Dzisiaj zająłem się wymianą drążków + końcówki zrobiłem zdjęcia więc krok po kroku można zobaczyć jak i co

Części drążek kierowniczy + końcówki drążków lewy i prawy firmy Lemforder

Gumowe osłony maglownicy firmy RUVILLE
UWAGA! jak kupujecie nowe osłony magla to zapytajcie aby miały gumowe uszczelniacze!! inaczej nie będziecie w stanie ich założyć, poniżej zdjęcie nowego i starego modelu ps. z tego co się dowiedziałem starego modelu już nikt nie produkuje więc można kupić tylko nowe ale i tu też uwaga!! Lemforder sprzedaje uszczelniacze i gumy jako dwie oddzielne części dlatego ja kupiłem komplet firmy RUVILLE i miałem problem z głowy


a tu zdjęcie jak wygląda uszczelniacz w gumowej osłonie

miejsce w którym gumowy uszczelniacz powinien być zamontowany na drążku kierowniczym (widoczny rowek)

no i jak jest na miejscu

Dobra zaczynamy robotę, narzędzia których używałem: kombinerki, dwa młotki, śrubokręt, klucze płaskie i nasadowe wielkość 17-18-19, 2xklucze nastawne, torx

Jak zaczynamy wymieniać drążek z lewej strony skręcamy koła w lewo i luzujemy nakrętki lewego koła


Następnie lewarek i zdejmujemy lewe przednie koło

teraz wchodzimy pod samochód i zdejmujemy plastikową osłonę pod silnikiem (jest zamocowana na chyba 6 wkrętów i 3 kołki przy zderzaku, jak już odłożyliśmy ją w bezpieczne miejsce to zdejmujemy dwie plastikowe osłony nad gumami osłaniającymi maglownice (przy drążku kierowniczym)
wygląda to tak

Teraz zabieramy się za odkręcenie drążków kierowniczych
na początek dobrze jest użyć odrdzewiacza do śrub

co by łatwo nam było je odkręcić (umnie nie było problemów )


no i za jednym zamachem psikamy śrubę na zwrotnicy od końcówki drążka

Czekamy minutkę popijając piwko żeby "szprej" zrobił robotę, chwytamy klucz nastawny lub innego francuza i luzujemy końcówkę drążka od drążka kierowniczego ( powinno łatwo puścić choć siła musi być

)

Jak tylko trochę popuści (nie odkręcamy więcej ) to zabieramy się do śruby przy zwrotnicy ja użyłem grzechotki ale może być płaski ( tą śrubę odkręcamy prawie do końca)

o tak

Teraz kolej aby wybić końcówkę drążka (sworzeń) z zwrotnicy są dwie szkoły można użyć specjalnego ściągacza do sworzni i jeżeli takowy ściągacz nam nie pęknie to wszystko pójdzie jak ta lala albo zrobić tak jak ja (nie miałem na stanie takiego ściągacza

) przykładamy jeden młotek do zwrotnicy przy sworzniu a drugim młotkiem uderzamy.
Jeżeli macie pomoc to warto zastosować większe młotki (jedna osoba trzyma jeden a 2 uderza szybciej puści ja robiłem sam więc żeby mi było łatwiej operować wybrałem takie nie za duże ale zrobiły robotę

)

jak się uporacie z wybijaniem

i zamkniecie pierwszego browarka musimy zerwać dwie obejmy na gumach osłaniających maglownice (jedna obejma większa druga na drążku mniejsza są one jednorazowe więc przecinamy je kombinerkami lub zrywamy szczypcami w komplecie z nowymi gumami macie nowe obejmy

)



teraz od strony magla ściągamy gumową osłonę tak aby mieć dostęp do śruby mocującej drążek z maglem uważamy aby żaden brud nie dostał się do środka więc nie kichamy nie zamiatamy itd

)

(rozmiar śruby chyba 34 więc znowu używamy klucza nastawnego,

Jak już zdemontowaliśmy cały drążek to przykładamy go do nowego w celu sprawdzenia czy oba mają taką samą długość
(nie pijemy browarka tylko patrzymy mierzymy i ustawiamy tak aby było możliwie jak najdokładniej pozwoli nam to spokojnie dojechać do speców od zbieżności

)

zabieramy się za montaż nowych części zaczynamy od założenia gumy magla na drążek kierowniczy i przykręcamy go do maglownicy

mocujemy nowe obejmy na gumie i zaciskamy je tak aby wszystko dobrze się trzymało (wraz z gumami dostałem smar więc przesmarowałem gumy w miejscu zacisku obejm i tam przy uszczelniaczu, tak żeby nie było )


Nowa obejma na maglownice

Nowa obejma na drążek po zaciśnięciu trzeba końcówkę przyciąć żeby nie dyndała

końcówkę drążka (sworzeń) przykręcamy do zwrotnicy
Używamy nowej zakrętki którą dostaliśmy w komplecie z drążkiem 
dokręcamy śrubę mocującą drążek kierowniczy z końcówką drążka używamy 2 kluczy nastawnych jednym kręcimy śrubę drugim trzymamy końcówkę drążka.

No i jedną stronę mamy gotową można walnąć sobie browarka
warto jest zaopatrzyć się w
smar miedziowy i posmarować nim śruby na drążku i przy zwrotnicy pozwoli to nam w przyszłości łatwo je wykręcić (no i jak będziemy robić za parę lat zbieżność/geometrie to majster też nie będzie musiał się nad nimi wściekać z palnikiem

)
Psikamy na nakrętkę i gwint

obsmarowany

no i jeszcze przy zwrotnicy

Warto jest zasłonić czymś tarcze i hamulec żeby tam nie poleciało czyli psiknąć z jednej strony a potem palcem rozsmarować
KONIEC !!!
ps. z prawej strony podczas dokręcania nowej nakrętki(przy zwrotnicy) cały sworzeń zaczął mi się kręcić tak więc użyłem klucza imbusowego żeby go przytrzymać a płaskim dokręciłem (nowa nakrętka musi się "nagwintować" więc dlatego może mieć lekkie opory ale potem idzie już lekko )

ps2. jeżeli ktoś szuka części do swojej e46 polecam kontaktować się z p.Maciej Ziółkowski firma czescidobmw naprawdę bardzo mi pomógł z doborem gumowych osłon maglownicy!! bo przyznam się że nie zwróciłem uwagi na to że gumy są inne od tych które posiadam na aucie ale jeden telefon do właściwej osoby i po problemie!