BMW Sport

Forum dyskusyjne fanów marki BMW

Teraz jest 26 czerwca 2025, 13:37

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Regulamin działu


Drogi forumowiczu, przed założeniem nowego tematu proszę o skorzystanie z opcji szukaj.
Jeśli to nie przyniesie efektu i nie uzyskasz odpowiedzi na twoje pytanie, odśwież istniejący podobny temat a jeżeli takiego nie ma, możesz założyć nowy temat. Proszę jednak o poprawne tytułowanie tematów,posty o tytułach "Pomocy " będą poprawiane bądź usuwane.



Proszę również o poprawne tytułowanie tematów:
[Exx] Tytuł tematu


Tematy źle nazwane, będą usuwane, bez komentarza ani informacji


Tematy związane z ze starszymi modelami BMW takimi jak E36, E34, E32, E12 etc. prosimy zakładać w dziale Young & Oldtimery



Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [E46] M54b30 stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 30 stycznia 2013, 09:21 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 1085
Lokalizacja: Wroclaw
Moje BMW: E46 330CiA Cabrio
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=91115
Witam

Od pewnego czasu mam pewien problem... Jak rano odpalam silnik po nocy, to slychac z niego stukanie, takie jakby cos sie o cos obijalo... Troche przypomina klekot diesla, z tym ze z czestoscia okolo 2x na sekunde... Po okolo 20-30 sekundach stukanie ustaje i czasem jak jest zimno to zaczyna stukac jak auto postoi kilka godzin na parkingu pod praca... Jak dodaje gazu to stukanie przyspiesza... Stukanie slychac tylko na zimnym silniku, jak odpale silnik gdy jest cieply to wszystko jest ok...

Olej i filtry, wymienione na nowe, a stukanie nadal jest obecne... w silniku zero bledow... Co to moze byc? Popychacze? Vanos? Zawory? ...i pytanie - czy jest to grozne?

_________________
Obrazek
Aktualne: E46 330CiA Cabrio
Było: E46 323Ci Coupe, E30 320i Coupe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 30 stycznia 2013, 09:50 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 1273
Moje BMW: F10 M5
Kod silnika: S63
To zależy skąd dochodzi ten dźwięk...
Uszkodzone VANOS-y to mniej więcej taki dźwięk i dochodzi on z samego przodu silnika czyli z obudowy VANOS-ów...



Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 30 stycznia 2013, 11:18 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Posty: 767
Moje BMW: e46 330dTA
Kod silnika: M57
hmmm tak zgadywać to można :oczami: obstawiam szklanki właśnie ze względu, że przy ujemnych temperaturach olej gęstnieje i w pierwszych sekundach przez to szklaneczki Ci się tłuką.
Jak by się tłukł łańcuch od vanosa to by było słychać cały czas albo w jakimś zakresie obrotów raczej.
Jak dobrze pokopiesz na forum to znajdziesz odpowiedź na swoje pytania w temacie UCISZYŁEM SZKLANKI :)

edit. Dla ułatwienia podaje link do tematu oraz ostatnią wypowiedź
viewtopic.php?f=1&t=73598&start=1080
karole36qp napisał(a):
Witam. Stosując się do zaleceń kolegów z forum na temat uciszenia szklanek w m52b28 zakupiłem płukankę LM oraz środek do hydroszklanek oraz 8 litrów oleju elf 5w40 no i filtr :P Poprzednio zalany był jakimś mobilem też 5w i straszne hałasował. Powiem tak, po całym zabiegu różnica w pracy silnika jest ogromna :super: . Praktycznie przez pierwszy 1000km szklanki nie hałasowały. Po przejechaniu paru tysięcy delikatne cyk cyk wróciło ale pojawia się sporadycznie. Dojadę do 10000km i powtórzę zabieg z tym że zaleje go tym razem Valvoline. Co do przejść z bardziej gęstych olei na rzadsze w bmw myślę że warto spróbować. Kolega ma e39 530d i szklaneczki mu hałasowały na 10w40 Castol Magnatec Diesel, czytając forum zrobiliśmy płukankę zalaliśmy 5w40 Valvoline i jest cisza :ok: Gdyby nie to forum to pewnie już by mi internet odcięli bo wszystkie oszczędności poszłyby w szklanki :rotfl: :P Pozdro


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 30 stycznia 2013, 11:28 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1860
Moje BMW: brak
Kod silnika: Turbo
blademccoy napisał(a):
Jak dodaje gazu to stukanie przyspiesza..

