otwartym dyfrze że więcej mocy zostanie przekazane na koło o lepszej przyczepności.

Co do szper sterowanych elektronicznie. Fakt są super. Przykład: EVO. Ale niestety są też dużo bardziej awaryjne.

Co do tego że szpera poprawia czasy podczas jazdy na zakrętach. Oczywiście nie mówimy o spawanym moście. Zauważ że przy otwartym dyfrze na wyjściu z powiedzmy lewego zakrętu samochód jest przechylony w prawo przez co prawe koło ma o niebo lepszą przyczepność niż lewe. Na wyjście z reguły dodaje się gazu i to konkretnie, ale przy otwartym dyfrze lewe koło ma tak słąbą przyczepność że zaraz puści i samochód będzie jedynie palił wewnętrzne koło a nie przyśpieszał. Szpera przekaże jakąś część mocy (elektroniczna większość) na koło prawe i samochód będzie mógł wystrzelić z zakrętu.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 14:56 
Offline
Zacna persona forum

Posty: 2410
Lokalizacja: Warszawa
Moje BMW: e39 530dAt
Kod silnika: M57
Fryderyk napisał(a):
Poza tym, raczej wszystko zostało powiedziane już :/


wcale nie wszystko!!! :cisza: :cisza:

O, na przykład wciąż nie powiedziano, kto stał za zabójstwem JFK, dlaczego amerykański rząd zburzył wieże WTC i czy Kaczyński jest prawiczkiem...


niby wiadomo, ale... to jakieś nienormalne się wydaje...


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 15:35 
Offline
Przyjaciel forum

Wiek: 42
Posty: 2868
Lokalizacja: Opole
Moje BMW: 530iA
Kod silnika: M54B30
bierute napisał(a):
Fryderyk napisał(a):
Poza tym, raczej wszystko zostało powiedziane już :/


wcale nie wszystko!!! :cisza: :cisza:

O, na przykład wciąż nie powiedziano, kto stał za zabójstwem JFK, dlaczego amerykański rząd zburzył wieże WTC i czy Kaczyński jest prawiczkiem...


niby wiadomo, ale... to jakieś nienormalne się wydaje...


nie mogłem sie powstrzymać

:rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

_________________
[you] luknij na moją srebrną strzałe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 15:36 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Gdzie jest moderator? Trzeba wydzielić temat o DSC z galerii.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 16:32 
kostek_ja, co zes sie tak uczpil tego moderatora, to jest prywatna galeria i zadne moderator nie bezie tu nic robil dopoki wlasciciel tak nie zadecyduje. Gadaj z wlascicielem.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 18:31 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1805
Lokalizacja: Wawa
Moje BMW: M3 e46
Kod silnika: S54
Po prostu nie lubię bałaganu. Ale skoro tak to OK :)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 19:37 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 4977
Lokalizacja: SKL/Cz-wa
Moje BMW: e91
Kod silnika: N52B25
kostek_ja napisał(a):
Trzeba wydzielić temat o DSC z galerii.

x2

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 19:48 
Offline
Specjalista
Avatar użytkownika

Wiek: 44
Posty: 4674
Lokalizacja: Września
Moje BMW: E60
Kod silnika: M54b25
Garaż: www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=60&t=137687 Днепр
Co do torsena między kołami: wykrywa on które koło ma ciężej, jeżeli jakiś system przyhamuje koło, to torsen da większy moment i koło się zamknie. W takim przypadku trakcja działała by tylko podczas hamowania silnikiem (nie mam momentu na wałku atakującym). Być może samochód o którym pisałeś wcześniej jakiś QS(?) ma torsena między przednimi kołami czyli FWD, a trakcję typu ASC+T czyli działającą tylko na tylne osi.
Fryderyku: nigdy nie jest tak, że wszystko zostało powiedziane. W konstruktywnym dialogu popartym konkretnymi argumentami znajdziesz we mnie zawsze dyskutanta.
kostek_ja napisał(a):
Nie do końca wiem jak jest zbudowana. W każdym razie im jest większa różnica prędkości między kołami to tym pompka oleju generuje większe ciśnienie zacieśniając szperę. W skrajnych sytuacjach nawet do 100%. I mimo wszystko mam DSC. Seryjnie oczywiście.

System z Twojego opisu strasznie podobny do haldexa z VAG'a. Tam to ma elektronikę, się diagnozuje, a nawet (chip)tuninguje. Nie spotkałem się jeszcze z takim rozwiązaniem stricte mechanicznym.

_________________
Audi80 '90 1.6 2EE (X2004 - IV2008)
AudiA4 '95 2.8 AAH quattro (IV2008 - VII2009)
530d avant (IX2009 - X2010)530d
E38 740i (I 2011 - XII2017)


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 22:19 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 6907
Lokalizacja: JP
mroova81 napisał(a):
Co do torsena między kołami: wykrywa on które koło ma ciężej, jeżeli jakiś system przyhamuje koło, to torsen da większy moment i koło się zamknie. W takim przypadku trakcja działała by tylko podczas hamowania silnikiem (nie mam momentu na wałku atakującym). Być może samochód o którym pisałeś wcześniej jakiś QS(?) ma torsena między przednimi kołami czyli FWD, a trakcję typu ASC+T czyli działającą tylko na tylne osi.


Alfa 147 Q2 to FWD, wiec po co mu kontrola trakcji na tylnych kolach, skoro nie sa napedzane (takie samo rozwiazanie jest tez w przednionapedowych hothatchach, ktorych troche wymienilem Ci wczesniej, kazdy z nich ma mechanizm o takiej samej konstrukcji jak Torsen, tylko inaczej nazwany). Kontrola trakcji w przypadku Torsena musi dzialac takze podczas ruszania, inaczej nigdy nie ruszylbys znajdujac sie jednym kolem na lodzie...tlumaczylem to juz wczesniej.

mroova81 napisał(a):
System z Twojego opisu strasznie podobny do haldexa z VAG'a. Tam to ma elektronikę, się diagnozuje, a nawet (chip)tuninguje. Nie spotkałem się jeszcze z takim rozwiązaniem stricte mechanicznym.


Haldex ma zupelnie inne dzialanie, znowu mieszasz cos co pracuje miedzy osiami i cos co pracuje miedzy kolami. Chcesz poczytac jak dziala mechanizm o zmiennej charakterystyce, poczytaj o tym

Obrazek

http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Yaw_Control


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Boogie --> ///M5 e39
PostNapisane: 21 stycznia 2010, 22:55 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 497
Moje BMW: niebieski
Właśnie dlatego 5er jest dla mnie No1 wśród limuzyn :ok:

_________________
viewtopic.php?f=6&t=66071 Moja Buma


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 764 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 39  Następna strona


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 78 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL