Liczba oktanowa.
Nie ma sensu lać paliwa 98 do silników przystosowanych do spalania 95. Paliwa 98 oktanowe lać należy do wysilonych jednostek napędowych o wysokim stopniu sprężania, gdzie zalanie 95 spowodowałoby spalanie stukowe, gdyby nie odpowiedni czujnik. Przykład - np. Porsche 911 turbo (993), na paliwie 98 okt. osiąga 408 KM, na 95 - ok. 360 KM.
Pewnie mnie jacyś znawcy wyśmieją, ale w czasopismach motoryzacyjnych były już przeprowadzane takie testy - 95 oktan vs 98 oktan (np. auto moto, nr 8 sierpień 2007). Testowany był fiat panda (nie śmiać się!

) z silnikiem 1.1 60 KM/5000 rpm, 102 Nm/2500 rpm oraz 4 paliwa: shell, orlen, statoil i BP, każde w wersji 95 i 98 oktan (vpower racing, verva, suprema, ultimate). Na hamowni najniższą moc zanotowano na BP 95 i na... Shell Vpower Racing - 62,9 KM, najwyższą - na Supremie i Vervie, 64 KM. Za to pomiary momentu obr. już były ciekawsze - na wszystkich paliwach 95 oktan, prócz shella, silnik osiągał wyższy moment, niż na 98 oktan. Przekłądając to na interesujące nas wartości:
vmax: 95 okt. - 157,4 (BP) do 159 km/h; 98 okt. - 156,9 (verva) do 160,2 km/h (suprema)
O elastyczności nie będę wspominał, bo róznica wyniosła 0,143 s. (60-100 km/h IV b.) i 0,425 s. (80-120 km/h V b.). Zużycie paliwa - 6,67 l/100 km (statoil 95) do 8,74!! (statoil 98), pozostałe wszystkie paliwa w okolicach 7,5 litra.
I na koniec przydługawego postu - w niemieckim "Auto Zeitung" też przeprowadzilii test paliw. A dokładniej 3 paliw tego samego producenta: LO 91, 95 i 98. Testowano je na 3 silnikach - 1.4 109 KM, 2.0 170 KM, 2.0 turbo 170 KM i wyczynowy 2.0 201 KM. Na paliwach 95 i 98 oktan te mocniejsze silniki osiągały niewielkie przyrosty mocy w porównaniu z paliwem 91 okt., natomiast w najsłabszym silniku - różnice praktycznie niezauważalne. Tak samo z zużyciem paliwa - prawie żadnych róznic, z wyjątkiem silnika wyczynowego, któy potrzebował wyraźnie więcej benzyny, gdy był zasilany LO 91.
Wniosek - lać dobre (w sensie jakościowym!) paliwo o zalecanej przez producenta liczbie oktanowej.