Jak dodajesz gazu w czasie tych 20-30 sekund gdy stuka (czyli jak jest bardzo zimny) czy później też ?

Na jakim oleju jeździsz ?

_________________
Moje BMW E46 330i
viewtopic.php?f=6&t=120047


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 30 stycznia 2013, 14:32 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 43
Posty: 611
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E90 335d M-Pakiet
Kod silnika: M57N2
blademccoy napisał(a):
Witam

Od pewnego czasu mam pewien problem... Jak rano odpalam silnik po nocy, to slychac z niego stukanie, takie jakby cos sie o cos obijalo... Troche przypomina klekot diesla, z tym ze z czestoscia okolo 2x na sekunde... Po okolo 20-30 sekundach stukanie ustaje i czasem jak jest zimno to zaczyna stukac jak auto postoi kilka godzin na parkingu pod praca... Jak dodaje gazu to stukanie przyspiesza... Stukanie slychac tylko na zimnym silniku, jak odpale silnik gdy jest cieply to wszystko jest ok...
Olej i filtry, wymienione na nowe, a stukanie nadal jest obecne... w silniku zero bledow... Co to moze byc? Popychacze? Vanos? Zawory? ...i pytanie - czy jest to grozne?


Najprawdopodobniej sa to popychacze. Jak dobrze pamietam to jezdzisz na 10W-60, który jest nieodpowiednim olejem do tego silnika i moze byc powodem cykania.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 30 stycznia 2013, 15:13 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 1085
Lokalizacja: Wroclaw
Moje BMW: E46 330CiA Cabrio
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=91115
Łukasz_P napisał(a):
Uszkodzone VANOS-y to mniej więcej taki dźwięk i dochodzi on z samego przodu silnika czyli z obudowy VANOS-ów...

na tym filmiku niestety tego stukania to prawie w ogole nie slychac :]

Szosti napisał(a):
hmmm tak zgadywać to można obstawiam szklanki właśnie ze względu, że przy ujemnych temperaturach olej gęstnieje i w pierwszych sekundach przez to szklaneczki Ci się tłuką.
Jak by się tłukł łańcuch od vanosa to by było słychać cały czas albo w jakimś zakresie obrotów raczej.
Jak dobrze pokopiesz na forum to znajdziesz odpowiedź na swoje pytania w temacie UCISZYŁEM SZKLANKI

w moim przypadku stukanie jest niezależne od obrotów - stuka w pełnym zakresie obrotów (chociaż nie dociskałem go ponad 2500 obrotów w momencie gdy stuka), ale wraz ze wzrostem obrotów wzrasta częstość stukania... Vanos ogólnie wydaje się być ok

póki co wolę się wstrzymać z płukankami i ze zmianą oleju chociażby dlatego że zalałem 3 dni temu nowy olej :P :]

!kuchar napisał(a):
Jak dodajesz gazu w czasie tych 20-30 sekund gdy stuka (czyli jak jest bardzo zimny) czy później też ?Na jakim oleju jeździsz ?

cyka tylko jak jest bardzo zimny (czytaj po długim postoju minimum 5-8 godzin, chociaż to też zależy od temperatury na zewnątrz), po 30 sekundach się ucisza i już nic nie stuka...
Jeżdżę na Shell Helix 10W60 od ponad 2,5 roku, wcześniej tego problemu nigdy nie miałem...

bastaz napisał(a):
Najprawdopodobniej sa to popychacze. Jak dobrze pamietam to jezdzisz na 10W-60, który jest nieodpowiednim olejem do tego silnika i moze byc powodem cykania.

teraz jeśli jest taka sytuacja jak mówisz, to czy moja obojętność wobec tego może spowodować uszkodzenie silnika? czy też powinienem zabrać się za wymianę lub naprawę czegoś, lub zmienić w przyszłości olej na bardziej rozrzedzony?

