Cytuj:
NIK o viaTOLL-u: Bramownice zagrażają życiu kierowców
Do wykonania części bramownic drogowej sieci poboru opłat viaTOLL wykorzystano materiały niespełniające norm, dopuszczone do obrotu na podstawie sfałszowanych świadectw odbioru. To zagrożenie dla życia i zdrowia kierowców - alarmuje Najwyższa Izba Kontroli. Podkreśla też, że na kierowców wielokrotnie nakładano niesłuszne kary - wysokość kar za przejazd bez opłaty po tej samej drodze była uzależniona od liczby bramownic, przez które przejechał pojazd, a to prowadziło do niedozwolonej kumulacji kar.
http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-n ... Id,1049982Ponownie popsuli

.
Szczegółowo
Cytuj:
Kontrolerzy NIK stwierdzili następujące nieprawidłowości:
-Ok. 100 bramownic na drogach woj. śląskiego i małopolskiego oraz na odcinku autostrady A2 zostało wykonanych z materiałów, niespełniających norm, wprowadzonych do obrotu na podstawie sfałszowanych świadectw odbioru. Zdaniem NIK stwarza to ryzyko dla życia, zdrowia i mienia uczestników ruchu drogowego. Izba poinformowała o tym Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz Generalnego Dyrektora DKiA.
-Sieć viaTOLL tworząca układ pomiarowy nie była i dotąd nie jest objęta kontrolą metrologiczną. Tym samym nie została zapewniona weryfikacja rzetelności elektronicznego poboru opłaty całego układu pomiarowego, a co za tym idzie rzetelności w naliczaniu opłat i nakładaniu kar pieniężnych. I to pomimo założeń, że viaTOOL ma do 2018 roku wygenerować z opłat przychody w wysokości 12 mld zł.
-Sieć viaTOLL nie funkcjonuje na autostradach koncesyjnych, opłaty są tam pobierane manualnie. To spore utrudnienie dla kierowców jest spowodowane brakiem odpowiednich przepisów prawa, które umożliwiłyby objęcie wszystkich płatnych dróg jednolitym systemem poboru opłat.
-Wielokrotnie nakładano niesłuszne kary pieniężne na kierowców, z powodu nieuiszczenia opłaty elektronicznej (art.13k ust.1). Kierowców, którzy nie uiścili opłaty elektronicznej, karano w sposób niezgodny z przepisami ustawy. Wysokość kar za przejazd bez opłaty po tej samej drodze krajowej była bowiem uzależniona od liczby bramownic, przez które przejechał pojazd. Prowadziło to do niedozwolonej kumulacji kar za nieuiszczenie opłaty za jednorazowy przejazd tą samą drogą krajową.
-Odbiory techniczne bramownic wraz ze wszystkimi urządzeniami przeprowadzono dopiero po upływie 10 - 14 miesięcy od uruchomienia sieci viaTOLL. Konsekwencje testowania sieci w trakcie eksploatacji ponosili użytkownicy dróg (patrz przypis 3).
-Użytkowanie sieci viaTOLL rozpoczęto mimo braku wymaganego przepisami oznakowania dróg. Chodzi o znaki, które informują kierowców, że przejazd określoną drogą publiczną jest płatny. Pierwsze tego rodzaju znaki pojawiły się na drogach dopiero w październiku 2011 roku (czyli po trzech miesiącach od uruchomienia sieci).
-Sieć viaTOLL została uruchomiona pomimo niezakończenia budowy wszystkich planowanych punktów elektronicznego poboru opłaty (uruchomiono ok. 100 z ponad 400 bramownic). Tym samym do września 2011 r. elektroniczny system poboru opłat był nieszczelny. GDDKiA zadbała jednak o interes publiczny i potrąciła wykonawcy z powodu opóźnień blisko 48 mln zł (na tyle oszacowano wielkość utraconych przychodów).
- Bramownice zostały nieprawidłowo zakwalifikowane do kategorii urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). W konsekwencji ponad 500 bramownic wzniesiono na drogach bez uzyskania pozwolenia na budowę, ponieważ urządzenia z kategorii BRD takich pozwoleń nie wymagają. NIK odnotowuje, że co prawda trwają obecnie prace zmierzające do zamontowania na bramownicach urządzeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego (np. czujników stacji meteorologicznych). Przyszłe i potencjalne wykorzystanie bramownic nie zmienia jednak ich podstawowego przeznaczenia, które nie jest związane z ochroną życia, zdrowia i mienia uczestników ruchu drogowego. Tym samym zakwalifikowanie bramownic do kategorii urządzeń BRD było nieprawidłowe.
http://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o ... atoll.html------------------------------------------
Cytuj:
Jak poinformowała w środę na konferencji prasowej w Rzeszowie rzeczniczka prasowa projektu viaTOLL Dorota Prochowicz, ok. 340 km dróg zostanie objętych e-mytem od 31 października, a kolejne 120 km od 1 grudnia.
Od 31 października kierowcy będą musieli płacić za przejazd m.in. autostradą A1 na odcinku Kowal – Kutno wschód, autostradą A2 Łódź Północ – Konotopa oraz za przejazd obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Płatne będą również fragmenty A4: Targowisko (dawniej węzeł Szarów) – Tarnów Północ oraz autostradowa obwodnica Rzeszowa.
Natomiast 1 grudnia e-mytem zostanie objętych ok. 120 kilometrów, wśród których znajdą się odcinki dróg ekspresowych: S2 Konotopa – Puławska, S3 Międzyrzecz Południe – Sulechów, S7: Kielce Północ – Kielce Południe, S17 Kurów Zachód – Jastków, S17: Lublin Felin – Piaski Wschód, S79: Warszawa Lotnisko – Marynarska.
http://regiomoto.pl/portal/aktualnosci/ ... konca-roku