_________________
Obrazek
Aktualne: E46 330CiA Cabrio
Było: E46 323Ci Coupe, E30 320i Coupe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 30 stycznia 2013, 17:38 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 43
Posty: 611
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E90 335d M-Pakiet
Kod silnika: M57N2
blademccoy napisał(a):
teraz jeśli jest taka sytuacja jak mówisz, to czy moja obojętność wobec tego może spowodować uszkodzenie silnika? czy też powinienem zabrać się za wymianę lub naprawę czegoś, lub zmienić w przyszłości olej na bardziej rozrzedzony?


Jesli to naprawde popychacze to moze sie jakis uszkodzil, albo zatkal sie kanalik dolotowy i zanim olej dotrze to pracuje na sucho.

Olej to powinienes juz dawno zmienic na wlasciwy. 10w-60 to olej majacy zastosowanie "We wszystkich silnikach benzynowych naturalnie zasilanych, z wtryskiem paliwa, turbodoładowanych, wielozaworowych, pracujących w najcięższych warunkach na torach wyścigowych." Poza tym w zimie to zanim sie ten "glut" rozprowadzi po silniku to mija troche czasu a silnik sie najbardziej zuzywa podczas startu.

Najszybszym rozwiazaniem bylo by zapodanie plukanki i wlasnie czegos wlasciwego (5w-40, 0w-40). Piszesz, ze niedawno wymieniles olej, moze trafiles na jakas podrobe?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 30 stycznia 2013, 18:35 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 40
Posty: 1884
Moje BMW: E92 335i Msport
Kod silnika: N55
Stukają pewnie popychacze.
Przypominam tylko, że masz ponad litr oleju za dużo :P

_________________
Obrazek Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 30 stycznia 2013, 23:18 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Posty: 1273
Moje BMW: F10 M5
Kod silnika: S63
U mnie jest takie dość ciche cykanie ale tylko jak auto stoi sobie na luzie i jak się otworzy maskę i posłucha się silnika. Słyszałem teorię, że to wtryskiwacze tak cykają i to całkiem normalne. Mój mechanik też twierdzi, że tak ma być. Jak się zacznie dodawać gazu to nic kompletnie nie cyka i nie stuka. Jak się stoi nawet 20 cm od auta i maska jest zamknięta to tak samo nic nie słychać, ze środka tym bardziej... :niepewny:

Przed regeneracją VANOS-ów miałem takie "rzęrzenie" jak tam na tym filmie co wkleiłem powyżej. Ale od regeneracji i wymiany uszczelniaczy na BEISAN-a jest cisza :zawstydzony:


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 30 stycznia 2013, 23:23 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 39
Posty: 137
Moje BMW: 320i
Kod silnika: M54B22
Lukasz_S napisał(a):
Przypominam tylko, że masz ponad litr oleju za dużo :P


x2 :D

bastaz, ciekawe co na te słowa o 10W-60 kolega dray, który jeździ(ł?) na nim kilka lat. Popychacze powinny mu klepać jak Najman w matę

_________________
BMW nie klei się do drogi - to droga klei się do BMW.
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 30 stycznia 2013, 23:25 
Offline
Zacna persona forum
Avatar użytkownika

Wiek: 37
Posty: 1085
Lokalizacja: Wroclaw
Moje BMW: E46 330CiA Cabrio
Kod silnika: M54B30
Garaż: http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=91115
bastaz napisał(a):
Olej to powinienes juz dawno zmienic na wlasciwy. 10w-60 to olej majacy zastosowanie "We wszystkich silnikach benzynowych naturalnie zasilanych, z wtryskiem paliwa, turbodoładowanych, wielozaworowych, pracujących w najcięższych warunkach na torach wyścigowych." Poza tym w zimie to zanim sie ten "glut" rozprowadzi po silniku to mija troche czasu a silnik sie najbardziej zuzywa podczas startu.

z olejami jest tak jak z paliwami - każdy ma inną opinię na temat każdego oleju :]
mimo wszystko zamierzam pozostać przy 10W60 - na takim silnik pracuje od przynajmniej 4 lat, więc nie będę wprowadzał zmian

bastaz napisał(a):
Piszesz, ze niedawno wymieniles olej, moze trafiles na jakas podrobe?

stukanie było już wcześniej, na poprzednim oleju (10W60 Shell Helix), podróby raczej nie trafiłem, bo kupowałem w sprawdzonej hurtowni ;)

Lukasz_S napisał(a):
Przypominam tylko, że masz ponad litr oleju za dużo :P

bagnet pokazuje że jest ok :] :P


tak właśnie ostatnio się zastanawiałem i doszedłem do wniosku że możliwe że problemem jest tutaj separator oleju - jak były mrozy to był problem z tym że cały olej nie spływał do miski olejowej jak auto odstało kilka godzin - dlatego też olej może dłużej docierać do popychaczy - stąd też miałem na zimnym silniku po nocy stan oleju w połowie długości bagnetu (nie podziałki... bagnetu :D ), a po przejechaniu 2km stan oleju był w 2/3 podziałki, czyli o jakieś 20cm niższy :] ...już nie wspominając o tym że wywaliło mi obie uszczelki na wale które były nowe z powodu nieprawidłowych ciśnień w komorze wału (czy tak jakoś się to nazywa), przez wadliwe działanie separatora :] ...jak się ociepli to się za to zabiorę jeśli problem nie ustanie i wtedy wymienię cały separator

_________________
Obrazek
Aktualne: E46 330CiA Cabrio
Było: E46 323Ci Coupe, E30 320i Coupe


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 31 stycznia 2013, 00:07 
Offline
Częsty bywalec

Wiek: 43
Posty: 611
Lokalizacja: Wrocław
Moje BMW: E90 335d M-Pakiet
Kod silnika: M57N2
blademccoy napisał(a):
z olejami jest tak jak z paliwami - każdy ma inną opinię na temat każdego oleju
mimo wszystko zamierzam pozostać przy 10W60 - na takim silnik pracuje od przynajmniej 4 lat, więc nie będę wprowadzał zmian


Jest duzo roznych opinii na temat olejow ale M54 to nie S54 zeby lac 10W-60.
Poza tym nie kumam po co lac taki olej. Na pewno jest drogi, auto więcej chleje a lepkosc ma niewlasciwa dla tego silnika.
;)

[/quote]
blademccoy napisał(a):
bagnet pokazuje że jest ok
tak właśnie ostatnio się zastanawiałem i doszedłem do wniosku że możliwe że problemem jest tutaj separator oleju - jak były mrozy to był problem z tym że cały olej nie spływał do miski olejowej jak auto odstało kilka godzin - dlatego też olej może dłużej docierać do popychaczy - stąd też miałem na zimnym silniku po nocy stan oleju w połowie długości bagnetu (nie podziałki... bagnetu ), a po przejechaniu 2km stan oleju był w 2/3 podziałki, czyli o jakieś 20cm niższy ...już nie wspominając o tym że wywaliło mi obie uszczelki na wale które były nowe z powodu nieprawidłowych ciśnień w komorze wału (czy tak jakoś się to nazywa), przez wadliwe działanie separatora ...jak się ociepli to się za to zabiorę jeśli problem nie ustanie i wtedy wymienię cały separator


Olej jest utrzymywany przez ten korek w podstawie filtra oleju. Jak mi sie kiedys zawiesil (i nie domykal sie) to mi kontrolka cisnienia oleju gasla po ok 2-3 sekundach, bo wszystko splywalo do miski.
Stamtad on doplywa do 'szklanek'.

separator to wazna rzecz, co 100kkm warto go wymienic. U mnie stwierdzilem, ze autko jakby "odetchnelo".

PS. tak z ciekawosci, byles kiedys na hamownii?


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 31 stycznia 2013, 01:15 
Offline
Przyjaciel forum
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 1860
Moje BMW: brak
Kod silnika: Turbo
bastaz napisał(a):
Jest duzo roznych opinii na temat olejow ale M54 to nie S54 zeby lac 10W-60. Poza tym nie kumam po co lac taki olej. Na pewno jest drogi, auto więcej chleje a lepkosc ma niewlasciwa dla tego silnika.


Dokładnie. Lato to pół biedy bo jak jest ciepło to silnikowi nie zaszkodzi ale przy mrozach rozruch na takim oleju na zdrowie nie wychodzi silnikowi.

Każdy jeden 5W40 porządnej marki jak Motul, Mobil, Valvoline będzie lepszy do auta na ulice a można wlać coś nie wiele droższego niż Valvo VR1 a zdecydowanie półka wyżej niż wszystkie wcześniej wymienione np. Millers XFS/Trident 5W40.

_________________
Moje BMW E46 330i
viewtopic.php?f=6&t=120047


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 31 stycznia 2013, 10:39 
Offline
Częsty bywalec

Posty: 737
Lokalizacja: Kraków
Moje BMW: E39 525iaT, E46 325
Kod silnika: M54B25
Powtórzę za kolegami - 10W60 jest na tor, sprawdza się w wysokich temperaturach. Do cywilnej jazdy, i to jeszcze zimą jest za gęsty w niskich temperaturach i z opóźnieniem zaczyna właściwie smarować. 0W albo 5W-40 to olej odpowiedni.

_________________
e///M-tuzjasta :)

E46 323i --> SPRZEDANY

E36 316i Compact --> SPRZEDANY

E36 320i Coupe --> SPRZEDANY


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 2 lutego 2013, 19:00 
Offline
Częsty bywalec
Avatar użytkownika

Wiek: 35
Posty: 536
Moje BMW: e36 320ci '95r
Kod silnika: m50b20tu
Garaż: e34 530i V8 >Bmw e36 320ci > Bmw e39 523ia> Bmw e34 525i > Audi a4 b7> Renault Laguna 3 > Bmw e61 LCI 530xd
10w60 do tego silnika to jakaś pomyłka, ostatnio kilka dni studiowałem temat olejów, nawet prowadziłem wywody telefoniczne ze specjalistami z branży bo miałem w buni zalane 15w40 w m50b20 i przejechał poprzedni właściciel na nim 100tyś km (oczywiście wymieniał, ale cały czas na 15w40). 10w60 to olej przeznaczony do bawarek z silnikami M-Power, które generują duże większe temperatury w silniku i przy tych temperaturach ten olej wtedy zapewnia prawidłową pracę. Kompletnie się nie nadaje do m54! Mimo że jest to olej syntetyczny to może on powodować klepanie szklanek w twoim silniku, bo przy temperaturach jaki generuje twój silnik ma on gęstość porównywalną do przeciętnego minerała. U mnie po zmianie z 15w40 na 10w40 szklaneczki dość znacznie ucichły. Posłuchaj na youtube jak szklanki grają i porównaj z twoim klepaniem.

jeśli trwa to 20-30s to jest to dość długo, u mnie na mineralnym i 10 stopniach mrozu klepało maks 3-4s.
Ja bym zrobił płukanke wlał olej jaki zaleca producent i dopiero szukał przyczyny. O ile to szklanki


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 18 lutego 2015, 11:53 
Offline
Pierwsze kroki
Avatar użytkownika

Posty: 95
Lokalizacja: Zachodniopomorskie
Moje BMW: e36/e46
Kod silnika: M43B16
Garaż: Było e36 touring, jest e46 touring
Witam, odmrażam kotleta, mam e36 1.6 na zimnym silniku słychać delikatne cykanie lecz to nie jest metaliczny cyk jak przy szklankach itp. gdy silnik się rozgrzeje cykanie ustaje lub też gdy silnik nadal jest zimny i dodam gazu "cyki" również ustają,co może być przyczyną?

_________________
Obrazek Przejdź na ciemną stronęObrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: [M54b30] stukanie po odpaleniu na zimnym silniku
PostNapisane: 19 lutego 2015, 20:45 
Offline
Forumowicz
Avatar użytkownika

Wiek: 36
Posty: 392
Moje BMW: E46 Touring
Kod silnika: M47DO1+
lobos napisał(a):
Witam, odmrażam kotleta, mam e36 1.6 na zimnym silniku słychać delikatne cykanie lecz to nie jest metaliczny cyk jak przy szklankach itp. gdy silnik się rozgrzeje cykanie ustaje lub też gdy silnik nadal jest zimny i dodam gazu "cyki" również ustają,co może być przyczyną?

Silnik już swoje lata pewnie ma więc nie można mieć mu tego za złe tylko jeździć i nie pałowac na zimnym ...

_________________
http://www.autocentrum.pl/awc/danielden ... ia-3-2002/

Moja Beatka <--- CliCk


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 17 ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 42 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL